Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt vasta HS:n jutun luettuani tajusin, että "sairaudelleni" on nimi! Limerenssi! Olen kokenut tuon kaksi kertaa ja se on juuri tuollaista.

Vierailija
05.06.2025 |

Huh-huh! Ja hulluinta on se, että olen muuten ihan järki-ihminen.

https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000011261178.html

Kommentit (123)

Vierailija
41/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkomielteiselle sekopäälle on nyt hienompi termi.

Kuvitelmat eivät ole olleet mitenkään haitallisia muille kuin itselleni. 

Toinen pitkä limerenssini sai minut hakeutumaan nykyiselle alalleni. Halusin olla kiinnostava hänen mielestään. 

Nämä ovat myös tukeneet ammatillista kehitystäni. 

Nyt ole saavuttanut pisteen, jossa eläm ammattini kanssa itsenäistä elämää. Voin rakastua ilman vaaraa siitä, että unelmani murskautuvat. 

Vierailija
42/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tänään luin toisesta ketjusta, että termin keksinyt psykologi (unohdin jo nimen) tarkoitti sillä rakastumista. Kyse ei ole siis mistään eri asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Limerenssi tulee ja voi kestää vuosia mutta se voi myös loppua aivan yhtäkkiä ja varoittamatta. Onhan näitä oikeita suhteita paljon jotka ovat saaneet alkunsa siitä. Osa on kestänyt aikaa osa ei.

Vierailija
44/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen pitkä limerenssini sai minut hakeutumaan nykyiselle alalleni. Halusin olla kiinnostava hänen mielestään. 

Nyt ole saavuttanut pisteen, jossa eläm ammattini kanssa itsenäistä elämää. Voin rakastua ilman vaaraa siitä, että unelmani murskautuvat. 

Jotenkin ajattelen, että tämä on kohtalo. Olen tosi kiltti, ehkä persoonalleni olisi ollut haitallista alkaa seurustelemaan aikaisemmin. Kadotin itseni aikaisemmin helposti. 

Vierailija
45/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin ajattelen, että tämä on kohtalo. Olen tosi kiltti, ehkä persoonalleni olisi ollut haitallista alkaa seurustelemaan aikaisemmin. Kadotin itseni aikaisemmin helposti. 

Jos olisin alkanut seurustelemaan 20-vuotiaana, olisi saattunut käydä niin, että olisin alkanut tsemppaamaan sen toisen unelmia. Ja omat unelmani olisivat jääneet toteuttamatta. 

Vierailija
46/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autistin päävian ilmentymä. 

Tai sitten live-elämässä ei ole ollut ketään niin ihanaa, että olisin kiinnostunut. 

Mulla se on tää. Haaveissa kaikki on aina paremmin, siksi jotenkin oikein valitsen noi mahdottomat tapaukset, joista voi turvallisesti kaukaa fantasioida. Ei tule pelkoa siitä, että ne paljastuisikin pettymykseksi. 

Vierailija
47/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Limerenssiin ei myöskään liity Partosen mukaan seksuaalista vetovoimaa."

Ihmettelen vähän tätä kommenttia, koska onhan seksuaalisuus laajempi käsite. Jos limerenssityypin ensisijaisena tavoitteena ei olekaan päästä harrastamaan seksiä, eikö tuollaiset ihastumisen tunteet ole kuitenkin osa seksuaalisuutta?

Tätä ihmettelin myös. Kyllähän sitä toki haaveilee seksistä ihastuksen kohteen kanssa, vaikkei olisi edes tavannut livenä.

Minulle ei yleensä tule mieleen haaveilla sellaisia, ellei sitten se ihastuksen kohde ole itse antanut ymmärtää että haluaisi seksiä minun kanssani.

Vierailija
48/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä eivät traumoiltaan usein kykene mihinkään normaaleihin ihmissuhteisiin ja ovat erittäin yksinäisiä ja hylkäämiskammoisia. Kehitys jää siihen teinimäiseen vaiheeseen kun saatetaan olla hirveän ihastuneita vaikka johonkin laulajaan. Tuntuu turvalliselta elää haaveissa. Saattavat myös ihastua hirveästi jos joku on heille ystävällinen, ja pää voi mennä pyörälle ihan kaverimielessäkin, kun yhtäkkiä toinen pieneksi hetkeksi antaa sitä välittämistä ja arvostusta mitä niin kovasti janoaa. 

Ei mulla kyllä ole tuollaisesta kyse. En ole ikinä yksinäinen enkä vastaa kenenkään lirkutteluihin mitenkään positiivisesti. Ottajiakin olis aina ollut. Mulle se limerenssi ja haaveilu on vain paljon kiinnostavampaa kuin mikään oikea parisuhde.

Vierailija
49/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullanin on varmaan tämä. En ole tiennyt, että tälle on nimikin. Mulla on ollut näitä ihastuksen kohteita ihan teinistä asti. Ihastukseni kohteita ovat tavallisten ihmisten lisäksi julkkikset ja jopa fiktiiviset hahmot. Ihastukseni ovat päänsisäisiä juttuja eli en vainoa ketään tai kerro tunteistani. 

Täytyypä lukea lisää aiheesta.

Vierailija
50/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa uutta taas.

Vierailija
51/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tänään luin toisesta ketjusta, että termin keksinyt psykologi (unohdin jo nimen) tarkoitti sillä rakastumista. Kyse ei ole siis mistään eri asiasta.

Dorothy Tennov.

Vierailija
52/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Limerenssi on termi, jolla tarkoitetaan ihastumista tai rakastumista, jossa on pakkomielteisiä mielikuvia toista henkilöä kohtaan, jopa silloin kun kyseisellä henkilöllä ei ole vastavuoroista tunnetta. Se voi tarkoittaa yksipuolista ihastumista tai pakkomielteistä kiinnostusta toista henkilöä kohtaan. Limerenssi voi aiheuttaa ahdistusta ja estää todellisen yhteyden toiseen ihmiseen. "

Kuulostaa siltä mitä stalkkerit puuhaa.

Stalkkeri ei välitä siitä, vaikka kohde sanoisi että lopeta, ei kiinnosta. Stalkkerilla on usein erotomania. Limerenssistä taas ei ole haittaa muille kuin siitä kärsivälle.

Vierailija
53/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Limerenssi on termi, jolla tarkoitetaan ihastumista tai rakastumista, jossa on pakkomielteisiä mielikuvia toista henkilöä kohtaan, jopa silloin kun kyseisellä henkilöllä ei ole vastavuoroista tunnetta. Se voi tarkoittaa yksipuolista ihastumista tai pakkomielteistä kiinnostusta toista henkilöä kohtaan. Limerenssi voi aiheuttaa ahdistusta ja estää todellisen yhteyden toiseen ihmiseen. "

Stalkkeri ei välitä siitä, vaikka kohde sanoisi että lopeta, ei kiinnosta. Stalkkerilla on usein erotomania. Limerenssistä taas ei ole haittaa muille kuin siitä kärsivälle.

Eikä välttämättä sillekään. 

Vierailija
54/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten live-elämässä ei ole ollut ketään niin ihanaa, että olisin kiinnostunut. 

Mulla se on tää. Haaveissa kaikki on aina paremmin, siksi jotenkin oikein valitsen noi mahdottomat tapaukset, joista voi turvallisesti kaukaa fantasioida. Ei tule pelkoa siitä, että ne paljastuisikin pettymykseksi. 

Minulle sama. Kun sain lapset, niin tämä on muuttunut. Olen joutunut käsittelemään paljon vaikeita asioita. 

Vierailija
55/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että omaan limerenssiini voi olla syynä nuoruustrauma. Olin koulukiusattu ja yksinäinen monta vuotta. Sosiaalinen elämäni ei kehittynyt normaalisti ja aloin uskoa, että en ole muiden ihmisten arvoinen. Vaikka mulla meneekin nykyään hyvin, on vaikea päästää ihmisiä aidosti lähelleen. Pelkään varmaan myös hylätyksi tulemista ja siksi on turvallisempaa haaveilla saavuttamattomista ihmisistä. 

Vierailija
56/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle sama. Kun sain lapset, niin tämä on muuttunut. Olen joutunut käsittelemään paljon vaikeita asioita. 

Niin, tosiaan sain lapset. Kuitenkin olen kyennut kasvattamaan heistä aivan ihania tyyppejä. Että en ole pelkästään ollut fantasiamaailmassa. 

Vierailija
57/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baby Reindeer 😳

Vierailija
58/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen, että omaan limerenssiini voi olla syynä nuoruustrauma. Olin koulukiusattu ja yksinäinen monta vuotta. Sosiaalinen elämäni ei kehittynyt normaalisti ja aloin uskoa, että en ole muiden ihmisten arvoinen. Vaikka mulla meneekin nykyään hyvin, on vaikea päästää ihmisiä aidosti lähelleen. Pelkään varmaan myös hylätyksi tulemista ja siksi on turvallisempaa haaveilla saavuttamattomista ihmisistä. 

Tuo on niin totta. Oikeassa elämässä mattoa on vedytty jalkojeni alta vähän joka puolelta. Maa on tärähdellyt niin, että en ole pysynyt pystyssä. 

Vierailija
59/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin totta. Oikeassa elämässä mattoa on vedytty jalkojeni alta vähän joka puolelta. Maa on tärähdellyt niin, että en ole pysynyt pystyssä. 

Kaikki tämä on aiheuttanut sen, että minulle on jäänyt mieleen aukko, jossa voin rauhassa olla hyvinkin lapsellinen. En ole ikinä päässyt lentoon normaalissa elämässä. 

Vierailija
60/123 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvennys vielä, että erotomaniassa ihminen on vakuuttunut siitä, että kohteella on tunteita itseä kohtaan, tai että suhde on jopa olemassa, ja siinä kieltää kaiken päinvastaisen infon. 

Limerenssiä taas epävarmuus kohteen tunteista nimenomaan ruokkii.