Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä kuka maksaa värianalyysistä

Vierailija
05.06.2025 |

Kaikella sitä ihmisiä rahastetaankin. Uusia värianalyysin tekijöitä tuntuu sikiävän jatkuvasti jollain parin päivän koulutuksella. Ja kouluttajina toimivat aiheesta hiljattain innostuneet ja itseään asiantuntijoiksi tituleeraavat henkilöt. Some on täynnä tätä höyryämistä ja ihmiset menevät lankaan. Loistava business näille asiantuntijoille. Aina löytyy ihmisiä, jotka sokeasti uskovat tarvitsevansa värianalyysiä. 

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha palvelu, jossa sinulle määritellään sopivat värit pukeutumiseen ja hinta about 200€ tästä. 

No ei se ole turha munkaltaisille, jolla ei ole luonnostaan värisilmää. Mä olen sen takia pukeutunut aina turvallisesti mustaan, tummansiniseen ja harmaaseen, mitkä keski-iässä ei enää todellakaan imarrellut ikääntyvää naamaa. Olihan siitä iloa, että sai apua siihen mitkä vaaleammat ja kirkkaammat värit sopii.

Vierailija
42/108 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varsin erikoista väittää, että silmät, iho ja hiukset olisivat aina ns. samaa paria, eli kaikki kylmiä tai kaikki viileitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varsin erikoista väittää, että silmät, iho ja hiukset olisivat aina ns. samaa paria, eli kaikki kylmiä tai kaikki viileitä.

Siis kaikki kylmiä tai kaikki lämpimiä.

Vierailija
44/108 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään, mutta säälittää ihmiset, joille sitä ei ole tehty. Kulkevat koko elämänsä nuutuneen ja kuluneen näköisenä due to vääränväriset yläosat.

Aikamoinen yleistys :) Luottakaa ihmiset omiin valintoihin! Ei tarvita ketään asiantuntijaa arvuuttelemaan sinulle sopivia värejä. Tosi luotettavaa palvelua, kun eri värianalyytikot antavat samalle ihmiselle eri värivuodenajan hups! halustako niitä arvotaan?

Kaikilla ei ole värisilmää eivätkä siten huomaa olevansa nuutuneen ja kuluneen näköisiä.

Aika moni esimerkiksi kuvittelee, että musta väri sopii itselle.

Vierailija
45/108 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin maksaa ainoastaan sellaiselle värinalyysin tekijälle, jolla on pitkä kokemus ja joka ei käytä ainoastaan neljän värivuodenajan jaottelua, vaan esimerkiksi käyttää 12:n (tai vielä useamman) jakson jaottelua. Esimerkiksi: 

vaalea kesä, kirkas kesä, pehmeä kesä. 

Eräs äskettäin aloittanut verkkokauppaakin pitävä henkilö jaottelee vain neljän värivuodenajan mukaan, eikä ota huomioon, että niidenkin sisällä on vaihtelua. Tällaiselle en lähtisi asiakkaaksi. 

Vierailija
46/108 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään, mutta säälittää ihmiset, joille sitä ei ole tehty. Kulkevat koko elämänsä nuutuneen ja kuluneen näköisenä due to vääränväriset yläosat.

Aikamoinen yleistys :) Luottakaa ihmiset omiin valintoihin! Ei tarvita ketään asiantuntijaa arvuuttelemaan sinulle sopivia värejä. Tosi luotettavaa palvelua, kun eri värianalyytikot antavat samalle ihmiselle eri värivuodenajan hups! halustako niitä arvotaan?

Kaikilla ei ole värisilmää eivätkä siten huomaa olevansa nuutuneen ja kuluneen näköisiä.

Aika moni esimerkiksi kuvittelee, että musta väri sopii itselle.

Hiusväristä huomaa monen kohdalla, ettei ole silmää väreille. Joillain voi olla muiden kohdalla, mutta kun kyse on itsestä niin sitä silmää ei olekaan.

Vierailija
47/108 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööööööööööööööööh

Vierailija
48/108 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle käy niin, että luulee niiden värien sopivan itselle joiden haluaa sopivan.

Vierailija
49/108 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmö.

Vierailija
50/108 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on jotenkin turhaa hypetystä, että jokaiselle löytyisi se oma vuodenaika.

Osalla ihmisistä on selkeät värit, ja he kyllä yleensä itsekin tietävät, mikä heille sopii. Sitten erikseen ovat ihmiset, jotka ovat vähän siltä väliltä, väritykseltään sameita. Heille ei välttämättä nappiväriä löydy, vaikka apuna olisi kokonaista kolme päivää alaa opiskellut asiantuntija. Tai sitten ne sopivat värit eivät ole itselle mieluisia.

Siksipä kannattaa tällaisena tyyppinä harkita systeemejä, jotka ei käytä vuodenaikoja ollenkaan. Kaikki ihmiset ei tosiaan sovi niihin neljään vuodenaikaan. Erityisesti Suomessa on paljonkin ihmisiä, jotka on jotain kesän ja talven väliltä esimerkiksi. Talven määritelmään liian alhainen kontrasti tai liian vaalea, mutta kesän värit on aivan liian murrettuja ja haaleita toimimaan. Ja jos kuitenkin selvästi on kylmä, ei löydy talven ja kesän väliltä mitään. Vielä hankalampaa, jos on neutraalinpuoleinen. 

Näitähän on paljon muitakin syysteemejä kuin vuodenajat. Ja jotkut analysoijat on laajentaneet vuodenaikasysteemiäkin, esim. saattaa olla Soft Winter tai Toned Winter -tyyppi niille mainituille kesän ja talven välistä oleville, ja vastaavia muita. Sitten on esim. Merriam style -bloggaaja ja youtube-videoiden tekijä, joka luokittelee jokaisen valitsemalla näistä yhden Light/Medium/Deep, Delicate/Bright, Cool/Warm. Aika samanlainen on Yourcolorstyle jossa luokittely on Light/Medium/Deep, Soft/Bright, Cool/Warm/Olive. 

Vierailija
51/108 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä aikuisillakin saa hauskoja leikkejä olla? 😂 Värianalyysi on siihen sarjaan kuuluvaa touhua.

Ihmisen värinäköhän on aika yksilöllinen ja värianalyysissä vaikuttaa siis aina myös analysoijan värinäkökyky. Sen lisäksi, ettei eri väreistä edes löydy lukuisia eri sävyjä kaupoista, niin aika turhastahan sitä maksaa, jos värianalyysiin menee.

Ehkä sellainen ihminen, joka kokee, ettei hänellä ole itsellään yhtään värisilmää, voi saada vinkeistä apua ja siitä, jos hän jonkun väriliuskan saa sieltä mukaansa.

Vierailija
52/108 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näitähän on paljon muitakin syysteemejä kuin vuodenajat. Ja jotkut analysoijat on laajentaneet vuodenaikasysteemiäkin, esim. saattaa olla Soft Winter tai Toned Winter -tyyppi niille mainituille kesän ja talven välistä oleville, ja vastaavia muita. Sitten on esim. Merriam style -bloggaaja ja youtube-videoiden tekijä, joka luokittelee jokaisen valitsemalla näistä yhden Light/Medium/Deep, Delicate/Bright, Cool/Warm. Aika samanlainen on Yourcolorstyle jossa luokittely on Light/Medium/Deep, Soft/Bright, Cool/Warm/Olive. "

Vielä yksi tuli mieleen, sitten on semmoinen luokittelu joka on kirjassa "Oikeat värit/varma tyyli", jossa katsotaan ensin ensijainen ominaisuus, esim. tumma, vaalea, kirkas, pehmeä, kylmä, lämmin, ja sitten siihen alityypiksi toissijainen. Esim. Itse olen pehmeä ja viileä. Tällaiselle ei oikein löydy täydellistä vuodenaikasysteemistä, koska se perinteinen kesä taas on viileä ja pehmeä, eli viileys on huomattavasti hallitsevampi kuin itselläni, joka olen erittäin neutraali. Mun ensisijainen ominaisuus ei todellakaan ole värilämpötila, vaan se että olen maantienvärisen tukkani, pehmeänbeigen ihoni ja khakinvihreiden silmieni kanssa hyvin pehmeän värinen.

Vierailija
53/108 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä osasin aika helposti tyypittää itseni maksamatta kenellekään.

Vierailija
54/108 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä voi itse käyttää tunnin, pari tai vaikka pari päivää asian parissa. Löytyy todella paljon värianalyysiin liittyviä sivuja ja videoita. Osa on jopa suomeksi.

Vierailija
55/108 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punainen.

Se olisi sitten 200€ (ALV 0%). Kassan kautta ulos kiitos.

Vierailija
56/108 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään. Tiedän ilman värianalyysiakin että minulle sopii vain musta, ja vaikka ei sopisikaan, käytän vain mustaa.

Vierailija
57/108 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävarmat ihmiset joilla on ylimääräistä rahaa ja komerot täynnä vaatteita eikä koskaan mitään sopivaa päällepantavaa. 

Vierailija
58/108 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä osasin aika helposti tyypittää itseni maksamatta kenellekään.

Noin kannattaa ehdottomasti tehdä, jos osaa, mutta kaikilta se ei onnistu. Mäkin yritin tätä pitkään, ja kokeilin myös erilaisia automatisoituja netistä löytyviä työkaluja, jotka tekee värianalyysin kuvasta. Mutta tulokset vaihteli ihan hurjasti. Esim. yhdellä kuvalla saatoin saada tulokseksi tumma talvi, toisella viileä talvi, kolmannella pehmeä syksy. Ja lopulta kun kovasti yritin vertailla kankaiden kanssa onko nyt esim. pinkki vai oranssi parempi, niin totesin vaan että molemmat näyttää kamalilta, en tiedä :D Välilllä vakuutuin siitä, että olen jotain tiettyä vuodenaikaa, mutta sitten totesin ettei jotkut sen värit sovikaan oikein, tai esim. huulipunasävyt joita sille tyypille suositellaan näyttää räikeiltä, ja olin taas epätietoisuudessa. Ehkä johtuen siitä, että olen aika neutraalin värinen ja keskitumma, en sovi selkeästi mihinkään laariin. Mutta kyllä mulle oli iloa siitä, että otin sen ammattilaisen mielipiteen ja maksoin siitä.

Vierailija
59/108 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä, ja tämän lisäksi kotiin kirjekurssin käynyt täti katsomaan vaatehuoneen sisältö läpi! Sitten tädin kanssa yhdessä vaateostoksille! First world problems!

Vierailija
60/108 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha palvelu, jossa sinulle määritellään sopivat värit pukeutumiseen ja hinta about 200€ tästä. 

Ihmiset nyt laittavat paljon tyhmempään rahaa, kuten tupakointiin 300€kk, alkoholiin, ylensyömiseen, karkkeihin, epäterveelliseen ruokaan jne. jotka tuhoavat terveyden, toisin kuin joku värianalyysi.