Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te muut joilla on korkea kolesteroli hyvistä elintavoista huolimatta, mikä selittää sen?

Vierailija
26.05.2025 |

Sain juuri labratulokset. Kolesteroli, erityisesti huono kolesteroli, on erittäin korkea. Olen hämmästynyt, sillä syön erittäin terveellisesti ja liikun paljon.

En tajua, mikä voi selittää asian.

Onko kenelläkään muulla samaa ja jos on (kuten varmaan on, taitaa olla yleinen ongelma), niin mikä teillä on selittävä tekijä ja miten olette ratkaisseet asian?

Kommentit (159)

Vierailija
21/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa tekee sen kolestrolin. Se on selitys asiaan.

Vierailija
22/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla syy on geenit ja ratkaisu lääkitys.

Ihan sama minulla, koko suvulla lääkitys!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla syy on geenit ja ratkaisu lääkitys.

Sama sukuvika. Eipä tuo ollut mikään yllätys.

Vierailija
24/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöllisyys. 

Tosin kun lisäsin oliiviöljyn käyttöä kokoniskolesteroli putosi 7.4 > 6.1. Olen aina ollut hoikka-normaalipainoinen, liikun paljon ja syön hyvin. En tupakoi

Vierailija
25/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

D-vitamiinin puute, joka on suomalaisilla lähes kaikilla koska täälä eletään suurin osa vuotta pimeässä. Jos elimistössä ei ole tarpeeksi deetä, alkaa elimistö tuottaa kolesterolia.

Osaksi on toki myös geeneissä, koska myös esivanhemmat ovat kaikki kökkineet pimeässä.

Vierailija
26/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuon hyvän HDL:n saa hyvillä elintavoilla 2,5 :een? Pähkinöitä, kasviksia, ei automaattikahvia  voita tai kananmunia.

Vierailija
27/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla syy oli kilpirauhasen vajaatoiminnassa. Siihen sai lääkityksen kohdalleen, niin kolesterolikin on normalisoitunut.

Vierailija
28/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään auttaneet elämäntapamuutokset lääkityksen lisäksi? Ajattelin vain, että auttaako liikunnan lisääminen entisestään?

Liikunta ylläpitää kuntoa. Taitaa kaurapuuron ja avokadojen syöminen auttaa enemmän kuin harrastelijaliikunta. Jos ensimmäinen statiini ei sovi, sen voi vaihtaa toiseen tai kolmanteen. Statiinin lisäksi lääkäri voi määrätä myös etsetimibiä.

Vierailija
29/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perimä 

Vierailija
30/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joilla on korkea kolestroli terveellisestä syömisestä huolimatta, niin mitä syötte?

Vierailija
31/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli joskus noussut kolesteroliarvot, kun söin paljon paahdettuja maapähkinöitä. Siis itse olin paahtanut, suolattomia. Mulla oli jostain syystä himo niihin. 

Toisen kerran oli koholla, kun olin vaellusreissulla syönyt pelkästään retkiruokia, pussitettuja valmisannoksia, joihin lisätään kiehuva vesi, odotetaan ja syödään. Näissä on korkea energiapitoisuus (lue: paljon rasvaa). Olen kasvissyöjä ja pussiruoatkin olivat vegaanisia.

Vierailija
32/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepelvaltimosairauden geeni

Vierailija
33/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, joilla on korkea kolestroli terveellisestä syömisestä huolimatta, niin mitä syötte?

VHH. Paljon kasviksia (erityisesti tomaattia, kaaleja ja palkokasveja), lihaa, kanaa, lohta, voita, oliiviöljyä, pähkinöitä, vähän ruisleipää tai minihiilaria. Täysrasvaisia juustoja. Marjoja. 

Syön myös hedelmiä, parhaillaan cantaloupemeloneja ja kirsikoita lähes päivittäin. 

Vierailija
34/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiallinen sokerin syönti ja lisäksi tyydyttynyttä rasvaa tulee yllättävän paljon vaikka syö mielestään terveellisesti

Vierailija
35/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjoismaiset ravitsemusssuositukset 2024.

Vierailija
36/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli joskus noussut kolesteroliarvot, kun söin paljon paahdettuja maapähkinöitä. Siis itse olin paahtanut, suolattomia. Mulla oli jostain syystä himo niihin. 

Toisen kerran oli koholla, kun olin vaellusreissulla syönyt pelkästään retkiruokia, pussitettuja valmisannoksia, joihin lisätään kiehuva vesi, odotetaan ja syödään. Näissä on korkea energiapitoisuus (lue: paljon rasvaa). Olen kasvissyöjä ja pussiruoatkin olivat vegaanisia.

Onko pussiruoissa palmuöljyä, sheavoita tai kookosrasvaa? Purkkinuudeleissa on palmuöljyä. Samoin pikaperunamuusissa. Kannattaa lukea tuoteselosteet huolella. Reissussa on tietenkin hankalaa jos ei voi loputtomasti valita syömisiään.

Vierailija
37/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään auttaneet elämäntapamuutokset lääkityksen lisäksi? Ajattelin vain, että auttaako liikunnan lisääminen entisestään?

Liikunta ja kasvisruokapainotteisuus. Paitsi jos johtuu geeneistä, siihen ei auta muu kuin lääkkeet

Vierailija
38/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liiallinen sokerin syönti ja lisäksi tyydyttynyttä rasvaa tulee yllättävän paljon vaikka syö mielestään terveellisesti

Sehän ei edes kuulu terveelliseen ruokavalioon. WHO:n suositus on max 25 grammaa lisättyä sokeria vuorokaudessa ja se tarkoittaa myös vaikkapa jogurttiin lisättyä sokeria. Sama suositus on lapsille ja aikuisille. 

Vierailija
39/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolesterolia tulkitaan ihan väärin. Isossa populaatiossa se mittaa kohtalaisesti elämäntapoja, mutta yksilötasolla siitä ei kannata tehdä johtopäätöksiä, koska jokainen tietää itse kuinka terveellisesti elää.

No ei tiedä..Eräällä ystävälläni on korkea kolesteroli.Elää mielestään terveellisesti ja liikkuu paljon. Mutta kun kyselet tarkemmin: syö päivittäin leikkeleitä ja 3-4 kertaa viikossa punaista lihaa. Verrataan vaikka mun ruokavalioon: 2-3 kertaa viikossa lihaa, niistä max. 1 punaista, 1 viikossa kalaa, muut kasviruokapäiviä. Ei koskaan leikkeleitä..Ja yllätys yllätys: hyvät kolesteroliarvot, vaikka vahva perinnöllinen taipumus ois liian korkeisiin arvioihin.

Vierailija
40/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunta ja kasvisruokapainotteisuus. Paitsi jos johtuu geeneistä, siihen ei auta muu kuin lääkkeet

Mulla on geeneissä ja kyl se kasvisruokavalio vaan silti auttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme