Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te muut joilla on korkea kolesteroli hyvistä elintavoista huolimatta, mikä selittää sen?

Vierailija
26.05.2025 |

Sain juuri labratulokset. Kolesteroli, erityisesti huono kolesteroli, on erittäin korkea. Olen hämmästynyt, sillä syön erittäin terveellisesti ja liikun paljon.

En tajua, mikä voi selittää asian.

Onko kenelläkään muulla samaa ja jos on (kuten varmaan on, taitaa olla yleinen ongelma), niin mikä teillä on selittävä tekijä ja miten olette ratkaisseet asian?

Kommentit (159)

Vierailija
1/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla syy on geenit ja ratkaisu lääkitys.

Vierailija
2/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on matala kolesteroli suuresta ylipainosta huolimatta. En tiedä siihenkään selitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolesterolia tulkitaan ihan väärin. Isossa populaatiossa se mittaa kohtalaisesti elämäntapoja, mutta yksilötasolla siitä ei kannata tehdä johtopäätöksiä, koska jokainen tietää itse kuinka terveellisesti elää.

Vierailija
4/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kohta joku selittää että kannattaa syödä oikeaa voita margariinien sijaan. Suolasuosituksille voi myös antaa piutpaut koska tarvitsemme suolaa 30gr päivässä. Lääkehoito johtaa varmaan syöpään jne..

Vierailija
5/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi muut arvot olivat hyvät, mutta nk. paha kolesteroli koholla selvästi. Olen ryhtynyt nyt syömään statiineja ongelman lieventämiseksi.

Vierailija
6/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit. Sama isällä, isoisällä ja kaikilla kolmella lapsella. Arvot oli huonot jo urheilevana parikymppisenä. 

Vierailija
7/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä itsekin arvelen, että syy on geneettinen perimä. Pitää kai aloittaa lääkitys.

Pelästytti kyllä, sillä olen kuvitellut olevani terve ja eläväni terveellisesti.

ap

Vierailija
8/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se ldl oli?

Vierailija
9/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis geenithän ne. Olen tehnyt voitavani: vältän kovia eläinrasvoja, syön munia vain maltilla, kahvina suodatinkahvi jne. Tällä mennään sinne asti kun riittää, sitten lääkitys.

Paino kannattaa pitää kurissa ja harrastaa riittävästi  liikuntaa.

10/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä perimä eli geenit. Ota statiinilääkitys käyttöön niin ongelma ratkeaa. Paitsi tietenkin erinäisten salkkareiden mielestä, joiden mukaan lääkärit valehtelevat.

Ei tarvinne kerrata tässä kaikkea sitä mitä aiemmin on asiasta sanottu.

https://www.vauva.fi/haku?keys=Kolesteroli

M59+

Vierailija
11/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se ldl oli?

Tässä labratuloksia:

P-Kolesteroli

8.7 mmol/l

Viitearvo: 5

P-Kol-HDL, P-Kolesteroli, HDL

2.14 mmol/l

Viitearvo: 1.2

Kol/HDLSuh, Kolesteroli/HDL-suhde

4.1

Viitearvo: 4

Non-HDL

6.6

Viitearvo: 3.8

P-Kol-LDL, P-Kolesteroli, LDL

6.2 mmol/l

Viitearvo: 3

Vierailija
12/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään auttaneet elämäntapamuutokset lääkityksen lisäksi? Ajattelin vain, että auttaako liikunnan lisääminen entisestään?

Vierailija
13/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espresso ja muut suodattamattomat kahvit nostaa kolesterolia. Esimerkiksi työpaikan automaattikahvi. Tämän jätin itse pois ja näkyi arvoissa. Muuta muutoksia en tehnyt.

Vierailija
14/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään auttaneet elämäntapamuutokset lääkityksen lisäksi? Ajattelin vain, että auttaako liikunnan lisääminen entisestään?

Totta kai elämäntapamuutokset auttaa myös. Mutta siinä kohtaa, kun syö terveellisesti & liikkuu tarpeeksi, kannattaa jossain kohtaa ottaa lääkitys tueksi, jos on edelleen ongelma.

Itsellä isoin muutos tuli juuston jättämisestä juhlaruoaksi ja kahvin vaihtaminen pelkäksi suodatinkahviksi. Lihaa en syönyt aiemminkaan.

Vierailija
15/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi aiheuttaa tuon

Vierailija
16/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintötekijät, sanoi lääkäri minulle kun totesi ettei ruokavaliossa ole oikein enempää parantamisen varaa ja liikun huomattavasti keskivertoa enemmän, painokin  normaali. 

Vierailija
17/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 lisää että en syö voita enkä margariinia enkä ylipäätään leipää kovinkaan paljon. 

Vierailija
18/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on maa jossa käytetään muita maita huomattavasti enemmän kahvia 

Täällä myös kolesteroli arvot usein koholla sekä verenpaine koholla 

Syytetään aina geenejä mutta veikkaan enemmän sitä kahvia syylliseksi 

Vierailija
19/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvi aiheuttaa tuon

En juo kahvia, joten se ei selitä.

Olen myös aina välttänyt huonoja rasvoja.

Siksi tämä tuli niin yllätyksenä.

Kai siis geenit ja lääkitys ratkaisuna.

ap

Vierailija
20/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkean kolesterolin voi saada myös perintönä. Silloin eivät pelkät elintapaviilaukset auta, vaikka niitäkin tarvitaan. Elintapojen viilaus ei yksin auta, jos on perinyt LDL-kolesterolia lisäävän geenivirheen. Tällöin kolesterolilukemat alkavat nousta nopeasti jo syntymästä lähtien.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi