Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus selvitti miten vuokranantajat valikoivat vuokralaisia - Tulos saa hyvin surulliseksi

Vierailija
25.05.2025 |

Tutkimuksessa seurauksena yksityiset vuokranantajat jäivät kiinni vaietusta syrjinnästä ja profiloinnista, jonka olemassaolon moni suomalainen haluaa mieluummin kiistää kuin myöntää sen tapahtuvan Suomessa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011226875.html

Kommentit (254)

Vierailija
181/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan omin silmin olen nähnyt, että asoissa asuu varakkaita esim. diplomaatteja. Ei heillä ole huonot palkat.

Asoon ei ole tulo-/varallisuusrajoja. Arava-asuntoonkin vain myöntämishetkellä. Esimerkiksi ex-työkkaveri, jolla miljoonaperintö, asuu edelleen vuokralla kotikaupunkinsa vuokrataloyhtiön asunnossa. Jää piakkoin eläkkeelle, joten varmaan sitten muuttaa kokonaan mökille...

Vierailija
182/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin myin, kun viimeisin erinomainen vuokralainen lähti. Kauhean riskialtista hommaa. Vuokralaisen lisäksi myös remontit yms aiheuttavat päänvaivaa ja rahanmenoa. Ennemmin ostaa vaikka kryptoja, ne voivat viedä vain rahat, eivät mielenterveyttä ja aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole syrjintää jos haluat varmennus kenen hallintaan omistamasi asunnon luovutat.Jos viraomainen toimii samoin voidaan ajatella että joissakin tilanteissa on syrjintää.Mutta myös viranomaiset tekevät asuntovuokraujsessa valintoja.Ei kait esim oke järkevää vuokrata asuntoa jossa valtaosa huneistoissa asuu esim työttömiä ja toimeentulotuella eläviä.

Vierailija
184/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajalla on täysi oikeus ja vapaus valita vuokralaisensa. Mikä siinä on väärin??

Ei ole. Vuokranantajankin on noudatettava lakia. Syrjintälainsäädäntö koskee myös häntä.

Ainahan niissä jotakuta syrjitään, kun yksi vain valitaan. 

Vierailija
185/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole syrjintää jos haluat varmennus kenen hallintaan omistamasi asunnon luovutat.Jos viraomainen toimii samoin voidaan ajatella että joissakin tilanteissa on syrjintää.Mutta myös viranomaiset tekevät asuntovuokraujsessa valintoja.Ei kait esim oke järkevää vuokrata asuntoa jossa valtaosa huneistoissa asuu esim työttömiä ja toimeentulotuella eläviä.

Kuntien/kaupunkien arava -asunnoissa ratkaisevin tekijä on tarve asunnolle nopeasti.

Vierailija
186/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei muuten puhuta siitä kuinka monessa vuokrailmoituksessa kirjaimellisesti sanotaan että vuokraavat vain naispuoliselle henkilölle asunnon?

Tällee miehenä harmittaa, mutta avaan vain seuraavan ilmoituksen enkä jää uhriutumaan. 

Vierailija
187/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan omin silmin olen nähnyt, että asoissa asuu varakkaita esim. diplomaatteja. Ei heillä ole huonot palkat.

Asoon ei ole tulo-/varallisuusrajoja. Arava-asuntoonkin vain myöntämishetkellä. Esimerkiksi ex-työkkaveri, jolla miljoonaperintö, asuu edelleen vuokralla kotikaupunkinsa vuokrataloyhtiön asunnossa. Jää piakkoin eläkkeelle, joten varmaan sitten muuttaa kokonaan mökille...

Ei, kyllä asoihin on varallisuus ja tulorajat, aravalainoitettuja nekin ovat.

Vierailija
188/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei muuten puhuta siitä kuinka monessa vuokrailmoituksessa kirjaimellisesti sanotaan että vuokraavat vain naispuoliselle henkilölle asunnon?

Tällee miehenä harmittaa, mutta avaan vain seuraavan ilmoituksen enkä jää uhriutumaan. 

Mulle on tasan yksi asuntoa vuokraava henkilö sanonut, ettei vuokraa pojille/miehille. Okei, tuossa oli mun kysyessä myös toinen syy, olivat aloittamassa remonttia talossa ja muuttivat itse yläkerran asuntoon siksi aikaa.

Vierailija
189/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, kyllä asoihin on varallisuus ja tulorajat, aravalainoitettuja nekin ovat.

Vai tarkoitatko HITAS-asuntoja? En muista, että asohakemuksessa olisi kysytty tulo- ja varallisuustietoja, tosin hausta on niin pitkä aika, etten enää muista varmasti...

Vierailija
190/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo oli taas tekopyhää jeebustelua niin tutkijoilta kuin ap:ltäkin. Totta kai profiloin joka ikisen tarjokkaan ja koen huonoa omaatuntoa ainoastaan siitä että en ehdi profiloida enempää. Pärstäkerroin silti eniten vaikuttaa. Paperilla hyvältä näyttävä ei automaattisesti saa asuntoa.

Mitä sä näillä vastauksilla teet, profiloit ja profiloit ja profiloit, mihin? Et sä saa henkilöä tiettyyn työpaikkaan vaikka kuinka yrität.

???

Vierailija
191/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö miksi? Miehet paljon todennäköisemmin ryyppää / metelöi, polttaa sisällä, sotkee tai rikkoo paikkoja kuin naiset.

Vierailija
192/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistajana minulla on oikeus vuokrata asunto henkilölle, jonka taustat on tarkistettu. Asunnosta on pitänyt maksaa pitkä penni, joten en todellakaan vuokraa kenelle tahansa, onko se rasismia?  Jos vuokraamisestkin tehdään jokin tasa-arvo tai rotuasia, niin eipä taida olla enää yksityisiä vuokraajia, ainakaan minulla ei ole varaa hyväntekeväisyyteen. Kuvat tuhoutumista asunnoista on karmeaa katsottavaa ja tohoojilta on turhaa odottaa koskaan korvauksia.

Vierailija
193/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuori nainen jos asunnon vuokraa, niin harvoin asuu siinä yksin. Mukana tulee yleensä aina mies, josta nainen ei vuokratessa puhu mitään.

Ei pidä paikkaansa, onko myös kaikille miehille tyttöjä kaapissa piilossa? Luulotautia. Itse myös törmäsin tuollaiseen kun vuokrasin ilkeiltä vanhuksilta kerran, tuli tarkistamaan asuntoa, tutki sohvaa. Oli kuulemma miehen paita jäänyt sohvalle! Siis se oli minun neuletakki :D  Että silleen. Ihan ihme epäily. Ei kovin suurta joukkoa yksiöön mahdu. Suuri osa Suomessa sinkuista asuu yksin. Nyt talossa jossa asun on paljon sinkkuja naisia ja miehiä, kellään ei ole vielä ilmestynyt puolisoa. Yksi puolison vaihtaja kyllä asuu. 

Vierailija
194/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku väitti ettei romaneille vuokrata, kyllä ainakin Vantaalla ja Itä Helsingissä vuokraa runsaasti, on nähty. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku väitti ettei romaneille vuokrata, kyllä ainakin Vantaalla ja Itä Helsingissä vuokraa runsaasti, on nähty. 

Siis yksityiset vuokranantajat vuokraa heille? Kaksi serkuistani on isänsä puolelta romaneja (mulle sukua äitinsä puolelta) ja sen verran olen heidän kauttaan saanut perehtyä romanikulttuuriin, että vaikka nämä serkut mulle rakkaita onkin, en ikimaailmassa vuokraisi omistamaani asuntoa romaneille. Sori siitä. Jopa mun serkut ymmärtäisi, miksi en. 

Vierailija
196/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on kyse omasta omaisuudesta, niin totta kai pitää valikoida oman mielen mukaan. 

Ja silti tulee erehdyksiä kun luottaa. Onhan näitä kuvia ollut niistä kauhuvuokralaisista. Netissäkin on paljon listattu sääntöjä joita vuokralaisen kuuluu noudattaa. Harvempi vain niistä tuntuu selvää ottavan. Vuokrasopimukseenkin kirjataan säännöt. Kunnioitus puolin ja toisin.

Niinpä. Jos vuokrasopimuksessa lukee selvästi, että ei lemmikkejä, niin asukas muuttaa pokkana sinne kahden ison koiran kanssa. Ei yhtään mietitä, voiko asuntoa enää vuokrata kenellekään allergiselle, puhumattakaan siitä, pystyykö allerginen vuokranantaja menemään koko asuntoon sen jälkeen.

Vierailija
197/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuori nainen jos asunnon vuokraa, niin harvoin asuu siinä yksin. Mukana tulee yleensä aina mies, josta nainen ei vuokratessa puhu mitään.

Nykyään yleensä mukana tulee aina koira.

Vierailija
198/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me vuokraamme neljää yksiötä Helsingin keskustassa. Totta kai pyrimme valitsemaan mahdollisimman hyviä vuokralaisia ongelmien minimoimiseksi. Ei se mitään syrjintää ole. 

Mutta miksi somalialainen ei ole hyvä vuokralainen? Miksi häneltä pyydetään etukäteen 200€ enemmän vuokraa? Miten se profilointi tehdään? Rasistisesta? Seksistisesti? Jos kyse olisi työpaikasta ja luottotiesoista, sen ymmärrän. Myös lemmikkieläinten katsastuksen ymmäärän. Mutta entä sukupuoli? 

Ihan yleisesti useimmat naiset osaavat käyttäytyä ja asua paremmin kuin useimmat miehet ja ovat ylipäätään siistimpiä ja osaavat siivota. Ja jos meidän asuntojen hakijoiden joukossa on naisia, niin vuokraan a

Ei pidä paikkansa. Olen työni puolesta käynyt asunnoissa ja voin todeta että sinkku miehet on niitä jotka siivoaa ainakin meille huoltomiehille.

Huoltomies on tyypillinen mies. Hänen mielestään "siivousta" on se, että mitään pikkutavaroita ei ole missään ja on tehty tilaa huoltomiehen käydä.

Miehet hyvin harvoin siivoavat vessanpöntön jalan ja taustan pölystä, pöntön painikkeen, käsienpesualtaan viemärin ja raot ja alapuolen, hanat ja hanojen taustat, pattereiden välit ja taustat, ovien pielet ja kahvat, listojen päältä, seiniä jne. Myöskään kalkkisaostumia ei osata siivota. Miesten siivous on sitä, että vähät tavarat on paikoillaan ja korkeintaan imuria on hetken huudatettu.

Olen nainen ja hyvin harvoin siivoan noin huolellisesti. Tapani siivota on tuo lopussa mainittu. Osa ihmisistä harrastaa siivoamista ja he tekevät tuon kaiken ensin mainitun. Minulla taas on muunlaiset harrastukset.

Vierailija
199/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään yleensä mukana tulee aina koira.

Sen voi heti siihen ilmoitukseen merkata ettei saa olla lemmikkejä, ei lapsia, oltava luottotiedot yms. Olisi helpompi, ei turhia näyttöjä. Ja miehillä on myös koiria. Turha juoksuttaa näytölle ja siellä vasta esittää kaikki vaatimukset. Ja jotkut vaatii savuton ja kuitenkin naapurit polttaa sisällä. Itse asun kerrostalossa jossa saa polttaa ja myyjät myy näitä savuttomina.

Vierailija
200/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on kyse omasta omaisuudesta, niin totta kai pitää valikoida oman mielen mukaan. 

Ja silti tulee erehdyksiä kun luottaa. Onhan näitä kuvia ollut niistä kauhuvuokralaisista. Netissäkin on paljon listattu sääntöjä joita vuokralaisen kuuluu noudattaa. Harvempi vain niistä tuntuu selvää ottavan. Vuokrasopimukseenkin kirjataan säännöt. Kunnioitus puolin ja toisin.

Niinpä. Jos vuokrasopimuksessa lukee selvästi, että ei lemmikkejä, niin asukas muuttaa pokkana sinne kahden ison koiran kanssa. Ei yhtään mietitä, voiko asuntoa enää vuokrata kenellekään allergiselle, puhumattakaan siitä, pystyykö allerginen vuokranantaja menemään koko asuntoon sen jälkeen.

No tämä, kyllä haittaa minulla myös naapuri joka tuo aina uudet koirat. Ja kävin katsomassa uutta asuntoa siellä oli 24h hakkuva koira joka kuului seinien läpi. Esittelijä siinä vain kehui ja kun sanoin tuosta niin esittelijä alkoi kehua ja sanoi että varmaan myös minä tuon pian koiran. En todellakaan. Suuri osa haluaa vuokrata koira ihmisille eivät he piittaa allergiasta ja melusta. Kunhan on luottotiedot saa tuoda koiria. Täällä koirien hajut löyhkää rapussa asti, eikä rappua siivota. Kenkien mukana kulkeutuu karvoja.