Jos ihminen sanoo olevansa rehellinen tai suora, se tarkoittaa yleensä tahditonta ja toisten rajat ylittävää. Oletko huomannut?
Rehellinen tuntuu tarkoittavan että sanoo mitä sylki suuhun tuo ilman että miettii, sopiiko se kyseiseen tilanteeseen.
Millainen ihminen kertoo erikseen olevansa vain suora?
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon enemmän on kiinni siitä, miten sanoo kuin mitä sanoo. On eri asia, sanooko Marjatta
A) nuo hiukset eivät sovi sinulle
b) minä tykkäsin enemmän vanhoista hiuksistasi
Kun ne hiukset eivät ole Marjatan omassa päässä, niin voi pitää mielipiteet niistä ihan itsellään.
Toki, mutta tuolla halusin osoittaa, että kaikki rehellisyys ei ole tökeryyttä. Vain A on sitä. B on mielipide, jota ei ehkä kaivata.
En näe kummassakaan julkilausumassa mitään arvoa.
Keskity kohtaan MITEN, älä MITÄ. Ne eroavat kohdassa MITEN.
Minun olisi helpompi hyväksyä Marjatan mielipide B. Jokai
Miksi pitää keskittyä siihen? En näe, että kumpaakaan asiaa tarvitsisi sanoa ääneen. Vähän sama, kun seurassa ei tarvitse sanoa, että menenpä tästä paskalle.
No, tuossakin pätee sama analogia. On eri asia sanoa että menepä paskalle kuin menempä vessaan. Eli MITEN.
Miksi mistään ei saisi sanoa mitään? Eikö egonne kestä mitään sanomisia? Kertoisiko joku? Minua ei yhtään haittaa mitä joku sanoo päin näköä. Jos olen samaa mieltä sanojan kanssa niin hyväksyn asian, jollen ole niin toisesta sisään ja toisesta ulos.
"No, tuossakin pätee sama analogia. On eri asia sanoa että menepä paskalle kuin menempä vessaan. Eli MITEN."
No entäs sitten "menenpä paskalle" tai "menenpä ulosteelle", siinähän on myös tuo ero. Vissiin toinen on hyvä. Mutta vastaa nyt siihen kysymykseen, miksi jonkun pitää tuoda julki negatiivinen mielipide toisen hiuksista. Olen yrittänyt kysyä tätä useamman kerran, mutta et ole osannut vastata. Miksi se on sanottava? Ihan sama, miten sen sanoo, tökeröä se on silti. Aivan samoin kuin jos sanoo menevänsä ulosteelle vs. paskalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoruus on tosiaan eri asia kuin töykeys ja ilkeys. Tosin ne voivat myös liittyä toisiinsa mutta ei välttämättä. Enemmin otan suoran ihmisen kaveriksi kuin sellaisen joka naaman edessä on lipevä mutta haukkuu sitten selän takana.
Puhut nyt naisyleisölle. Eli yleisölle, jota vaivaa virus nimeltä: "mitä noi ajattelee musta".
Sen seurauksena edes yksinkertaisia asioita ei voi sanoa ilman järkyttävää ylianalysointia, jotta ei loukkaa tai pahoita toisen mieltä.
Sitten puhutaan äkkiä yhtä sekä tehdään toista ja sitten ollaan vielä parempia ihmisiä kuin se "töykeä" ihminen joka kehtasi töksäyttää mustan olevan mustaa.
Suosittelen ihan kaikkia kyllä joskus pohtimaan, mitä seurauksia omilla töksäytyksillä voi olla muille ihmisille. Ruma ihminen kyllä tietää olevansa ruma, ja
Ei kannata. Jos haluaa mahdollisimman aitoja ihmissuhteita eikä naisille tyypillisiä suhteita, joissa välirikko saattaa seurata yhdestä freudilaisesta.
Mielensäpahoittajien säännöillä eläminen tappaa kehityksen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mistään ei saisi sanoa mitään? Eikö egonne kestä mitään sanomisia? Kertoisiko joku? Minua ei yhtään haittaa mitä joku sanoo päin näköä. Jos olen samaa mieltä sanojan kanssa niin hyväksyn asian, jollen ole niin toisesta sisään ja toisesta ulos.
Mitä tarkoitat, että mistään ei saa sanoa mitään? Saa sanoa paljonkin erilaisista asioiasta. Mutta mikä arvo on sanoa toiselle, että oletpa ruma? Mitä sillä haetaan? Mikä sen tarkoitus on? Se on ihan eri asia kuin olla jotain mieltä jostain. (Ja sen mielipiteensäkin voi tuoda julki sillä tavalla, että se ei herätä toisessa ihmisessä heti negatiivisia tunteita. Joo, on varmasti sinun mielestäsi hirveää mielistelyä, mutta sanotaanko näin, että helpottaa huomattavasti, kun hoitaa erilaisia asioita.)
Tahdittomuuskin on yksi keino olla hienovaraisesti loukkaava ilman että siitä joutuu tilille. Toisaalta voi olla myös puhtaasti sosiaalisen kanssakäymisen osaamattomuutta.
No entäs ne ihmiset, jotka julistavat olleensa aina liian kilttejä. Yleensä kamalia käärmeitä. Loukkaantuvat asioista, joita kuvittelevat tapahtuneen. "Sinä ajattelet että minä ajattelen että..."
Vierailija kirjoitti:
"No, tuossakin pätee sama analogia. On eri asia sanoa että menepä paskalle kuin menempä vessaan. Eli MITEN."
No entäs sitten "menenpä paskalle" tai "menenpä ulosteelle", siinähän on myös tuo ero. Vissiin toinen on hyvä. Mutta vastaa nyt siihen kysymykseen, miksi jonkun pitää tuoda julki negatiivinen mielipide toisen hiuksista. Olen yrittänyt kysyä tätä useamman kerran, mutta et ole osannut vastata. Miksi se on sanottava? Ihan sama, miten sen sanoo, tökeröä se on silti. Aivan samoin kuin jos sanoo menevänsä ulosteelle vs. paskalle.
Ei ole kenenkään asia tuoda omaa mielipidettään ilmi toisen hiuksista, ellei mielipidettä kysytä.
Mutta jos kysytään, tai ihmissuhde on sellainen, jossa omia mielipiteitä jaetaan, niin pitää keskittyä siihen, MITEN asia sanotaan.
Ja jos joku laukoo minulle ajatuksiaan minun hiuksistani, vaikka en sitä kysyisi, niin loukkaantuisi, jos sen sanotaan tavalla B, vaikka se ei ole hänen asiansa kommentoida.
Vierailija kirjoitti:
Tahdittomuuskin on yksi keino olla hienovaraisesti loukkaava ilman että siitä joutuu tilille. Toisaalta voi olla myös puhtaasti sosiaalisen kanssakäymisen osaamattomuutta.
Et voi tietää ennakkoon miten joku suhtautuu sanomisiin. Vastuuta reaktioista siirretään kokoajan väärään suuntaan. Loukkaantuminen on äärimmäisen subjektiivinen kokemus eikä niitä voi antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Paljon enemmän on kiinni siitä, miten sanoo kuin mitä sanoo. On eri asia, sanooko Marjatta
Kun ne hiukset eivät ole Marjatan omassa päässä, niin voi pitää mielipiteet niistä ihan itsellään.
Totta. Ja arvostaako se töksäyttelyn kohde varmasti Marjatan mielipidettä, jos nyt vielä olisikin niin, että hän salaa mielessään olisi aina ollut sitä mieltä, että a) Marjatalla ei ole minkäänlaista tyylitajua, b) Marjatta on todella tylsännäköinen ja tätimäinen ikäisekseen, c) Marjatta on ruma mutta kärkäs. Esimerkkejä voi jokainen keksiä lisää.
Joskushan ne töksäyttelijät ovat varsin huomionkipeitä, mutteivät mitenkään "parempia" kuin muut ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole välttämättä, vaan sanoo niin kuin asiat ajattelee tai ei osaa mielistellä ja kielistellä. Parempi jonkin sortin rehellisyys kuin valheellinen lipevyys.
Tästä olen 100% samaa mieltä. Ihminen, joka mielistelee ja näin ollen myös valehtelee pitääkseen toiset tyytyväisinä, on munaton petturi.
Olen saanut itse kokea tämän karvaasti kun minulle valehdellaan silmät ja korvat täyteen, miten ihana ja rakas olen sekä ainutlaatuinen, mutta samaa hoetaankin myös lähes kaikille muille naisille, jotta kaikilla olisi ko. ihmisestä vain positiivinen mielipide. Tällaisella tyypillä ei ole itsetunto kohdillaan.
odenäköisesti johtuu ap:n omasta persoonasta, että ihmiset reagoi sanomalla suoraan tai rehellisesti ja vieläpä painottaen tätä.
Vierailija kirjoitti:
Paljon enemmän on kiinni siitä, miten sanoo kuin mitä sanoo. On eri asia, sanooko Marjatta
Ei ole enemmän kiinni tavasta sanoa tarpeeton, loukkaava mielipide. Tuskin minäkään kannatan Marjatan tyylivalintoja. Tekeekö Marjatta mielipiteelläni mitään? Ei, joten olen hiljaa. Onko mielipiteeni Marjatan tyylistä sekä tarpeeton, että potentiaalisesti loukkaava. Kyllä, joten silloin viimeistään tajuan olla hiljaa.
Nykyaikana on ilmiö nimeltä mielensäpahoittaminen. Mitään ei saisi oikein sanoa. Ja kyse ei ole tökeryydestä tai rajojen ylittämisestä, vaan erilaisia mielipiteitä suvaitaan vähemmän kuin ennen.
Juuri eilen oli uutinen, että äiti menee oikeuteen, kun lapsi kuuli koulussa jeesus-lauluja. Wtf.
"Mitään ei saa enää sanoa"... ? Jos ei pysty tuottamaan puhetta, joka on sekä tarpeetonta, että loukkaavaa, on syytäkin pysyä hiljaa. Maailmassa on paljon asioita, jotka keksii puhuttavaa ilman loukkauksia, joten parempi jättää puhetila heille. Edelleen "vaikeiden" mielipiteiden ilmaiseminen on sallittua, mutta vain silloin kun joku tätä mielipidettä kysyy.
No harva nyt sanoo toiselle että "olet ruma". Täällä vedetään mutkia liian suoraksi ja itse ollaan mustavalkoisia mistä muita täällä syytellään. Suoruus voi olla sitä että "olit tyhmä kun joit viikon putkeen!". Joskus on tahatonta suoruutta, sitten on ilkeyttä, sitten on sellaista konstailematonta suoruutta jossa ilmaistaan asiat niin kuin ne ovat. Suoruutta on monenlaista. Ei tarvitse olla tahditon mutta kyllä ihmisten nyt jotakin pitää kestää, eli sellaiset voi katsoa itseään peiliin jollei mitään poikkipuoleista kestä niin kyllä omassa itsessä on jotakin silloin pahasti pielessä.
Liittyen ulkonäköön. Jos huomaan asian, joka on välittömästi korjattavissa ja estää jonkun nolon tilanteen, sanon asiasta " Sori, mutta sulla tais jäädä hame sukkisten sisään. Eikö oo ärsyttävää, kun tota sattuu"
Jos taas huomaan asian, joka ei ole korjattavissa välittömästi tai ollenkaan, pidän turpani tukossa. Esimerkiksi jos huomaan, että joku on leikannut huonosti pukevan hiusmallin, en totea "voi miten raaski luopua pitkistä hiuksistasi!" Vaan olen hiljaa.
Olen huomannut. Ja luonnehdintaan kuuluu yleensä myös sanapari "vahva persoona". Tällä sitten oikeutetaan huono käytös vaikkapa työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
"Mitään ei saa enää sanoa"... ? Jos ei pysty tuottamaan puhetta, joka on sekä tarpeetonta, että loukkaavaa, on syytäkin pysyä hiljaa. Maailmassa on paljon asioita, jotka keksii puhuttavaa ilman loukkauksia, joten parempi jättää puhetila heille. Edelleen "vaikeiden" mielipiteiden ilmaiseminen on sallittua, mutta vain silloin kun joku tätä mielipidettä kysyy.
Minä olen yrittänyt ketjua lukiessani miettiä, mitä loukkaavaa minulle on sanottu. Olen amk-ope ja kuulen kaikenlaista ihan kysymättä: Eräskin opiskelija väitti minun arvioivan tehtäviä mielivaltaisesti yms. Olen kritiikin kohteena koko ajan. Mutta sellaista elämä on, hernettä ei kannata vetää nenäänsä, muuten elämästä tulee vaikeaa.
n56
Miksi pitää keskittyä siihen? En näe, että kumpaakaan asiaa tarvitsisi sanoa ääneen. Vähän sama, kun seurassa ei tarvitse sanoa, että menenpä tästä paskalle.