Te muut joilla on korkea kolesteroli hyvistä elintavoista huolimatta, mikä selittää sen?
Sain juuri labratulokset. Kolesteroli, erityisesti huono kolesteroli, on erittäin korkea. Olen hämmästynyt, sillä syön erittäin terveellisesti ja liikun paljon.
En tajua, mikä voi selittää asian.
Onko kenelläkään muulla samaa ja jos on (kuten varmaan on, taitaa olla yleinen ongelma), niin mikä teillä on selittävä tekijä ja miten olette ratkaisseet asian?
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen kolesteroli tuppaa vanhemmiten nousemaan. Nykytiedon mukaan Ldl-kolesteroli ei kuitenkaan ole se pääasiallinen sv-tauti-indikaattori, se on jopa erittäin huono osoittaja siinä yhteydessä.
Siksi en ole huolissani omista kolesteroliarvoistani, vaikka lääkäri olisi halunnut laittaa minulle lääkityksen. Siitä päätän kuitenkin minä itse.
Mulla on ollut vuosia kolesteroli koholla ja työterveyslääkäri on useamman kerran puhunut lääkityksestä mutta en ole ottanut sitä. Talvella kävi niin, että kaaduin ja löin pääni ja minut vietiin päivystykseen (ikää 65). Siellä neurologi tuli sanomaan, että kokeiden ja kuvien perusteella kaulavaltimooni on kertynyt kalkkia, että pitäisi pikimmiten aloittaa kolesterolilääkitys. Se jotenkin antoi minulle potkun ja vähän pelästytti. En tiedä sitten onko turhaa mutta nyt olen lääkettä syönyt muutaman kuukauden, ensi kuussa menen verikokeisiin niin näkee, onko lääkitys vaikuttanut.
Arvaako kukaan mikä muu funktio voisi kolesterolille olla kehossa kun aiheuttaa suonitukoksia?
Vierailija kirjoitti:
Kahvi aiheuttaa tuon
Tämä oikeasti on mahdollista, jos juo pannukahvia tai espressoja paljon. Suodatinkahvi sen sijaan ei nosta kolesteroleja. Lopetin kahvinjuonnin, ja LDL kääntyi laskuun. Mitään muutosta en tehnyt. Suodatinkahvista en välitä, joten lopetin kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen kolesteroli tuppaa vanhemmiten nousemaan. Nykytiedon mukaan Ldl-kolesteroli ei kuitenkaan ole se pääasiallinen sv-tauti-indikaattori, se on jopa erittäin huono osoittaja siinä yhteydessä.
Siksi en ole huolissani omista kolesteroliarvoistani, vaikka lääkäri olisi halunnut laittaa minulle lääkityksen. Siitä päätän kuitenkin minä itse.
Mulla on ollut vuosia kolesteroli koholla ja työterveyslääkäri on useamman kerran puhunut lääkityksestä mutta en ole ottanut sitä. Talvella kävi niin, että kaaduin ja löin pääni ja minut vietiin päivystykseen (ikää 65). Siellä neurologi tuli sanomaan, että kokeiden ja kuvien perusteella kaulavaltimooni on kertynyt kalkkia, että pitäisi pikimmiten aloittaa kolesterolilääkitys. Se jotenkin antoi minulle potkun ja vähän pelästytti. En tiedä sitten onko turhaa mutta nyt olen lääkettä syönyt muutaman kuuk
No mä olen käynyt mittaamassa myös Apo-suhteet ja niiden perusteella sv-tautitiski on pienimmässä kvintiilissä.
N51
Kuvaa ap tarkemmin mitä tarkoitat terveellisellä syömisellä. Millä sykealueella liikut?
Vierailija kirjoitti:
Arvaako kukaan mikä muu funktio voisi kolesterolille olla kehossa kun aiheuttaa suonitukoksia?
Ei sen funktio ole aiheuttaa suonitukoksia.
Geenimutaatio kyllä on tutkittu ja Helsingin mutaatio löytyy, niin kuin äidiltäni ja lapsiltani.
Ei mitään haittaa jos kolesteroli korkealla.
Vierailija kirjoitti:
Liiallinen sokerin syönti ja lisäksi tyydyttynyttä rasvaa tulee yllättävän paljon vaikka syö mielestään terveellisesti
Tämä ja sokeria on kaikkialla.jogurtit, leivonnaiset, leivät, keksit, makeiset, jäätelö, mehu, limsa....
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö mitään geenejä, itse olette syöneet kolesterolinne sairaaksi. Liikuntaakin vain kuvittelette harrastavanne.
T. Ylipainoinen, jolle toisten kolesterolit on se ja sama, mutta koska minä en saa kuulemma sanoa geenejä painoni syyksi, niin ette saa tekään saa. Minä olen ollut ylipainoinen vauvasta asti, mutta tuskin teillä on ollut kolesteroli jo lapsesta koholla.
Varmaan osaat selittää miten lapsillani oli jo alle kouluikäisenä kolesteroli korkealla. Meiltä on tutkittu geenit ja kyllä mutaatio on geeneissä joka nostaa kolesterolin vaikka elettäisiin salaatilla ja vedellä. Meistä kukaan ei ole ylipainonen ollut koskaan
Mä olen elänyt todella terveellisesti yli 30 vuotta vähintään. Jos joskus 25 vuotta sitten yks lääkäri käski mut syömään lääkitystä, kun en suostunut, niin pakotti syömään sitä margariinia, joka alentaa kolesterolia. Söin sitä hemmetin kallista ötkyä, mutta mitään tuloksia ei tullut. Samat arvot.
Siitä n 15 vuotta sitten joku työterveyshoitaja piti mulle puhuttelun kun kolesteroli on niin korkea eli samat arvot. Kävin ravitsemusterapeutilla, ei mitään vikaa ruokavaliossa.
Taas viime vuonna tuli verikokeissa sama arvo kolesterolista, eli jotain 25 vuotta ollut sama arvo. Nyt yksikään lääkäri ei pukahtanutkaan asiasta.
Hmmm...
Vierailija kirjoitti:
Kahvi aiheuttaa tuon
Vain pannukahvi (jauhatus). Sitä aniharva enää juo säännöllisesti.
Mun mies on hoikka, ei tupakoi, syö terveellisesti ja liikkuukin kohtuudella. Käyttää biologista lääkettä, joka nostaa kolesterolia. Lisäksi on sukurasitetta.
Katosoppas tältähän löytyi aito kehityvammainen
Minullakin kilpparin vajaatoiminta nosti kolesterolin koholle. Laski thyroxinin avulla alas.
Vierailija kirjoitti:
Kolesteroli ei aiheuta suonitukoksia. Kolesteroli on elimistölle äärimmäisen tärkeää. Aivojen kuivapainosta sitä on 25%. Muut funktiot on esimerkiksi solujen uudistumisessa oleellinen tekijä, ja hormonitoiminnassa yhtä oleellinen. Maksa tuottaa kolesterolia. Se imeytyy tehokkaasti verenkiertoon. Ravinnosta saa kolesterolia. Se ei valtaosin imeydy, vaan poistuu ruoansulatuskanavan johdattelemana ulosteena pois. Mitä vähemmän ravinnosta saa kolesterolia, sitä enemmän maksa sitä tuottaa, ja sitä enemmän sitä siirtyy verenkiertoon. Kun ravinnosta saa paljon, niin maksan oma tuotanto minimoituu (= veren matala kolesteroliarvo). Elimistö hakee ihannetasapainoa elintärkeälle aineelle itse. Tarvittaessa tuottamalla sitä itse enemmän, jos ravinnosta sitä ei riittävästi saa. Jotkut elimistön tulehdustilat laskee tason hyvin matalaksi. Muistisairauksia ja kuolleisuutta on tutkimuksissa yhdistetty yksilöiden liian matalaan kolesteroliarvoon. Joka tietenkin on tieteellisesti tunnettujen faktojen valossakin loogista.
Mulla lienee geneettinen taipumus korkeaan kolesteroliin ja muihinkin metabolisen oireyhtymän oireisiin. Olen saanut elintavoilla laskettua liian korkeat arvot suositeltuihin. Vaihdoin kasvisravintoon, lisäsin huomattavasti fyysistä aktiivisuutta ja vaihdoin osaksi vähemmän stressaavaan työhön, kiinnitin tosissani huomiota siihen, miten saan nukuttua hyvät yöunet.
En mä tälläkään tavalla elä ikuisesti, mutta olo on kaikkien muutosten jälkeen huomattavasti parempi.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään funktiota verisuonissa. Suonten epiteeli/endoteeli korjautuu siten kuten tällaiset solupinnat yleensäkin, vaikkapa laskimoissa, ei siihen kolesterolia tarvita.
Kolesterolin yhteys geeneihin on tiedetty jo vuosikymmeniä mutta mistä ne lihavuusgeenit tuli 20v sitten?? Mutaatio?? Alienit toivat? Tsernobylin ydinräjähdyksestä?
No ei, ylipaino tulee syömällä liikaa!!!
Mun tyttärelläni on ollut kolesteroli koholla jo 12v:nä, omaa tilannettani en tiedä ennen 30 ikävuotta. Silloin painoin 52kg ja arvot koholla