Te joilla ei ole yhtään säästöjä, miten teillä kestää pää?
Kysymys otsikossa. Elämässä tulee vähän väliä kaiken maailman maksuja, pakollisia hankintoja jne eteen. Esimerkkinä vaikka tarvitset uudet kengät, tai jokin kodinkone tai vaikka lapsen silmälasit hajoaa, tulee kutsu juhliin jonne pitää hankkia lahja, tai pakollinen hammaslääkärikäynti. Miten selviätte näistä? Ja miten selviätte henkisesti siitä, ettei mitään extraa tällaisiin ole?
Itse käyn töissä mutta talous on silti tiukoilla. Tuntuu että on pakko olla joku varakassa että selviää järjissään eikä tarvitse murehtia koko ajan sitä, että jos tulee jokin ylimääräinen kulu.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Eipä se kestäkään.
Niinpä. Olen monesti keskellä yötä herännyt kauhuissani miettimään raha-asioita.
T. Työtön yh-äiti
Ei se kestä. Taloudellinen stressi on valtava kuormitus.
Eihän se kestäkään, mutta ei se siitä johdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se kestäkään.
Niinpä. Olen monesti keskellä yötä herännyt kauhuissani miettimään raha-asioita.
T. Työtön yh-äiti
Nyt on jatkuvasti ilmoituksia irtisanomisista, sulla on monta kohtalotoveria! Minkä ikäinen lapsi sulla on? Ihan pienet lapsethan ei vielä tarvitse juuri mitään mutta teini-iässä ruokaan, vaatteisiin ja harrastuksiin menee, tai menisi, valtavia summia.
Huonosti. Ahdistaa koko ajan ja raha on mielessä jatkuvasti. Oot ensimmäinen aatoksissain, miete myös viimeinen. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja tätä sitten loppuelämä, jiihaa. Ei ole varaa uusiin kenkiin, ei takkiin, ei silmälaseihin, ei mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se kestäkään.
T. Työtön yh-äiti
Nyt on jatkuvasti ilmoituksia irtisanomisista, sulla on monta kohtalotoveria! Minkä ikäinen lapsi sulla on? Ihan pienet lapsethan ei vielä tarvitse juuri mitään mutta teini-iässä ruokaan, vaatteisiin ja harrastuksiin menee, tai menisi, valtavia summia.
Täytti tänä vuonna 17, joten lapsilisäkin loppui.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kestä. Taloudellinen stressi on valtava kuormitus.
Taloudellinen stressi vie niin paljon energiaa että se jopa tyhmentää ihmisiä. Jossain oli koe, jossa köyhien viljelijöiden (jossain Aasiassa tms) äo oli mitattu ennen satoa ja sadon myymisen jälkeen. Älykkyys oli parempi kun heillä oli rahaa.
Rahan puute vie kaiken energian, todella rasittavaa. Yritä siinä sitten kammeta itseäsi ylös suosta.
Ihan hyvin kestän, eläke n.1100e, lisäksi saan asumistukea n.300e. Jos tulee yllättäviä laskuja, voin paastota säästääkseni rahat laskuun.
Vierailija kirjoitti:
Huonosti. Ahdistaa koko ajan ja raha on mielessä jatkuvasti. Oot ensimmäinen aatoksissain, miete myös viimeinen. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja tätä sitten loppuelämä, jiihaa. Ei ole varaa uusiin kenkiin, ei takkiin, ei silmälaseihin, ei mihinkään.
Eläkeläisenä saat kuitenkin ansaita jonkin verran ilman, että tuki vähenee. Jos keksit jotain pientä tekemistä, mitä voi myydä?
Mua stressaa jos käyttötilin saldo menee alle 100 000€😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se kestäkään.
T. Työtön yh-äiti
Täytti tänä vuonna 17, joten lapsilisäkin loppui.
Voihan itku. Tosi huono juttu että lapsilisä loppuu juuri kun lapsi on kalleimmillaan 😞
Vierailija kirjoitti:
Mua stressaa jos käyttötilin saldo menee alle 100 000€😂
Miksi pidät noin paljon joutilaana?
Vierailija kirjoitti:
Kysypä apua seurakunnalta.
Ihmetyttää että 70 v ihmisillä ei ole varaa maksaa asuntoonsa liittyviä remontteja.
Stressaa älyttömän paljon. Viimeisen 3 v aikana kaikki säästöt menneet..
Jatkuvasti jotain rikki. Ja nyt puhutaan kymmenien tuhansien € säästöistä.
Tuo varakassasta hokeminen ottaa hermoon, kun monikaan ei ymmärrä että mitäs sitten kun tulee se huono päivä ja varakassa menee, ja tuleekin toinen huono päivä? Sitten inistään että yhyy olisit järkevä pitäisit säästöjä ja varakassaa.. mutta kun ne meni jo! Oli jo monta huonoa päivää. Montako eri vararahastoa pitäisi oikein olla
Ahdistaa ihan helvetisti. Mua ei pelasta enää mikään muu kuin lottovoitto. Ei ole tulossa perintöjä, eikä näköpiirissä ole edes työrintamalla parannusta. Olen pienyrittäjä ja teen toiminimellä siivouskeikkoja. Ihmiset ovat alkaneet karsimaan kodin siivouksesta, koska taloustilanne alkaa jo valtaosalla olemaan heikkenemään päin. Tulevaisuus pelottaa. Säästöjä on pyöreät 0 euroa. Kaikesta mahdollisesta tullut karsittua jo.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin kestän, eläke n.1100e, lisäksi saan asumistukea n.300e. Jos tulee yllättäviä laskuja, voin paastota säästääkseni rahat laskuun.
Paastota, oikeasti? Ei ole kestävä tilanne jos yllättäviä kuluja ei pysty kattamaan säännöllisillä tuloilla tai säästöillä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo varakassasta hokeminen ottaa hermoon, kun monikaan ei ymmärrä että mitäs sitten kun tulee se huono päivä ja varakassa menee, ja tuleekin toinen huono päivä? Sitten inistään että yhyy olisit järkevä pitäisit säästöjä ja varakassaa.. mutta kun ne meni jo! Oli jo monta huonoa päivää. Montako eri vararahastoa pitäisi oikein olla
Niinpä. Pahaa päivää seuraa usein iso kasa lisää pahoja päiviä. Mulla oli säästöjä, jotka kuluivat 300 sairauslomapäivän aikana ja tuon päätteeksi jäin työttömäksi. Mutta ilmeisesti niiden säästöjen pitäisi riittää moneksi vuodeksi?
Eipä se kestäkään.