Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä sinulla on syynä että viet 1-vuotiaan täydeksi päiväksi hoitoon vaikka sinulla olisi vapaapäivä/lomaa?

Vierailija
20.05.2025 |

Näitä vanhempia on nykyään niin paljon. Eikä ole kyse mistään poikkeustilanteesta, vaan että joka kerta automaationa toimitaan näin.

Kommentit (125)

Vierailija
61/125 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä aina kerrotaan, että "näitä vanhempia on paljon". Missä? Mistä tiedät, että tilanne on heillä tämä? En ole tavannut yhtäkään, joka toimisi näin, etenkään 1-vuotiaan kohdalla, niin hämmentää.

Itse olen perhepäivähoitaja ja tämä on kyllä ihan perus. Poikkeuksena ovat perheet jotka toimivat toisin. Ehkä ajatellaan että pph ei ole niin rankka lapselle kuin päiväkoti. Vanhemmat kertovat ihan avoimesti olevansa vapaalla ja silti tuovat 1-vuotiaan hoitoon täydeksi päiväksi. Harvassa on ne perheet jotka pitävät ylimääräisiä vapaita lapsella vaikka vanhemmalla olisi niitä joka viikko esim vuorotyöstä johtuen. 

Ja rehellisesti tämä herättää minussa ristiriitaisia ajatuksia. Tottakai hoidan työni eikä ole minun asiani arvostella, mutta en voi sille mitään että välillä säälittä

Niin kyllä univelka mahdollisimman pienellä lapsella on parempi kuin se, että menee aikaisin nukkumaan ja saa täydet yöunet. Katsos kun töihin pitää mennä aikaisin, silloin lapsen pitää myös herätä aikaisin. 

Teillä pphoitajillahan ei ole mitään koulutusta työhön, että tällaisia asioita ymmärtäisitte.

Vierailija
62/125 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en vie lasta hoitoon, joudun maksamaan sakkomaksun. Vapaapäivät tulee ilmoittaa 2 vko aikaisemmin, minulla ei töiden vuoksi ole tähän mahdollisuutta (vapaapäivän mahdollisuus voi tulla ilmi edellisenä päivänä), joten säästösyistä lapsi menee hoitoon ja minä säästyn puolitoistakertaiselta päivähoitomaksulta.

Nuo sakot ei ole edes päivähoitolain mukaisia, päivähoidosta ei saisi veloittaa mitään ylimääräistä, mutta koska tämä on kaupungin oma päätös, josta ei voi valittaa, niin lapsi menee hoitoon ja hoitajat on tyytyväisiä, kun ryhmä on täynnä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/125 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoito maksaa kunnasta riippuen yli tonnin kuukaudessa. Tuskin kukaan vanhempi maksaa "joka tunnista" jos kuukaudessa kertyy tuo summa??? Miksi yleensä hankkia lapsia,jos kokopäiväinen kotihoito on mahdotonta? Miksi pitää olla "omaa aikaa" kun lapset on pieniä? Yksivuotias ei tarvitse kavereita, hän tarvitsee vakaata kotihoitoa. Päivähoidosta on tullut automaatti,kun vanhemmat vaativat sitä kallisarvoista omaa aikaa!

Vierailija
64/125 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivähoito maksaa kunnasta riippuen yli tonnin kuukaudessa. Tuskin kukaan vanhempi maksaa "joka tunnista" jos kuukaudessa kertyy tuo summa??? Miksi yleensä hankkia lapsia,jos kokopäiväinen kotihoito on mahdotonta? Miksi pitää olla "omaa aikaa" kun lapset on pieniä? Yksivuotias ei tarvitse kavereita, hän tarvitsee vakaata kotihoitoa. Päivähoidosta on tullut automaatti,kun vanhemmat vaativat sitä kallisarvoista omaa aikaa!

Varhaiskasvatus on lapsen oikeus! On eri asia nököttää kotona vailla virikkeitä kuin olla osaavien ammattilaisten kasvatettavana. Selvitysten mukaan koulussa huomaa selkeästi ne lapset, jotka eivät ole päässeet osallisiksi varhaiskasvatuksesta, joten lapsen pitäminen kotihoidossa on itsekästä ja lapselle vahingollista. Jokaiselle päivälle on suunnitelmansa ja tavoitteensa, siksi päivänkin poissaolo on sama asia kuin sanoisi lapselle, että en välitä sinusta.

Päivähoito ei ole vanhempia varten, se on lapselle.

Vierailija
65/125 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tuomitsisi vanhempia, jotka joskus vievät lapsensa päiväkotiin saadakseen omaa aikaa/aikaa asioiden hoitamiseen. On oikeasti raskasta olla täysipäiväisesti töissä ja kaiken vapaa-ajan vastuussa lapsesta niin, ettei omaa aikaa ole. Eihän kukaan jaksa ilman lepoa. Eihän omaishoitajillekaan sanoa, että huolehdipas toisesta 24/7 ja älä vaan nurise tarvitsevasi joskus lepoa.

Monilla myös unohtuu, miten sitovaa se lapsen kanssa oleminen on. Kun lapsi illalla nukahtaa, niin ei sitä voi lähteä lenkille, ruokakauppaan tms, vaan on silloinkin oltava kotona vahtimassa lasta. Monilla on sitten kotona lapsen nukahdettua pakko tehdä kotitöitä, joita ei ole päivän aikana ehtinyt tekemään. Monia käytännön asioita on vaikea hoitaa pienen lapsen kanssa. Eikä sitä pientä lasta voi ottaa mukaan käynnille terveydenhuoltoon jne. 

Lapsettomat tai omat lapsensa isoiksi kasvattaneet eivät muista, miten työlästä n.1-2 v ikäisen lapsen kasvattaminen on. Lasta on tarkkailtava jatkuvasti, ettei lapsi kiipeä johonkin/karkaa/juokse auton alle/laita jotain sopimatonta suuhunsa. Järki ei päätä pakota lapsella tuossa iässä. Hetkeksikään et saa istahtaa alas. Sitten jos viet lapsen johonkin leikkipuistoon, istut kerrankin alas ja selaat vaikka puhelinta/luet kirjaa tms, niin jo tulee joku märisemään miten et ole vuorovaikutuksessa lapsen kanssa.

Vierailija
66/125 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tänään luvassa harvinainen ylimääräinen vapaapäivä töistä. Miksikö vien lapsen päiväkotiin kuudeksi tunniksi?

Olen todella puhki, ihan työuupumuksen partaalla. Töissä on aivan järkyttävästi hommaa ja koko tiimi on uupunut työmäärän alle. Asiaa selvitellään jo työterveyshuollon kanssa, mutta kyllä minä tarvitsen tämän päivän lepäämiseen. Lapselle on parempi, että minä saan tämän päivän levätä ja haen hänet virkeämpänä päiväkodista iltapäivällä.

Vierailija
67/125 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kutsua panokaverin koko päiväksi nautiskelemaan. Ties vaikka saisimme pikkuveljen tai -siskon alulle. 

Vierailija
68/125 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yllätyin tästä vanhempana:

Kun lapsi oli alle 2 v, häntä ei saanut mihinkään hoitoon. Lapsemme meni siis päiväkotiin 2,5 v iässä. Jos olisin halunnut viedä 1,5 v lapsen vaikka johonkin seurakunnan ilmaiseen "katsomme lapsesi perään 2 tuntia, että pääset asioille" -kerhoon, ei se olisi ollut mahdollista. Lapsesta ei siis saanut lepotaukoa ikinä.

Ja kun joku valittaa, että maksamalla saa, niin monilla hoivovapaalla olevilla on raha tosi tiukalla eikä ole varaa maksaa kymmeniä euroja lastenvahdista.

Vierailija
69/125 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska maksan hoidosta 300€/kk oli lapsi hoidossa tai kipeänä, joten kyllä lapsi on päiväkodissa vapaapäivänäni leikkimään kavereiden kanssa. 

Vierailija
70/125 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan aina jaksa tuota kiljuvaa kakaraa ja tarvitsen lomalla aikaa palautumiseen.

Vierailija
71/125 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan istua sohvalla ja syödä irttareita. 

Ei vaiskaan. Olen vienyt kyllä yksivuotiaita hoitoon, mutta silloin en ollut kotona vasn menin töihin! 

Vierailija
72/125 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti on myös lapselle tärkeä rutiini josta saa turvaa. Meidän päiväkodissa ei suositella säätämään lapsen hoitoaikoja esimerkiksi isän työvuorojen mukaan, vaan pitämään aina samat hoitoajat ja rutiinit. 

Vierailija
73/125 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ikuisesti kiitollinen ihanalle päiväkodille, jossa lapseni sai parivuotiaana olla hyvässä hoidossa ja elää normaalia päivärytmiä. Meidän perheessä kaikki meni pieleen silloin, tuli vakava sairastuminen, työt meni alta ja talo pakkohuutokaupattiin. Elämäni pahin kriisi. Sain päivät itkeä pahaa oloa pois kun tiesin että lapsi on turvassa. Iltaisin jaksoin tsempata ja olla hänelle sellainen äiti kun niillä voimavaroillani pystyin. 

Vierailija
74/125 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä elämä vielä teitä ihmettelijöitäkin opettaa. Jos sun vapaapäivät on pelkkää mukavaa lomailua, ole onnellinen. Toisten "vapaa-aika" ei välttämättä ole samanlaista, on vakavia sairauksia ja vastoinkäymisiä joita ei pääse pakoon. Jos vanhempi katsoo että lapselle on parhaaksi olla päivähoidossa, se on sitten niin ja ihan syystä. 

Vierailija
75/125 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma erityislapseni on "jo" 4 v, mutta miksi suon itselleni pari kertaa vuodessa vapaapäivän, jolloin lapsi on päiväkodissa:

Arki on todella kuormittavaa, kun minullakin on sairautta. En yksinkertaisesti arjessa ehdi ja jaksa tehdä kaikkea, mitä pitäisi jaksaa. Yksittäisenä vapaapäivänä hoidan kaikkea sitä, mikä on jäänyt rästiin: leikkaan nurmikon, pesen talvivaatteet ja vien varastoon, teen ruokaa pakkaseen, pesen kylpyhuoneen jne. Jotkin asiat on yksinkertaisesti sata kertaa helpompi hoitaa, jos lapsi ei ole siinä vieressä vahdittavana. 

Tervetuloa toki syyllistämään, miten sairastuin synnytyksen jälkeen ja lapsikaan ei ole terve. 

Vierailija
76/125 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma erityislapseni on "jo" 4 v, mutta miksi suon itselleni pari kertaa vuodessa vapaapäivän, jolloin lapsi on päiväkodissa:

Arki on todella kuormittavaa, kun minullakin on sairautta. En yksinkertaisesti arjessa ehdi ja jaksa tehdä kaikkea, mitä pitäisi jaksaa. Yksittäisenä vapaapäivänä hoidan kaikkea sitä, mikä on jäänyt rästiin: leikkaan nurmikon, pesen talvivaatteet ja vien varastoon, teen ruokaa pakkaseen, pesen kylpyhuoneen jne. Jotkin asiat on yksinkertaisesti sata kertaa helpompi hoitaa, jos lapsi ei ole siinä vieressä vahdittavana. 

Tervetuloa toki syyllistämään, miten sairastuin synnytyksen jälkeen ja lapsikaan ei ole terve. 

Voimia! Terveisiä samanlaisesta tilanteesta. Eikä sulla ole mitään syytä tuntea syyllisyyttä. Ap taisi tarkoittaa ihan muita ihmisiä niitäkin riittää.

Vierailija
77/125 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan vienyt. Kun lapseni olivat pieniä, ei ollut olemassa subjektiivista päivähoito-oikeutta.

Vierailija
78/125 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällä hetkellä työtön työnhakija. Vien lapsen päiväkotiin, jotta voin ottaa vastaan töitä. Päiväkotipaikan pitääkseen siellä täytyy myös lapsen käydä hoidossa tietty määrä viikossa.

Lapsi viihtyy ja saa kavereita. Minä saan rauhassa tehdä hakemuksia ja pystyn käydä haastattelussa pienellä varoajalla.

Vierailija
79/125 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein "vapaapäivinä" kotona lopputyötäni. Lapsi varmaan kertoi päiväkodissa, että äiti meni takaisin kotiin nukkumaan, mutta itseasiassa kirjoitin hulluna opinnäytetyötäni. Töiden ohella.

Vierailija
80/125 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ylipäänsä vie yksivuotiaan hoitoon? Ja vielä täydeksi päiväksi? 

Sellainen, jonka on käytävä töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi