Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni on päivänkodin aikuisista työläs ja hankala - miten tätä jaksaa henkisesti?

Vierailija
28.05.2025 |

Minulle on raskas asia, että lapseni on päiväkodin aikuisten mielestä työläs ja hankala. On sanottu monesti, miten lapsemme on työläs ja työntekijät selvästi huokaisevat helpotuksesta, jos kerromme lapsen olevan hoidosta pois esim. loman vuoksi. Lapsestamme ei sanota, että "onpa ihanaa, kun Pirjo-Taneli on meidän ryhmässä/hän on niin mukava lapsi", mitä kuulen muista lapsista sanottavan.

Lapsessa ei ole todettu mitään poikkeavaa neuvolassa. Siitä päiväkodissa on sentään kehuttu, että lapsi on hyvin omatoiminen. Päiväkodissa valitetaan kuitenkin mm. seuraavista asioista:

-Lapsi syö päiväkodissa huonosti. Lapsi kokee ruokailutilanteet levottomina ja ei halua syödä. Lapsi syö hyvin kotona ja kasvaa tasaisesti käyrällään.

-Lapsi kaipaa paljon liikuntaa. Liikutaan kotonakin päivittäin, ulkoillaan leikkipuistoissa, käydään metsäretkillä jne. Lapsi kaipaa päiväkodissakin paljon liikuntaa, touhottaa menemään ympäriinsä. Ei rauhoitu rauhassa näpertämään jotain palapeliä, vaan leikit ovat usein liikunnallisia ja lapsi paljon hyräilee ja juttelee leikkiessään.

-Lapseni puhuu paljon ja kaipaa aikuisista jutteluseuraa. Lapsella on hyvä mielikuvitus ja laaja sanavarasto, päiväkodista sanotaan samaa. Työntekijöitä kuitenkin häiritsee, kun lapsi haluaisi jutella heidän kanssaan paljon, kun ryhmän pienimmistä (vuoden ikäisistä) ei ole juttuseuraksi.

-Lapsi voi joissakin asioissa voimakastahtoinen ja saattaa kieltäytyä tekemästä jotakin, jos ei huvita. Jos lasta käsketään vaikka piirtämään paperille punainen ympyrä, niin hän haluaa piirtää punaisen neliön. Ymmärtää siis ympyrän ja neliön eron, mutta haluaa mieluummin piirtää neliön kuin ympyrän.

-Lapseni kaipaa perusteluja, jos häntä kielletään tekemästä jotakin. Pelkkä ei ei yleensä riitä. Itse perustelen lapselle, miksi kiellän jotakin ja pysyn kannassani. Toki ymmärrän, ettei tämä ole aina päiväkodissa mahdollista.

-Lasta ei ole siirretty isompien ryhmään, vaan hän on yhä pienten ryhmässä, koska ruokailu ei suju ja lapsella on välillä vaikeuksia rauhoittua. Lasta itseään harmittaa, kun hän kaipaisi isompien ryhmään.

Olen jotenkin ihan puhki tämän negatiivisen palautteen kanssa. Tuntuu, että lapsen pitäisi olla hiljainen, rauhallinen ja kiltti kelvatakseen. Onko muilla tällaista?

Kommentit (167)

Vierailija
121/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko minkä ikäinen?

Meillä alkoi päiväkotitaival vähän vaikeasti kun lapsi meni vajaa 3v hoitoon 0-3v ryhmään ja ryhmässä oli kaksi noin 3v ja loput pienempiä. Aikuisten aika meni pienempiin, heidät haettiin eteisestä syliin päiväkotiin saapuessa, hyvä että isompia tervehdittiin. Harvemmin tuli hyvää palautetta. 

Lapsi sai raivareita ja vahinkoja tuli pitkään.

Isompien ryhmässä siirtymätilanteet oli vaikeita ja sai taas raivareita. Meille ehdotettiin perheneuvolaan. Aina tuli vaan huonoa palautetta noutaessa. Lapsi pääsi siirtymään pienempään ryhmään ja siellä ei ollut ongelmia.

Eskarissa ei mitään ongelmia. Koulussa menee ihan hyvin, ei jaksa aina keskittyä koko tuntia, mutta ei häiriköi muita. Lukemisessa ja kirjoittamisessa hankalaluutta, testit menossa onko oppimisvaikeutta tai jotain muuta hä

Mä olen tosi herkkä ja purin lapsena sitä ylikuormaa raivoamalla.

Nää asiat ei ole toisensa poissulkevia.

Vierailija
122/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, kyllä henkilökunnan pitää perustella jokaiselle kahdellekymmenelle ainoanselmille, miksi kurahousut täytyy pukea. Ja sama neuvottelu taas iltapäivällä. Ja huomenna uudestaan...

Tai sitten ne ne kurikset puetaan, koska on märkää ja aikuinen sanoo niin.

Tai henkilökunnan täytyy perustella sadannen kerran, miksei kiveä saa heittää kaverin päähän.

Mutta yhyy, viisas lapsemme kaipaa keskustelua ja perustelut.

Kokeilepa ite olla päikyssä töissä!

Ps. minä en ole mutta olen nähnyt riittävästi sitä maailmaa. 

Ei tarvitse neuvotella vaan tekee kuten sanot itse : kurikset puetaan päälle koska ulkona on märkää ja aikuinen päättää pukeutumisesta.

"Aikuinen päättää" on minusta aina huono perustelu. Se  on vähän sellaista "minäpäs, sinäp

Aikuinen ei päätä vallanhimon vuoksi,  vaan siksi, koska kykenee siihen paremmin kuin pieni lapsi, jolla ei vielä ymmärrys moneen asiaan riitä. Kun aikuinen päättää,  se luo lapselle myös turvallisen olon selkeiden rajojen myötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on terve, reipas lapsi. Ole onnellinen ja ylpeä hänestä, äläkä anna tasapäistävien aikuisten lannistaa.

Se on heidän työtään pärjätä erilaisten lapsien kanssa.

Vierailija
124/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on terve, reipas lapsi. Ole onnellinen ja ylpeä hänestä, äläkä anna tasapäistävien aikuisten lannistaa.

Mutta jos eivät pärjää? Ihmisiä ne työntekijätkin ovat. Heillä on muutakin elämää kuin selvitä päivästä toiseen hankalan lapsen kanssa, kun olisi 10 muutakin lasta hoidettavana.

Vierailija
125/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko minkä ikäinen?

Meillä alkoi päiväkotitaival vähän vaikeasti kun lapsi meni vajaa 3v hoitoon 0-3v ryhmään ja ryhmässä oli kaksi noin 3v ja loput pienempiä. Aikuisten aika meni pienempiin, heidät haettiin eteisestä syliin päiväkotiin saapuessa, hyvä että isompia tervehdittiin. Harvemmin tuli hyvää palautetta. 

Isompien ryhmässä siirtymätilanteet oli vaikeita ja sai taas raivareita. Meille ehdotettiin perheneuvolaan. Aina tuli vaan huonoa palautetta noutaessa. Lapsi pääsi siirtymään pienempään ryhmään ja siellä ei ollut ongelmia.

Eskarissa ei mitään ongelmia. Koulussa menee ihan hyvin, ei jaksa aina keskittyä koko tuntia, mutta ei häiriköi muita. Lukemisessa ja kirjoittamisessa hankalaluutta, testi

Mä olen tosi herkkä ja purin lapsena sitä ylikuormaa raivoamalla.

Nää asiat ei ole toisensa poissulkevia.

Sinä kuulostat kyllä ennen kaikkea aggressiiviselta. Kaikissa meissä on herkkyyttä, se on ihan normaali piirre ihmisessä.

Vierailija
126/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin ryhmässä ja etenkin myöhemmin koulussa yhden opettajan luokassa nämä loputtomiin perusteluihin oppineet lapset ovat sietämättömiä. Aikuisen ei on ei ja sen on yksinkertaisesti riitettävä kun osallistutaan ryhmätoimintaan. Ei kellään ole aikaa, eikä sen paremmin kyllä hermojakaan jos joka mahdollista asiaa pitää aina yhdelle perustella ja selvittää. Näitä oppilaita on enenevissä määrin ja etenkin iäkkäämmillä akateemisilla vanhemmilla. 

Toinen porukkansa ovat sitten nämä "osaa muttei häntä huvita, heh heh, pikku jääräpää, heh heh". Niin. Kun se ohjeiden mukaan toimiminen on ihan taito itsessään. Samoin epämukavuuden ja tylsyyden sietäminen. 

Nykyään kouluun tulee aivan liikaa näitä pikkukuninkaallisia, joita on ehditty loputtomiin ymmärtää ja kannatella, sanoittaa aivan kaikki. Sitten ihmetellään kun opettajalla ei ole mitään auktoriteettia. Myöhemmin sama seuraa työelämään ja ahdistutaan kun ei homma toimikaan niin kuin äiti opetti. Sääntöjä ei saakaan venytettyä, eikä maailma ympärillä odota, että kaikki asiat saadaan vängättyä ja perusteltua.

Vierailija
127/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on siis ammattikasvattajien mielestä haastavampi ja työläämpi kuin kukaan muu ryhmässä? 

Mulle lapsi näyttäytyy jatkuvasti puhuvana ja säheltävänä ADHD lapsena, joka ei pysty syömään ruokalassa kun on liikaa asioita, jotka vievät huomion. 

t. kahden hyppivän, pomppiva, loputtomasti pälättävän ADHD:n äiti

Komppaan. Tuo perustelujen inttäminenkin sopii niin hyvin, mielivallan mukaan totteleminen on suurta myrkkyä.

t. Itse adhd ja yhden samanmoisen äiti 

Vierailija
128/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on siis ammattikasvattajien mielestä haastavampi ja työläämpi kuin kukaan muu ryhmässä? 

Mulle lapsi näyttäytyy jatkuvasti puhuvana ja säheltävänä ADHD lapsena, joka ei pysty syömään ruokalassa kun on liikaa asioita, jotka vievät huomion. 

Komppaan. Tuo perustelujen inttäminenkin sopii niin hyvin, mielivallan mukaan totteleminen on suurta myrkkyä.

Mielivallan?

Vierailija
129/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko minkä ikäinen?

Eskarissa ei mitään ongelmia. Koulussa menee ihan hyvin, ei jaksa aina keskittyä koko tuntia, mutta ei häiriköi muita.

Ainakin sekä päiväkodista ja koulusta on tullut myös palautetta että on herkkä, loukkaantuu ja välillä itkee helposti..Enkä tarkoita mitään erityisherkkyyttä

Vierailija
130/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielivaltaa vaatia, että ryhmän ja päiväkodin sääntöjä noudatetaan? Olisitpa jättänyt levittämättä geenejäsi. 

Vierailija
131/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsesi on vielä pienten ryhmässä noin vähäisin perusteluin, niin tee kantelu asiasta. Tuo lastasi kohtaan niin väärin. Hänen "hankaluutensa" syy on juuri tuo, kun on liian pienten ryhmässä. Liikkuvat ja energiset lapset tarvitsevat haasteita ja varsinkin tuossa iässä, he eivät jaksa sopeutua koko ajan ryhmän toimintaan, jos itse jo vaatisi muuta kuin helmien pujottelua rautalankaan. 

Olen sata varma, että hänen ikäisten ryhmässä hän ei ole enää hankala. 

Muutenkin vaikuttaa hyvin tasapäistävältä tuo, että pitää tehdä aina kuten sanotaan. 

Ei kiitos, en hyväksyisi! 

Vierailija
132/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsesi on vielä pienten ryhmässä noin vähäisin perusteluin, niin tee kantelu asiasta. Tuo lastasi kohtaan niin väärin. Hänen "hankaluutensa" syy on juuri tuo, kun on liian pienten ryhmässä. Liikkuvat ja energiset lapset tarvitsevat haasteita ja varsinkin tuossa iässä, he eivät jaksa sopeutua koko ajan ryhmän toimintaan, jos itse jo vaatisi muuta kuin helmien pujottelua rautalankaan. 

Muutenkin vaikuttaa hyvin tasapäistävältä tuo, että pitää tehdä aina kuten sanotaan. 

Vai että olet satavarma :) Varsinaisia asiantuntijoita täällä.

Vierailija
133/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ollaan menossa siihen suuntaan ettei vanhempien hyväksyntää ruveta joka asiaan kyselemään. Joku syy on ettei ole nostettu isompien ryhmään ja se riittää. Vanhemmat ovat päsmäröinneillään pilanneet koulujen ja päiväkotien toiminnan.

Vierailija
134/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos eivät pärjää? Ihmisiä ne työntekijätkin ovat. Heillä on muutakin elämää kuin selvitä päivästä toiseen hankalan lapsen kanssa, kun olisi 10 muutakin lasta hoidettavana.

Olen ollut päiväkodissa töissä eikä kohdalleni ole sattunut yhtään sellaista hankalaa lasta, jonka kanssa olisin pärjännyt. Päinvastoin olen huomannut, että kun sen turhan hokemisen lapselle  ja syyllistämisen jättää pois, niin lapsi rauhoittuu. Todella harmittaa, jos joukossa on se vilkas Ville ja hän saa päivittäin kymmeniä kertoja kuulla " älä Ville" " rauhoitu Ville", oletpas nyt Ville",  " no Ville" voi kun olet hankala Ville" 

Miettikääpä aikuiset omalle kohdallenne! 

Vierailija
135/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa normaalilta lapselta. 

Eli sellaiselta, joita sinulta löytyy kotoa useammin kappalein. Ja kaikille tulossa kirjainyhdistelmädiagnoosi.

Pidetään keskustelu asiallisena eikä lähdetä tuollaiseen nokitteluun. Kiitos. 

Vierailija
136/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielivaltaa vaatia, että ryhmän ja päiväkodin sääntöjä noudatetaan? Olisitpa jättänyt levittämättä geenejäsi. 

Nyt tuota samaa suosittelisin sinulle. Hyi mikä ilkeilijä olet. 

Vierailija
137/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut päiväkodissa töissä eikä kohdalleni ole sattunut yhtään sellaista hankalaa lasta, jonka kanssa olisin pärjännyt. Päinvastoin olen huomannut, että kun sen turhan hokemisen lapselle  ja syyllistämisen jättää pois, niin lapsi rauhoittuu. Todella harmittaa, jos joukossa on se vilkas Ville ja hän saa päivittäin kymmeniä kertoja kuulla " älä Ville" " rauhoitu Ville", oletpas nyt Ville",  " no Ville" voi kun olet hanka

Korjaan: Olen ollut päiväkodissa töissä eikä kohdalleni ole sattunut yhtään sellaista hankalaa lasta, jonka kanssa en olisi pärjännyt.

Vierailija
138/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut päiväkodissa töissä eikä kohdalleni ole sattunut yhtään sellaista hankalaa lasta, jonka kanssa olisin pärjännyt. Päinvastoin olen huomannut, että kun sen turhan hokemisen lapselle  ja syyllistämisen jättää pois, niin lapsi rauhoittuu. Todella harmittaa, jos joukossa on se vilkas Ville ja hän saa päivittäin kymmeniä kertoja kuulla " älä Ville" " rauhoitu Ville", oletpas nyt Ville",  " no Ville" voi kun olet hanka

Et ole pärjännyt yhdenkään hankalan lapsen kanssa? Onnea! Hienosti vedät! Kuitenkin pysyt alalla?

Vierailija
139/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tuota että syömisen vuoksi ei laiteta ikätasoiseensa ryhmään. Siinähän mallioppiminen voisi juuri auttaa! Osa lapsista on huonoja syömään vielä kouluiässäkin. Ei heitä silti jätetä luokalle. Ei mikään ihme että lapsi kyllästyy kun ei ole ikäisiään leikkikavereita. Tyhmä päiväkoti.

Vierailija
140/167 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron teille nyt yhden faktan. Päikyssä työskentelevät aikuiset ovat ihmisiä. Ja kuten kaikilla ihmisillä, henkilökemiat vaikuttaa paljon. 

Sinun ihana pikku lapsesi saattaa olla jonkun päikyn aikuisen mielestä vastenmielinen. Ammattitaitoon kuuluu yrittää kätkeä se. Usein löytyy aina joku aikuinen, joka pitää lapsestasi. 

Mutta aika usein on lapsia, jotka ovat kaikkien mielestä ärsyttäviä riiviöitä. 

Ja aika usein myös hankala vanhempi, usein äiti, aiheuttaa sen, että lapsesta ei pidetä. 

Erittäin usein ärsyttävä vanhempi ja ärsyttävä lapsi osuvat samaan perheeseen.

Fiksulla käytöksellä vanhemmat saavat usein paikattua pikku penteleensä sietämättömyyttä.

Älkää tulko jeesustelemaan, ettei pidä olla alalla, jos ei pidä lapsista. Siellä ei olisi ketään töissä 🤣

Teidän universumin keskipisteet on ammattilaisten silmissä ihan tavallisia lapsia vikoineen päivineen.

Ja juu ei. En ole päikkytäti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi