Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt vasta HS:n jutun luettuani tajusin, että "sairaudelleni" on nimi! Limerenssi! Olen kokenut tuon kaksi kertaa ja se on juuri tuollaista.

Vierailija
05.06.2025 |

Huh-huh! Ja hulluinta on se, että olen muuten ihan järki-ihminen.

https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000011261178.html

Kommentit (123)

Vierailija
81/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen kokeneeni limerenssin, mutta siihen liittyi kyllä seksuaalinen vetovoima. Eikö seksuaalisuus ole aina läsnä ihastumisessa, vaikkei se pelkästään sitä olisikaan?

Vierailija
82/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen kokeneeni limerenssin, mutta siihen liittyi kyllä seksuaalinen vetovoima. Eikö seksuaalisuus ole aina läsnä ihastumisessa, vaikkei se pelkästään sitä olisikaan?

Minulla oli limerenssi ihmiseen, jonka kanssa vain kirjoittelin, ja siihenkin kyllä liittyivät seksuaaliset fantasiat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
83/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin luulisi, mutta jos henkilö on muutenkin aseksuaalinen, niin ehkä sillloin ei? 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
84/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tätä sanottiin epätoivoiseksi ihastumiseksi. Ja kyllä, mullakin on tämä. Näen hänestä unia, puhun itsekseni ääneen "keskustellen" "hänen" kanssaan. Olen kai outo, mutta näin outo en ole ollut aiemmin. 

Vierailija
85/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut aina ihastunut, koko aikuisikäni. Välillä on ollut aika pakkomielteistäkin, mutta aina olen pitänyt nämä ihastumiset omana tietonani. Välillä ovat olleet julkisuuden henkilöitä, välillä taas ihan taviksia. En ole kuvitellut heidän puoleltaan kiinnostumista minusta, vaikka kerran niin kävikin. En edes tajunnut, koska olen tietoinen tästä taipumuksestani, enkä millään uskonut sen olevan totta. Ajattelin selvistä merkeistäkin, että kuvittelen. Siitä tuli rumahko juttu, koska hän on julkisuuden henkilö ja olimme molemmat tahoillamme naimisissa. 

Nyt viisikymppisenä helpottaa. Olen parisuhteessa erään ihastukseni kanssa. Se ei ehtinyt kovin pakkomielteiseksi, koska tunsimme entuudestaan ja sain nopeasti vastakaikua, olin siis aktiivinen itse, enkä elänyt vain haavemaailmassa. 

Vierailija
86/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perussettiähän tuollanen on ollut ainakin mulle. Viimeksi tapahtunut 4-kymppisenä, olen nyt yli 5-kymppinen. Vaikea jotenkin uskoa että enää ikinä menisi jostain tyypistä noin sekaisin, mutta kai se yhä mahdollista on.

Vierailija
87/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä aina edes mieti, onko seksuaalista vetovoimaa vai ei. Vaikka sitä olisikin, sitä ei välttämättä huomaa. Itsekin olen joskus ollut monta vuotta rakastunut ennen kuin tiedostin, että tunnen myös seksuaalista vetoa ko. henkilöä kohtaan. Voi toki olla, että olisin hoksannut asian aiemmin, jos tunne olisi ollut molemminpuolinen ja jotain konkreettista olisi tapahtunut välillämme.

Vierailija
88/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
89/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tutulta. Olen myös demiseksuaali. Liittyyköhän siihen.

Siis minä olen varmaan demi-limerenssi (ja oikeasti vihaan tätä luokittelua!) ja se on todellakin outoa, kun tunnet käsittämätöntä vetovoimaa toista kohtaa, mutta se ei ole sitä, että haluaisi seksiä, vaan ei itsekään tiedä mitä haluaa, se on vain niin kuin joku maaginen voima toisessa.

Vierailija
90/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihastumista kutsutaan sairaudeksi?

Vierailija
91/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.ts.fi/teemat/5892693

Maksullinen artikkeli, mutta:

"Rakastuminen on stressitila, joka ajaa elimistön ylikierroksille. Ihminen voi myös sairastua rakkaudesta silloin kyseessä voi olla limerenssi eli pakonomainen lemmenkipeyshäiriö. 

Vahva tunnepitoinen kokemus laukaisee joskus sydänkohtauksen tapaisen sairauden.

Kansankielellä se on yhtä kuin hullaantunut rakkaus tai pakonomainen 

lemmenkipeyshäiriö. Kyseessä on perinteistä rakastumistakin voimakkaampi

tila, jossa on päihderiippuvuuden piirteitä."

Pakonomaisuus, riippuvuus, omaa arkielämää voimakkaasti rajoittava. Kaipa se sitten silloin ihastuminen ja rakastuminenkin voi lipsahtaa sairausluokituksien puolelle.

Vierailija
92/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koin olevani kuin huumeissa, kun olin tämän henkilön lähellä. Välillemme ei koskaan muodostunut suhdetta.

Vierailija
93/123 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustaako lääketiede limerenssin?

Vierailija
94/123 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse koin olevani kuin huumeissa, kun olin tämän henkilön lähellä. Välillemme ei koskaan muodostunut suhdetta.

Tiedän. Olen joskus kuvitellut, että tunnen hänen läsnäolonsa satojen metrien päähän. 

Vierailija
95/123 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tätä jo ihan nuoresta lähtien, mutta olen parantunut siitä myöhemmin ja nykyään on vaikeutena se, etten oikein kiinnostu kenestäkään. Onko tämä tunteettomuus nyt sitten se normaali tila, jossa valtaosa ihmisistä elää?

N43

Vierailija
96/123 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuossa artikkelissa asia oli hyvin sekavasti selitetty. Sehän ei mitenkään eronnut tavallisesta kaukorakkaudesta. 

Vierailija
97/123 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut muutama kerta ja 2 kertaa samaan naiseen. Se toinen kerta oli vähällä tuhota avioliittoni. Mitä seksihaluihin tulee niin sitä oli mutta se oli erilaista.

Vierailija
98/123 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan minun elämältäni. Olen pakkomielteisesti ihastunut teinistä saakka. Ei ole kivaa.

Ai. Minusta se on taas elämän suola, suttaa jaksamaan paskaa arkea, että voi koko ajan haaveilla jostakusta. Mutta kyllä siihen kuuluu olennaisena osana jatkuva seksifantasiasarja.

Vierailija
99/123 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eì pääse lukee. Miten eroaa tavallisesta ihastumisesta? Aiheuttaja?

Kuvittelevat omiansa. Kai tähänkin psyykelääkkeet auttavat vaikka takautuvasti häpeään jos ei muuta. Jos häpeä on kova niin saa varmasti sairaslomaa burnoutista tai masennuksesta, tiedä vaikka ADHD:sta myös.

Tähän auttaa se että alkaa puuhata jotain muuta että unohtaa tai että ltoisen rakkauden.

Vierailija
100/123 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt tämän tapahtuvat ystävälle pari kertaa. Kohteena aina paremmassa asemassa oleva vastakkaisen sukupuolen edustaja. Pieni positiivinen huomio niin tämä ystävä luulee löytäneensä sielunkumppanin. Se, että tällainen limerenssin kohde laittaa vaikkapa työhuoneen oven kiinni merkkasi kaverille että se varmasti tuntee häntä kohtaan niin voimakkaasti että joutuu ihan oven sulkemaan. Kohde oli laulanut pikkujoulukaraokessa jonkun perusballadin niin kaveri luuli että laulussa oli piiloviesti juuri hänelle.

Erikoista oli juuri se, että mitään suoraa kiinnostuksen osoitusta ei ollut. Ja vaikka olisi jotain olisi ollut jossakin vaiheessa niin tuo jatkuva väärinymmärtäminen jatkui.

Ja lopulta tuli aina ihan eroon verrattava sydänsuru josta soitteli paljon. Siis erolla tässä tapauksessa tarkoitetaan esim sitä että tämä kohde muutti yhteen kumppaninsa kanssa. Se oli

Toivottavasti pystyn kaikin keinoin välttämään sinunkaltaiset "ystävät". Olet koko ajan ajatellut hänestä halveksien. Ei ollut kivaa luettavaa tämä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän