Jos ihminen sanoo olevansa rehellinen tai suora, se tarkoittaa yleensä tahditonta ja toisten rajat ylittävää. Oletko huomannut?
Rehellinen tuntuu tarkoittavan että sanoo mitä sylki suuhun tuo ilman että miettii, sopiiko se kyseiseen tilanteeseen.
Millainen ihminen kertoo erikseen olevansa vain suora?
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole välttämättä, vaan sanoo niin kuin asiat ajattelee tai ei osaa mielistellä ja kielistellä. Parempi jonkin sortin rehellisyys kuin valheellinen lipevyys.
Jos ei mitään löydä lipevyyden ja törkeyden väliltä, niin sosiaalisissa taidoissa on isoja puutteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole välttämättä, vaan sanoo niin kuin asiat ajattelee tai ei osaa mielistellä ja kielistellä. Parempi jonkin sortin rehellisyys kuin valheellinen lipevyys.
Jos ei mitään löydä lipevyyden ja törkeyden väliltä, niin sosiaalisissa taidoissa on isoja puutteita.
Juuri näin. Ajattelun mustavalkoisuus ja maailman näkeminen vain ääripäiden kautta on yleensäkin merkki epäkypsyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole samaa mieltä, mutta kiitos että kerroit. Tiedän, etten kerro olevani sellainen.
Rehelliseksi en itseäni sano, koska en halua loukata muita.
Mutta olen suora. Sillä tarkoita, että En pelaa mitään pelejä. Sanon, mitä minä haluan. En manipuloi enkä yritä saada toista olemaan samaa mieltä kanssani. Juuri sen takia olen suora, etten ylittäisi rajoja.
Sinä pelkäät ja alennat itseäsi oletettavasti liian paljon joka tilanteessa. Se ei välttämättä ole hyväksi sinulle sisäisestikään. Toisten rajat eivät ole aina terveellä tavalla asetettu mutta ei kannata miellyttää liian paljon senkään takia, useasti nämä henkilöt eivät myöskään tule yhtään vastaan ja se on väärin.
Mitä ihmettä. Mistä sinä sen revit, että miellytän ja alistun?Vai on
Ei ole, se on hyvä asia. Aistin vain näin kuten kirjoitin, en halunnut sanoa asiaa pahalla vaan halusin tukea sinua. Olen pahoillani että loukkasin sinua kommentillani.
Se, että tätä kuviteltua "rehellisyyttä" tai "suoruutta" voisi arvostaa, vaatisi sen, että sanoja mielipiteet olisivat arvostettuja ja kuulijan mielestä tarpeellisia. Onko näin ikinä käynyt?
Kyllä minä arvostan suoruutta lääkäriltä, jos hän kertoo tulevan leikkaukseni riskeistä. Sen sijaan, jos Marjatta-täti kertoo huomenna lakkiaisissa mielipiteitä ammatistani, kumppanistani tai hiuksistani, en tee hänen mielipiteillään yhtään mitää, olivat ne kuinka "rehellisiä" ja "suoria" tahansa.
Jos haluaisi samanlaista rehellisyyttä harjoittaa, niin voisihan sitä kertoa, että halveksin sinua ihmisenä, joten yhdelläkään mielipiteelläsi ei ole merkitystä. Mutta minut on kasvatettu, joten annan Marjatan häpäistä itsensä omalla rehellisyydellään ja toivon, että mahdollisimman moni on kuulemassa.
Vierailija kirjoitti:
Se, että tätä kuviteltua "rehellisyyttä" tai "suoruutta" voisi arvostaa, vaatisi sen, että sanoja mielipiteet olisivat arvostettuja ja kuulijan mielestä tarpeellisia. Onko näin ikinä käynyt?
Kyllä minä arvostan suoruutta lääkäriltä, jos hän kertoo tulevan leikkaukseni riskeistä. Sen sijaan, jos Marjatta-täti kertoo huomenna lakkiaisissa mielipiteitä ammatistani, kumppanistani tai hiuksistani, en tee hänen mielipiteillään yhtään mitää, olivat ne kuinka "rehellisiä" ja "suoria" tahansa.
