Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus selvitti miten vuokranantajat valikoivat vuokralaisia - Tulos saa hyvin surulliseksi

Vierailija
25.05.2025 |

Tutkimuksessa seurauksena yksityiset vuokranantajat jäivät kiinni vaietusta syrjinnästä ja profiloinnista, jonka olemassaolon moni suomalainen haluaa mieluummin kiistää kuin myöntää sen tapahtuvan Suomessa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011226875.html

Kommentit (254)

Vierailija
161/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua kuulostaa itserakkaalta, mutta olen huomannut, että nättinä naisena saa kyllä minkä kämpän olen vain halunnut.

Kuulostaa aika naiivilta. Mistä tiedät ettet olisi saanut samaa asuntoa 'rumana' tai 'miehenä' ? 

jokaiseen asuntoon voi tehdä vain yhden vuokrasopimuksen kerrallaan. Ei siinä auta, vaikka olisit Miss Suomi. 

Itse muutaman asunnon vuokranneena en ensisijaisesti vuokraisi 'olen niin kaunis'-naiselle. Oletan että he pariutuvat helposti ja sitten olen taas etsimässä uutta vuokralaista. Paljon olennaisempaa on aivan muut perusteet kuin ulkonäkö. Tässä kokonaisuudessa toki se 'kaunis nainen' saattaa myös jättää ihan vakuuttavan vuokrahakemuksen ja tulee valituksi (mutta myös kun näytöllä on 12 nuorta niin aika usein taitaa myös 'tavis' tai jopa 'ruma' saada asunnon)

Vierailija
162/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syrjinnän voi kyllä aina ottaa esiin oli tilanne mikä hyvänsä.

Kaupungin vuokra-asuntojen haussa  syrjitään varakkaita. Heillä ei ole mitään mahdollisuuksia saada asuntoa. Kyllä se on vuokranantaja, joka kriteerit vuokralaisrelle määrittelee. Oli se raha, nimi tai ihonväri. 

Tarkoittanet kaupunkien arava-asuntoja, kun kirjoitat kaupungin asunnoista, joita ei voida vuokrata varakkaille. Tämä perustuu pelkästään lainsäädäntöön. Lähes kaikki kaupungit omistavat myös ei-arava-asuntoja, näitä voi hakea kuka tahansa, eikä niiden vuokraamiseksi ole tulo- ja/tai varallisuusrajoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romaninimillä jätetyt asuntohakemukset on lentäneet ö-mappiin siitä asti, kun romanit lopettivat kiertämisen ja yrittivät saada vakituista asuntoa. Tenho Grönforsille ei vastata ollenkaan hakemukseen, mutta Teppo Viherkoskelle todennäköisesti vastataan.

Itselläni on ei-romanin vanhempani sukunimi käytössä juuri tästä syystä, ettei kukaan heittäisi asuntohakemustani roskiin. Romanivanhempani sukunimellä olisin varmaan joutunut kodittomaksi.

Voi olla tai sitten myös muuta syytä, minulla on ihan suomalainen tavallinen nimi ja ei silti kukaan halua vuokraa. Yksikään toimisto ei ota koska luottotiedot ei ole, vain se merkkaa Suomessa. Yksityiset vaatii luottotiedot, tiedot palkasta, entisen asunnon tiedot yms. Olen asunut ulkomailla Euroopassa, ei muualla tällaisia kyselty noin paljoa, yleensä riitti maksu ja vakuus tilille. Osassa ei edes ollut vakuutta. Joissain palvelumaksu. Ei epäilty kaikesta noin. Täällä on paljon enemmän vaatimuksia. Asuntoa ei saa jos ei täytä kaikkia ehtoja. Olen todella kyllästynyt, luultavasti pitää etsiä ulkomailla asunto. Nuori nainen vuokraajana on Suomessa epäilyttävä, muualla ei yleensä. 

Vierailija
164/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan täällä syrjemmässä sitten paljon helpompaa saada kämppä, koska minulta ei olla ikinä kysytty työpaikasta tai opiskeluista mitään. Luottotiedot kyllä tarkistettu.

Vierailija
165/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokenut syrjintää, olen päihteetön nainen, mutta syrjitty kun luottotiedot ei ole ja on todella pieni velka joka vain merkkaa. Mitään muuta ei katso, ei kysy. Sitten kun hakee asuntoja niin näkee niihin taloihin menee mm. Työttömiä eri kielistä porukkaa jotka kyllä kelpaa asukkaiksi. Yksi yksityinen järjesti turhaa näytön, valehteli päin naamaa. Oltiin tekemässä sopimus, perui. Hän ei kertonut itsestään mitään, sitten vaati kuukautta ennen vakuutta tilille, yritti. Käydessä oli pesukoneet ja muut päällä asunnossa asui joku, väitti on tyhjä. Vuokra päivä hinnalla. Kun se ei käynyt se päivä hinta niin perui sopimuksen. Piti olla tavallisesti vuokralla ja ei ollut. Käydessä ilmoitti. Edelleen sama ilmoitus usealla sivulla mm. Vuokraovi on nyt. Pitää usein näyttöjä vaikka ei ota asukasta, paitsi päivä hinnalla, hänellä ainakin 3 asuntoa pitää hotellina. Jätti kertomatta kenelle työssä. Tämmöistä kohtelua ei ole ollut ikinä edes

Mikset ole nyt hoitanut luottomerkintää pois ? Siis jos "todella pieni summa" niin hoida se pois ja uudella innolla asuntoa etsimään. Merkintähän lähtee nykyään tosi ripeästi syntilistaltasi. Oli se luottomerkintä miten 'pieni' tahansa niin kun tarkistat tiedot siellä näkyy "2 luottohäiriömerkintää" - ei siellä sentään kerrota että 12345€ tuonne ja 765€ tuonne... 

Vierailija
166/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syrjinnän voi kyllä aina ottaa esiin oli tilanne mikä hyvänsä.

Kaupungin vuokra-asuntojen haussa  syrjitään varakkaita. Heillä ei ole mitään mahdollisuuksia saada asuntoa. Kyllä se on vuokranantaja, joka kriteerit vuokralaisrelle määrittelee. Oli se raha, nimi tai ihonväri. 

Tarkoittanet kaupunkien arava-asuntoja, kun kirjoitat kaupungin asunnoista, joita ei voida vuokrata varakkaille. Tämä perustuu pelkästään lainsäädäntöön. Lähes kaikki kaupungit omistavat myös ei-arava-asuntoja, näitä voi hakea kuka tahansa, eikä niiden vuokraamiseksi ole tulo- ja/tai varallisuusrajoja.

Itseasiassa kyllä niitä vuokrataan varakkaille samoin asoja.

Vierailija
167/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua kuulostaa itserakkaalta, mutta olen huomannut, että nättinä naisena saa kyllä minkä kämpän olen vain halunnut.

Kuulostaa aika naiivilta. Mistä tiedät ettet olisi saanut samaa asuntoa 'rumana' tai 'miehenä' ? 

jokaiseen asuntoon voi tehdä vain yhden vuokrasopimuksen kerrallaan. Ei siinä auta, vaikka olisit Miss Suomi. 

Itse muutaman asunnon vuokranneena en ensisijaisesti vuokraisi 'olen niin kaunis'-naiselle. Oletan että he pariutuvat helposti ja sitten olen taas etsimässä uutta vuokralaista. Paljon olennaisempaa on aivan muut perusteet kuin ulkonäkö. Tässä kokonaisuudessa toki se 'kaunis nainen' saattaa myös jättää ihan vakuuttavan vuokrahakemuksen ja tulee valituksi (mutta myös kun näytöllä on 12 nuorta niin aika usein taitaa myös 'tavis' tai jopa 'ruma' saada asunnon)

Sitten myös sinä syyllistyt syrjintään, Suomessa suuri osa kun on sinkkuja. Ja aika monet myös hyvännäköisiä naisia ja miehiä. Itse asun myös talossa jossa on runsaasti yksin asuvia suuri osa. Ja sitten eronneita. Ja eivät pariudu uudestaan/muuta sen takia. Oikeastaan yksi naapuri vaihtoi miestä ja jäi asumaan, muita uusia ei. Mutta tuossa voi menettää hyviä vuokralaisia mitä enemmän esittää vaatimuksia. Harva muuttaa siksi että alkaa suhteeseen. Ja suuret asunnot on kalliita. 

Vierailija
168/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sillä opiskelulla (tai työpaikalla) on mitään tekemistä asumisen kanssa? Opiskelija-asunnot ja työsuhdeasunnot on erikseen.

Näytössä yksi yksityinen alkoi heti kysyä työstä ja palkasta todistus yms. Ihan kuin joku kilpailu se vuokraus! Ja hän ei kertonut itse missä hän on työssä ja kuka on. Minun piti esitellä passi, työ, entisen asunnon tiedot ja kaikki. Mutta toinen ei mitään. Olisi pitänyt kuulemma olla myös joku todiste aiemmalta vuokranantajalta siitä että on vuokra maksettu aina. Ihmettelen. Mistä sellaisen saa, ei kyllä huvita jakaa omia tiliotteita vieraalle, joka ei kerro itsestään mitään. Olen päihteetön ja asunut samassa kauan. Tuo sama aina vapaana, eipä kelpaa kukaan asukkaaksi hänelle. Jatkossa en suostu tuollaiseen kyttäykseen, jos ei kukaan kelpaa niin turha vuokrata. 

Itse olen aina sanonut, että voin kertoa kaikki mahdolliset ja mahdottomat tiedot koko elämän ajalta, mutta oletan samaa myös vuokranantajalta, esimerkiksi tietoa siitä, ettei asunnosta ole velkaa tai se ole minkään velan vakuutena. En halua muuttaa persaukisen kämppään, jonka voi hetkellä millä hyvänsä pankki lunastaa maksamattomien lyhennysten vuoksi. Homma ja luottamus pitää toimia molempien suuntaan.

Vierailija
169/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan omin silmin olen nähnyt, että asoissa asuu varakkaita esim. diplomaatteja. Ei heillä ole huonot palkat.

Vierailija
170/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romaninimillä jätetyt asuntohakemukset on lentäneet ö-mappiin siitä asti, kun romanit lopettivat kiertämisen ja yrittivät saada vakituista asuntoa. Tenho Grönforsille ei vastata ollenkaan hakemukseen, mutta Teppo Viherkoskelle todennäköisesti vastataan.

Itselläni on ei-romanin vanhempani sukunimi käytössä juuri tästä syystä, ettei kukaan heittäisi asuntohakemustani roskiin. Romanivanhempani sukunimellä olisin varmaan joutunut kodittomaksi.

Voi olla tai sitten myös muuta syytä, minulla on ihan suomalainen tavallinen nimi ja ei silti kukaan halua vuokraa. Yksikään toimisto ei ota koska luottotiedot ei ole, vain se merkkaa Suomessa. Yksityiset vaatii luottotiedot, tiedot palkasta, entisen asunnon tiedot yms. Olen asunut ulkomailla Euroopassa, ei muualla tällaisia kyselty noin paljoa, yleensä riitti maksu ja vakuus tilille. Osassa ei edes ollut vakuutta. Joissain palvelumaksu.

Ei naiseus ole epäilyttävää, luottotietojen menetys on. Ne on todella vaikea menettää, vaatii oikeasti yritystä.

Vierailija
171/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sillä opiskelulla (tai työpaikalla) on mitään tekemistä asumisen kanssa? Opiskelija-asunnot ja työsuhdeasunnot on erikseen.

Näytössä yksi yksityinen alkoi heti kysyä työstä ja palkasta todistus yms. Ihan kuin joku kilpailu se vuokraus! Ja hän ei kertonut itse missä hän on työssä ja kuka on. Minun piti esitellä passi, työ, entisen asunnon tiedot ja kaikki. Mutta toinen ei mitään. Olisi pitänyt kuulemma olla myös joku todiste aiemmalta vuokranantajalta siitä että on vuokra maksettu aina. Ihmettelen. Mistä sellaisen saa, ei kyllä huvita jakaa omia tiliotteita vieraalle, joka ei kerro itsestään mitään. Olen päihteetön ja asunut samassa kauan. Tuo sama aina vapaana, eipä kelpaa kukaan asukkaaksi hänelle. Jatkossa en suostu tuollaiseen kyttäykseen, jos ei kukaan kelpaa niin turha vuokrata. 

Minäkin haluan tietää henkilökunnan kaikki tiedot koko elämän ajalta.

Vierailija
172/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla tai sitten myös muuta syytä, minulla on ihan suomalainen tavallinen nimi ja ei silti kukaan halua vuokraa. Yksikään toimisto ei ota koska luottotiedot ei ole, vain se merkkaa Suomessa. Yksityiset vaatii luottotiedot, tiedot palkasta, entisen asunnon tiedot yms. Olen asunut ulkomailla Euroopassa, ei muualla tällaisia kyselty noin paljoa, yleensä riitti maksu ja vakuus tilille. O

Vaatii paljon yritystä, että saa jonkun henkilön menettämään luottotiedot, eikö niin? Etköhän ole hieman liikaa yrittänyt suhteessa hyötyyn?

Vierailija
173/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Mulle oli uutta tietoa, että tuo laki koskee myös yksityishenkilöä, joka vuokraa omistamaansa asuntoa. Vuokralainen pitäisi siis löytää "puskaradion" kautta eikä laittaa mitään "vuokralle annetaan" -ilmoitusta minnekään. Hyvä tietää, koska jossain vaiheessa mulle tulee isäni omistama sijoitusasunto. Joko siis myyn sen tai sitten muutan sinne itse ja myyn tämän nykyisen asuntoni.

Pyydä ne kaikki asuntoa hakevat paikalle, sitten henkilön perusteella kun kyselet teet päätöksen. Et etukäteen jonkun nimestä olettamalla. Miksi on niin vaikea olla rehellinen ja reilu ihminen ja noudattaa Suomen perustuslakia?

Tietysti valitaan myös nimen perusteella.En vuokraisi koskaan tietylle porukalle,minun omaisuus on minun ja minä päätän.Ei kiinnosta mikään perustuslaki.

Vierailija
174/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo oli taas tekopyhää jeebustelua niin tutkijoilta kuin ap:ltäkin. Totta kai profiloin joka ikisen tarjokkaan ja koen huonoa omaatuntoa ainoastaan siitä että en ehdi profiloida enempää. Pärstäkerroin silti eniten vaikuttaa. Paperilla hyvältä näyttävä ei automaattisesti saa asuntoa.

Vierailija
175/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla tai sitten myös muuta syytä, minulla on ihan suomalainen tavallinen nimi ja ei silti kukaan halua vuokraa. Yksikään toimisto ei ota koska luottotiedot ei ole, vain se merkkaa Suomessa. Yksityiset vaatii luottotiedot, tiedot palkasta, entisen asunnon tiedot yms. Olen asunut ulkomailla Euroopassa, ei muualla tällaisia kyselty noin paljoa, yleensä riitti maksu ja vakuus tilille. Osassa ei edes ollut vakuutta. Joissain palvelumaksu.

Mikäli maksuhäiriömerkintä ei johdu vuokranmaksuhäiriöistä tms asumiseenliittyvästä, niin kaupungin/kunnan vuokra-asuntoyhtiön/asuntotoimen on asunto vuokrattava.

Vierailija
176/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitenkään syrjivää.Jokainen saa omalla omaisuudellasn tehdä mitä haluaa ja vuokrara millä perusteella haluaa.

Mitään syrjintää ei tässä ole.Julkisen puolen päätökset onkin sitten toinen asua

Vierailija
177/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo oli taas tekopyhää jeebustelua niin tutkijoilta kuin ap:ltäkin. Totta kai profiloin joka ikisen tarjokkaan ja koen huonoa omaatuntoa ainoastaan siitä että en ehdi profiloida enempää. Pärstäkerroin silti eniten vaikuttaa. Paperilla hyvältä näyttävä ei automaattisesti saa asuntoa.

Mitä sä näillä vastauksilla teet, profiloit ja profiloit ja profiloit, mihin? Et sä saa henkilöä tiettyyn työpaikkaan vaikka kuinka yrität.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Mulle oli uutta tietoa, että tuo laki koskee myös yksityishenkilöä, joka vuokraa omistamaansa asuntoa. Vuokralainen pitäisi siis löytää "puskaradion" kautta eikä laittaa mitään "vuokralle annetaan" -ilmoitusta minnekään. Hyvä tietää, koska jossain vaiheessa mulle tulee isäni omistama sijoitusasunto. Joko siis myyn sen tai sitten muutan sinne itse ja myyn tämän nykyisen asuntoni.

Pyydä ne kaikki asuntoa hakevat paikalle, sitten henkilön perusteella kun kyselet teet päätöksen. Et etukäteen jonkun nimestä olettamalla. Miksi on niin vaikea olla rehellinen ja reilu ihminen ja noudattaa Suomen perustuslakia?

Pääsen helpommalla, kun myyn vaan sen asunnon pois. Tai sitten myyn tän nykyisen asuntoni ja muutan siihen sijoitusasuntoon itse. Ei tule kukaan haastamaan mua oikeuteen sen vuoksi, että en vuokrannut juuri hänelle sen vuoksi, että hänellä oli liian iso nenä, liian pieni kengännumero tai jotain muuta "syrjivää". En halua joutua jonkun pettyneen idiootin takia vuosikausien käräjäkierteeseen.  Toki, jos mulla silloin on joku tuttu, joka olisi asuntoa vailla, voisin vuokrata hänelle. Mutta isäni tuskin elää niin vanhaksi (siis lähes 110-vuotiaaksi), että siskoni lapsenlapset (nyt vielä pieniä alakoululaisia) olisivat silloin asuntoa vailla. 

Vierailija
179/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmää on sanoa oikea syy. Tyhmyydestä sakotetaan ja punavihervasemmistolainen media tarttuu heti ryystämään ja imemään.

Vierailija
180/254 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä ihan asunnon omistajan asia millä perusteella asuntoaan vuokraa.Väitän myös että monet julkiset vuokraajat tarkistaa näitä.perustietoja,koska kaihuvuokralainen voi saadaan valtavasti taloudellista haittaa.Omistaja vain pyrkii varmistumaan,että vuokraa asuntonsa luotettavalle vuokralaiselle.Ei siitä kannata ottaa nokkiinsa.