Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutkimus selvitti miten vuokranantajat valikoivat vuokralaisia - Tulos saa hyvin surulliseksi

Vierailija
25.05.2025 |

Tutkimuksessa seurauksena yksityiset vuokranantajat jäivät kiinni vaietusta syrjinnästä ja profiloinnista, jonka olemassaolon moni suomalainen haluaa mieluummin kiistää kuin myöntää sen tapahtuvan Suomessa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011226875.html

Kommentit (254)

Vierailija
221/254 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni maidenkin vuokranantajien kuin vain yksityisten pitäisi adoptoida nykyinen käytäntö että kysytään asuntoa vuokratessa kysytää vuokranhakijan työllisyystilannetta jotta tiedetään onko tämä töissä vai työtön, tehdään vain määräaikaisia vuokrasopimuksia jotka on pakko uusia määräajoin jos haluaa jatkaa asumista ja keskustellaan vuokralaisen kanssa vuokrasopimuksen jatkamisesta ja mahdollisesta purkamisesta sen jälkeen kun asukkaalta loppuu työt ja tämä jää työttömäksi. Se kannustaa työttömiä menemään töihin kun palkinnoksi työllistymisestä on helpompaa saada vuokra-asunto.

Työttömistä ei ole vuokralaisiksi. Jos on yhtään seurannut uutisia niin nämä eivät osaa muuta kuin tuhota ja sotkea koko asunnon niin että se on pakko remontoida seuraavaa adukasta varten. Ansaitsisivat asua kadulla kunnes löytävät itselleen

Muuttuvatko pätkätyöläiset aina työttömyysjaksojen ajaksi eri ihmisiksi? Muuttuvatko ennakkoluulot ja stereotypiat?

Vierailija
222/254 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Mitä surullista tuossa on? Miksi kukaan haluaisi tieten tahtoen maksukyvyttömän vuokralaisen joka ei osaa pitää asunnosta huolta?

Luottotiedoton ei ole sama asia kuin maksukyvytön. Luottotiedottomien vuokran maksaa KELA suoraan vuokranantajalle eli ovat todellisuudessa luotettavimpia vuokralaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/254 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsettomuus on työnhaussa aina plussaa ja kannattaa mainita jo hakemuksessa. "

Paitsi että lapsettomuus tarkoittaa että kohta niitä voikin sitten olla ja vanhempainvapaata pukkaa.

Minusta monesti parempi on että ne lapset on tehty niin eipä niitä sitten enää lisää tule.

Vierailija
224/254 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luottotiedottomien vuokran maksaa KELA suoraan vuokranantajalle eli ovat todellisuudessa luotettavimpia vuokralaisia."

Ei läheskään jokainen luottotiedoton saa mitään KELA:n tukia.

Vierailija
225/254 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni maidenkin vuokranantajien kuin vain yksityisten pitäisi adoptoida nykyinen käytäntö että kysytään asuntoa vuokratessa kysytää vuokranhakijan työllisyystilannetta jotta tiedetään onko tämä töissä vai työtön, tehdään vain määräaikaisia vuokrasopimuksia jotka on pakko uusia määräajoin jos haluaa jatkaa asumista ja keskustellaan vuokralaisen kanssa vuokrasopimuksen jatkamisesta ja mahdollisesta purkamisesta sen jälkeen kun asukkaalta loppuu työt ja tämä jää työttömäksi. Se kannustaa työttömiä menemään töihin kun palkinnoksi työllistymisestä on helpompaa saada vuokra-asunto.

Lain mukaan ketjutettu määräaaikainen vuokrasopimus muuttuu toisen määräaikaisen sopimuskauden jälkeen automaattisesti toistaiseksi voimassa olevaksi, vaikka osapuolet ovat muuta sopineet.

Vierailija
226/254 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Mitä surullista tuossa on? Miksi kukaan haluaisi tieten tahtoen maksukyvyttömän vuokralaisen joka ei osaa pitää asunnosta huolta?

Ennakkoluuloiset, usein tyhmätkin luulot siitä kuka on "kunnollinen"

No mä ajattelen sen ennemminkin todennäköisyyksinä. Jos on 1%, 3% tai 10% todennäköisyys siitä, että vuokralainen on jollain tavalla sopimaton (se takia että on vaikka maksukyvyton, tai jotain muuta), niin eihän se silti tarkoita, että KAIKKI tai edes suurin osa viiteryhmän sisällä olisivat. Kyse on vain siitä, että paljon vuokraavalla jossain vaiheessa paska osuu tuulettimeen ja mitä suurempi todennäköisyys hankaluuksille on, sitä todennäköisemmin se paska ehtii tuulettimeen osua.

Toki voittaahan ne jotkut lotossakin päävoittoja, vaikka niiden todennäköisyys on äärimmäisen pieni. Samalla tavalla vaikka miten valkkaat vuokralaisen, voi huono onni osua kohdalle. Silti se ei poista sitä, että vuokralainen kannattaa valikoida jos mahdollista.

Vierailija
227/254 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Luottotiedottomien vuokran maksaa KELA suoraan vuokranantajalle eli ovat todellisuudessa luotettavimpia vuokralaisia."

Ei läheskään jokainen luottotiedoton saa mitään KELA:n tukia.

Eikä Kela edes maksa, eikä juuri ikinä 'kaikkia kuluja'. Vuokralainen voi vapaasti ilmoittaa kelalle että 'tästä lähtien maksu suoraan minun tilille ja minä maksan vuokran itse' + jos tulee ongelmia niin ei se Kela säädöksiä enempää maksa. - ja vuokrakulut korkeintaan vakuuteen asti. Jos joudut häätöprosessiin  voi olla että et pääse puoleen vuoteen vuokralaisesta eroon ja luottotiedottomalta tuskin koskaan niitä perittyä.. 

Itse koen maksavani yhteiseen hyvään jo verojen kanssa riittävästi, en harrasta tällaista ylimääräistä ja turhaa riskinottoa.

ja vaikka luottotiedot on menneet 'jonkun pienen' takia, ei ole mitään keinoa selvittää, paljonko hepulla puolen vuoden päästä on ilmestynyt lisää merkintöjä. 

Parempi olla ylivarovainen kuin v*ttuuntunut.

ps ihmiset jotka täällä puolustaa sitä, että "ihan kenelle tahansa kuuluu tasapuolisuuden vuoksi vuokrata" - kertokaahan montako vuokra-asuntoa teillä on.

Vierailija
228/254 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

harva haluaa vuokralaiseksi 30-lapsista somppuperhettä

paitsi joku täysin sekopäinen vihervassarisuvakki

Eikä hänkään itselleen, vaan sinulle.

Vierailija
229/254 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku vakituisessa hyvässä työpaikassa oleva vuokraisi, kun voi ostaa oman? Työttömät, pätkätyöläiset, opiskelijat ym. vähätuloiset, jotka ei saa pankkilainaa, vuokraavat.

Ei taida vuokranantajille olla riittävästi noita työssäkäyviä vuokralaisia, ja hyvä niin. Työttömienkin pitää jossain asua, eikä työttömyys itsessään tee kenestäkään hyvää vuokralaista.

Vierailija
230/254 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan oli kriteeri työpaikka, luottotiedot, siisti, ei eläimiä, 

Nykyään kun tällaista kehtaat odottaa, olet rääässisti

Eikö rasistisuutta ole, että kuvittelee ettei somali täytä noita kriteerejä? Tunnen somalialaiset, jotka ovat kantasuomalaisten työnantajia. 

Minäkin tunnen rehellisen man.en.

Tiedän kobran joka ei pure.

Vierailija
231/254 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti profiloin.

Kuka tahansa valitsisi näistä saman vaihtoehdon vuokralaiseksi yksiöönsä:

1. Hei, olen arkkitehtiopiskelija ja etsin asuntoa.

2. Moi haluan muutaa asuntosi enoni kanssa. Milloin voimme muutaa?

Vierailija
232/254 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajalla on täysi oikeus ja vapaus valita vuokralaisensa. Mikä siinä on väärin??

Kuten myös työnantajalla. Eli ei yli 35-vuotiaita, ei lapsettomia, ei vähemmän viehättäviä ym ym

Tottakai työnantaja valitsee parhaimman hakijan. Mitä ihmeellistä siinäkin on?

Lapsettomuus on työnhaussa aina plussaa ja kannattaa mainita jo hakemuksessa. Alle 35- vuotiaat on usein vielä aika kokemattomia, parhaat hakijat yleensä 40-50 ikäluokassa. Nuoret uupuu herkemmin ja perhe on iso miinus. 

Mitään lapsettomuutta kannata mainita.

Olet muuten inhottava ihminen.

P.s. mulla ei ole lapsia. Mutta  sinä olet täällä arvostellut esim. Kadonneen ulkomaalaiset lapsen ulkonäköä

Vierailija
233/254 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on ihan paskapuhetta, että yksityinen vuokranantaja ei saisi vuokrata kenelle haluaa. Ei tietenkään saa olla rasistista perustetta, mutta kyllä mä ennemmin vuokraan lähimmälle sukulaiselle. Ja kyllä se matti virtanen on lähempää sukua kuin joku hussein.

Ei toki syrjien, mutta suosin suomalaista. Ihan kuten ostoksissanikin.

En syrjien? Huokaus.  Kuvittelen, että itse tiedostan, kun syrjin jotain. 

Vierailija
234/254 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun kommentit todistaa, että on syrjintää ja profilointia. Artikkelin esimerkki, että on jopa kiristystä. Hädänalaiselle korkeampi vuokra. 

Turha siitä on nyt enää väitellä. 

Vierailija
235/254 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku vakituisessa hyvässä työpaikassa oleva vuokraisi, kun voi ostaa oman? Työttömät, pätkätyöläiset, opiskelijat ym. vähätuloiset, jotka ei saa pankkilainaa, vuokraavat.

Ei taida vuokranantajille olla riittävästi noita työssäkäyviä vuokralaisia, ja hyvä niin. Työttömienkin pitää jossain asua, eikä työttömyys itsessään tee kenestäkään hyvää vuokralaista.

Lol.

En ole ikinä halunnut omaa. Ei kiinnosta rempat etc. 

Vierailija
236/254 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti profiloin.

Kuka tahansa valitsisi näistä saman vaihtoehdon vuokralaiseksi yksiöönsä:

1. Hei, olen arkkitehtiopiskelija ja etsin asuntoa.

2. Moi haluan muutaa asuntosi enoni kanssa. Milloin voimme muutaa?

Opiskelija ei luultavasti asu siinä pitkään.. jos sitä meinasit. Sitten taas uuden etsintä edessä.

Vierailija
237/254 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuokrannut aikoinaan sukulaisen asuntoa. Teki varovaiseksi, kun luotettavankin tuntuisista vuokralaisista n. 50% osoittautui lopulta huonoiksi. Eli vuokrat jäi jossain vaiheessa maksamatta ja sitten kesti yli puoli vuotta saada heidät ulos kämpästä. Maksamattomia vuokria ei koskaan saanut takaisin. Sotkua jättivät ja lukkoja piti vaihtaa tms. Nykyään luottotietojen tarkistus, rikosrekisteri, kaikki mahdolliset tarkastukset. Ei pysty olemaan enää kiltti ja luottavainen. Siisti nainen on paras. Opiskelija ihan hyvä. 

Vierailija
238/254 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vuokrannut aikoinaan sukulaisen asuntoa. Teki varovaiseksi, kun luotettavankin tuntuisista vuokralaisista n. 50% osoittautui lopulta huonoiksi. Eli vuokrat jäi jossain vaiheessa maksamatta ja sitten kesti yli puoli vuotta saada heidät ulos kämpästä. Maksamattomia vuokria ei koskaan saanut takaisin. Sotkua jättivät ja lukkoja piti vaihtaa tms. Nykyään luottotietojen tarkistus, rikosrekisteri, kaikki mahdolliset tarkastukset. Ei pysty olemaan enää kiltti ja luottavainen. Siisti nainen on paras. Opiskelija ihan hyvä. 

Vuokralaisen oikeudet on laissa niin hyvin turvattu, että vuokranantajan ainoa mahdollisuus on olla valikoiva. 

Vierailija
239/254 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonoa tarkoitit. Minä ainakin työttömänä naisena olen hyvä vuokralainen. Siisti, hiljainen ja täysin päihteetön. Terveysongelmat vaatii hyvin säännöllistä elämää. 

Vierailija
240/254 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti vuokranantajissa on kuspäitä, jotka pilaavat hyvien maineen. Itse olen ainakin aina halunnut tavata ja jutella vuokranantajan kanssa suoraan ennen vuokrasopimuksen allekirjoitusta, ilman, että joku välitysfirma tms esittelee asuntoa ja suosittelee va:lle vuokralaista, joka hakijoiden joukosta valita. Näin syntyy käsitys ihmisestä ja voi karsia pahimmat "pommit" pois.  Hyvän va:n löytäminen on vähintään yhtä tärkeää kuin hyvän  vuokralaisen. Ongelmia voi aina tulla, mutta kun on valmiiksi tiedossa, että va on perustervejärkinen ihminen, niin asioiden hoitamiseen ei mene turhaa aikaa ja energiaa.