Jos haluaisi samanlaista rehellisyyttä harjoittaa, niin voisihan sitä kertoa, että halveksin sinua ihmisenä, joten yhdelläkään mielipiteelläsi ei ole merkitystä. Mutta minut on kasvatettu, joten annan Marjatan häpäistä itsensä omalla rehellisyydellään ja toivon, että mahdollisimman moni on kuulemassa.
Hyvin kiteytetty.
Olen huomannut. Mun anoppi on tällainen, että hän vaan tykkää puhua suoraan ja sitten sieltä voi tulla ihan mitä vaan. Ensin kommentti alkaa että, "mä sanon tän nyt vaan ihan suoraan / mä nyt vaan tykkään olla rehellinen, puhua suoraan..." ja sillä kuitataan sitten ihan mitä tahansa. No, onneksi ei mitään älyttömiä törkeyksiä latele, mutta useimmiten sellaista, jonka itse jättäisin sanomatta.
Olen huomannut että nykyään kaikki loukkaantuu jo pelkkien tosiasioiden toteamisesta.
Minkäänlaista rakentavaa palautetta ei voi antaa, kaikki täytyy olla vain söpöä ja ihanaa ja pelkästään positiivista koska ei kestetä minkäänlaista vastoinkäymistä elämässä ilman 3kk sairaslomaa mielenterveyssyistä.
Sanon vaikka esimerkkinä hoitoalalla: Huonosti suomea puhuva/ymmärtävä hoitaja aiheuttaa vaaratilanteen hoitaessaan vanhusta.
Jos asiasta huomauttaa, on rasisti.
Jos lääkäri sanoo korkeasta verenpaineesta ja huonoista polvista kärsivälle nuorelle että kannattaa pudottaa painoa noin 20 kg niin ongelmat saattavat helpottaa itsestään - on törkeä ja loukkaa toisen kehopositiivisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Sinutkin on kasvatettu sanomaan yhtä mutta tekemään "kohteliaisuudesta" muuta. Vähän samanlaisia elämän oppeja kuin se, että ole hiljaa jos ei ole mitään positiivista sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole samaa mieltä, mutta kiitos että kerroit. Tiedän, etten kerro olevani sellainen.
Rehelliseksi en itseäni sano, koska en halua loukata muita.
Mutta olen suora. Sillä tarkoita, että En pelaa mitään pelejä. Sanon, mitä minä haluan. En manipuloi enkä yritä saada toista olemaan samaa mieltä kanssani. Juuri sen takia olen suora, etten ylittäisi rajoja.
Sinä pelkäät ja alennat itseäsi oletettavasti liian paljon joka tilanteessa. Se ei välttämättä ole hyväksi sinulle sisäisestikään. Toisten rajat eivät ole aina terveellä tavalla asetettu mutta ei kannata miellyttää liian paljon senkään takia, useasti nämä henkilöt eivät myöskään tule yhtään vastaan ja se on väärin.
Mitä ihmettä. Mistä sinä senEi ole, se on hyvä asia. Aistin vain näin kuten kirjoitin, en halunnut sanoa asiaa pahalla vaan halusin tukea sinua. Olen pahoillani että loukkasin sinua kommentillani.
et loukannut, hämmästyin vain.
"Sinutkin on kasvatettu sanomaan yhtä mutta tekemään "kohteliaisuudesta" muuta. Vähän samanlaisia elämän oppeja kuin se, että ole hiljaa jos ei ole mitään positiivista sanottavaa."
Mihin tarvitaan sellaista interaktiota, jossa Marjatta-täti kertoo mielipiteensä sinun hiuksistasi, kumppanistasi ja työstäsi? Mitä sillä Marjatta-tädin mielipiteellä tekee? Mikä hyöty tuollaisesta keskustelusta on kenellekään?
Aivan eri asia on sitten se, että sanoo läheiselle ihmiselle jostain hänen elämäänsä liittyvästä asiasta, jota pitää jotenkin vahingollisena. Esim. minä sanoin eräälle ystävälleni, että mielestäni hänen ei kannata jatkaa selkeästi alkoholisoituneen vanhemman miehen tapailemista, vaan unohtaa koko tyyppi (hän noudatti neuvoani). Viime vuonna myös eräs ystävä kertoi, miten hän vielä 20 vuoden jälkeen on kiitollinen siitä, että minä olin kaveriporukan ainoa, joka kertoi hänelle suoraan olevansa huolissaan hänen päihteidenkäytöstään. Minä näen tällaiset asiat ja pinnalliset mielipiteet vaikkapa hiusmallista täysin eri asioina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoruus on tosiaan eri asia kuin töykeys ja ilkeys. Tosin ne voivat myös liittyä toisiinsa mutta ei välttämättä. Enemmin otan suoran ihmisen kaveriksi kuin sellaisen joka naaman edessä on lipevä mutta haukkuu sitten selän takana.
Puhut nyt naisyleisölle. Eli yleisölle, jota vaivaa virus nimeltä: "mitä noi ajattelee musta".
Sen seurauksena edes yksinkertaisia asioita ei voi sanoa ilman järkyttävää ylianalysointia, jotta ei loukkaa tai pahoita toisen mieltä.
Sitten puhutaan äkkiä yhtä sekä tehdään toista ja sitten ollaan vielä parempia ihmisiä kuin se "töykeä" ihminen joka kehtasi töksäyttää mustan olevan mustaa.
Suosittelen ihan kaikkia kyllä joskus pohtimaan, mitä seurauksia omilla töksäytyksillä voi olla muille ihmisille. Ruma ihminen kyllä tietää olevansa ruma, ja jos koet pakolliseksi töksäyttää hänelle tämän asian, niin kyllä olet huonompi ihminen kuin ne muut jotka osasivat pitää suunsa kiinni.
Paljon enemmän on kiinni siitä, miten sanoo kuin mitä sanoo. On eri asia, sanooko Marjatta
A) nuo hiukset eivät sovi sinulle
b) minä tykkäsin enemmän vanhoista hiuksistasi
Vierailija kirjoitti:
Tai "Mulla on tällainen musta huumorintaju." Eli kaikki alentava vttuilu, rajattomuus tai töykeys onkin muka vain huumoria 😁 Tuommoisillekin sanon aina rauhallisesti suoraan että sori, tuo pikkulapsimainen manipuloiminen ei sitten toimi meikäläiseen (tms. tilanteeseen sopivaa)
"Kyllä sinä olet vaan ihan tavanomainen kusipää."
Vierailija kirjoitti:
Paljon enemmän on kiinni siitä, miten sanoo kuin mitä sanoo. On eri asia, sanooko Marjatta
Kun ne hiukset eivät ole Marjatan omassa päässä, niin voi pitää mielipiteet niistä ihan itsellään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Marjatan pitää tuoda negatiivinen mielipide hiuksista julki ylipäätään? Kysyn ihan vakavasti. Mikä tarkoitus tuossa on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ne hiukset eivät ole Marjatan omassa päässä, niin voi pitää mielipiteet niistä ihan itsellään.
Toki, mutta tuolla halusin osoittaa, että kaikki rehellisyys ei ole tökeryyttä. Vain A on sitä. B on mielipide, jota ei ehkä kaivata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta tuolla halusin osoittaa, että kaikki rehellisyys ei ole tökeryyttä. Vain A on sitä. B on mielipide, jota ei ehkä kaivata.
En näe kummassakaan julkilausumassa mitään arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe kummassakaan julkilausumassa mitään arvoa.
Keskity kohtaan MITEN, älä MITÄ. Ne eroavat kohdassa MITEN.
Minun olisi helpompi hyväksyä Marjatan mielipide B. Jokaisella ihmisellä on oikeus mielipiteeseensä. Toisen arvostelu, kohta A, on kiellettyä.