Jos ihminen sanoo olevansa rehellinen tai suora, se tarkoittaa yleensä tahditonta ja toisten rajat ylittävää. Oletko huomannut?
Rehellinen tuntuu tarkoittavan että sanoo mitä sylki suuhun tuo ilman että miettii, sopiiko se kyseiseen tilanteeseen.
Millainen ihminen kertoo erikseen olevansa vain suora?
Kommentit (174)
Olen itse sitä mieltä, että jos haluaa sanoa mielipiteensä, tietenkin pitää aina olla tahdikas. Jos haluaa olla suora ja tietää, että se mahdollisesti voi jotakin loukata (jättäisin kyllä sanomatta) , niin kannattaa sanoa : " MINÄ olen sitä mieltä, että..." eli selventää muille, ettei se ole yleinen mielipide, vaan että se on minun mielipiteeni asiasta ja muut voivat olla toista mieltä. Sitten saa joko paskaa niskaan tai yleisen ymmärryksen tai kannatuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoruus on tosiaan eri asia kuin töykeys ja ilkeys. Tosin ne voivat myös liittyä toisiinsa mutta ei välttämättä. Enemmin otan suoran ihmisen kaveriksi kuin sellaisen joka naaman edessä on lipevä mutta haukkuu sitten selän takana.
Puhut nyt naisyleisölle. Eli yleisölle, jota vaivaa virus nimeltä: "mitä noi ajattelee musta".
Sen seurauksena edes yksinkertaisia asioita ei voi sanoa ilman järkyttävää ylianalysointia, jotta ei loukkaa tai pahoita toisen mieltä.
Sitten puhutaan äkkiä yhtä sekä tehdään toista ja sitten ollaan vielä parempia ihmisiä kuin se "töykeä" ihminen joka kehtasi töksäyttää mustan olevan mustaa.
Suosittelen ihan kaikkia kyllä joskus pohtimaan, mitä seurauksia omilla töksäytyksillä voi olla muille ihmisille. Ruma ihminen kyllä tietää olevansa ruma, ja jos koet pakolliseksi töksäyttää hänelle tämän asian, niin kyllä olet huonompi ihminen kuin ne muut jotka osasivat pitää suunsa kiinni.
Jep juuri näin. En itse ole koskaan ymmärtänyt tällaisten ns. itsestään selvyyksien, jotka kaikki huomaavat (ja varsinkin henkilö itse tiedostaa varsin hyvin), toteamista ja kommentoimista ääneen. Siis mitä hyötyä siitä on kenellekään? Turhaan tulee vain paha mieli ja kiusallinen olo. Itse olen nyt raskaana ja mahan kommentointi on niin perus kauraa. Onpas se maha nyt jo iso tai sen ja tämän muotoinen. Juu, tiedän, itsestäänselvää, kaikkiahan sen sanomattakin näkevät, kiitos tästä kommentista.
Vierailija kirjoitti:
Ja jotku selittää tällaista käytöstään sillä, mistä ovat kotoisin. "Olen tällainen, mutta olenkin Lapista/ Porista/ jostain muualta".
Tai joku kaukainen sukulainen on Italiasta tms., niin on latinotemperamenttiä 😂
Olen itse rehellinen ja suora, mutta mulla on myös tosi hyvät käytöstavat ja ajattelen aina muita. Asioita voi sanoa rehellisesti ja suoraan ilamn, että tarvitsee puhua rumasti tai loukata toista. Oon joutunut kasvamaan ihan painajaisperheessä, jossa piti olla tuntosarvet pystyssä koko ajan, niin olen välillä liiankin hyvä huomaamaan ihmisten tunnelmat. Pyydän myös herkästi anteeksi, jos ajattelen, että joku sanomiseni on aiheuttanut pahaa mieltä. Olen siis sosiaalisesti taitava, eikä mun seurassa tarvitse kenenkään koskaan jännittää mitään. tms. Mulla on yks samanlainen ystävä ja välillä puhutaan siitä, että on itselle emotionaalisesti raskasta olla niin kartalla koko ajan muiden tunteista. Em. sysitä johtuen en ole kovin sosiaalinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole välttämättä, vaan sanoo niin kuin asiat ajattelee tai ei osaa mielistellä ja kielistellä. Parempi jonkin sortin rehellisyys kuin valheellinen lipevyys.
Toisen ihmisen tunteiden huomioonottaminen ei ole lipevyyttä tai mielistelyä. Vaan ihan perusjuttu, käytöstapoja ja empatiaa. Missä suossa olette kasvaneet, jotka kuvittelette, että asioiden pamauttelu päin naamaa on rehellistä ja hienoa käytöstä? Eihän se ole muuta luin ilkeyttä paketoituna "aitouteen".
Tässä ketjussa on kaksi vastakkaista näkemystä, tarkoittaako suoruus aina loukkaavaa töksäyttelyä vai sitä, etttei kierrellä, kaarrella tai pelata pelejä.
Minulla on kysymys teille, joiden mielestä suoruus on aina loukkaavaa: saako teille sanoa oman mielipiteensä, jos te itse pyydätte sitä? Jos esim. kysyt, mitä tykkäät uudesta vaattestani
En tarkoita oman mielipiteen sanomisella töksäyttelyä, että vaatteesi on ruma. Näin sanoo töksäyttelijät. Heitä on todella vähän.
Suora mutta käytöstavat omaava ihminen ihminen sanoo, että ei tuo ole minun makuni mukainen vaate, mutta sinulle se sopii.
Vai pitääkö teille sanoa, että ihan kiva vaate sinulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon enemmän on kiinni siitä, miten sanoo kuin mitä sanoo. On eri asia, sanooko Marjatta
A) nuo hiukset eivät sovi sinulle
b) minä tykkäsin enemmän vanhoista hiuksistasi
Kun ne hiukset eivät ole Marjatan omassa päässä, niin voi pitää mielipiteet niistä ihan itsellään.
Sitäpaitsi: hiuksethan ovat joka tapauksessa (...oli niiden kampaus sitten millainen tahansa) niiden omistajan omat...
Vierailija kirjoitti:
Tai "Mulla on tällainen musta huumorintaju." Eli kaikki alentava vttuilu, rajattomuus tai töykeys onkin muka vain huumoria 😁 Tuommoisillekin sanon aina rauhallisesti suoraan että sori, tuo pikkulapsimainen manipuloiminen ei sitten toimi meikäläiseen (tms. tilanteeseen sopivaa)
no ihan samaahan sää harrastat tolla pikkulapsi lööperilläs. nouse yläpuolelle ja jätä omaan arvoonsa.
Laihdutin pois raskauskilot ja alkoi taas kampaajaa myöten se suoraan kommentointi joka asiasta.
Olen ihmetellyt miksi on ok kommentoida vaikka toisen ihmisen meikkaamista (työpaikan pukkarissa), mutta jos ihmettelisin miksi tämä kommentoija itse pitää neonpinkkiä hiusväriä niin se olisi tökeröä.
Samoin olen kuullut aivan suoraan kiiltelevästä naamasta, liian "paakkuuntuneesta" meikistä, liiasta laihuudesta, liian siitä-tästä-ja-tuosta vaikken itse kommentoi muiden ulkonäköä koskaan muuten kuin positiivisesti. No ei näemmä koske muita se.
Jeesus oli Raamatun mukaan juuri ap:n kuvaaman kaltainen ja kuinkas hänen kävikään.
Mutta se sana oli käyvä toteen, joka on kirjoitettuna heidän laissaan: 'He ovat vihanneet minua syyttä'. Joh. 15:25
Lisäksi Raamatun mukaan Jeesus sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan." Matt. 18:3
Missä vaiheessa ihmisistä siis tulee huumorintajuttomia?
Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys! Matt. 6:23
Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi. Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt." Joh. 3:18,21
Vierailija kirjoitti:
Oon huomannut
Yleensä näille rehellisille ja suorille ei itselleen saa sanoa rehellisesti ja suorasti.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus oli Raamatun mukaan juuri ap:n kuvaaman kaltainen ja kuinkas hänen kävikään.
Mutta se sana oli käyvä toteen, joka on kirjoitettuna heidän laissaan: 'He ovat vihanneet minua syyttä'. Joh. 15:25
Lisäksi Raamatun mukaan Jeesus sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan." Matt. 18:3
Missä vaiheessa ihmisistä siis tulee huumorintajuttomia?
Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys! Matt. 6:23
Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä
Mulle opetettiin kotona, että omia mielipiteitä voi laukoa samoissa paikoissa ja seurassa, missä voisi piereskellä. Minusta loistava neuvo, joka oli helppo ymmärtää jo pienenä lapsena.
Opetettiin myös, että jos joku kysyy mielipidettä, asia on toinen.
Nykyäänkin, kun kuulen muiden laukovan tarpeettomia mielipiteitään muista ihmisistä, tulee heti mieleen piereskely ja reagoinkin samalla tavalla. Noloa, ehkä inhimillistäkin, ällöttävää ja epäsopivaa, huvittavaa. Ja aina olen iloinen, että se en ollut minä.
Jeo. Ne on näitä "En minä ole ilkeä,olen suorapuheinen"-tyyppejä jotka raivostuu,kun niille täräyttää suoraan että "ootpa muuten lihonut!"
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on kaksi vastakkaista näkemystä, tarkoittaako suoruus aina loukkaavaa töksäyttelyä vai sitä, etttei kierrellä, kaarrella tai pelata pelejä.
Minulla on kysymys teille, joiden mielestä suoruus on aina loukkaavaa: saako teille sanoa oman mielipiteensä, jos te itse pyydätte sitä? Jos esim. kysyt, mitä tykkäät uudesta vaattestani
En tarkoita oman mielipiteen sanomisella töksäyttelyä, että vaatteesi on ruma. Näin sanoo töksäyttelijät. Heitä on todella vähän.
Suora mutta käytöstavat omaava ihminen ihminen sanoo, että ei tuo ole minun makuni mukainen vaate, mutta sinulle se sopii.
Nostan - voisiko joku vastata minulle?
Vierailija kirjoitti:
Mulle opetettiin kotona, että omia mielipiteitä voi laukoa samoissa paikoissa ja seurassa, missä voisi piereskellä. Minusta loistava neuvo, joka oli helppo ymmärtää jo pienenä lapsena.
Opetettiin myös, että jos joku kysyy mielipidettä, asia on toinen.
Nykyäänkin, kun kuulen muiden laukovan tarpeettomia mielipiteitään muista ihmisistä, tulee heti mieleen piereskely ja reagoinkin samalla tavalla. Noloa, ehkä inhimillistäkin, ällöttävää ja epäsopivaa, huvittavaa. Ja aina olen iloinen, että se en ollut minä.
Edes kotona ei saa käyttäytyä epäkunnioittavasti eikä loukkaavasti.
Olen huomannut. Sitten jos sanot tuollaiselle ihmiselle suoraan päin naamaa takaisin, niin sä olet itse se paska ja tuollainen tyyppi vetää herneet nenään. Ei heille saa sanoa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kommentteja tähän?
Tähän vaan että tuskin kenenkään puheet on vain loukkauksia täynnä eli kyllä ihminen on kokonaisuus.