Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos ihminen sanoo olevansa rehellinen tai suora, se tarkoittaa yleensä tahditonta ja toisten rajat ylittävää. Oletko huomannut?

Vierailija
29.05.2025 |

Rehellinen tuntuu tarkoittavan että sanoo mitä sylki suuhun tuo ilman että miettii, sopiiko se kyseiseen tilanteeseen. 

Millainen ihminen kertoo erikseen olevansa vain suora?

Kommentit (174)

Vierailija
121/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole välttämättä, vaan sanoo niin kuin asiat ajattelee tai ei osaa mielistellä ja kielistellä. Parempi jonkin sortin rehellisyys kuin valheellinen lipevyys.

Niin samaa mieltä. En ole oppinut mielistelemään, sanon asiat niin kuin ne on. En ole kuitenkaan impulsiivinen vaan osaan suodattaa, joten en päästele mitä sylki suuhun tuo. Suodattamaton ihminen päästelee mitä sylki suuhun tuo. Eli en vastaa apn tarkoittamaa, vaikka sanon mielipiteeni suoraan, mikäli tarpeen on.

Vierailija
122/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saatan sanoa olevani suora, jos pitää itseään jotenkin kuvailla tai jos kysytään asiasta. Myönnän kyllä etten ole kovin tahdikas, mutta sellaisia asioita en sano mistä itse loukkaantuisin. Saatan jyrätä ihmisiä, jotka eivät yhtään osaa pitää puoliaan, muuten käyttäydyn muita kunnioittavasti. En ole sosiaalisesti taitava, mutta yritän jatkuvasti oppia virheistäni. Voi olla, että ihminen mainitsee suoruudestaan, ettei tulisi väärinymmärretyksi. Puolensa tässä on se, etten tosiaan kieroile ja osa tätä ominaisuutta arvostaa. Olen paljon hyväntahtoisempi miltä vaikutan.

Toki on myös niitä jotka ikäänkuin käyttävät suorapuheisuutta perusteena henkiselle väkivallalle.

Ihan suoraan nyt sanon, että vaikutat sillä tavalla yksinkertaiselta, että kartan tutustumasta lähemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta toisten asioihin puuttuminen suorilla kommenteilla ei ole ok. Ainoastaan jos joku kysyy mielipidettä.

Tuollaiset töräyttelijät ovat sosiaalisesti avuttomia. Eivät osaa käytöstapoja yms.

Vierailija
124/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai "Mulla on tällainen musta huumorintaju." Eli kaikki alentava vttuilu, rajattomuus tai töykeys onkin muka vain huumoria 😁 Tuommoisillekin sanon aina rauhallisesti suoraan että sori, tuo pikkulapsimainen manipuloiminen ei sitten toimi meikäläiseen (tms. tilanteeseen sopivaa)

Eli toimii teikäläiseen! Kun ei reagoi, tarkoittaa ettei toimi. Tuossa mainitsemassasi tilanteessa nöyryytät siinä missä toinenkin. Fiksu poistuu paikalta.

Vierailija
125/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole välttämättä, vaan sanoo niin kuin asiat ajattelee tai ei osaa mielistellä ja kielistellä. Parempi jonkin sortin rehellisyys kuin valheellinen lipevyys.

Niin samaa mieltä. En ole oppinut mielistelemään, sanon asiat niin kuin ne on. En ole kuitenkaan impulsiivinen vaan osaan suodattaa, joten en päästele mitä sylki suuhun tuo. Suodattamaton ihminen päästelee mitä sylki suuhun tuo. Eli en vastaa apn tarkoittamaa, vaikka sanon mielipiteeni suoraan, mikäli tarpeen on.

Miten voisin tyylilläsi, suoraan, sanoa huomenna työkaverille, että häneltä puuttuvat käytöstavat? Hän kutsuu itseään rehelliseksi ja suoraksi, ja kuvittelee varmasti itse, ettei sano mitään ilkeää. Silti hän onnistuu toistuvasti loukkaamaan muita, on rajaton, tarpeettoman ilkeä ja tökerö. 

Vierailija
126/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin koet, että on tarpeen sanoa mielipide suoraan? 

Vierailija
127/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeo. Ne on näitä  "En minä ole ilkeä,olen suorapuheinen"-tyyppejä jotka raivostuu,kun niille täräyttää suoraan että "ootpa muuten lihonut!"

😄

Vierailija
128/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon tällanen rempseä ja kovaääninen lähiöbaarimuija. Sanon päin naamaa ihan mitä mua huvittaa koska mä oon aito, enkä mikään teeskentelijä. Mä oon vaan rehellinen ja suora, koska mä en pidä tollasista aroista selän takana piipittävistä nössöistä. Mutta auta armias, jos joku sanoo mulle samalla lailla päin naamaa totuuksia, niin mä järkytyn ja kalpenen ja alan haalia porukkaa ympärilleni jolle voin haukkua tuota MINULLE päin naamaa sanonutta.

Pysy baarissa!

Vierailija
129/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut. Ja luonnehdintaan kuuluu yleensä myös sanapari "vahva persoona". Tällä sitten oikeutetaan huono käytös vaikkapa työpaikalla.

Tai räväkkä.

Vierailija
130/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessakin tilanteessa se lipevyys on ihan paikallaan. Kukaan ei halua kuulla sinun rehellisiä mielipiteitäsi kysymättä.

Miksi keskustelijan aloittaja ei kestä mielipiteitä? Kun keskustellaan, silloin kaikilla pitää olla oikeus mielipiteeseen. 

Vierailija
131/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman. Se on vain tekosyy, jolla saa vapaasti käyttäytyä törkeästi muita kohtaan. 

Oikeasti rehelliset ja suorat ihmiset sanovat mitä tarkoittavat. Se on eri asia, eivätkä he tätä yleensä mainosta. 

Pakko mainostaa kun valheelliset ihmiset epäilevät koko ajan kaikesta ja se johtuu yleensä vain omista epävarmuuksista. On muuten raskasta. Muuten rehellisenä ihmisenä vain puhua papatan eikä tarvitse miettiä mitä sanon mutta en halua olla ilkeä joten senkään puolesta eo tarvitse miettiä omaa käyttäytymistä. Tämä on helppoa. Kaikilla ei ole sisäisiä ongelmia jotka heijastuvat käytökseen, halua loukata tms. mutta silti voi olla rehellinen ihminen. En kuitenkaan itse ole sellainen rehellinen joka kertoo kaikki ajatuksensa suoraan esimerkiksi.

Suora ei tarkoita impulsiivisuutta. Minä olen rehellinen ja osallistun keskusteluihin usein jo ammattini puolesta. Sanon mielipiteeni kun ammattini puolesta tiedän olevani oikeassa. 

Vierailija
132/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun hän puhuu loukkaavasti?

Vierailija
133/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mien pitää käyttäytyä, jos erikseen pyydetään rehellistä/suoraa mielipidettä jostain asiasta?  Minulta on usein pyydetty rehellistä mielipidettä jostain vaatteesta, huonekalusta tai ruuasta yms. Pitääkö kierrellä ja kaarrella?

Vierailija
134/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo rehelliset ja "huumoria" viljelevät yleensä loukkaantuvat verisesti jos heille antaa sitä samaa mitä he muille jakavat. P-reikiä nämä ovat.

Tuo sanomasi ei tarkoita rehellisyyttä vaan kertoo ihmisen vaillinaisuudesta. Rehellinen ihminen ei mustamaalaa tai kerro mielipiteitään henkilökohtaisuuksiin menemällä vaan pysyy asiassa, josta keskustellaan. 

Vierailija
135/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan rupea kiertelemään ja kaartelemaan pelkän mielistelyn takia vaan sanon suoraan enkö todellakaan valehtele. Murhaajakin on arvokkaampi ja arvostettavampi kuin valehtelijat. Ihmisellä kun ei loppuun viimein ole mimuille mitään muuta annettavaa kuin sanansa ja jos siihen sanaan ei voi luottaa niin ihmisellä ei ole mitään annettavaa. Lisäksi vielä tunteet on aina sinun omalla vastuulla, muut ei voi olla vastuussa sinun tunteista. Helppo ohjenuora tähän ongelmaan käyttäydy ja toimi niin että muiden ei tarvi sanoa suoraan ja rehellisesti jos et kestä sitä suoraa ja rehellistä puhetta

Vierailija
136/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöstavat ja toisen ihmisen empaattinen kohtaaminen ei ole lipevyyttä. Normaali, henkisesti terve, ihminen on empaattinen myös heidän, joista ei pidä, seurassa. Eli voi suhtautua asiallisesti ja ystävällisesti toiseen ihmiseen, vaikkei pitäisi hänestä. Olematta lipevä.

Sellainen töräyttely, rähättely ja suoraan pamauttelu on junttia käytöstä, ja itse ajattelen, että henkilöllä on persoonallisuushäiriö tai on ihan vaan tyhmä.

Yksi esimerkki on henkilö, jolle on ihan sama mistä itseäni koskevasta asiasta puhun, hän esittää siitä sitten negatiivisen mielipiteensä. Eli hän ilmaisee näin passiivisaggressiivisesti, ettei pidä minusta. Toisin sanoen, ei osaa käytöstapoja eikä osaa huomioida muita. En minäkään hänestä pidä, olen silti asiallinen ja neutraalin ystävällinen.

Vierailija
137/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voisin tyylilläsi, suoraan, sanoa huomenna työkaverille, että häneltä puuttuvat käytöstavat? Hän kutsuu itseään rehelliseksi ja suoraksi, ja kuvittelee varmasti itse, ettei sano mitään ilkeää. Silti hän onnistuu toistuvasti loukkaamaan muita, on rajaton, tarpeettoman ilkeä ja tökerö. 

Vastaus kysymykseesi: minun tyyliin ei kuulu toisen ihmisen henkilökohtaisuuksiin meneminen. Minä kykenen työssäni ammatillisuuteen ja kestän erilaisuuden. Muutoinkin rehellinen pysyy asiassa, ei henkilöidy. Mitä ystäviin ja muihin työn ulkopuolella oleviin tulee, voin valita.

Vierailija
138/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saatan sanoa olevani suora, jos pitää itseään jotenkin kuvailla tai jos kysytään asiasta. Myönnän kyllä etten ole kovin tahdikas, mutta sellaisia asioita en sano mistä itse loukkaantuisin. Saatan jyrätä ihmisiä, jotka eivät yhtään osaa pitää puoliaan, muuten käyttäydyn muita kunnioittavasti. En ole sosiaalisesti taitava, mutta yritän jatkuvasti oppia virheistäni. Voi olla, että ihminen mainitsee suoruudestaan, ettei tulisi väärinymmärretyksi. Puolensa tässä on se, etten tosiaan kieroile ja osa tätä ominaisuutta arvostaa. Olen paljon hyväntahtoisempi miltä vaikutan.

Toki on myös niitä jotka ikäänkuin käyttävät suorapuheisuutta perusteena henkiselle väkivallalle.

Et sano asioita mistä itse loukkaantuisit=sopeutuminen eli kyky empatiaan nolla. Sori mutta sanoit jo eikä takaisin saa. Ihan turha yrittää oppia joka tilannetta, kun eivät toistu samanlaisina. 

Vierailija
139/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En henkilöi vaan liittyy asiaan esim. työssäni. 

Vierailija
140/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sano asioita mistä itse loukkaantuisit=sopeutuminen eli kyky empatiaan nolla. Sori mutta sanoit jo eikä takaisin saa. Ihan turha yrittää oppia joka tilannetta, kun eivät toistu samanlais

Tuo on kognitiivisen empatian puutetta, ei affektiivisen.