Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni puhuu lapsilleen "sitten kun on sinun ylioppilasjuhlat" ja "sitten kun olet yliopistossa"... Lapset ovat vasta 12 ja 14!!!

Vierailija
25.05.2025 |

Järkytyin, että hän odottaa lastensa menevän lukioon ja yliopistoon. Melkoiset paineet varmaan asettaa. Eikö lapset saa itse valita? Entä jos haluaa olla taksikuski, baarimikko tai siivooja? Ei siihen mitään lukiota tarvita. Mistä edes tietää tulevatko lapset ikinä pääsemään yliopistoon, kai sinne on pääsyvaatimukset ja kokeet jne. Ja kuka ylipäätään puhuu koko ajan koilutuksesta? Antaa lasten olla lapsia, eihän nämä asiat kosketa heitä vielä pitkään aikaan!

Kommentit (474)

Vierailija
301/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei? Me taas tavattiin yhteisen harrastuksen kautta, mikä on minulle paljon tärkeämpää kuin koulutus. Töistä saan puhua tarpeeksi työpaikalla.

Ei se, että tykkää välillä puhua it-alan kehityksestä, projektinhallinnasta, jostain matemaattisesta haasteesta, johtamisesta yms. tarkoita, etteikö tykkäisi puhua myös harrastuksista. Meillä on myös paljon yhteisiä harrastuksia. 

On teillä tylsät jutut! Onneksi olette löytäneet toisenne.

Minustakin se on ihanaa. Lika barn leka bäst.

Vierailija
302/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö joku muu kuin maisterisvaimo voi puhua miehen kanssa töistä? Mitä sinä ymmärrät ilmeisesti ihan eri alan edustajana mitään miehesi töistä?

Heh, hienoa olettamista :)

Olen maisteri tietojenkäsittelytieteistä. Mieheni on tietotekniikan DI. Näillä on samat peruskurssit. Niillä tavattiinkin. Jospa siis jotain ymmärtäisin. Eri firmoissa olevina ei tietenkään voi puhua mistään salassapidon alaisista asioista.

Heh, tietojenkäsittelytiede on muuten just se linja, jonne on pulaa hakijoista ja sinne pääsee kuka vain. Luuseri-pääaine! 

No hyvä, sittenhän monilla on mahdollisuus akateemisuuteen ja hyvää palkkaan. Mahtavaa, ei kun hakemaan!

Tietojenkäsittelytiede oli ainakin ennen juurikin se p

Höpsistä. Teologia on perinteisesti ollut se heittämällä sisään-aine. Mikä ei tietenkään tarkoita, etteikö se olisi tärkeä ja sivistävä aine.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko vaikka töistä, harvassa paikassa on vain alateemisia töissä. Naapureina voi olla ei-akateemisia. Lasten kavereiden vanhemmissa tai muuten lasten kautta tutuissa. Syitä on enemmän kuin perusteluja sille miksi eivät tuntisi ei-akateemisia.

Minä olen sosiaalityöntekijä. Meillä on töissä sosiaalityöntekijöitä. Välillä tehdään yhteistyötä psykologien, opettajien, psykiatrien jne kanssa. Me olemme kaikki akateemisia. Asun alueella, jossa asuu pääosin akateemisia lapsiperheitä. Missä ajattelet, että tustustuisin muihin kuin akateemisiin, joita haluaisin tavata vapaallani?

Sossutanttaa, opettajaa, kallonkutistajaa ja ollaan niiiin hienoa. Asutaan jopa pellon keskelle rakennetulla alueella, jossa jokaisella on samanlaiset omakotitalot ja katumaasturit ja tramppa takapihalla.

Vierailija
304/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun naapurit on akateemisia. Asun kalliilla pientaloalueella. Lasten kaverit asuu täällä myös ja suurin osa niiden vanhemmista on akateemisia. Kaikista en toki tiedä, kun en ole kysynyt. Osa on itse kertonut. Lasteni seurustelukumppanien vanhemmat ovat akateemisia. Meillä töissä on muutama ammattikorkeakoululainen, mutta suurin osa on akateemisia. Työ vaatii sellaisen koulutuksen.

Niin?

Vierailija
305/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö joku muu kuin maisterisvaimo voi puhua miehen kanssa töistä? Mitä sinä ymmärrät ilmeisesti ihan eri alan edustajana mitään miehesi töistä?

Heh, hienoa olettamista :)

Olen maisteri tietojenkäsittelytieteistä. Mieheni on tietotekniikan DI. Näillä on samat peruskurssit. Niillä tavattiinkin. Jospa siis jotain ymmärtäisin. Eri firmoissa olevina ei tietenkään voi puhua mistään salassapidon alaisista asioista.

Heh, tietojenkäsittelytiede on muuten just se linja, jonne on pulaa hakijoista ja sinne pääsee kuka vain. Luuseri-pääaine! 

Ei ole. Vuonna 2024 hakijoita oli Helsingin yliopistossa 1155 ja valittiin 180. Tämä teki siitä keskimääräistä vaikeamman päästä sisään.

https://www.helsinki.fi/assets/drupal/2025-03/Yhteishaussa%20kandiohjel…

Varmaan ensisijaisia hakijoita. Tietojenkäsittelytiede oli 2000-luvun ekalla kymmenellä yliopiston pohjasakkaa. Onko sitten nostanut profiiliaan, tuskin.

Vierailija
306/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun naapurit on akateemisia. Asun kalliilla pientaloalueella. Lasten kaverit asuu täällä myös ja suurin osa niiden vanhemmista on akateemisia. Kaikista en toki tiedä, kun en ole kysynyt. Osa on itse kertonut. Lasteni seurustelukumppanien vanhemmat ovat akateemisia. Meillä töissä on muutama ammattikorkeakoululainen, mutta suurin osa on akateemisia. Työ vaatii sellaisen koulutuksen.

No mun asuinalue on vain varakkaampien asuttama johtuen talojen hinnoista ja tiedän että naapurini on akateeminen koska olemme samassa työpaikassa mutta sitten täällä asuukin pari yrittäjää joilla ei ole mitään erikoisempaa koulutusta, muutaman talon vanhemmista tiedän että ovat duunariammateissa mutta rakentaneet talonsa omin käsin niin on rahat riittäneet. Lähellä olevaan kouluun tulee isolta alueelta ihmisiä niin siellä olen vanhempainilloissa ja muissa tapahtumissa tavannut ei-akateemisia vanhempia.

Vierailija
307/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko vaikka töistä, harvassa paikassa on vain alateemisia töissä. Naapureina voi olla ei-akateemisia. Lasten kavereiden vanhemmissa tai muuten lasten kautta tutuissa. Syitä on enemmän kuin perusteluja sille miksi eivät tuntisi ei-akateemisia.

Minä olen sosiaalityöntekijä. Meillä on töissä sosiaalityöntekijöitä. Välillä tehdään yhteistyötä psykologien, opettajien, psykiatrien jne kanssa. Me olemme kaikki akateemisia. Asun alueella, jossa asuu pääosin akateemisia lapsiperheitä. Missä ajattelet, että tustustuisin muihin kuin akateemisiin, joita haluaisin tavata vapaallani?

Sossutanttaa, opettajaa, kallonkutistajaa ja ollaan niiiin hienoa. Asutaan jopa pellon keskelle rakennetulla alueella, jossa jokaisella on samanlaiset omakotitalot ja katumaasturit ja tramppa takapihalla.

Mikä siinä on sitten pahaa? Miten meidän pitäisi elää elämäämme toisin?

Vierailija
308/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on puhuttu opintovalinnoista jo alaluokilta. Keskimmäiselle tyttärelle ostin 12-vuotiaana yksityisopetusta, koska vitosluokkaa opettaneen opettajan opetus ja näkemykset eivät vastanneet sitä tasoa, millä meilläpäin on mahdollista päästä hyvää lukioon. On tärkeää, että kielet ja matikka pysyvät hyvällä tasolla pienestä asti, jotta yläkoulussa ja lukiossa on mahdollista pitää arvosanat kiitettävänä. Aina he voivat opiskellessaan ajaa taksia, jos oikein tekee mieli taskurahaa tienata. 

Vanhin lapsista pääsi vuosi sitten suoraan todistuksella Helsingin kauppakorkeaan. Eikä hän ole kyllä harmitellut että on opetettu akateeminen elämäntapa jo vauvana. 

Vierailija
309/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, paljon parempi olisi asua kaupungin vuokratalossa. Se olisi tarpeeksi uniikki asunto eikä yhtään samanlainen kuin naapurilla 🤭.

Vierailija
310/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi varmaan sitten hävetä, kun olen pelkkä lastentarhan täti enkä ole edes kouluja käynyt, aikoinaan työharjoittelun kautta töihin olen päässyt, kun taas mieheni on maisteri tason ukko. :D

Vierailija
311/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mik

Ei tarvitse, saat elää ihan kuten haluat. Mutta yhtään parempaa se ei tee sinusta tai naapureistasi.

Vierailija
312/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos

Harva maisteri ymmartaa, ettei se pelkka paperi takaa mitaan. Pitaa olla muutakin kuin ulkoaopetellut lauseet. 

Mikaan ei tule valmiina tassa maailmassa. 

Maisterintutkinto nimenomaan opettaa ajattelemaan. Suhtautumaan kriittisesti saamaansa tietoon sekä luomaan olemassa olevasta tiedosta uutta. Se nimenomaan ei ole ulkoa opeteltuja lauseita.

Riippuu tiedekunnasta. Kasvatustieteissä opetetaan ajattelemaan. Useimmissa ei. Ja lukiohan on kokonaan ulkoa opettelua.

Vierailija
313/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei? Me taas tavattiin yhteisen harrastuksen kautta, mikä on minulle paljon tärkeämpää kuin koulutus. Töistä saan puhua tarpeeksi työpaikalla.

Ei se, että tykkää välillä puhua it-alan kehityksestä, projektinhallinnasta, jostain matemaattisesta haasteesta, johtamisesta yms. tarkoita, etteikö tykkäisi puhua myös harrastuksista. Meillä on myös paljon yhteisiä harrastuksia. 

On teillä tylsät jutut! Onneksi olette löytäneet toisenne.

Minustakin se on ihanaa. Lika barn leka bäst.

Tuo on nolo sanonta.

Vierailija
314/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on puhuttu opintovalinnoista jo alaluokilta. Keskimmäiselle tyttärelle ostin 12-vuotiaana yksityisopetusta, koska vitosluokkaa opettaneen opettajan opetus ja näkemykset eivät vastanneet sitä tasoa, millä meilläpäin on mahdollista päästä hyvää lukioon. On tärkeää, että kielet ja matikka pysyvät hyvällä tasolla pienestä asti, jotta yläkoulussa ja lukiossa on mahdollista pitää arvosanat kiitettävänä. Aina he voivat opiskellessaan ajaa taksia, jos oikein tekee mieli taskurahaa tienata. 

Vanhin lapsista pääsi vuosi sitten suoraan todistuksella Helsingin kauppakorkeaan. Eikä hän ole kyllä harmitellut että on opetettu akateeminen elämäntapa jo vauvana. 

Kauppakorkeaan nyt ei paljon älyä vaadita.

Vierailija
315/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti lähes jokainen haluaa lapselleen parhaan mahdollisuuden tulevaisuuden ja se tarkoittaa lukio+yliopisto. 

Tottakai. Mutta loppujen lopuksi vanhemmathan ei sitä päätä. Mutta kyllä aina kannattaa kannustaa opuskelemaan. Mutta totta on myös se, että todellakaan kaikkien haaveammatti ei ole sellainen mitä varten käydään yliopistoa, tai edes lukiota. 

Vierailija
316/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis hetkinen, onko sosiaalityöntekijä muka nykyään joku hienokin ammatti? Sitten minäkin kuulun muka-elitisti porukkaan.

Vierailija
317/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin?

Niin, että kun sukukin on akateemista kuten myös miehen ystävät, niin missä niitä duunareita ystävystymismielessä tapaisin? Jos joudun sairaalaan niin ystävystyn hoitajan kanssa vai menenkö vaan randomisti raksatyypeille juttelemaan? 

Vierailija
318/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun vanhemmat hokivat semmoisia asioita kuin "sitten kun sinä teet lapsia" , "sitten kun hankit itsellesi rikkaan miehen" , "sitten kun sinusta tulee sairaanhoitaja"... että noilla lapsilla vielä asiat hyvin. 

Vierailija
319/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toiset pääsevät peruskoulusta ulos helpolla, mutta pitkäjännitteisyys ei enää riitä edes lukiossa, vaikka rahkeita olisikin. Itse taas jouduin tekemään paljon sekä lukiossa että yliopistossa, että selvisin ulos aika keskimääräisellä tuloksella. Mutta onneksi tein sen, koska nyt se näkyy palkassa."

Tämäkin on hlökohtainen juttu. Parempi palkka ei kaikille ole se ykkösjuttu. Mutta toivottavasti olet saanut palkallasi sen, mitä tavoittelit.

Vierailija
320/474 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun asuinalue on vain varakkaampien asuttama johtuen talojen hinnoista ja tiedän että naapurini on akateeminen koska olemme samassa työpaikassa mutta sitten täällä asuukin pari yrittäjää joilla ei ole mitään erikoisempaa koulutusta, muutaman talon vanhemmista tiedän että ovat duunariammateissa mutta rakentaneet talonsa omin käsin niin on rahat riittäneet. Lähellä olevaan kouluun tulee isolta alueelta ihmisiä niin siellä olen vanhempainilloissa ja muissa tapahtumissa tavannut ei-akateemisia vanhempia.

Ja nämä kaikki on kavereitasi? Kyllähän sitä nyt ihmiset käy kaupoissa, ravintoloissa ja vanhempainilloissa, mutta ehkäpä tässä ketjussa tarkoitettiin syvällisempää tuttavuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän