Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni puhuu lapsilleen "sitten kun on sinun ylioppilasjuhlat" ja "sitten kun olet yliopistossa"... Lapset ovat vasta 12 ja 14!!!

Vierailija
25.05.2025 |

Järkytyin, että hän odottaa lastensa menevän lukioon ja yliopistoon. Melkoiset paineet varmaan asettaa. Eikö lapset saa itse valita? Entä jos haluaa olla taksikuski, baarimikko tai siivooja? Ei siihen mitään lukiota tarvita. Mistä edes tietää tulevatko lapset ikinä pääsemään yliopistoon, kai sinne on pääsyvaatimukset ja kokeet jne. Ja kuka ylipäätään puhuu koko ajan koilutuksesta? Antaa lasten olla lapsia, eihän nämä asiat kosketa heitä vielä pitkään aikaan!

Kommentit (474)

Vierailija
1/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti lähes jokainen haluaa lapselleen parhaan mahdollisuuden tulevaisuuden ja se tarkoittaa lukio+yliopisto. 

Vierailija
2/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ekat kaksi virkettä ja huutonauroin. Enempää en lue.

TIETENKIN lapsia valmistellaan, ihan ala-asteelta asti. Tulee luontevasti, kun käydään keväisin yo-juhlissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla että lapset itse sanoneet haluavansa yliopostoon. Itsekin tiesin jo n. 9-10-vuotiaana että haluan opiskella mahdollisimman pitkälle. 

Vierailija
4/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksesta ja sen merkityksestä kannattaa puhua. Todistukset ja tutkinnot on pääsylippuja tulevaisuuteen.

Vierailija
5/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 14-vuotiaan koulumenestys jo aika hyvin kertoo onko tulevaisuus amis vai lukio. 

Vierailija
6/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän 14-vuotias ajattelee menevänsä lukioon ja yliopistoon. 12-vuotias taas ajattelee menevänsä armeijaan ja oikeastaan jo odottelee sitä innolla, vaikka eihän sitä tiedä vaikka ilmenisi jokin terveyseste. Lapsilla voi olla ihan omiakin haaveita ja suunnitelmia, eikä niitä minun mielestäni tarvitse lytätä.

Vierailija
7/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 14-vuotiaan koulumenestys jo aika hyvin kertoo onko tulevaisuus amis vai lukio. 

Niin. Siinähän valitaan lukio jo VUODEN PÄÄSTÄ.

Vierailija
8/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä kerro!

ite olin surkea koulussa, mutta niinpä vaan pääsin korkeakouluun pääsykokeen kautta!

Vierailija
9/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä kerro!

ite olin surkea koulussa, mutta niinpä vaan pääsin korkeakouluun pääsykokeen kautta!

Tarkoitatko korkeakoululla nyt ammattisurkeaa? Sehän on tarkoitettu heille, jotka eivät opinnoissa oikein pärjänneet ja yliopisto jäi haaveeksi.

ohis

Vierailija
10/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä kerro!

Eli et käynyt kumpaakaan, et amista etkä lukiota? Silloin on kyllä kieltämättä varmaankin ollut surkea koulumenestys. Miten sait korkeakoulukelpoisuuden?

Vierailija
11/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puhun noin jo 8- ja 6 -vuotiaille lapsille. 

Vierailija
12/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitta entä jos lapset ei vaikka haluakkaan? Melkoista manipulointia ja aivopesua äidiltä, sanoisin. Itse on opettaja, niin ilmeisesti ei sitten vähempi riitä lapsillekaan. Menisihän siinä maine. Lapsiraukat! 

Ap

Vierailija
13/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai haaveista ja tavoitteista pitää puhua.  Elämä sitten sanelee, miten käy. 

Vierailija
14/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo ole ihan normaalia ylemmän keskiluokan perheissä? Luonnollisesti vanhemmat haluaa lapselle parhaat mahdolliset eväät elämään. 

Vierailija
15/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jaksa. Tottakai lapsille puhutaan tulevaisuudesta jo pienestä pitäen. Se on sitä kasvatusta.

-akateeminen äiti

Vierailija
16/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On reilua kertoa lapselle, mihin hänen tähänastinen panostuksensa riittää, ja mitä vaaditaan johonkin tiettyyn ammattiin. Nythän tästä on tehty taas helpompaa, kun numeroita annetaan jo alakoulun puolella ja arviointikeskustelutkin ovat runsaassa käytössä ainakin meillä päin.

Eli 14-vuotias tietää kyllä, onko koulumenestys sellainen että kannattaa lukioon mennä. Minusta se on vain reilua, etenkin kun tuossa iässä on vielä mahdollisuus tsempata ja vaihtaa suuntaa. Epäreiluinta on, jos nuori itse ajattelee, että hyvin menee ja kaikki ovet ovat auki, mutta opettajilla on toinen näkemys.

Vierailija
17/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika naiivia sanoa, ettei asia kosketa pitkään aikaan ja antaa olla lapsia. Oma 14v poika pääsee kasilta ja on vuoden päästä menossa lukioon. Totta kai nämä pitää olla mietittynä tämän ikäisten kanssa. Täytyy miettiä pitääkö jotain korottaa päästäkseen haluamaansa lukioon. Tietää myös mihin haluaa lukion jälkeen. Tämä helpottaa huomattavasti kurssien valintaa. 

Vierailija
18/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh äityli pääsee aikanaan hehkuttamaan ja leveilemään lapsillaan....

Vetää vaan hiljaiseksi tämä vuosien manipulointi.

Ap

Vierailija
19/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh äityli pääsee aikanaan hehkuttamaan ja leveilemään lapsillaan....

Vetää vaan hiljaiseksi tämä vuosien manipulointi.

Ap

Ai tässä onkin pahinta se, että näin voisikin käydä? Kateus ei kyllä pue ketään. 

Vierailija
20/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitta entä jos lapset ei vaikka haluakkaan? Melkoista manipulointia ja aivopesua äidiltä, sanoisin. Itse on opettaja, niin ilmeisesti ei sitten vähempi riitä lapsillekaan. Menisihän siinä maine. Lapsiraukat! 

Ap

No opettajana hän tietää, miten pian valintatilanne on edessä vaikka 14-vuotiaalla. Itselläni on saman ikäinen lapsi, ja hän juuri ihmettelee, miten nopeasti seiskaluokka hupsahti ohi. Hän mieluiten jatkaisi hauskanpitoa kavereiden kanssa, ja siinä on yksi syy suositella lukiota. Saa nimenomaan olla ikään kuin lapsi pitempään ja saada yleissivistystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän