Te muut joilla on korkea kolesteroli hyvistä elintavoista huolimatta, mikä selittää sen?
Sain juuri labratulokset. Kolesteroli, erityisesti huono kolesteroli, on erittäin korkea. Olen hämmästynyt, sillä syön erittäin terveellisesti ja liikun paljon.
En tajua, mikä voi selittää asian.
Onko kenelläkään muulla samaa ja jos on (kuten varmaan on, taitaa olla yleinen ongelma), niin mikä teillä on selittävä tekijä ja miten olette ratkaisseet asian?
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Te, joilla on korkea kolestroli terveellisestä syömisestä huolimatta, niin mitä syötte?
Itse syön mm.:
- aamiaiseksi kaurapuuro (tai neljän viljan puuro), pakastemarjoja (mustikoita, mansikoita, vadelmia)
- lounaaksi salaatti jossa yleensä kalaa, siemeniä, vihanneksia, hedelmiä, oliiviöljyä
- välipalaksi omena tai banaani
- illalliseksi kalaa tai kanaa uunissa (ei siis rasvassa paistettuna), salaattia, kasviksia
Joten en ihan näe miten tästä voi tosi paljon parantaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, joilla on korkea kolestroli terveellisestä syömisestä huolimatta, niin mitä syötte?
Itse syön mm.:
- aamiaiseksi kaurapuuro (tai neljän viljan puuro), pakastemarjoja (mustikoita, mansikoita, vadelmia)
- lounaaksi salaatti jossa yleensä kalaa, siemeniä, vihanneksia, hedelmiä, oliiviöljyä
- illalliseksi kalaa tai kanaa uunissa (ei siis rasvassa paistettuna), salaattia, kasviksia
ap
Niin, ja mm. papuja ja linssejä syön myös usein.
Olen vuosien aikana opiskellut hyvinkin paljon ravitsemuksesta.
Syön terveellisesti, liikun paljon, silti minulla on ylipainoa ja myös kolesterolia. Sain kolesteroliarvoni lähes hyvälle tasolle sillä, että söin vegaanisti. Vegaanista ruoasta puuttuu eläinrasva, joka sitä kolesterolia kohottaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on matala kolesteroli suuresta ylipainosta huolimatta. En tiedä siihenkään selitystä.
Sama. Ruokavalio on kertakaikkisen kamala, ja silti arvot kohdillaan. Ikääkin jo jonkin verran on. Tietty pitää olla tyytyväinen, mutta myönnän että joskus salaa toivon, että arvot antaisivat motivaatiota muuttaa tapoja paremmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Syön terveellisesti, liikun paljon, silti minulla on ylipainoa ja myös kolesterolia. Sain kolesteroliarvoni lähes hyvälle tasolle sillä, että söin vegaanisti. Vegaanista ruoasta puuttuu eläinrasva, joka sitä kolesterolia kohottaa.
Aaa no olen kyllä kasvissyöjä, että ehkä se sitten selittää aina hyvinä pysyvät veriarvot. /45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse syön mm.:
ap
Niin, ja mm. papuja ja linssejä syön myös usein.
Olen vuosien aikana opiskellut hyvinkin paljon ravitsemuksesta.
Pitää nyt varmistaa, että tuossa ei tule 6 annosta täysjyvä kuiduista. Myöskään ei ole pähkinöitä. Nämä näin äkkiä, mitä puuttuu, kun puhutaan sydäntä tukevasta ruokavaliosta. Enkä tarkoita ilkeillä. Suomessa toki suosittaisiin rypsiöljyä, mutta jos aidosti syöt noin paljon kalaa, ei tuon oliiviöljyn käyttäminen ole sulle ongelma, jos se on rasvaista kalaa.
Höpö höpö mitään geenejä, itse olette syöneet kolesterolinne sairaaksi. Liikuntaakin vain kuvittelette harrastavanne.
T. Ylipainoinen, jolle toisten kolesterolit on se ja sama, mutta koska minä en saa kuulemma sanoa geenejä painoni syyksi, niin ette saa tekään saa. Minä olen ollut ylipainoinen vauvasta asti, mutta tuskin teillä on ollut kolesteroli jo lapsesta koholla.
mulla hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta nostaa kolesterolia
" Pitää nyt varmistaa, että tuossa ei tule 6 annosta täysjyvä kuiduista. Myöskään ei ole pähkinöitä. Nämä näin äkkiä, mitä puuttuu, kun puhutaan sydäntä tukevasta ruokavaliosta. Enkä tarkoita ilkeillä. Suomessa toki suosittaisiin rypsiöljyä, mutta jos aidosti syöt noin paljon kalaa, ei tuon oliiviöljyn käyttäminen ole sulle ongelma, jos se on rasvaista kalaa. "
Ok, kiitos. Neuvot toki aina tervetulleita.
ap
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö mitään geenejä, itse olette syöneet kolesterolinne sairaaksi. Liikuntaakin vain kuvittelette harrastavanne.
T. Ylipainoinen, jolle toisten kolesterolit on se ja sama, mutta koska minä en saa kuulemma sanoa geenejä painoni syyksi, niin ette saa tekään saa. Minä olen ollut ylipainoinen vauvasta asti, mutta tuskin teillä on ollut kolesteroli jo lapsesta koholla.
Whatever. Liikuntaa tulee: (1) 10 km pyöräilyä aamulla työpaikalle; (2) pyöräily työpäivän jälkeen salille, jossa tunti personal trainerin kanssa, sitten tunti juoksua tai pump-tunti tms, ja sitten tunti joogaa; (3) pyöräily kotiin.
Arki toimii kävelyn perusteella.
Ruokavalioni jo jaoin.
ap
Minulla on diabetes ja kolestrolilääkitys. Syön terveellisesti ja liikun mm kuntosali/vesijuoksu. Ravintoterapeutti suositteli minulle Alentaja -margariinia, jota olen käyttänyt nyt parisen vuotta. Sillä on tutkitusti kolestrolia alentava vaikutus. Tärkeintä on kiinnittää huomiota huonoon LDL:n arvoihin. Nyt se on minulla 1.5 eli hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla syy oli kilpirauhasen vajaatoiminnassa. Siihen sai lääkityksen kohdalleen, niin kolesterolikin on normalisoitunut.
Hmm, itelläki todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta aika äskettäin ja sitä ennen myös kolesteroli oli koholla. Olisikohan minullakin se aiheuttanut tuon nousun? (Olen parikymppinen nuori nainen, en polta, käytä alkoholia, juo kahvia ja syön ja liikun terveellisesti).
Onko joku hormonilääkitys käytössä?
Ihmisen kolesteroli tuppaa vanhemmiten nousemaan. Nykytiedon mukaan Ldl-kolesteroli ei kuitenkaan ole se pääasiallinen sv-tauti-indikaattori, se on jopa erittäin huono osoittaja siinä yhteydessä.
Siksi en ole huolissani omista kolesteroliarvoistani, vaikka lääkäri olisi halunnut laittaa minulle lääkityksen. Siitä päätän kuitenkin minä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli joskus noussut kolesteroliarvot, kun söin paljon paahdettuja maapähkinöitä. Siis itse olin paahtanut, suolattomia. Mulla oli jostain syystä himo niihin.
Toisen kerran oli koholla, kun olin vaellusreissulla syönyt pelkästään retkiruokia, pussitettuja valmisannoksia, joihin lisätään kiehuva vesi, odotetaan ja syödään. Näissä on korkea energiapitoisuus (lue: paljon rasvaa). Olen kasvissyöjä ja pussiruoatkin olivat vegaanisia.
Onko pussiruoissa palmuöljyä, sheavoita tai kookosrasvaa? Purkkinuudeleissa on palmuöljyä. Samoin pikaperunamuusissa. Kannattaa lukea tuoteselosteet huolella. Reissussa on tietenkin hankalaa jos ei voi loputtomasti valita syömisiään.
Lähipiiriin kuuluu vegaani. Tutkin joskus niitä elintarvikkeita. Vuustot, leikkeleet ym seokset. Ei kovin terveellistä? En kehtaa kysyä tietääkö hän mistä nuo on tehty. On nimittäin luonto hyvin kaukana noista.
Meistä kolmesta sisaruksesta kaksi ovat "perineet" äidin puolen suvusta korkean kolesterolin. Kävin erikoislääkärillä vielä erikseen tarkisuttamassa uudelleen sekä keskustelemassa lääkityksestä. Hyvät ja terveelliset elintavat auttavat käytettävän lääkkeen määriin(pitoisuuksiin), joten peliä ei ole täysin menetetty lääkityksestä huollimatta.
OLemme kaikki sisarukset liikunnallisia ja elämme terveellisesti
Äitimme on 94 vuotias, jolla on korkea kolesteroli ja aikuisiän diabetes ollut noin 50 vuotta. Hän ei oikein vastaa kuvausta niistä sairauksista, koska on uskonut että elämä jatkuu sairauksista huolimatta. Hoikka, liikunnallinen, mutta ollut aina heikkona lakuihin, suklaaseen ja marjapiirakoihin. Mummoni oli samalla tavalla sairas, eli 91 vuotiaaksi ja rakasti myös makeata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VHH. Paljon kasviksia (erityisesti tomaattia, kaaleja ja palkokasveja), lihaa, kanaa, lohta, voita, oliiviöljyä, pähkinöitä, vähän ruisleipää tai minihiilaria. Täysrasvaisia juustoja. Marjoja.
Syön myös hedelmiä, parhaillaan cantaloupemeloneja ja kirsikoita lähes päivittäin.
Minä sain kolestroliarvot hyvälle tasolle ja ilman lääkkeitä luopumalla kokonaan kovista rasvoista. Leivän päällys levitteet Alentaja tai Benecol, ruuan laitossa rypsi- ja oliiviöljy, juustot rasvsprosentti 15, rahkat ja raejuusto rasvattomia, punaisen lihan ja lihajalosteiden syönnin lopetin kokonaan mutta kananmunia syön keskimäärin 3 kpl viikossa.
Jotkut hoitaa ruokavaliolla kolesteroliarvojaan, minä hoidan ruokavaliollani kokonaisvaltaista terveyttä. Siihen ei kuulu ultraprosessoidut elintarvikkeet, kuten Alentaja tai Becel.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VHH. Paljon kasviksia (erityisesti tomaattia, kaaleja ja palkokasveja), lihaa, kanaa, lohta, voita, oliiviöljyä, pähkinöitä, vähän ruisleipää tai minihiilaria. Täysrasvaisia juustoja. Marjoja.
Syön myös hedelmiä, parhaillaan cantaloupemeloneja ja kirsikoita lähes päivittäin.
Minä sain kolestroliarvot hyvälle tasolle ja ilman lääkkeitä luopumalla kokonaan kovista rasvoista. Leivän päällys levitteet Alentaja tai Benecol, ruuan laitossa rypsi- ja oliiviöljy, juustot rasvsprosentti 15, rahkat ja raejuusto rasvattomia, punaisen lihan ja lihajalosteiden syönnin lopetin kokonaan mutta kananmunia syön keskimäärin 3 kpl viikossa.
En halua käyttää mitään keinoaineita enkä kevyttuotteita, rasvattomina vain ns luontaisesti rasvattomat tuotteet (esim rahka). Raejuustoa en syö enkä leikkeleitä, munia kyllä myös 2-4 viikossa. Rypsiöljyä hyvin vähän. Leivän päällä voi tai oliiviöljy
Lääkitys ei sopinut joten ilman mennään.
Sepelvaltimotautiinn ei kolesterolilla ole kovinkaan paljon vaikutusta.
LDL-kolesteroli ei ennusta kuolemanriskiä yhtä hyvin kuin hyvien ja huonojen keramidien suhde, jos tutkittava on varttunut. Lähes kaikilla kertyy joka tapauksessa kolesterolia vuosien aikana valtimoihin. Sepelvaltimotautipotilailla LDL-kolesterolin mittaus ei ennusta lainkaan vakavia sydäntapahtumia, Laaksonen sanoo.
Sydänkohtauksista jopa puolet on ihmisillä, joilla ei ole havaittu valtimotaudin riskiä.
Kolesterolin pitoisuus veressä on toki yhä tärkeä tieto, jos se mitataan nuorena, koska se voi ennustaa ennenaikaisesti kehittyvän valtimotaudin riskiä. Yli 50-vuotiailla se kuitenkin menettää merkitystään.
https://www.hs.fi/tiede/art-2000011145786.html