Mikä sinulla on syynä että viet 1-vuotiaan täydeksi päiväksi hoitoon vaikka sinulla olisi vapaapäivä/lomaa?
Näitä vanhempia on nykyään niin paljon. Eikä ole kyse mistään poikkeustilanteesta, vaan että joka kerta automaationa toimitaan näin.
Kommentit (125)
No meillä ei ole mitään hoitoapua ikinä. Jos halutaan palautua töistä tai tehdä mitään ilman lasta niin sen täytyy tapahtua arkena 8-16 välille, jolloin tenava on päiväkodissa. En koe asiasta milliäkään huonoa omaatuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ylipäänsä vie yksivuotiaan hoitoon? Ja vielä täydeksi päiväksi?
Sellainen ihminen, jonka syystä tai toisesta täytyy käydä töissä pysyäkseen leivässä. Sitä sen sijaan en ihan ymmärrä, että miksi joku vapaapäivänäkin kiikuttaa tuon ikäisen jatkuvasti hoitoon.
Minun lapseni oli aina kotona, kun se vain oli mahdollista. Kesälomat ja viikonloput. Vain pakon edessä edes isovanhempien luona hoidossa. Halusin olla lasteni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No meillä ei ole mitään hoitoapua ikinä. Jos halutaan palautua töistä tai tehdä mitään ilman lasta niin sen täytyy tapahtua arkena 8-16 välille, jolloin tenava on päiväkodissa. En koe asiasta milliäkään huonoa omaatuntoa.
Jos haluaa tehdä asioita ilman lasta, niin onko silloin järkevää edes hommata lasta?
Vierailija kirjoitti:
Miksi teidän pitää tehdä kaikki yhdessä, ettekä vuorottele niin, että toinen hoitaa lapsen ja toinen tekee jotain yksin?
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi pitää arvostella jatkuvasti kuinka kauan lapset ovat hoidossa, ei se ole keneltäkään pois, ei edes lapselta, he tottuvat tilanteeseen ja päiväkoti on heille yhtä tärkeä paikka kun oma koti.
Täytyy olla lapsella p a s k a koti, jos päivähoitopaikka, joka on käytännössä lasten meluisa säilöntäpaikka, voittaa kotiolot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teidän pitää tehdä kaikki yhdessä, ettekä vuorottele niin, että toinen hoitaa lapsen ja toinen tekee jotain yksin?
Niin normaalisti tehdäänkin, mutta nämä minäminä vanhemmat haluavat käytännössä elää lapsettoman elämää ja pitävät sitä normaalina.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ylipäänsä vie yksivuotiaan hoitoon? Ja vielä täydeksi päiväksi?
Samaa mieltä. Omat lapset olivat kotona yli neljän vanhaksi eikä yhtenäkään kesänä senkään jälkeen kodin ulkopuolella hoidossa. Lapset saivat viettää joka ikinen kesä pitkän kesäloman. Kaikki tämä oli mahdollista, kun palkkasin kotiin hoitajan. Aivan sama vaikka maksoi, mutta kaikki se oli lasten hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tekosyyni on omat syöpähoidot. Olen välillä todella väsynyt ja hyonovointinen. Lapsen on parempi olla päiväkodissa silloin.
Tässä on hyvä esimerkki syystä, minä voi olla taustalla, mutta jota ei halua jakaa päiväkodin henkilökunnalle. Voimia sinulle.
Vasta kun ihmisellä on riittävästi elämänkokemusta, hän oppii ajattelemaan tarpeeksi laajasti ja viisaasti, ja havaitsemaan, että aina ei kaikille mene elämä putkeen tai edes yhtä hyvin kuin itsellä.
Tällainen Ap:n kaltaisen ihmisen harjoittama kysely ja arvostelu on itseasiassa rajattomuutta. Yksityisasioiden tonkimista ja sohimista kunnes saa vastauksen.
Muuten kaikesta samaa mieltä, ja tottakai ihmisellä on _oikeus_ päättää kenen kanssa tietojaan jakaa, mut kyllä pienen lapsen etu olisi että häntä tiiviisti hoitava
Päiväkodissa on sen verran iso vaihtuvuus henkilökunnassa. Lisäksi asia on minulle hyvin henkilökohtainen, en voi esim. enää koskaan saada enempää lapsia. Kyllä yhdelle varhaiskasvatuksen opettajalle jonka kanssa olen ollut pisimpään tekemisissä olen asiasta kertonut, toivomuksella että asiaa ei levitellä sen enempää muille. En halua että ihan jokainen naamatuttu katsoo minua säälivästi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jo hyvän matkaa kouluikäiset lapset, joita olen hoitanut vähän ehkä turhankin pitkään kotona, mutta kommentoin silti. Tämä jatkuvan läsnäolon ja vuorovaikutuksen eetos, joka on vallalla, on epäterve. Se on ihan jäätävän raskas sekä lapselle että vanhemmalle. Vanhemmille viestitään jatkuvasti että jokainen heidän kulmakarvojensa asento voi johtaa lapsen psykoterapian tarpeeseen, ja kaikki vähemmän täydellisen ihmisen keinot yrittää pitää kiinni omista tarpeista ovat väkivaltaa ja lastensuojeluasia (vaikeneminen, ärtyneeltä kuulostaminen, päälle hyppivän lapsen fyysinen rajoittaminen jne). Ei sellaista vaatimustasoa ole kenenkään mahdollista jaksaa, ja silloin satunnainen päivä, jolloin ei tarvitse nonstopilla olla tekemisissä riittämättömyyden, syyllisyyden ja oman tarpeiden täyttymättömyyteen liittyvän turhautumisen kanssa, on aika houkutteleva.
Voi kun olisin itse ottanut enemmän omaa aikaa lasten ollessa pi
Ei kukaan mene pienestä ärähdyksestä rikki, tai siitä ettå estetääm ympäriinsä poukkoilu ja mesoaminen holtittomasti. Kamalaa vierestä katseltavaa kun jotkut eivät pidä minkäänlaiata kuria lapsille tai lopeta heidän rääkymistään jne. Paljon suopeammalla silmällä katson kun joku komentaan lastaan ja lapsi uskoo sekä käyttäytyy ihmismäisesti.
Olen aivan varma, että lasten kasvaneet neuropsyykkiset haasteet johtuvat nykyisestä päivähoitojärjestelmästä eli isot ryhmäkoot, liian vähän hoitajia, meluisuus, sylin ja turvallisuuden puute, lasten kohtelu massana jne. on syynä tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en vie lasta hoitoon, joudun maksamaan sakkomaksun. Vapaapäivät tulee ilmoittaa 2 vko aikaisemmin, minulla ei töiden vuoksi ole tähän mahdollisuutta (vapaapäivän mahdollisuus voi tulla ilmi edellisenä päivänä), joten säästösyistä lapsi menee hoitoon ja minä säästyn puolitoistakertaiselta päivähoitomaksulta.
Nuo sakot ei ole edes päivähoitolain mukaisia, päivähoidosta ei saisi veloittaa mitään ylimääräistä, mutta koska tämä on kaupungin oma päätös, josta ei voi valittaa, niin lapsi menee hoitoon ja hoitajat on tyytyväisiä, kun ryhmä on täynnä.
Uskoisko tuota? No valehtele että lapsi on sairas. Problem solved. Jos siis haluaisit viettää aikaa lapsesi kanssa.
Valehtele? Ihanko oikeasti? Jos kerron, että lapsi on sairas, hän ei saa 3 päivään mennä hoitoon, joten miten ajattelit vaikka keskiviikon vapaapäiväni jälkeen minun hankkivan lapselle loppuviikoksi kotiin hoitajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en vie lasta hoitoon, joudun maksamaan sakkomaksun. Vapaapäivät tulee ilmoittaa 2 vko aikaisemmin, minulla ei töiden vuoksi ole tähän mahdollisuutta (vapaapäivän mahdollisuus voi tulla ilmi edellisenä päivänä), joten säästösyistä lapsi menee hoitoon ja minä säästyn puolitoistakertaiselta päivähoitomaksulta.
