Naurettavimmat mansplaining- kokemukset tänne!
Mansplaining on ilmiö, jonka jokainen nainen ja tyttö tuntee. Mikä on hassuin, ärsyttävin tai naurettavim, jonka olet kuullut?
Itseäni naapurin ukko alkoi kerran neuvomaan hevosen hoitoon ja ratsastukseen liittyvissä asioissa. Kysyessäni asiaa selvisi, ettei koskaan ollut missään tekemisissä hevosten kanssa. Itselläni on 15 vuoden kokemus hevoshommista, oma hevonen on ollut 10 vuotta.
Kommentit (1589)
Vierailija kirjoitti:
Intersektionaalinen woketermi tämä mansplaining. Näille naisille ei siis kannata neuvoa mitään, ei edes katsoa kaupungilla saati lähestyä. Ei ihme, että mt-ongelmat ovat niin korkealla juurikin näissä piireissä.
Missä piireissä? Missä sinä pyörit näiden "piirien" kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. On mulle selitetty kaikenlaista paitsiosta perunalajikkeen valinnan kautta oikeaan haravointitekniikkaan, mutta paras lienee kävelytekniikka. Joku täysin tuntematon, vähän kumarainen vanhahko mies alkoi selittämään kaupassa, että kävelen väärin. Naisen kuuluu kuulemma kävellä pienemmillä askelilla, eikä harppoa, koska jos harppoo, lanne menee naisen anatomian kannalta väärään asentoon.
:D Ei jukolauta! :D Aloitko kävelemään uudella tyylillä?
Mulle on kaupassa selostettu vaaalla miten kotimainen kurkku kannattaa punnita. Keski-ikäinen mies tämäkin. Otin kurkun ja olin painamassa nappulaa, että sais sen tarran ja tämä ryntäsi väliin, että anteeksi saako neuvoa. Menin aivan hämilleni, että mitä hittoa...? Se neuvoi mua hetken, kuinka mun kannattaisi tehdä asia. Mä en vieläkään tiedä mitä tein väärin. Kuuntelukin jäi hämmennyksen jalkoihin. Siin
Etkö oikeasti ymmärrä mitä eroa on kotimaisella ja ulkomaisella kurkulla?
Sen nuoren naisen jolla on maatila, kommenttikentät Facebookissa täynnä vähättelyä ja haukkumista.
En muista nimimerkkiä, mutta teki videon niistä viesteistä. Hirveää pas Kaa ja mollaamista.
Hoitaa maatilan töitä, isoja koneita ja pitkiä päiviä. Vaikea paikka monille miehille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä koko asiassa on sen enempää miesvihaa kuin naisen-logiikka vitsit naisvihaa? Miksi naisten logiikkaa saa pilkata, mutta näitä setäneuvojia ei saisi?
Niinpä. Varsinkin kun oikeasti vain harva mies edes syyllistyy tuohon manspleinaamiseen. Mutta se koira älähtää, johon... Yleensä nää on just jotain vähän vanhempia setämiehiä jo, ainakin jos siinä on sellainen vähättelevä elementti mukana. Jos nuori ihminen (mies tai nainen) ihan vilpittömän oloisesti neuvoo tai selostaa juurta jaksain ihan turhaan, niin kyseessä on joko autisti (taipumus luennoida tai selostaa liikaa) tai joku vähän tollompi tapaus, joka kuvittelee oikeasti olevansa hyödyksi, kun selittää asioita, jotka ovat itsestäänselvyyksiä kaikille muille, muttei ehkä hänelle. Voihan tietysti vanhemmissakin miehissä olla näitä jälkimmäisiäkin. Ehkä nuoriss
Voi tietysti johtua siitäkin, kun on itse jo iäkkäämpi tätinainen, niin ne ei uskalla hyppiä silmille eivätkä toisaalta koe tarvetta tehdä vaikutusta. :D
No ei, uskon kyllä oikeasti, että tämä on vanhemman väen ilmiö. Olen tavannut tosi kivoja nuoria miehiä monissa asiayhteyksissä. Ja suurin osa neljä-viiskymppisistäkin ja jopa vanhuksista on ihan kivoja. Ne pahimmat sovinistiset äkisijät ja muutenkin hankalat on yleensä jotain kuusikymppisiä, ehkä jostain miesten vaihdevuosista kyse tai huonosta kasvatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Muutama päivä sitten eräässä ketjussa kirjoittaja kertoi, miten appiukko oli tullut neuvomaan häntä vauvan imettämisessä. :D
Minua neuvoi miespuolinen serkkuni.
Vierailija kirjoitti:
Onhan paljonkin asioita, joista naiset tietävät keskimäärin vähemmän, ja tietysti myös päinvastoin. Intersektionaalit yrittävät tasapäistää ihmiset, mikä käytännössä tarkoittaa miesten dissaamista, koska harva intersektionaali ymmärtää infran päälle. Se ei vaan kiinnosta. Persvakomiehet kaivaa putkia ja johtoja maahan rakentaa rautatiet ja talot, kännykkämastot ja putsaa paskaröörit.
Nää kommentit muuttuu aina vaan sekopäisemmiksi, kun toiset oppii käsitteitä, mutta heillä ei ole mitään käsitystä niiden sisällöstä.
Sit on hupaisaa, miten nää myös samaistuu osaaviin persvakomiehiin, vaikka ovat itsekin täysin avuttomia. Mut jotenkin se tietotaito niihin muniin liittyy. Olisko niissä joku Bluetooth -yhteys??
Mä oon korjannut niin monia "kääntäminenhän on helppoa" -tyyppien järkyttävän huonoja tekstejä, että vielä ei todellakaan voi sanoa näin. Ehkä tekoäly lopulta kehittyy riittävälle tasolle, mutta toistaiseksi se ja harrastelijakääntäjät tuottavat poikkeuksetta tekstejä, jotka eivät yksinkertaisesti yllä oikean ihmiskääntäjän tasolle.
Katsoin areenasta Amandalandin ja mielestäni käännös oli heikko ja monissa asioissa suomennos hävitti alkuperäisen idean. Tuli mieleen, onko joku ohjelma joka hoitaa tekstitykset.
No, hyvä sarja oli kaikesta huolimatta
Olin saanut kaksi aivoinfarktia melko lyhyen ajan sisällä, toipunutkin jo hyvin, kun miehen kaveri sai pienen aivoinfarktin myös. Mies jutteli kaverinsa kanssa puhelimessa ja tuli sitten tohkeissaan kertomaan, mitä tapahtuu kun infarkti iskee, mitä sairaalassa tapahtuu ja kuinka kotiutumisen jälkeen toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatiltani kääntäjä. Miehen veli selitti minulle pitkään, miten kieliä käännetään, ja myös mihin kieliryhmään suomen kieli kuuluu jne. Hän itse osaa vain englantia. Samaan hengenvetoon selitti miehelleni, miten ohjelmoidaan. Mieheni on sattumoisin koodari.
Eipä se kielen kääntäminen kovin ihmeellistä hommaa ole, olen lokalisoinut ilmaiseksi paljon sovelluksia ja tekstejä. Kääntäminen on muutenkin muuttunut ihan naurettavan helpoksi ChatGPT:n aikakaudella. Kielenkääntäjien työt tulevat pitkälti katoamaan seuraavan 10-20 vuoden aikana.
ChatGPT ei hallitse suomen kieltä. Teksteissä on järkyttäviä rakennevirheitä ja muotovirheitä. Kääntäjien työ ei lopu, ellei parannusta tapahdu.
Höpön höpön, se hallitsee sen hämmästyttävän hyvin useimmissa tapauksissa. Käytä maksullista versiota äläkä sitä persaukisten onnetonta viritystä.
Vierailija kirjoitti:
Naisten käyttäytymiselle vois kanssa keksiä seksistisiä stereotyyppisiä termejä mutta siitähän paskamyrsky nousisi
Tosiasia vain on edelleen se, että naiset on se sukupuoli, joka on ollut pitkään epätasa-arvoisessa asemassa yhteiskunnassa. Nyt kun tasa-arvo on jo korkealla tasolla, ja joistain epäkohdista puhutaan edelleen, niin se tuntuu joitain miehiä kauheasti nyppivän.
Miesten naista alentavan perusteettoman nauvomispuheen nimeäminen mansplainaamiseksi on todella auttanut tunnistamaan ja muuttamaan tätä laajaa ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatiltani kääntäjä. Miehen veli selitti minulle pitkään, miten kieliä käännetään, ja myös mihin kieliryhmään suomen kieli kuuluu jne. Hän itse osaa vain englantia. Samaan hengenvetoon selitti miehelleni, miten ohjelmoidaan. Mieheni on sattumoisin koodari.
Eipä se kielen kääntäminen kovin ihmeellistä hommaa ole, olen lokalisoinut ilmaiseksi paljon sovelluksia ja tekstejä. Kääntäminen on muutenkin muuttunut ihan naurettavan helpoksi ChatGPT:n aikakaudella. Kielenkääntäjien työt tulevat pitkälti katoamaan seuraavan 10-20 vuoden aikana.
Mä oon korjannut niin monia "kääntäminenhän on helppoa" -tyyppien järkyttävän huonoja tekstejä, että vielä ei todellakaan voi sanoa näin. Ehkä tekoäly lopulta kehittyy riittävälle tasolle, mutta toistaiseksi se ja harrastelijakääntäjät tuottav
Suurin osa harrastelijoista on surkeita kääntäjiä, se on toki fakta. Meissä harrastelijoissa on kuitenkin joitain yllättävän lahjakkaita naisia ja miehiä, jotka eivät lopulta yliopistossa kielten opintoja sivuainetta lukuunottamatta pidemmälle vieneet. Et ole korjannut minun tekstejäni ellet ole samoissa harrasteporukoissa netissä ollut. Olisin voinut tehdä tätä ammatikseni, ainoastaan muodollinen pätevyys puuttuu. Leffojen ja sarjojen tekstittäminen on mukavaa ajanvietettä ja olen työelämässä korjannut ja kommentoinut ammattikääntäjien tekstejä. Usein virheet johtuvat siitä ettei kontekstia tunneta riittävän tarkasti, tämä on myös usein asiakkaan pahin virhe jättää konteksti kuvaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä voi kokea myös miehenä, esimerkiksi usein vanhempien miesten toimesta.
Tässä ketjussa puhutaan miesselittämidestä, joka kohdistuu naisiin. Aloita oma ketju tuosta aiheesta.
Onkohan tullut mieleen, että kyse onkin usein tapauksista, joissa se selittäjä yleensäkin on besserwisseri, joka selittää kaikille, riippumatta sukupuolesta? Nyt vain tulkitaan, että vain naisille selitetään kun ei ole tietoa muusta.
Osalla toki voi olla ollut jotain yleisempääkin besserwisseriyttä, mutta kyllä tuo miesselittäminen naisille ihan sukupoulen perusteella on ollut todella yleistä, nykypäivänä se varmaan onkin jo vähentynyt.
Vierailija kirjoitti:
Miehet pelkäävät, että naiset nauravat heille. Naiset pelkäävät, että miehet tappavat heidät.
-Margaret Atwood
Teidän juttuja kun lukee ymmärtää syyn miksi naiset pelkäävät.
Meillä on työpaikalla tällainen tyyppi. Asia kun asia, hän rupeaa päsmäröimään, vaikka talossa 20 vuotta työtä tehneet naiset osaavat jo kaiken, mitä hän "keksii" ja opettaa muille tohkeissaan.
Olin nuorena likkana mittaamassa auton renkaiden ilmanpaineita niin joku setä tuli lässyttämään kuin pikkulapselle että "niin, se on ilmanpainemittari".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa pskaa kuulee naisilta yhtä paljon.
Kyllä, mutta siinä on se ero etteivät osaa neuvoa. Jos tekisi kuin nainen neuvoo, kaikki menisi pieleen.
Siitä manspleiningissäkin on kyse. Mies saattaa neuvoa, vaikka nainen olisi alan ammattilainen ja mies itse amatööri. Pieleen menis..
"Unohdat " että neuvova mies ei tiedä toisen jo osaavan. Siksi neuvoo. Riittää että sanoo osaavansa, loppuu "splainingit"
Olettaako mies toisesta miehestäkin, ettei hän osaa?
Eiköhän osa oleta. Itse olen sen verran muista välittämätön, etten auta ketään ilman että pyytävät. Terve itsekkyy
Itse en auta naisia enää vaikka pyytäisivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Spermaviemärit haukkumassa miehiä, ihanaa miesvihaa.
"spermaviemäri" ei mielestäsi ole naisvihaa?
Miten olisi kun ei miesten nimittely siaksi ole miesvihaa.
Palstan totuuksia kato
Vierailija kirjoitti:
Vaikka jonkun kompetenssi ei vaikutakaan riittävältä tai sen voi soveltaa joksikin henkilökohtaiseksi hyökkäykseksi. Niin mun mielestä törkeämpää on sellainen epärakentava tölviminen " Et sää osaa yhtikäs mitään, anna kun näytän "
Ihmisillä on usein taipumusta leikkiä asioissa asiantuntijaa mistä eivät käytännössä käsitä itse hölkäsen pöläystä. Ja se on periaatteessa luonteenpiirre joka ei ole edes sukupuoleen sidottua.
Kyllä se on huomattavasti yleisempää miehillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on että se osa naisista joka todellisuudessa osaa, joutuu maksamaan "hintaa" siksi, että suurempi osa naisista ei osaa. Ottamatta osaajilta mitään pois, kyllä sen verran on tullut vastaan täydellisiä tumpeloita, että en ihmettele miesten yleistä tapaa tarjota apuaan.
Siis mitä suurempi osa naisista ei osaa?
Vaikkapa hahmottaa, millaiset tekniset ratkaisut ovat kestäviä ja toimivia.
Juu jep jep. Mulla on yks mieskollega, joka on suoraansanottuna ihan torvi. Korjaan jatkuvasti häneltä ihan käsittämättömiä virheitä.
Kukaan ei kuitenkaan kyseenalaista hänen osaamistaan ääneen, onhan hän mies.
Mitä hyötyä siitä edes olisi, että alettaisiin pilkata häntä niiden virheiden takia
Ja kaikilla miehillä on 10 tuollaista naiskollegaa. Mikä on sun pointti?
Tässä oli hyvää pohdintaa. Itselleni ehkä ajoittain vähän manspleinaavana naisena tuli mieleen vielä adhd:n mahdollisuus. Nimittäin joskus on vaan niin s**tanan vaikea katsoa vierestä, kun vaikka ns. ammattilaiset tekee hommiaan. Kun se on joskus niin hidasta ja tehotonta, ja kun se odottaminen ilman tekemistä on niin tuskaisaa. Ja sekin, kun on elämässään joutunut niin monta kertaa toteamaan, että muut ihmiset ei vaan tajua tai ne ei pysy perässä. Niin sitten joutuu selittämään hirveästi tai vääntämään asioita rautalangasta ja lopulta kun sitä toistaa vuosia, siitä tulee oletusarvo ja tapa. Eli ehkä se voi joissain tapauksissa kertoa kärsimättömyydestä. Mutta asenne varmasti kuultaa läpi, mistä on kyse.