Ystäväni puhuu lapsilleen "sitten kun on sinun ylioppilasjuhlat" ja "sitten kun olet yliopistossa"... Lapset ovat vasta 12 ja 14!!!
Järkytyin, että hän odottaa lastensa menevän lukioon ja yliopistoon. Melkoiset paineet varmaan asettaa. Eikö lapset saa itse valita? Entä jos haluaa olla taksikuski, baarimikko tai siivooja? Ei siihen mitään lukiota tarvita. Mistä edes tietää tulevatko lapset ikinä pääsemään yliopistoon, kai sinne on pääsyvaatimukset ja kokeet jne. Ja kuka ylipäätään puhuu koko ajan koilutuksesta? Antaa lasten olla lapsia, eihän nämä asiat kosketa heitä vielä pitkään aikaan!
Kommentit (474)
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku sossutantta on kohottanut itsensä korkealle jalustalle. Asuu jopa pientaloalueella, missä kumpikin rivotalonaapuri on akateeminen.
Ui, mä haluis asua rivotalossa mutta joudun tyytymään siveelliseen omakotitaloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on yhteiskunnallisesti merkittävässä tehtävässä niin sitä suuremmalla syyllä pitäisi olla yhteyksiä kaikenlaisiin ihmisiin. Esimerkiksi amiksen opella pitää olla yhteyksiä niin kasvatustieteelliseen tiedekuntaan kuin yritysten sidoshenkilöihin. Ei opettaja, psykologi tai vastaava voi elää omassa kuplassaan, vaan pitää olla kiinni yhteiskunnassa ja tietää miten se toimii.
Opettajat pyörivät yleensä toisten opettajien seurassa, usein ollaan opettajapariskuntia jopa. Millä tavalla tavallisen vaikkapa historian ja yhteiskuntaopin opettajan yläasteella ja lukiossa tulisi olla jotenkin erityisesti maailmassa kiinni? Poliittisesti aktiivinen? Tai sen koulupsykologin? Tai sen sossun?
Opettajat pyörivät toisten opettajien kanssa siellä opettajanhuoneessa. Heillä on muutakin elämää, tiedätkös.
No kerro missä se hissanmaikka tutustuu duunareihin? Sillä on opettajapuoliso ja kaikki työ- ja opiskelukaveri akateemisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku sossutantta on kohottanut itsensä korkealle jalustalle. Asuu jopa pientaloalueella, missä kumpikin rivotalonaapuri on akateeminen.
Ui, mä haluis asua rivotalossa mutta joudun tyytymään siveelliseen omakotitaloon.
Saatte panna siellä akateemisen miehesi kanssa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun naapurit on akateemisia. Asun kalliilla pientaloalueella. Lasten kaverit asuu täällä myös ja suurin osa niiden vanhemmista on akateemisia. Kaikista en toki tiedä, kun en ole kysynyt. Osa on itse kertonut. Lasteni seurustelukumppanien vanhemmat ovat akateemisia. Meillä töissä on muutama ammattikorkeakoululainen, mutta suurin osa on akateemisia. Työ vaatii sellaisen koulutuksen.
No mun asuinalue on vain varakkaampien asuttama johtuen talojen hinnoista ja tiedän että naapurini on akateeminen koska olemme samassa työpaikassa mutta sitten täällä asuukin pari yrittäjää joilla ei ole mitään erikoisempaa koulutusta, muutaman talon vanhemmista tiedän että ovat duunariammateissa mutta rakentaneet talonsa omin käsin niin on rahat riittäneet. Lähellä olevaan kouluun tulee isolta alueelta
Mistä tiedät hä en koulutuksensa? Ei tuo nyt vielä mitään kerro. Saattaa myös olla opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on yhteiskunnallisesti merkittävässä tehtävässä niin sitä suuremmalla syyllä pitäisi olla yhteyksiä kaikenlaisiin ihmisiin. Esimerkiksi amiksen opella pitää olla yhteyksiä niin kasvatustieteelliseen tiedekuntaan kuin yritysten sidoshenkilöihin. Ei opettaja, psykologi tai vastaava voi elää omassa kuplassaan, vaan pitää olla kiinni yhteiskunnassa ja tietää miten se toimii.
Opettajat pyörivät yleensä toisten opettajien seurassa, usein ollaan opettajapariskuntia jopa. Millä tavalla tavallisen vaikkapa historian ja yhteiskuntaopin opettajan yläasteella ja lukiossa tulisi olla jotenkin erityisesti maailmassa kiinni? Poliittisesti aktiivinen? Tai sen koulupsykologin? Tai sen sossun?
Opettajat pyörivät toisten opettajien kanssa siellä opettajanhuoneessa. Heillä on muutakin elämää, tiedätkös.
No kerro missä se hissanmaikka tutustuu duunareihin? Sillä on opettajapuoliso ja kaikki työ- ja opiskelukaveri akateemisia.
No mun historianopettaja oli tavannut vaimonsa teatterissa. Hänen vaimonsa oli lukiomme siivooja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä hitosta sinä tiedät toisten puolisot, työ- ja opiskelukaverit?
No et tiedäkään. Taidat olla harvinaisen sitkeä ja typerä trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sinkkumies
Niin varmaan 😄
Mihin yhteiskuntaluokkaan laitettu Sanna Marinin ja Riikka Purran?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sinkkumies
Niin varmaan 😄
Olen. 43v kahden lapsen isä. Vaimo lähti 10 vuotta sitten kun ei jaksanut tätä okt elämää.
Paljonko teillä duunareilla on akateemisia kavereita ja ystäviä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta vaan kyselen teiltä joiden mielestä lukio / yliopisto on ainoat vaihtoehdot: mitäs jos teidän lapsista ei olekaan siihen? Se on fakta, että kaikilla ei riitä päätä tai keskittymistä pidempään opiskeluun, eikä sille mahda mitään. Mitäs sitten, syyllistättekö lapsianne heidän loppu elämän ajan?
En, mutta kyllä 12- ja 14-vuotiaista jo näkee onko heistä siihen. Eli sen ikäisiltä voi jo odottaa jotain. Sitähän tämä aloitus koski, vaikka onkin mennyt pahasti sivuraiteille.
Ja lapsille kannattaa ottaa tarvittaessa kaikki apu vastaan ja vaatia apua jos näkee, ettei kehitys etene ikätasoisesti. Itse olen tavannut työssäni vanhempia, jotka ovat kieltäneet lapsiltaan esimerkiksi toimintaterapian. Tätä on koulutettuna vanhempana hyvin vaikea ymmärtää. Oma esikoispoika tarvitsisi fysioterapiaa ja toimintaterapiaa ja ilolla otin kaiken vastaan. Koulu
Ai muka 12-14vuotiaista tietää, että jaksaako hän yliopistossa xD ei sen ikäiset tiedä vielä mistään mitään, kesken kasvuiset lapset. Joten et sinäkään voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Mihin yhteiskuntaluokkaan laitettu Sanna Marinin ja Riikka Purran?
Ei taida olla kumpikaan akateemisia mutta molemmat laittais "panisin" kategoriaan.
Vierailija kirjoitti:
No en oo duunari mutta ei-akateemisia kavereita mulla on nuoruudesta jääny useita kymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en oo duunari mutta ei-akateemisia kavereita mulla on nuoruudesta jääny useita kymmeniä.
Sitähän minä en kysynyt.
Vierailija kirjoitti:
Aika puolet ja puolet.
Vierailija kirjoitti:
No aika paljon. Enpä nyt äkkiseltään osaa sanoa kumpia on enemmän. Ei ole mikään oleellinen asia edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän minä en kysynyt.
No vastaan kavereiden puolesta että heillä on ainakin yksi akateeminen kaveri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta vaan kyselen teiltä joiden mielestä lukio / yliopisto on ainoat vaihtoehdot: mitäs jos teidän lapsista ei olekaan siihen? Se on fakta, että kaikilla ei riitä päätä tai keskittymistä pidempään opiskeluun, eikä sille mahda mitään. Mitäs sitten, syyllistättekö lapsianne heidän loppu elämän ajan?
En, mutta kyllä 12- ja 14-vuotiaista jo näkee onko heistä siihen. Eli sen ikäisiltä voi jo odottaa jotain. Sitähän tämä aloitus koski, vaikka onkin mennyt pahasti sivuraiteille.
Ja lapsille kannattaa ottaa tarvittaessa kaikki apu vastaan ja vaatia apua jos näkee, ettei kehitys etene ikätasoisesti. Itse olen tavannut työssäni vanhempia, jotka ovat kieltäneet lapsiltaan esimerkiksi toimintaterapian. Tätä on koulutettuna vanhempana hyvin vaikea ymmärtää. Oma esikoispoika tarvitsisi fysioterapiaa ja t
Ei vaan sen, että riittääkö kielelliset ja matemaattiset taidot siihen. Loppu on kiinni motivaatiosta ja siihen voi vanhempana vaikuttaa. Ja kannattaa vaikuttaa.
Nimenomaan, teillä puhutaan että lapsen on helpompaa itse valita. Tämä juuri on sitä tukemista ja kannustamista panostamaan, koulunkäyntiin. Ap:n ystävä taas ei halua antaa lastensa valita.