Nuo sakot ei ole edes päivähoitolain mukaisia, päivähoidosta ei saisi veloittaa mitään ylimääräistä, mutta koska tämä on kaupungin oma päätös, josta ei voi valittaa, niin lapsi menee hoitoon ja hoitajat on tyytyväisiä, kun ryhmä on täynnä.
Uskoisko tuota? No valehtele että lapsi on sairas. Problem solved. Jos siis haluaisit viettää aikaa lapsesi kanssa.
Valehtele? Ihanko oikeasti? Jos kerron, että lapsi on sairas, hän ei saa 3 päivään mennä hoitoon, joten miten ajatt
Höpön löpön, ikinä en ole kuullutkaan tuollaista sääntöä! Kolme päivää pitäisi aina olla pois kerrallaan? Vaikka lapsella esim silmätulehdus jossa voi tulla hoitoon heti kun saanut lääkkeen tms, kyllä sairauksia on vaikka mitä. Tai valitteli vatsakipua mutta mitään ei sitten ollutkaan? Vaikutti nuhaiselta mut ei ollutkaan? Itse olen pitänyt lasta kotona kun hän ollut väsynyt, jos vaikka ollut etäpäivä tms.
Tuo mitä kerrot ei ikipäivänä ole laillista ainakaan täällä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen aivan varma, että lasten kasvaneet neuropsyykkiset haasteet johtuvat nykyisestä päivähoitojärjestelmästä eli isot ryhmäkoot, liian vähän hoitajia, meluisuus, sylin ja turvallisuuden puute, lasten kohtelu massana jne. on syynä tähän.
Kyllähän sen nyt ihan maalaisjärkikin sanoo että se on tasan näin.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän lomaa. Siksi.
Minäminäminä. Entä lapsi? Se pieni ihmisolento jonka olet itsekkäistä syistä hankkinut. Jonka hermosto ei ole vielä kehittynyt kestämään esim stressiä samalla tavalla kuin aikuinen ihminen. Sinun lomasi silti tärkeämpi? Häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sen nyt ihan maalaisjärkikin sanoo että se on tasan näin.
Se, että alle neljä vuotiaat lapset saavat olla kotona eivätkä joudu massaksi päivähoitojärjestelmään, on kuin laittaisi rahaa lapsen pankkitilille - ja paljon. Mikään ei korvaa tätä myöhemmin.
Itsekkyys on lähes kaikkien syynä. Tätähän hait.
Vierailija kirjoitti:
Mitä asioita et voi hoitaa 1-vuotiaan kanssa, joka nukkuu vielä päiväunet, joskus kahdetkin? Minulla on kaksi lasta, enkä ole koskaan vienyt lapsia päiväkotiin vapaapäivänä tai lomalla. Kun lapset olivat pieniä, pidimme monesti miehen kanssa eri aikaan kesälomat, jolloin lapset saivat olla 2kk hoidosta pois kesällä. Lapsetkin tarvitsevat lomaa. Enkä olisi halunnut vapaapäivänä tai lomalla herättää lapsia ja kiirehtiä aamulla päiväkotiin, paljon helpompi oli jäädä kotiin.
Sädehoitoa.
Mitä asioita et voi hoitaa 1-vuotiaan kanssa, joka nukkuu vielä päiväunet, joskus kahdetkin? Minulla on kaksi lasta, enkä ole koskaan vienyt lapsia päiväkotiin vapaapäivänä tai lomalla. Kun lapset olivat pieniä, pidimme monesti miehen kanssa eri aikaan kesälomat, jolloin lapset saivat olla 2kk hoidosta pois kesällä. Lapsetkin tarvitsevat lomaa. Enkä olisi halunnut vapaapäivänä tai lomalla herättää lapsia ja kiirehtiä aamulla päiväkotiin, paljon helpompi oli jäädä kotiin.