Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos ihminen sanoo olevansa rehellinen tai suora, se tarkoittaa yleensä tahditonta ja toisten rajat ylittävää. Oletko huomannut?

Vierailija
29.05.2025 |

Rehellinen tuntuu tarkoittavan että sanoo mitä sylki suuhun tuo ilman että miettii, sopiiko se kyseiseen tilanteeseen. 

Millainen ihminen kertoo erikseen olevansa vain suora?

Kommentit (174)

Vierailija
161/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tukkia tällaisen "rehellisen", mutta ilkeän ihmisen suun? Jollakin nasevalla kommentilla.

Nimim. kyllästynyt

Eräässä Kari Suomalaisen piirroksessa nuori päästeli ilmeisesti rumia puheita koulussa. Opettaja vastasi iloisesti: "Kerro lisää kodistasi."

Vierailija
162/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jotku selittää tällaista käytöstään sillä, mistä ovat kotoisin. "Olen tällainen, mutta olenkin Lapista/ Porista/ jostain muualta". 

Itse olen tuohon perusteluun aina sanonut, että ei, olet rektumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilkeyttä perustellaan usein suorasanaisuudella. Ne on kuitenkin täysin eri asiaa. Minä olen kohtalaisen suorapuheisena tunnettu, mutta en ole ilkeä. En sano ilkeitä asioita koskaan ääneen. Suorapuheisuus on sitä, että sanon vaikka toiselle että sulla on jugurttia nenässä tai sanon mielipiteeni ääneen suoraan asianomaiselle, mutta en ilkeitä asioita. Saatan esimerkiksi sanoa toiselle veljelleni että sun piheys on hölmöläisten peitonjatkamistyylistä - niinkuin onkin. Säästää lattialämmityksessä niin että sitten kosteus ei haihdu tms. 

Vierailija
164/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilkeyttä perustellaan usein suorasanaisuudella. Ne on kuitenkin täysin eri asiaa. Minä olen kohtalaisen suorapuheisena tunnettu, mutta en ole ilkeä. En sano ilkeitä asioita koskaan ääneen. Suorapuheisuus on sitä, että sanon vaikka toiselle että sulla on jugurttia nenässä tai sanon mielipiteeni ääneen suoraan asianomaiselle, mutta en ilkeitä asioita. Saatan esimerkiksi sanoa toiselle veljelleni että sun piheys on hölmöläisten peitonjatkamistyylistä - niinkuin onkin. Säästää lattialämmityksessä niin että sitten kosteus ei haihdu tms. 

Juuri tällaiset ihmiset luulevat, että sillä suoralla mielipiteellä on jokin merkitys, vaikka muut eivät halua sitä kuulla tai loukkaantuvat. Ja tulkitsevat ilkeilynä. Onko sulle koskaan käynyt niin?

Vierailija
165/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, on ihmisiä jotka perustelevat suoruudella ilkeyttä tai ajattelemattomuutta. Uskon, että monella kyse on pohjimmiltaan laiskuudesta. Ei jakseta ajatella mitä vaikutuksia omilla sanoilla on, joten sanotaan mitä sylki suuhun tuo ja annetaan synninpäästö itselle sillä, että olen vain suora. Jotkut toki ovat myös tarkoituksella suoran ilkeitä.

Mutta on olemassa myös ihan aitoa suoruutta, joka ei ole tarkoitettu vahingoittamaan toista tai perustu laiskuuteen, vaan epäselvyyksien välttämiseen. Tällaista hyvää suoruutta on esim.

- Anteeksi, olen tosi väsynyt ja minun pitää pian alkaa laittautua yöpuulle. Jatketaanko juttua seuraavalla kerralla?

- Tervetuloa meidän mökille! Me tuomme grillattavaa ja juomaa, tuokaa te salaatti ja jälkkäri.

- Siivotaanko yhdessä eilisillan jäljet? Jos sinä imuroit niin minä tiskaan.

- En halua enää tavata sinua, koska mielestäni olet minulle tosi ilkeä. Olen loukkaantunut asioista xx ja x.

- En rakasta sinua, joten meidän on parempi erota, jotta voit etsiä molemminpuolisiin tunteisiin perustuvan suhteen.

jne. Tällaisella suoruudella vältetään monta turhaa riitaa, konfliktia ja katkeroitumista. Näitä ihmisiä arvostan, ja pyrin samaan itsekin vaikka joskus olisi helpompi olla hiljaa. Se on kuitenkin pidemmän päälle huonompi vaihtoehto kuin mikään muu.

Vierailija
166/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan tuollainen suoruus ja ylimielisyys on sitten pahempi luonteenpiirre kun törkeiden rikokslksi luettavien ssioiden  teko. 

Kuinka korkealle sijoittaisit HUS tiloissa  toimineen henkilöt, jotka muksna ihsn oikeista rikoksissa koskien henkilön terveydentilaa?

En tiennyt että Suomesta voi löytyä noin psljon tuollaisia ihmiskuvotuksua, jotka kykeneviä tuollaiseen. 

Ai  ei kai ne pidä itseän rikollisina? Sherlock, mutta jei kun  tästä laitetaan vähön tietoa eteenpäin ja jotkut tietää keitä kaikkia siellä on ollut hääräämäsdä, luulisi että  häpeäisivöt elleinole  psykopaatti?

Jörkyttävää että osalla kyseisistä kuvotuksista on myös lapsiaMitä mieltä yleisesti siitä että opetus ja näpäytys annetasn vakavin rikoksin henkilölle, joka ei ole tehnyt ainuttakaan rikosta elämässään eli mitää syytä noi kohtuuttomaan lynkkaukseen ei ole. 

Autettiin sua näkemään? Hehheh siis  tekemällä törkyrikoksia henkilölle. Upeita ihmisiä. 

Vierailija
167/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole välttämättä, vaan sanoo niin kuin asiat ajattelee tai ei osaa mielistellä ja kielistellä. Parempi jonkin sortin rehellisyys kuin valheellinen lipevyys.

Niin samaa mieltä. En ole oppinut mielistelemään, sanon asiat niin kuin ne on. En ole kuitenkaan impulsiivinen vaan osaan suodattaa, joten en päästele mitä sylki suuhun tuo. Suodattamaton ihminen päästelee mitä sylki suuhun tuo. Eli en vastaa apn tarkoittamaa, vaikka sanon mielipiteeni suoraan, mikäli tarpeen on.

Milloin koet, että on tarpeen sanoa mielipide suoraan? 

En henkilöi vaan liittyy asiaan esim. työssäni. 

Luulen, että työhön liittyviä mielipiteitä kuuluu kaikkien mielestä ilmaista. Eikö siitä makseta? Silloinhan ne ovat perusteltuja ja toivottuja mielipiteitä. 

Itse olen ymmärtänyt, että tässä ketjussa keskustellaan nimenomaan muihin henkilöihin ja heidän elämäänsä kohdistuvista mielipiteistä.

Vierailija
168/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ihminen, joka perustelee käytöstapojensa puutetta sillä, että on temperantiltaan räväkkä, suora, rehellinen tai jotenkin vain tosi äkkipikainen, on yksinkertaisesti lyhytkatseinen ja vajaa.

Mutta tämähän on vain minun mielipiteeni ja minullahan on oikeus aukoa mielipidettäni päin naamaa, eikös. Vieläkö tähän loppuun pitää kirjoittaa sarkasmivaroitus?

Vierailija
169/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, on ihmisiä jotka perustelevat suoruudella ilkeyttä tai ajattelemattomuutta. Uskon, että monella kyse on pohjimmiltaan laiskuudesta. Ei jakseta ajatella mitä vaikutuksia omilla sanoilla on, joten sanotaan mitä sylki suuhun tuo ja annetaan synninpäästö itselle sillä, että olen vain suora. Jotkut toki ovat myös tarkoituksella suoran ilkeitä.

Mutta on olemassa myös ihan aitoa suoruutta, joka ei ole tarkoitettu vahingoittamaan toista tai perustu laiskuuteen, vaan epäselvyyksien välttämiseen. Tällaista hyvää suoruutta on esim.

- Anteeksi, olen tosi väsynyt ja minun pitää pian alkaa laittautua yöpuulle. Jatketaanko juttua seuraavalla kerralla?

- Tervetuloa meidän mökille! Me tuomme grillattavaa ja juomaa, tuokaa te salaatti ja jälkkäri.

- Siivotaanko yhdessä eilisillan jäljet? Jos sinä imuroit niin minä tiskaan.

- En halua enää tavata sinua, koska mielestäni olet minulle tosi ilkeä. Olen loukkaantunut asioi

"Kyllä, on ihmisiä jotka perustelevat suoruudella ilkeyttä tai ajattelemattomuutta. Uskon, että monella kyse on pohjimmiltaan laiskuudesta. Ei jakseta ajatella mitä vaikutuksia omilla sanoilla on, joten sanotaan mitä sylki suuhun tuo ja annetaan synninpäästö itselle sillä, että olen vain suora. Jotkut toki ovat myös tarkoituksella suoran ilkeitä."

Oon samoilla linjoilla kanssasi. Tosin luulen, että ilkeyttään ja ajattelemattomuuttaan suoruudella perustelevat ihmiset ovan itsekeskeisiä ja simppeleitä, ei laiskoja. Heidän kapasiteettinsa ei vain riitä empatiaan. He jotenkin ovat onnistuneet luomaan itselleen maailman, joka pyörii vai oman napansa ympärillä. Ja siksi meidän muiden pitää olla hurjan kiinnostuneita mielipiteistänsä, kysyimmepä näkemyksiään tai emme. 

Vierailija
170/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jotku selittää tällaista käytöstään sillä, mistä ovat kotoisin. "Olen tällainen, mutta olenkin Lapista/ Porista/ jostain muualta". 

Itse olen tuohon perusteluun aina sanonut, että ei, olet rektumista.

Tuo ei ole rakentavaa palautetta. Vaikka kuvaannoollisesti totta ehkä olisikin.

Vierailija
171/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut. Ja luonnehdintaan kuuluu yleensä myös sanapari "vahva persoona". Tällä sitten oikeutetaan huono käytös vaikkapa työpaikalla.

Tai räväkkä.

"Ku mä oon niin temperamenttinen." "Temperamentti" oikeuttaa käyttäytymään joka paikassa kuin "kotonaan". Parempi olisi jättää se huono käytös kotiin (jos sinnekään) kun lähtee ihmisten ilmoille.

Minä olen temperamenttinen. Kohdallani se ei tarkoita räväkkää, ilkeilevää ja toisista pahaa puhuvaa. Olen puhelias, nauravainen. 

"Sanalla temperamentti kuvataan yksilöllisyyttä: kullekin ihmiselle t

Me kaikki olemme temperamenttisia. Minkälainen sinun tempremanttisi mielestäsi on? Entä miten läheisesti sen kokevat? Rasittavana ja tilaavievänä ehkä?

Vierailija
172/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat voi sanoa asiallisestikin suoraan ja rehellisesti. Minä teen näin.

Vierailija
173/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on oikeassa. Suomessa häijy suora puhe on ollut hyvin sallittua, on liitetty rehellisyyteen, joka on hyve. Epäkohteliaan suorapuheisiin kannattaa käyttää heidän omaa lääkettään eli heittää päin naamaa rumatkin totuudet. 

Olen 56 v jahyvin, hyvin harvoin olen elämässäni tavannut häijyä ihmistä. Onko tämä tyypillistä jossain tietyssä osassa Suomea? Olen Helsingistä, ja tunnen ihmisiä varsinais-suomesta, pitkanmaalta ja karjalasta, ja keski-suomesta, enkä ole häijyyteen kauheasti törmännyt.

Vierailija
174/174 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on oikeassa. Suomessa häijy suora puhe on ollut hyvin sallittua, on liitetty rehellisyyteen, joka on hyve. Epäkohteliaan suorapuheisiin kannattaa käyttää heidän omaa lääkettään eli heittää päin naamaa rumatkin totuudet. 

Olen 56 v jahyvin, hyvin harvoin olen elämässäni tavannut häijyä ihmistä. Onko tämä tyypillistä jossain tietyssä osassa Suomea? Olen Helsingistä, ja tunnen ihmisiä varsinais-suomesta, pitkanmaalta ja karjalasta, ja keski-suomesta, enkä ole häijyyteen kauheasti törmännyt.

Ilmeisesti olet jättänyt häiriintyneet välistä onnekkaasi. Onneksi olkoon. On olemassa todella pimeitä ja muita kiusaavia yksilöitä, usein töissä tietyillä aloilla.