Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te muut joilla on korkea kolesteroli hyvistä elintavoista huolimatta, mikä selittää sen?

Vierailija
26.05.2025 |

Sain juuri labratulokset. Kolesteroli, erityisesti huono kolesteroli, on erittäin korkea. Olen hämmästynyt, sillä syön erittäin terveellisesti ja liikun paljon.

En tajua, mikä voi selittää asian.

Onko kenelläkään muulla samaa ja jos on (kuten varmaan on, taitaa olla yleinen ongelma), niin mikä teillä on selittävä tekijä ja miten olette ratkaisseet asian?

Kommentit (159)

Vierailija
81/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin korkea kolesteroli kolme vuotta sitten. Silloin laitettiin ruokavalio ja liikunta kuntoon. Jätin juustot ynnä muut rasvaiset pois kokonaan. Kahvin juontia vähensin kupilliseen päivässä. Liikkumaan pyrin 4-6 kertaa viikossa. Lisäksi pyöräilen työmatkat. Pari viikkoa sitten testeissä näkyi että arvot eivät olleet laskeneet oikeastaan yhtään. Tänä kesänä en aio enää pitää mitään ruokavaliota tai miettiä kolesteroliin liittyviä asioita. Aion syödä mitä huvittaa ja milloin huvittaa. Jos vaikutusta ei ole niin en jaksa enää vaivautua.

Vierailija
82/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaako kukaan mikä muu funktio voisi kolesterolille olla kehossa kun aiheuttaa suonitukoksia?

Kolesteroli ei aiheuta suonitukoksia. Kolesteroli on elimistölle äärimmäisen tärkeää. Aivojen kuivapainosta sitä on 25%. Muut funktiot on esimerkiksi solujen uudistumisessa oleellinen tekijä, ja hormonitoiminnassa yhtä oleellinen. Maksa tuottaa kolesterolia. Se imeytyy tehokkaasti verenkiertoon. Ravinnosta saa kolesterolia. Se ei valtaosin imeydy, vaan poistuu ruoansulatuskanavan johdattelemana ulosteena pois. Mitä vähemmän ravinnosta saa kolesterolia, sitä enemmän maksa sitä tuottaa, ja sitä enemmän sitä siirtyy verenkiertoon. Kun ravinnosta saa paljon, niin maksan oma tuotanto minimoituu (= veren matala kolesteroliarvo). Elimistö hakee ihannetasapainoa elintärkeälle aineelle itse. Tarvittaessa tuottamalla sitä itse enemmän, jos ravinnosta sitä ei riittävästi saa. Jotkut elimistön tul

Aivoilla on oma kolesterolintuotantonsa, johon ei muun elimistön kolesteroli vaikuta. Kolesteroli ei mahdu kulkemaan veri-aivoesteen läpi, joten aivot ovat riippuvaisia paikallisesta tuotannosta. Tähän tuotantoon ei voi vaikuttaa syömällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen aina miksi yhdestä numerosta eli kolesterolista tehdään tällainen ongelma. Eikö oleellista ole sydänkohtauksen riski eikä mikään yksittäinen numero labroissa? Ja miksi ketään ei kiinnosta esim. trigly-arvot, verenpaine jne kokonaiskuva?

Mut jatkakaa.

Vierailija
84/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorempana hyvin ylipainoinen, mutta en juuri koskaan syönyt mitään makeaa, niin   kolesterolivat ihan hyvät. Puolisoni taas on laiha ja urheillut koko ikänsä, ja syö aika terveellisesti ja joutuu syömään kolestelorilääkkeitä, koska oli jo sydäntapahtuma.

Ei ole kyllä mitattu 10 vuoteen, kun työterveyshoito loppui eläkkeelle jäätyäni, niin ei ketään ole kiinostanut terveysasiani. Kai pitäisi jotain tuntuvaa vaivaa olla, ja itse mennä lääkäriin.

Vierailija
85/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaako kukaan mikä muu funktio voisi kolesterolille olla kehossa kun aiheuttaa suonitukoksia?

Kolesteroli ei aiheuta suonitukoksia. Kolesteroli on elimistölle äärimmäisen tärkeää. Aivojen kuivapainosta sitä on 25%. Muut funktiot on esimerkiksi solujen uudistumisessa oleellinen tekijä, ja hormonitoiminnassa yhtä oleellinen. Maksa tuottaa kolesterolia. Se imeytyy tehokkaasti verenkiertoon. Ravinnosta saa kolesterolia. Se ei valtaosin imeydy, vaan poistuu ruoansulatuskanavan johdattelemana ulosteena pois. Mitä vähemmän ravinnosta saa kolesterolia, sitä enemmän maksa sitä tuottaa, ja sitä enemmän sitä siirtyy verenkiertoon. Kun ravinnosta saa paljon, niin maksan oma tuotanto minimoituu (= veren matala kolesteroliarvo). Elimistö hakee ihannetasapainoa elintärkeälle aineelle itse. Tarvittaessa tuottamalla sitä itse enemmän, jos ravinnos

"Brain cholesterol homeostasis and its association with neurodegenerative diseases" Tuolta voi lukea lisää siitä miten aivot säätelevät omaa kolesterolintuotantoaan, erityisesti alapeukuttajan kannattaa lukea.

Vierailija
86/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen kolesteroli tuppaa vanhemmiten nousemaan. Nykytiedon mukaan Ldl-kolesteroli ei kuitenkaan ole se pääasiallinen sv-tauti-indikaattori, se on jopa erittäin huono osoittaja siinä yhteydessä.

Siksi en ole huolissani omista kolesteroliarvoistani, vaikka lääkäri olisi halunnut laittaa minulle lääkityksen. Siitä päätän kuitenkin minä itse.

Mulla on ollut vuosia kolesteroli koholla ja työterveyslääkäri on useamman kerran puhunut lääkityksestä mutta en ole ottanut sitä. Talvella kävi niin, että kaaduin ja löin pääni ja minut vietiin päivystykseen (ikää 65). Siellä neurologi tuli sanomaan, että kokeiden ja kuvien perusteella kaulavaltimooni on kertynyt kalkkia, että pitäisi pikimmiten aloittaa kolesterolilääkitys. Se jotenkin antoi minulle potkun ja vähän pelästytti. En tiedä sitten onko turhaa mutta nyt olen lääkettä syönyt muutaman kuuk

Niin, kalkkia, ei kolesterolia.

87/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen aina miksi yhdestä numerosta eli kolesterolista tehdään tällainen ongelma. Eikö oleellista ole sydänkohtauksen riski eikä mikään yksittäinen numero labroissa? Ja miksi ketään ei kiinnosta esim. trigly-arvot, verenpaine jne kokonaiskuva?

Mut jatkakaa.

Itselläni oli LDL-kolesteroli koholla, sukurasite. En ollut huolissani kun verenpaine oli kurissa enkä siis ottanut statiineja (virhe 1). En myöskään seurannut verenpainetta kun sehän oli OK (virhe 2).

Kun sitten yllättäen sain sydäninfarktin todettiin sairaalassa että verenpaine oli selvästi koholla. Sepelvaltimotauti ilmeni varjoainekuvauksessa.

Sydäninfarktin jälkeen tietenkin sekä verenpainelääkitys että statiinit maksimiannoksella. Lisäksi sydänlääke.

Suosittelen lääkitsemään korkean LDL-kolesterolin ja verenpaineen kuriin ajoissa niin todennäköisemmin vältätte sydäninfarktin. Ei ollut kiva kokemus ja siihen moni myös kuolee.

https://sydan.fi/

M59+

Vierailija
88/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussani on esiintynyt sekä aivohalvauksia että sydäninfarkteja joilta haluan itse välttyä ja siksi pidän ruokavaliolla kolestroliarvoni kurissa. Jos lääkärit määrää kolestrolilääkkeet niin siihen on hyvät syyt ja on melkoista tyhmyyttä jos joku ei lääkärin ohjeita tässä asiassa noudata.

Vierailija
89/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli joskus noussut kolesteroliarvot, kun söin paljon paahdettuja maapähkinöitä. Siis itse olin paahtanut, suolattomia. Mulla oli jostain syystä himo niihin. 

Toisen kerran oli koholla, kun olin vaellusreissulla syönyt pelkästään retkiruokia, pussitettuja valmisannoksia, joihin lisätään kiehuva vesi, odotetaan ja syödään. Näissä on korkea energiapitoisuus (lue: paljon rasvaa). Olen kasvissyöjä ja pussiruoatkin olivat vegaanisia.

Onko pussiruoissa palmuöljyä, sheavoita tai kookosrasvaa? Purkkinuudeleissa on palmuöljyä. Samoin pikaperunamuusissa. Kannattaa lukea tuoteselosteet huolella. Reissussa on tietenkin hankalaa jos ei voi loputtomasti valita syömisiään.

Lähipiiriin kuuluu vegaani. Tutkin joskus niitä elintarvikkeita. Vuustot, leikkeleet ym seokset. Ei kov

Ei vegaanin tarvitse syödä mitään vuustoja, leikkeleitä tai näitä uusia ns. lihankorvikkeita. Vanhat kunnon pavut, linssit, tofu jne. olisivat paljon terveellisempiä vaihtoehtoja. Itellä myös huono kolesteroli vähän koholla ja meinasin alkaa vegaaniksi, jos ei pienemmät korjausliikkeet auta. 

Vierailija
90/159 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä geenit.

LDL koholla, vaikka olen hoikka liikunnallinen kasvissyöjä. En käytä juustoa, maitoa, eläinrasvoja. Isän puolella kaikki ovat normaalipainoisia ja korkea kolesteroli. Isänäidillä oli useampi aivoinfarkti. Minulla kaksi hoikkaa liikunnallista pikkusiskoa joilla ikä alkaa nelosella, korkea kolesteroli. Äidillä myös korkea kolesteroli, verenpainetauti ja diabetes. Isä kuoli heti eläkkeelle jäätyään ensimmäiseen sydänkohtaukseensa, eli aika nuorena.

Todellakin statiinit käytössä tällä sukutaustalla. Sydänriski on siitä paha, että ei voi tietää, toteutuuko riski juuri omalla kohdalla ilman lääkitystä, mutta en ole kiinnostunut ottamaan selvää!

Vierailija
91/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kokonaiskolesteroli kahdeksan vaiheilla. Sitten lopetin maitotuotteiden käytön ihan muista syistä ja tuo arvo tippui viiden vaiheille.

Vierailija
92/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusinta tutkimusta:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39372369/

There was also no correlation between LDL-C level and CCTA coronary plaque.

Vierailija
93/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geneettinen alttius varmaan kannattaa tutkituttaa. Omalla kohdalla vaikuttaa, että kestävyysliikunta pitää rasva-arvot ihanteellisina. Kovia rasvoja tulee lähinnä maitotuotteista ja herkuista.

Vierailija
94/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusinta tutkimusta:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39372369/

There was also no correlation between LDL-C level and CCTA coronary plaque.

Puskan kolestrolimyytti ottaa siis lisää osumaa uusimmissa tutkimuksissa...

Vierailija
95/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli joskus noussut kolesteroliarvot, kun söin paljon paahdettuja maapähkinöitä. Siis itse olin paahtanut, suolattomia. Mulla oli jostain syystä himo niihin. 

Toisen kerran oli koholla, kun olin vaellusreissulla syönyt pelkästään retkiruokia, pussitettuja valmisannoksia, joihin lisätään kiehuva vesi, odotetaan ja syödään. Näissä on korkea energiapitoisuus (lue: paljon rasvaa). Olen kasvissyöjä ja pussiruoatkin olivat vegaanisia.

Onko pussiruoissa palmuöljyä, sheavoita tai kookosrasvaa? Purkkinuudeleissa on palmuöljyä. Samoin pikaperunamuusissa. Kannattaa lukea tuoteselosteet huolella. Reissussa on tietenkin hankalaa jos ei voi loputtomasti valita syömisiään.

Lähipiiriin kuuluu vegaani. Tutkin joskus niitä elintarvikkeita. Vuustot, leikkeleet ym seokset. Ei kov

Ei vegaanin tarvitse syödä vuustoja. Sama kun pitäisi sekaruokavaliota huonona siksi, että makkarat ja leikkeleet ovat epäterveellisiä.

Vierailija
96/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähipiiriin kuuluu vegaani. Tutkin joskus niitä eli

Ei vegaanin tarvitse syödä vuustoja. Sama kun pitäisi sekaruokavaliota huonona siksi, että makkarat ja leikkeleet ovat epäterveellisiä.

Vegaanin tulisikin syödä lihaa ja eläinrasvaa. Ihminen on lihansyöjä joten kannattaa olla lajityypillisellä ruokavaliolla.

Vierailija
97/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Statiinien asemasta kannattaa vedellä Oreo-keksejä :D

"Oreo Cookie Treatment Lowers LDL Cholesterol More Than High-Intensity Statin therapy"

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38276308/

Vierailija
98/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatta muistaa, että sydän- ja verisuonitaudit kehittyvät hitaasti. Ainoastaan kymmeniä vuosia kestävät kohorttitutkimukset kertovat pitkäaaikaisvaikutuksista. Ja nekin ovat haasteellisia, koska osalla ihmisistä elintavat muuttuvat.

Vierailija
99/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin nuorempana hyvin ylipainoinen, mutta en juuri koskaan syönyt mitään makeaa, niin   kolesterolivat ihan hyvät. Puolisoni taas on laiha ja urheillut koko ikänsä, ja syö aika terveellisesti ja joutuu syömään kolestelorilääkkeitä, koska oli jo sydäntapahtuma.

Ei ole kyllä mitattu 10 vuoteen, kun työterveyshoito loppui eläkkeelle jäätyäni, niin ei ketään ole kiinostanut terveysasiani. Kai pitäisi jotain tuntuvaa vaivaa olla, ja itse mennä lääkäriin.

Vinkkinä, että yksityisillä lääkäriasemilla on aika usein hyviäkin tarjouksia perusverikoepaketeista. Jos siis kiinnostaa ihan ne peruslabralukemat eikä ole vaivoja, joiden takia lääkäriin hakeutua.

Vierailija
100/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään auttaneet elämäntapamuutokset lääkityksen lisäksi? Ajattelin vain, että auttaako liikunnan lisääminen entisestään?

Ystäväni on ja oli terveysintoilija. Rasvaprosentti 8. Täydelliset elämäntavat ja paljon liikuntaa. Kun sai kolesterolitulokset, hän viilasi vielä enemmän liikuntaa ja syömistään. Tulos 3 lk päästä että  huono kolesteroli oli noussut 0,2 yksikköä. Eli hän ei ainakaan voinut elämäntavoillaan tehdä mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme