Lapseni on päivänkodin aikuisista työläs ja hankala - miten tätä jaksaa henkisesti?
Minulle on raskas asia, että lapseni on päiväkodin aikuisten mielestä työläs ja hankala. On sanottu monesti, miten lapsemme on työläs ja työntekijät selvästi huokaisevat helpotuksesta, jos kerromme lapsen olevan hoidosta pois esim. loman vuoksi. Lapsestamme ei sanota, että "onpa ihanaa, kun Pirjo-Taneli on meidän ryhmässä/hän on niin mukava lapsi", mitä kuulen muista lapsista sanottavan.
Lapsessa ei ole todettu mitään poikkeavaa neuvolassa. Siitä päiväkodissa on sentään kehuttu, että lapsi on hyvin omatoiminen. Päiväkodissa valitetaan kuitenkin mm. seuraavista asioista:
-Lapsi syö päiväkodissa huonosti. Lapsi kokee ruokailutilanteet levottomina ja ei halua syödä. Lapsi syö hyvin kotona ja kasvaa tasaisesti käyrällään.
-Lapsi kaipaa paljon liikuntaa. Liikutaan kotonakin päivittäin, ulkoillaan leikkipuistoissa, käydään metsäretkillä jne. Lapsi kaipaa päiväkodissakin paljon liikuntaa, touhottaa menemään ympäriinsä. Ei rauhoitu rauhassa näpertämään jotain palapeliä, vaan leikit ovat usein liikunnallisia ja lapsi paljon hyräilee ja juttelee leikkiessään.
-Lapseni puhuu paljon ja kaipaa aikuisista jutteluseuraa. Lapsella on hyvä mielikuvitus ja laaja sanavarasto, päiväkodista sanotaan samaa. Työntekijöitä kuitenkin häiritsee, kun lapsi haluaisi jutella heidän kanssaan paljon, kun ryhmän pienimmistä (vuoden ikäisistä) ei ole juttuseuraksi.
-Lapsi voi joissakin asioissa voimakastahtoinen ja saattaa kieltäytyä tekemästä jotakin, jos ei huvita. Jos lasta käsketään vaikka piirtämään paperille punainen ympyrä, niin hän haluaa piirtää punaisen neliön. Ymmärtää siis ympyrän ja neliön eron, mutta haluaa mieluummin piirtää neliön kuin ympyrän.
-Lapseni kaipaa perusteluja, jos häntä kielletään tekemästä jotakin. Pelkkä ei ei yleensä riitä. Itse perustelen lapselle, miksi kiellän jotakin ja pysyn kannassani. Toki ymmärrän, ettei tämä ole aina päiväkodissa mahdollista.
-Lasta ei ole siirretty isompien ryhmään, vaan hän on yhä pienten ryhmässä, koska ruokailu ei suju ja lapsella on välillä vaikeuksia rauhoittua. Lasta itseään harmittaa, kun hän kaipaisi isompien ryhmään.
Olen jotenkin ihan puhki tämän negatiivisen palautteen kanssa. Tuntuu, että lapsen pitäisi olla hiljainen, rauhallinen ja kiltti kelvatakseen. Onko muilla tällaista?
Kommentit (167)
Pikkulapsille ei aina tarvitse perustella kaikkea lakipykälien kanssa. Ei on ei ja sillä selvä. Jos on ohjeistettu että piirretään se ympyrä niin piirretään ja sillä selvä. Kokoajan ei myöskään voi mölistä ja riehua ympäriinsä, vaan joskus elämässä pitää myös rauhoittua ja keskittyä johonkin asiaan. Näitä siellä päiväkodissakin lienee yritetty opettaa, kun kotona ei ikinä ole kerrottu, että on myös sopeuduttava tilanteisiin, jotka eivät omasta mielestä ole niin "kivoja".
Vaihda päiväkotia, syy voi olla hoitajissa ja paikan kulttuurissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, kyllä henkilökunnan pitää perustella jokaiselle kahdellekymmenelle ainoanselmille, miksi kurahousut täytyy pukea. Ja sama neuvottelu taas iltapäivällä. Ja huomenna uudestaan...
Tai sitten ne ne kurikset puetaan, koska on märkää ja aikuinen sanoo niin.
Tai henkilökunnan täytyy perustella sadannen kerran, miksei kiveä saa heittää kaverin päähän.
Mutta yhyy, viisas lapsemme kaipaa keskustelua ja perustelut.
Kokeilepa ite olla päikyssä töissä!
Ps. minä en ole mutta olen nähnyt riittävästi sitä maailmaa.
Ei tarvitse neuvotella vaan tekee kuten sanot itse : kurikset puetaan päälle koska ulkona on märkää ja aikuinen päättää pukeutumisesta.
Miksi siihen tuo aikuinen pitää aikuisen päättäminen liittää. Miksi ei voi sanoa ulkona on märkää pitää pukea kurahousut, muuten on vaatteet kastuu ja on kurjaa leikkiä. Kiviä ei voi heittää, koska siitä voi kaverilta mennä henki. Mitä hiton kasvatusta tuollainen ei, ei, ei on, johan siinä älykäs lapsi pitää aikuista idioottina.
Olen sanonut varhaiskasvattajille, että kertokaa lapsille toivottu lopputulos ja keinot siihen pääsemiseksi. Kertokaa reunaehdot ja muistuttakaa hyvästä käytöksestä. Ei se muualla työelämässä tuon kummoisempaa ole. Tehdään töitä yhteisen tavoitteen eteen ja se voi olla parantunut myynti tai laatu. Samaa voi kokeilla lapsiin, silloin ei tarvitse määräillä tai selitellä.
Ongelmana on se, että ei ole tavoitteita, vaikka ryhmän varhaiskasvatukseen pätevöitynyt opettaja suunnittelee 20 tuntia viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapseni kaipaa perusteluja, jos häntä kielletään tekemästä jotakin. Pelkkä ei ei yleensä riitä. Itse perustelen lapselle, miksi kiellän jotakin ja pysyn kannassani. Toki ymmärrän, ettei tämä ole aina päiväkodissa mahdollista."
Aina ei tarvitse perustella. Koita nyt kasvattaa se pentus
Ei tuo minusta ole lainkaan huono asia. Jos töissä pomo huutaa vaan eitä eikä perustele lainkaan mitä ja miksi,niin kyllä aikuinenkin sen kyseenalaistaa. Tai koira, eikä ymmärrä mitä ei tarkoittaa ellei sitä opeteta sille.
Jos pomo sanoo minulle töissä, että jotain asiaa ei tehdä, niin miksi tarvitsisin siihen perustelut? Eikä se koirakaan mitään perusteluja tarvitse, riittää, että ymmärtää sanan "ei".
Kyllä hyvä pomo kertoo, miksi asiaa yy ei tehdä tavoin x. Ei koirakaan ymmärrä eitä opettamatta. Miten lapsikaan osaksi syy-seurauksen tai kielletyn ja sallitun, jos sille vaan eitä sanotaan?
Vierailija kirjoitti:
"Lapseni kaipaa perusteluja, jos häntä kielletään tekemästä jotakin. Pelkkä ei ei yleensä riitä. Itse perustelen lapselle, miksi kiellän jotakin ja pysyn kannassani. Toki ymmärrän, ettei tämä ole aina päiväkodissa mahdollista."
Niinhän se kasvattaakin perustelemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, kyllä henkilökunnan pitää perustella jokaiselle kahdellekymmenelle ainoanselmille, miksi kurahousut täytyy pukea. Ja sama neuvottelu taas iltapäivällä. Ja huomenna uudestaan...
Tai henkilökunnan täytyy perustella sadannen kerran, miksei kiveä saa heittää kaverin päähän.
Ei tarvitse neuvotella vaan tekee kuten sanot itse : kurikset puetaan päälle koska ulkona on märkää ja aikuinen päättää pukeutumisesta.
"Aikuinen päättää" on minusta aina huono perustelu. Se on vähän sellaista "minäpäs, sinäpäs"- inttämistä. Hyvä perustelu perustuu johonkin muuhun kuin aikuisen vallanhimoon.
Niin se kuulu lasten tasapäistäminen alkaa jo päiväkodissa.
Tyttäreni kun oli päiväkodissa, niin hän joutui yhden työntekijän silmätikuksi. Tämä kyseinen daami erotti hänet hänen kaveristaan. Käskien leikkimään jonkun toisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni kun oli päiväkodissa, niin hän joutui yhden työntekijän silmätikuksi. Tämä kyseinen daami erotti hänet hänen kaveristaan. Käskien leikkimään jonkun toisen kanssa.
Tasapäistäminen on hyvä termi kuvaamaan tätä. Jos et ole juuri samanlainen laumasielu kuin muut niin olet hankala lapsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Aikuinen päättää" on minusta aina huono perustelu. Se on vähän sellaista "minäpäs, sinäp
Menee nyt nillittämiseksi, mutta aikuisuus on ihan yhtä pätevä perustelu kuin se, että menee vaatteet märäksi jos ei pue kuravaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei rauhoitu rauhassa näpertämään jotain palapeliä, vaan leikit ovat usein liikunnallisia ja lapsi paljon hyräilee ja juttelee leikkiessään."
Miksi ei rauhoitu? Osaako se koota palapelejä?
Lapsi on aina ollut liikunnallinen, kun oppi kävelemään. Virtaa riittää aamusta iltaan asti. Ja osaa koota ikätasoisiaan palapelejä, ei vaan jostain syystä ole koskaan kiinnostunut niiden kokoamisesta. Saattaa siis tehdä yksittäisen palapelin silloin tällöin, mutta mieluummin tekee muuta.
Ap
Sano nyt vielä, että lapsi on ikäistään älykkäämpi ja kaikin tavoin välkympi. Eivät vain ymmärrä tätä tulevaa neroa päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Aikuinen päättää" on minusta aina huono perustelu. Se on vähän sellaista "minäpäs, sinäp
Kyllä sinunkin täytyy joskus päättää asioita vain siksi, että olet aikuinen. Vaikkei lapsesi siitä yhtään pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee tuosta kuvauksesta vaan mieleen pikkuvanha lapsi, joka ehkä vähän koettaa venyttää rajoja (esim. kyselemällä kaikkeen perusteluja, välillä vaan sen aikuisen auktoriteetin on liitettävä ihan sillä, että lapsi uskoo sanan "ei"). Eli isossa ryhmässä voi olla kuormittavaa hoitajille, jos yksi on koko ajan höpöttämässä ja vaatimassa selityksiä tai perusteluita asioihin.
Lapselle tekee myös ihan hyvää, että välillä on sitä "tylsää tekemistä", jonka ääreen voi rauhoittua ja keskittyä. Liikunnallisuus on yksi asia kehityksessä, mutta se muu toiminta voi kehittää ajattelua, ongelmanratkaisukykyä, mielikuvitusta tai hienomotorisia taitoja, joten olisi hyvä, että tekeminen ei ole aikana fyysistä.
Tsemppiä, ymmärrän ettei tilanne tunnu kivalta.
Miksi lapsi pitäisi opettaa tottelemaan sokeasti? Kai ymmärät, että noin juuri pahuus
Intentio, funktio 🤦
Tajuatko, kuinka typerän kuvan annat itsestäsi?
Et ole yksin ongelman kanssa. Päiväkodin, varhaiskasvatuksen, työntekijät ovat usein väsyneitä työhönsä. Heille voi olla raskasta, että ryhmässä on lapia, joilla on erityistarpeita, jotka ovat haastavampia heille, jotka ovat puheliaita tai jotka kaipaavat perusteluita. Älykkäät lapset ovat usein tällaisia. Älä anna aikuisten nujertaa sinua ja lasta. Voisiko ryhmän tai päiväkodin vaihto tulla kyseeseen? Varaudu kuitenkin siihen, että lapsesi voi saada samankaltaista palautetta myös toisessa päiväkodissa, eskarissa ja koulussa. Entä voiko lapsellasi olla mielestäsi asperger-piirteitä? Minusta jotkut asiat sopivat kuvaukseen. Tuo esimerkkisi, että lapsi tekee pyydettäessä vaikkapa neliön ympyrän sijasta, voi taas viitata pda-piirteisiin (pathological demand avoidance, joka on Suomessa vielä aika tuntematon juttu).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Ei on ei. Ei sitä perustella lapselle.
Niin siis koiralle, koska koira ei ymmärrä perusteluita. Jos lapsi ymmärtää, niin tälle voi hyvinkin perustella. Tarkoitus ei ole kasvattaa i diootteja robotteja jotka tekevät kuten käsketään, vaan kasvattaa lapsi täyteen potentiaaliinsa kuin kukka. Ja jos lapsi on kognitioltaan niin kehittynyt, että haluaa tietää ja ymmärtää syy-seuraussuhteita, tätä tulee tukea.
Ilmeisesti tuo lapsi onsii kognitioltaan kehittyneempi, kun vaka
Opettele ensin kirjoittamaan, ja sitten vasta arvostelemaan päiväkodin tätejä.
Minne hoitajia pureva ja toisia lapsia hakkaava lapsi pitäisi sijoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Et ole yksin ongelman kanssa. Päiväkodin, varhaiskasvatuksen, työntekijät ovat usein väsyneitä työhönsä. Heille voi olla raskasta, että ryhmässä on lapia, joilla on erityistarpeita, jotka ovat haastavampia heille, jotka ovat puheliaita tai jotka kaipaavat perusteluita. Älykkäät lapset ovat usein tällaisia. Älä anna aikuisten nujertaa sinua ja lasta. Voisiko ryhmän tai päiväkodin vaihto tulla kyseeseen? Varaudu kuitenkin siihen, että lapsesi voi saada samankaltaista palautetta myös toisessa päiväkodissa, eskarissa ja koulussa. Entä voiko lapsellasi olla mielestäsi asperger-piirteitä? Minusta jotkut asiat sopivat kuvaukseen. Tuo esimerkkisi, että lapsi tekee pyydettäessä vaikkapa neliön ympyrän sijasta, voi taas viitata pda-piirteisiin (pathological demand avoidance, joka on Suomessa vielä aika tuntematon juttu).
Ja hitot tuo mitään älykkyyttä on. Mammojen keksintöä huonokäytöksisille lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Minne hoitajia pureva ja toisia lapsia hakkaava lapsi pitäisi sijoittaa?
Varmaan isompien ryhmään kunnon niin kypsä, älykäs ja kehitystään edellä.
Vierailija kirjoitti:
Se on niiden työtä katsoa ettei klikkejä muodostu, ei ole kiusaamista, ja kaikki tulee toimeen kaikkien kanssa. Eivät ilkeyttään sitä tee.
Itse kyllä koen että meidän lapsen ryhmän vakaope tietää mistä puhuu, jos kertoo että lapsella on haasteita. Hänellä on lähes 40 vuoden kokemus alalta ja on nähnyt satoja alle kouluikäisiä lapsia päivästä päivään.
Vaikuttaa siltä, että lapsella on tarkkaavaisuudessa haasteita eikä selviä ohjatusta toiminnasta. Saako hän työelämässäkin puhua pälpättää täysin rajatta (ja viedä muiden keskittymisen) ja vaatia jokaiselle työtehtävälle perustelun? Nämä ovat taitoja joita lapsi ei osaa. Mallista piirtäminen on myös taito, jota lapsi ei tällä hetkellä osaa. Näillä mitataan lapsen kehitystä. Lapsi ei ole mitenkään kognitiivisesti kehittynyt vaan vilkas ja kenties tosiaan tarkkaavaisuus ja toiminnanohjaus alikehittynyt.