Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni on päivänkodin aikuisista työläs ja hankala - miten tätä jaksaa henkisesti?

Vierailija
28.05.2025 |

Minulle on raskas asia, että lapseni on päiväkodin aikuisten mielestä työläs ja hankala. On sanottu monesti, miten lapsemme on työläs ja työntekijät selvästi huokaisevat helpotuksesta, jos kerromme lapsen olevan hoidosta pois esim. loman vuoksi. Lapsestamme ei sanota, että "onpa ihanaa, kun Pirjo-Taneli on meidän ryhmässä/hän on niin mukava lapsi", mitä kuulen muista lapsista sanottavan.

Lapsessa ei ole todettu mitään poikkeavaa neuvolassa. Siitä päiväkodissa on sentään kehuttu, että lapsi on hyvin omatoiminen. Päiväkodissa valitetaan kuitenkin mm. seuraavista asioista:

-Lapsi syö päiväkodissa huonosti. Lapsi kokee ruokailutilanteet levottomina ja ei halua syödä. Lapsi syö hyvin kotona ja kasvaa tasaisesti käyrällään.

-Lapsi kaipaa paljon liikuntaa. Liikutaan kotonakin päivittäin, ulkoillaan leikkipuistoissa, käydään metsäretkillä jne. Lapsi kaipaa päiväkodissakin paljon liikuntaa, touhottaa menemään ympäriinsä. Ei rauhoitu rauhassa näpertämään jotain palapeliä, vaan leikit ovat usein liikunnallisia ja lapsi paljon hyräilee ja juttelee leikkiessään.

-Lapseni puhuu paljon ja kaipaa aikuisista jutteluseuraa. Lapsella on hyvä mielikuvitus ja laaja sanavarasto, päiväkodista sanotaan samaa. Työntekijöitä kuitenkin häiritsee, kun lapsi haluaisi jutella heidän kanssaan paljon, kun ryhmän pienimmistä (vuoden ikäisistä) ei ole juttuseuraksi.

-Lapsi voi joissakin asioissa voimakastahtoinen ja saattaa kieltäytyä tekemästä jotakin, jos ei huvita. Jos lasta käsketään vaikka piirtämään paperille punainen ympyrä, niin hän haluaa piirtää punaisen neliön. Ymmärtää siis ympyrän ja neliön eron, mutta haluaa mieluummin piirtää neliön kuin ympyrän.

-Lapseni kaipaa perusteluja, jos häntä kielletään tekemästä jotakin. Pelkkä ei ei yleensä riitä. Itse perustelen lapselle, miksi kiellän jotakin ja pysyn kannassani. Toki ymmärrän, ettei tämä ole aina päiväkodissa mahdollista.

-Lasta ei ole siirretty isompien ryhmään, vaan hän on yhä pienten ryhmässä, koska ruokailu ei suju ja lapsella on välillä vaikeuksia rauhoittua. Lasta itseään harmittaa, kun hän kaipaisi isompien ryhmään.

Olen jotenkin ihan puhki tämän negatiivisen palautteen kanssa. Tuntuu, että lapsen pitäisi olla hiljainen, rauhallinen ja kiltti kelvatakseen. Onko muilla tällaista?

Kommentit (167)

Vierailija
81/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatisin, että lapsi siirretään sinne vanhempien ryhmään. Ei se syöminen siitä varmaan miksikään muutu niiden pikkuisten kanssa. Jos kasvaa ja syö kotona niin minkäs sille päiväkodissa tekee. Voisi jopa ottaa mallia niistä vanhemmista lapsista syömistilanteissa.

Oma lapsi on tuollainen ja oli siis ihan pienestä asti. Ei hänestäkään oikein pidetty päiväkodissa ennenkuin muut lapset oli hänen kanssaan samalla tasolla, eli jossain 3-4v. nuo ominaisuudet muuttuikin kummasti hyveiksi. Esimerkiksi päiväkodissa ei tykätty, kun kertoi kotona kaikkea mitä siellä aikuiset oli puhuneet, kun luulivat ettei ne siellä pienten ryhmässä vielä ymmärrä. Ja ne jutut ei tosiaan olleet mitään mairittelevia.

Jep, juuri näin. Jos lapsi on ikäkehitystään edellä niin hänet pitäisi siirtää VANHEMPIEN ryhmään, ei nuorempien. Tuo että häntä pidetään pienempien kanssa on asi

Eivätköhän he ole ammattilaisia, jotka tietävät paremmin kuin sinä. Sinä et ole edes koskaan nähnyt kyseistä lasta, on vain ap:n kertomus asiasta. Päiväkodin tädit voivat nähdä muutakin.

Vierailija
82/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiminnanohjauksen haasteet näkyvät juuri siten, ettei osaa noudattaa ohjeita, ei pysty olemaan hiljaa vaikka pyydetään, tarvitsee tukea ja ohjausta syömiseen, pesulla käymiseen, pukemiseen... Yhdistettynä kuvailtuun vilkkauteen, sanoisin että ADHD...

Voihan sitä lapselle perustella että kurahousuja käytetään ettei housut kastu, mutta sen täytyy riittää. Samaa keskustelua ei yleensä tarvitse käydä useaan kertaan, päivästä toiseen, viikosta toiseen, kerrasta toiseen. Ei ole mikään älykkyyden ilmentymä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun keskimmäinen oli päiväkodissa "hankala". Halusi asioihin perustelut ja oli pienestä saakka sellainen, että asiat piti mennä kuten oli luvattu ja esim peleissä piti toimia sääntöjen mukaan. Ei ollut koskaan hyvä leikkimään, halusi lukea (luki 4v) ja tehdä palapelejä. Tämä oli päiväkodissa ongelma. Oli myös tietyllä tapaa introvertti. Aina moitittiin, kun hain päiväkodista. Joku oli aina mennyt väärin, ei myöskään nukahtanut päivällä vaikka näin tätit toivoivat.

No, kun siirtyi kouluun, niin tuli vain kehuja. Älykäs poika, sanottiin aina opettajien taholta Viime vuonna kirjoitti ylioppilaaksi ja nyt opiskelee lääkäriksi. Ei huolta tästä lapsesta.

Tsemppiä, lasten päiväkotivuodet oli elämäni raskaimmat. 

Aina näitä tarinoita, joissa hankala lapsi opiskelee nyt lääkäriksi.

Vierailija
84/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi vaikuttaa kivalta tyypiltä!

Päiväkodissa voidaan olla eri mieltä.

Vierailija
85/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lapseni kaipaa perusteluja, jos häntä kielletään tekemästä jotakin. Pelkkä ei ei yleensä riitä. Itse perustelen lapselle, miksi kiellän jotakin ja pysyn kannassani. Toki ymmärrän, ettei tämä ole aina päiväkodissa mahdollista."

Aina ei tarvitse perustella. Koita nyt kasvattaa se pentus

Tämä! Ei tarkoittaa ei, myös aikuisten keskuudessa.

Vierailija
86/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin vaan kuvitella miten kiva operaatio joku kurahousun pukeminen on tällaisen kanssa. Lapsi ei haluu ja äiti komppaa varmaan, ei hänenkään mielestään tarvi jos ei halua. Ja koko muu ryhmä pukee mukisematta ilman, että pitää pitää luentoa Suomeen sääolosuhteista.

Vierailija
87/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lapseni kaipaa perusteluja, jos häntä kielletään tekemästä jotakin. Pelkkä ei ei yleensä riitä. Itse perustelen lapselle, miksi kiellän jotakin ja pysyn kannassani. Toki ymmärrän, ettei tämä ole aina päiväkodissa mahdollista."

Minä joskus perustelin lapselleni miksi kiellän jotain, mutta henkeä ja terveyttä vaarantavat puuhat kyllä kielsin ilman perusteluita, samoin jos jostakin asiasta oli jo aiemmin ollut puhetta en toista kertaa perustele. Myös ihmettelen miksi lapsi ei voi keskittyä palapelin tekoon ja askarteluun, kyllä kaikki neljä lastani ovat siinä onnistuneet vaikka yhdellä on ADHD, ei mitään ongelmia ollut. Niin minäkin olin ja olen liikunnallinen mutta pystyin kyllä lapsena muutakin tekemään, vaikka minullakin on ADHD 

Vierailija
88/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti siellä isompien ryhmässä tarvitaan taitoja mitä lapsella ei vielä ole.

Lapsen ei todellakaan tarvitse aina olla kiltti, hiljainen ja rauhallinen, mutta esimerkiksi rauhoittuminen tekemiseen, vaikka sen palapelin, piirtämisen tai muun homman, ja lepohetkellä rauhoittuminen siten että ei häiritse muita on taitoja mitkä pitää siellä isompien ryhmässä sujua. Samoin siirtymätilanteiden, esimerkiksi pukeminen uloslähtiessä, olisi hyvä sujua.

Kannattaa muistaa, että ryhmässä on paljon lapsia, joten ei ole mahdollista rytmittää kenenkään päivää ihan yksilöllisesti, että lapsi saa tehdä aina vain sitä mitä hän haluaa tai mihin on tottunut. Varsinkin kun ryhmässä on pienempiä niin on ymmärrettävää, että kaikki leikit ei voi olla liikunnallisia ja raisuja niin että pienet on vaarassa jäädä jalkoihin.

Ehkäpä voit puhua näistä asioista lapsen kanssa ja korostaa, että päiväkodissa on eri säännöt kuin kotona. Tuo ruokailuhomma tuskin on mikään kynnyskysymys, eihän se päiväkodin murhe ole vaikkei lapsi söisi päivän aikana mitään.

Vierailija
89/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi tod. näk. on vain keskivertoa fiksumpi ja siksi nyppii tuo pienten ryhmässä oleminen.

Eipä tuo käytös kovin fiksulta vaikuta.

Vierailija
90/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pidetään väkisin pienten ryhmässä? Kuulostaa ammattitaidottomilta noi pk-työntekijät. Lapsesi taas kuulostaa hauskalta tyypiltä, joka ajattelee omilla aivoillaan. Mun lapsi sai myös aina negatiivista palautetta kun meni päiväkodin eskariin suoraan kotoa, eri asioista kuin sun lapses, mutta ei koskaan kehuja. Se on mälsää, meillä oli vaan se 1 vuosi, mutta onko teillä mahdollista vaihtaa hoitopaikkaa? Ehkä koko tilanne purkautuisi eri aikuisten kanssa?

Vierailija
91/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka ainoa kerta pitää perustella! Minäkään en tee mitään typerää mitä pomo äskee, jos ei perustele miksi minun pitäisi koristella hänen polkunsa reuna kivillä. 

Onko se pomosi sinun huoltajasi? Kuulostaakin siltä, että tarvitset jonkun huolehtimaan itsestäsi.

Vierailija
92/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän oikein hyvin päiväkodin aikuisia. Tuollainen pentu ON rasittava. 

Koulussa tulee olemaan vaikeaa, sen voi jo sanoa. 

Vierailija
93/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä pidetään väkisin pienten ryhmässä? Kuulostaa ammattitaidottomilta noi pk-työntekijät. Lapsesi taas kuulostaa hauskalta tyypiltä, joka ajattelee omilla aivoillaan. Mun lapsi sai myös aina negatiivista palautetta kun meni päiväkodin eskariin suoraan kotoa, eri asioista kuin sun lapses, mutta ei koskaan kehuja. Se on mälsää, meillä oli vaan se 1 vuosi, mutta onko teillä mahdollista vaihtaa hoitopaikkaa? Ehkä koko tilanne purkautuisi eri aikuisten kanssa?

Eli kauhukakara vaan toisen päiväkodin työntekijöiden riesaksi?

Vierailija
94/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsi kaipaa paljon liikuntaa. Liikutaan kotonakin päivittäin, ulkoillaan leikkipuistoissa, käydään metsäretkillä jne."

Laita se mukula metsäeskariin, jossa ollaan kaiket päivät ulkona.

Vierailija
95/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että harmittaa, mutta minusta nuo mainitsemasi asiat on tärkeitä oppia ennen koulua. Ei lapsi voi ryhmässä ollessa sooloilla ja vaatia erityiskohtelua. 

Vierailija
96/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lapsi kaipaa paljon liikuntaa. Liikutaan kotonakin päivittäin, ulkoillaan leikkipuistoissa, käydään metsäretkillä jne."

Laita se mukula metsäeskariin, jossa ollaan kaiket päivät ulkona.

Säälittää metsän eläimet, kun lauma tuollaisia levottomia riekkujia päästetään riehumaan metsään.

Vierailija
97/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa normaalilta lapselta. 

Vierailija
98/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että harmittaa, mutta minusta nuo mainitsemasi asiat on tärkeitä oppia ennen koulua. Ei lapsi voi ryhmässä ollessa sooloilla ja vaatia erityiskohtelua. 

Juuri tämä on se ongelma, ryhmässä toimimisen taidot. Niin ikävää kuin se onkin, ei päiväkodissa eikä koulussakaan voida aina toimia siten, miten yksi lapsi haluaa, kun lapsia on se 15-20.

Vai pitäisikö koulussakin opettajan perustella jokaiselle 25 oppilaalle erikseen, miksi nyt on matikantunti eikä liikuntatunti, tai miksi nyt opiskellaan tämä asia eikä tuota? Tai miksi lapsen pitää tehdä tehtäviä kuten kaikkien muidenkin?

Vierailija
99/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadi siirto isojen ryhmään.

Hän tarvitsee ikäistään seuraa ja ne taidot kasvaa nopeammin kuin on isompia mallina. Kuulostaa niin tutulta tilanteelta.

Omaa lasta myös pantattiin pienten ryhmässä, juuri näillä samoilla verukkeilla, että ois paljon opittavaa vielä.

Mutta ei silti ollut ryhmässä toivottu lapsi, laitettiin usein eri tilaan leikkii kuin muut yms. Koska oli kuitenkin jo monelta osaa paljon nopeampi toimimaan kuin nää pienet, joille se piti aikuisten se aika pyrkiä enimmäkseen antaa.

Eli oma lapsi oli käytössä ryhmässä vaan siksi että on joku helppo hoitoinen, jolle varattua hoitoaikaa voi käyttää muiden lasten tarpeisiin enimmäkseen.

Lapsi puki itse, odotti yksin ulkona että muut saadaan puettua seuraksi. Leikki yksin kun muille vaihdettiin vaippoja ja itse kävi jo potalla itsenäisesti.

Syömään ei saisi pakottaa, lapsi syö kun on tarpeeksi nälkä. Mä oon huomannut että todella paljon hoitajalta kiinni miten syömiseen suhtautuu. Toisilla tuntuu että on hätä siitä jos lapsi ei syö.

Vierailija
100/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, kyllä henkilökunnan pitää perustella jokaiselle kahdellekymmenelle ainoanselmille, miksi kurahousut täytyy pukea. Ja sama neuvottelu taas iltapäivällä. Ja huomenna uudestaan...

Ei tarvitse neuvotella vaan tekee kuten sanot itse : kurikset puetaan päälle koska ulkona on märkää ja aikuinen päättää pukeutumisesta.

"Aikuinen päättää" on minusta aina huono perustelu. Se  on vähän sellaista "minäpäs, sinäpäs"- inttämistä. Hyvä perustelu perustuu johonkin muuhun kuin aikuisen vallanhimoon. 

Ei se minusta ole ihan näinkään. Se tuo lapselle turvaa. Lapsi-vanhempi suhde ei ole mikään tasavertanen eikä sitä sellaseksi tule minusta tehdäkään. Tottakai voi perustella, mutta lapselle voi myös ihan hyvin sanoa, että olen sinun vanhempi, sinussa vastuussa ja haluan sinulla kaikkea hyvää ja siksi välillä joudun käskemään tekemään asiaa x. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi