Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te muut joilla on korkea kolesteroli hyvistä elintavoista huolimatta, mikä selittää sen?

Vierailija
26.05.2025 |

Sain juuri labratulokset. Kolesteroli, erityisesti huono kolesteroli, on erittäin korkea. Olen hämmästynyt, sillä syön erittäin terveellisesti ja liikun paljon.

En tajua, mikä voi selittää asian.

Onko kenelläkään muulla samaa ja jos on (kuten varmaan on, taitaa olla yleinen ongelma), niin mikä teillä on selittävä tekijä ja miten olette ratkaisseet asian?

Kommentit (159)

Vierailija
101/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut muita vastauksia, mutta minulla on koko elämäni ollut huono kolestroli, siis oli jo parikymppisenä. Olin vielä silloin tosi laihakin ja olen aina syönyt ihan terveellisesti. Nyt keski-ikäisenä aloin syömään lääkkeittä kilpirauhasen vajaatoimintaan ja kaikki kolestroliarvot ovat nyt normaalit. Lääkäri sanoi että huonot kolestroliarvot voivat johtua kilpirauhasesta. Minä en siis tiedä, mutta näin minulle kerrottiin.

Vierailija
102/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut muita vastauksia, mutta minulla on koko elämäni ollut huono kolestroli, siis oli jo parikymppisenä. Olin vielä silloin tosi laihakin ja olen aina syönyt ihan terveellisesti. Nyt keski-ikäisenä aloin syömään lääkkeittä kilpirauhasen vajaatoimintaan ja kaikki kolestroliarvot ovat nyt normaalit. Lääkäri sanoi että huonot kolestroliarvot voivat johtua kilpirauhasesta. Minä en siis tiedä, mutta näin minulle kerrottiin.

Kilpirauhasen vajaatoiminta nostaa kolesteroliarvoja, liikatoiminta madaltaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään auttaneet elämäntapamuutokset lääkityksen lisäksi? Ajattelin vain, että auttaako liikunnan lisääminen entisestään?

Ystäväni on ja oli terveysintoilija. Rasvaprosentti 8. Täydelliset elämäntavat ja paljon liikuntaa. Kun sai kolesterolitulokset, hän viilasi vielä enemmän liikuntaa ja syömistään. Tulos 3 lk päästä että  huono kolesteroli oli noussut 0,2 yksikköä. Eli hän ei ainakaan voinut elämäntavoillaan tehdä mitään.

"Täydellisiä" elämäntapoja ei ole.

Vierailija
104/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Elämäntavat.

Jätin juuston melkein kokonaan pois. Syön vain kuuden viikon välein semmosen paketin missä on kuusi-kahhdeksan siivua.

SILTI arvot korkeat vaikka syön lääkettä.

No, ainoa on kahvi. Juon enää pikku kupillisen aamulla.

Puolen vuoden kuluttua taas mitataan.

En enää keksi muuta!

Vierailija
105/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolesterolia tulkitaan ihan väärin. Isossa populaatiossa se mittaa kohtalaisesti elämäntapoja, mutta yksilötasolla siitä ei kannata tehdä johtopäätöksiä, koska jokainen tietää itse kuinka terveellisesti elää.

No ei tiedä..Eräällä ystävälläni on korkea kolesteroli.Elää mielestään terveellisesti ja liikkuu paljon. Mutta kun kyselet tarkemmin: syö päivittäin leikkeleitä ja 3-4 kertaa viikossa punaista lihaa. Verrataan vaikka mun ruokavalioon: 2-3 kertaa viikossa lihaa, niistä max. 1 punaista, 1 viikossa kalaa, muut kasviruokapäiviä. Ei koskaan leikkeleitä..Ja yllätys yllätys: hyvät kolesteroliarvot, vaikka vahva perinnöllinen taipumus ois liian korkeisiin arvioihin.

No, hänellä ei taida olla perinnöllistä taipumusta korkeisiin arvoihin 😅 Tai mistä tämä perinnöllisyys on arvioitu, kun kerran ei näy arvoissa? Sisaruksille voi hyvin periytyä eri geenit

Mulla on sisko, joka syö huomattavasti epäterveellisemmin kuin minä, ja hänellä on hyvät kolesteroliarvot. Minä taas syön tasan ohjeistusten mukaan ja olen leikannut pois kovat rasvat, lisännyt liikuntaa, olen aina pysynyt hoikkana jne. Ja saan arvot juuri ja juuri löysimpien suositusten alle. Ja sehän ei riitä sit jos on kasvanut riski 

Vierailija
106/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö paljon sokeria ja hiilihydraatteja? Jatkuvasti korkealla käyvä insuliini vaikuttaa myös kolesterolin muodostumiseen. Suomessa jaksetaan aina syyttää rasvoja ja kananmunia.

Vierailija
107/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolesterolia tulkitaan ihan väärin. Isossa populaatiossa se mittaa kohtalaisesti elämäntapoja, mutta yksilötasolla siitä ei kannata tehdä johtopäätöksiä, koska jokainen tietää itse kuinka terveellisesti elää.

No ei tiedä..Eräällä ystävälläni on korkea kolesteroli.Elää mielestään terveellisesti ja liikkuu paljon. Mutta kun kyselet tarkemmin: syö päivittäin leikkeleitä ja 3-4 kertaa viikossa punaista lihaa. Verrataan vaikka mun ruokavalioon: 2-3 kertaa viikossa lihaa, niistä max. 1 punaista, 1 viikossa kalaa, muut kasviruokapäiviä. Ei koskaan leikkeleitä..Ja yllätys yllätys: hyvät kolesteroliarvot, vaikka vahva perinnöllinen taipumus ois liian korkeisiin arvioihin.

No, hänellä ei taida olla perinnöllistä taipumusta korkeisiin arvoihin 😅 Tai mistä tämä perinnöllisyys on arvioitu, kun ke

Lihan ja eläinrasvan syöminen nyt on vaan terveellistä:

https://i.postimg.cc/2yj7FX9m/meat-consumption-30-countries.png

Ts. mitä enemmän lihaa syö niin sitä pidempään elää.

Vierailija
108/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötkö paljon sokeria ja hiilihydraatteja? Jatkuvasti korkealla käyvä insuliini vaikuttaa myös kolesterolin muodostumiseen. Suomessa jaksetaan aina syyttää rasvoja ja kananmunia.

Kuulostaa ylipainolta. Syö ne Italiassakin.

Vierailija
109/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

syön terveellisesti, mutta geeneille en voi mitään. Kokonaiskolesterolin olen saanut melko hyvin kuntoon välttämällä kovaa rasvaa (pyörii viiden molemmin puolin), mutta se huonon kolesterolin osuus on liian suuri. Lääkäriltä sain ohjeen lisätä hyvän rasvan määrää, ja sitä olen nyt noudattanut, jos se auttaisi siihen suhdelukuun parantavasti. 

Mutta äidillä oli sama ongelma, ja tyttärellä myös, joten suvussa tämä kulkee.

Vierailija
110/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla nosti rintasyöpälääke kolesterolin ja triglyt todella korkeiksi. Ennen tuota lääkitystä triglyt oli aina erinomaiset ja kokonaiskolesteroli korkeahko, päälle 6, mutta lääkäri ei katsonut vielä silloin lääkitystä välttämättömäksi. Nyt olen kaksi vuotta syönyt rosuvastatiinia ja kaikki rasva-arvot ovat hyvät, vaikka syöpälääkitys jatkuu.

Vierailija
111/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, hänellä ei taida olla perinnöllistä taipumusta korkeisiin arvoihin 😅 Tai mistä tämä perinnöllisyys on arvioitu, kun ke

Ja niissä "ohjeistuksissa" ei tietenkään ole mitään vikaa :)

Vierailija
112/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit. Olen reilusti ylipainoinen enkä harrasta liikuntaa. Syön mitä sattuu ja käytän ruoanlaitossa ja leivonnassa punaista maitoa, voita ja oliiviöljyä. Kolesteroliarvot ovat olleet aina viitearvojen sisällä.

Vierailija
113/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään auttaneet elämäntapamuutokset lääkityksen lisäksi? Ajattelin vain, että auttaako liikunnan lisääminen entisestään?

Liikunnan lisääminen nosti minulla hdl-kolesterolia. Eli kokonaiskolesteroli nousi, mutta lääkäri valitti vähemmän.

Vierailija
114/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt liikaa hiilihydraatteja vrt aktiivisuustasoon jolloin se minimaalisen vähäinen määrä rasvaa on liikaa. 

Vierailija
115/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen selittää: SUURI KOLESTEROLIHUIJAUS. Kolesterolin raja-arvoja on laskettu tarkoituksella, jotta saadaan myytyä tuotteita. Tiede on älykköpropagandaa. 

Vierailija
116/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Espanjassa niin mun kolesteroli oli jotain 8. Muutin Suomeen niin laski arvoon 5.2. Nyt sitten yritän elintavoilla vaikuttaa.

Mutta mikä on se ap:n "terveellinen" ruokavalio?

Vierailija
117/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perimä vaikuttaa. Täällä myös arvot noin 6 vaikka olen alipainoinen. Suvussa samaa. Lääkärin mielipide oli että ei lääkkeitä, niissä haitat suuremmat kuin hyödyt, muita verisuonitautien riskitekijöitä ei ole. En polta tupakkaa, alkoholin käyttö vähäistä. Maitotuotteista voi valita niitä joissa on vähemmän rasvaa ja laittaa kolesterolia alentavaa margariinia leivälle. Näillä neuvoilla kotiin :)

Vierailija
118/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli joskus noussut kolesteroliarvot, kun söin paljon paahdettuja maapähkinöitä. Siis itse olin paahtanut, suolattomia. Mulla oli jostain syystä himo niihin. 

Toisen kerran oli koholla, kun olin vaellusreissulla syönyt pelkästään retkiruokia, pussitettuja valmisannoksia, joihin lisätään kiehuva vesi, odotetaan ja syödään. Näissä on korkea energiapitoisuus (lue: paljon rasvaa). Olen kasvissyöjä ja pussiruoatkin olivat vegaanisia.

Onko pussiruoissa palmuöljyä, sheavoita tai kookosrasvaa? Purkkinuudeleissa on palmuöljyä. Samoin pikaperunamuusissa. Kannattaa lukea tuoteselosteet huolella. Reissussa on tietenkin hankalaa jos ei voi loputtomasti valita syömisiään.

L

Ei ihminen lihansyöjä ole. Puhtailta lihansyöjiltä, kuten kissalta, puuttuu maksasta glukokinaasi.

Vierailija
119/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla syy on geenit ja ratkaisu lääkitys.

Tämä, t.tutkija

Vierailija
120/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

M-1965 kirjoitti:

Syynä perimä eli geenit. Ota statiinilääkitys käyttöön niin ongelma ratkeaa. Paitsi tietenkin erinäisten salkkareiden mielestä, joiden mukaan lääkärit valehtelevat.

Ei tarvinne kerrata tässä kaikkea sitä mitä aiemmin on asiasta sanottu.

https://www.vauva.fi/haku?keys=Kolesteroli

Geneettiseen kolesteremiaan ei tehoa muu kuin lääke. Oma mies syönyt simvastatinia 25 v ja arvot pysyneet hyvinä. Miehillä myöskin korkeat arvot vaikuttavat seks.kykyihin, joten lääkityksestä on monia hyötyjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän