Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä sinulla on syynä että viet 1-vuotiaan täydeksi päiväksi hoitoon vaikka sinulla olisi vapaapäivä/lomaa?

Vierailija
20.05.2025 |

Näitä vanhempia on nykyään niin paljon. Eikä ole kyse mistään poikkeustilanteesta, vaan että joka kerta automaationa toimitaan näin.

Kommentit (125)

Vierailija
41/125 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella lapsella on oikeus saada laadukas varhaiskasvatus. Jos poissaoloja tulee enemmän niin herkästi lapsi jää varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteista jälkeen.

Nyt oli kyse yksivuotiaasta.

Vierailija
42/125 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se aikuinenkin on joskus ansainnut vapaapäivän ihan yksin. Kaikilla ei ole isovanhempia, jotka voivat hoitaa viikonloppuna. Ja onko se sitten hyväksyttävämpää, että lapsi on koko viikon hoidossa ja sitten viikonloppuna isovanhemmilla hoidossa, että vanhemmat saavat yhden vapaapäivän.

Ei ollut kyse yhdestä vapaapäivästä vaan kaikista vapaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/125 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asioiden hoitamista. Siksi.

Vaikka monta päivää putkeen? Ymmärrän sen että esim aamupäivällä joku lääkäri ja sen takia pitää aamupäiväksi viedä. Hoidat 8 tuntia päivässä asioita? Mitä asioita? Oletko yh?

Sulle Vanhapiika  en ole tilivelvollinen. Ymmärrätkö  paska.  🤣🤣🤣🤣

Lapsellesi olet. Ymmärrätkö kusipää.-eri

Vierailija
44/125 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en ymmärrä, että laitetaan 1v hoitoon täysillä tunneilla, jos vanhempi on kotona koko ajan esim. työttömänä. Silloin on joku pahasti vialla, mutta kyllä minä tukiverkottomana pidän joskus omaa lomaa, jotta jaksan. Se, että teen joskus perjantaisin suursiivouksen tai käyn asioilla tai lepään ei ole mitenkään väärin. Jotkut vanhemmat käy töissä ja hoidattaa lapset viikonloput isovanhemmilla, sekö on sitten hyväksyttävää, mutta tuttu hoitopaikka päiväsaikaan ei? Meillä ei ole isovanhempia ja käydään molemmat vanhemmat töissä. Välillä on meidänkin pakko hengähtää ja viettää yhteistä aikaa. 

Vierailija
45/125 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksi pitää arvostella jatkuvasti kuinka kauan lapset ovat hoidossa, ei se ole keneltäkään pois, ei edes lapselta, he tottuvat tilanteeseen ja päiväkoti on heille yhtä tärkeä paikka kun oma koti.

"ei se ole keneltäkään pois"'

Siis mitä v...?!

Se on joka jumalan veronmaksajalta pois, se jokainen tunti ja tunnin puolikas.

Jotkut ovat niin itsekkäitä ja itsekeskeisiä etteivät vaan tajua.

Se on ihan yks lysti, onko se lapsi siellä päiväkodissa, vaiko ei.

Päiväkodissa on kuitenkin aina sama määrä työntekijöitä. Samat kiinteistö- sähkö- vesi- ja siivous ym. kulut päiväkodista menee, oli siellä mikä määrä

lapsia tahansa.

Ei ole, työntekijöitä on lasten määrään sopiva määrä.

Vierailija
46/125 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella lapsella on oikeus saada laadukas varhaiskasvatus. Jos poissaoloja tulee enemmän niin herkästi lapsi jää varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteista jälkeen.

Ei jää jos vanhempi ottaa vastuuta kasvatuksesta eikä sysää kaikkea yhteiskunnan harteille

Vierailija
47/125 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun pois jatkuvaa univelkaa

Vierailija
48/125 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea ketjua, mutta ihan keharin tasollahan nuo kouluun asti kotona olleet ovat. Jokaikisessä osa-alueessa. Lapset toki toipuvat yleensä tuostakin melko hyvin, mutta eivät täysin koskaan.

Ei huvita kaunistella, ei mulla muuta.

Vierailija
49/125 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksi pitää arvostella jatkuvasti kuinka kauan lapset ovat hoidossa, ei se ole keneltäkään pois, ei edes lapselta, he tottuvat tilanteeseen ja päiväkoti on heille yhtä tärkeä paikka kun oma koti.

"ei se ole keneltäkään pois"'

Siis mitä v...?!

Se on joka jumalan veronmaksajalta pois, se jokainen tunti ja tunnin puolikas.

Jotkut ovat niin itsekkäitä ja itsekeskeisiä etteivät vaan tajua.

No veronmaksajilta se ei ole pois jos työssäkäyvä pitää omaa vapaata. Maksetaan helvetilliset verot ja täydet hoitomaksut.

Vierailija
50/125 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja nyt sekamuotoisessa vaiheessa en tiedä aamulla itsekään, olenko maniassa vai masennuksessa.

Vierailija
51/125 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin perustuu väittämäsi "näitä vanhempia on nykyään niin paljon".

Päiväkodissa kun ei edes tiedetä, onko vanhemmat kotona, työelämässä tai onko sairaslomalla tai opiskelee, sillä salassapidettävistä syistä julkisella sektorilla, muut hoitavat nämä asiat, eikä asia edes kuulu asialla.

Suomessa sitäpaitsi hoitoaika on rajattu 9h. Ja yksi vuotias voi monesta syystä päiväkodissa. 

Vierailija
52/125 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun tekosyyni on omat syöpähoidot. Olen välillä todella väsynyt ja hyonovointinen. Lapsen on parempi olla päiväkodissa silloin.

Tässä on hyvä esimerkki syystä, minä voi olla taustalla, mutta jota ei halua jakaa päiväkodin henkilökunnalle. Voimia sinulle.

Vasta kun ihmisellä on riittävästi elämänkokemusta, hän oppii ajattelemaan tarpeeksi laajasti ja viisaasti, ja havaitsemaan, että aina ei kaikille mene elämä putkeen tai edes yhtä hyvin kuin itsellä.

Tällainen Ap:n kaltaisen ihmisen harjoittama kysely ja arvostelu on itseasiassa rajattomuutta. Yksityisasioiden tonkimista ja sohimista kunnes saa vastauksen. 

Muuten kaikesta samaa mieltä, ja tottakai ihmisellä on _oikeus_ päättää kenen kanssa tietojaan jakaa, mut kyllä pienen lapsen etu olisi että häntä tiiviisti hoitava

Se ei kuitenkaan ole päiväkodin asia tai hoitajien, he tuottavat vain palvelun ja siitä päättää aivan muut. 

Ja ihmettelen, kenellä on varaa edes arvostella, kun se tarkoittaa samalla hoitajien työttömyyttä ja palveluiden lakkauttamista, jos näitä lapsia ei vietäisi hoitoon. 

Meidän paikkakunnalla oli vielä 90-luvulla kolme päiväkotia 5km säteellä, nyt vain yksi, 6 km päässä, kun lapsia ei ole riittävästi hoitoon. Ja niitäkin vanhempia pitää syyllistää ja haukkua huonoksi vanhemmaksi.

Muualla maailmassa lapset menevät hoitoon n. 6kk iässä ja usein pitkät hoitopäivät, yli 10h.

Pakollinen varhaiskasvatus Euroopassa, kuten Ranskassa alkaa 2v päiväkodissa, pakollinen koulu 3v jos vanhemmat ei tähän suostu, lapsi otetaan huostaan. Suomessa lapsi teaaljätään kotiin, neljän seinän sisälle, eikä uskota lapsen ikäisensä hyvään ja kasvattavaa seuraan ja siksi suomalaisilla lapsilla sosiaaliset taidot heikot, samoin kaverisuhteet. 

Vierailija
53/125 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tekosyyni on omat syöpähoidot. Olen välillä todella väsynyt ja hyonovointinen. Lapsen on parempi olla päiväkodissa silloin.

Ok. Perun puheeni. On siis syy miksi minäkin veisin lapsen hoitoon. En tullur edes ajatelleeksi että tilanne voi joskus olla tämäkin.  T.nro 34

Vierailija
54/125 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Perun puheeni. On siis syy miksi minäkin veisin lapsen hoitoon. En tullur edes ajatelleeksi että tilanne voi joskus olla tämäkin.  T.nro 34

Ajatelkaa ihmiset, ajatelkaa. Ennen kuin tuomitsette.

On vastenmielistä ja rajatonta arvostella ja vaatia tietää syytä, jos se syy taustalla on vastaava. On tilanteita, joissa lapsikaan ei tiedä, joten miksi ihmeessä vakahenkilökunnan pitäisi tietää? Hoitakaa työnne niin hyvin kuin osaatte, ja luottakaa siihen, että vanhemmat eli toiset aikuiset, ovat miettineet päänsä puhki ja tehneet parhaan ratkaisun omalle perheelleen.

On itsensä ylentämistä kuvitella, että tietää toisen perheen asiat paremmin kuin he itse, tai osaisi ajatella paremmin lapsen edun, kuin vanhemmat itse.

Vierailija
55/125 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1-vuotiaan tavoitteissa on oppia istumaan potalla ja syödä lusikalla. Ei pitäisi olla vaikeaa opettaa noina vapaapäivinä tuota kotona.

Vierailija
56/125 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä aina kerrotaan, että "näitä vanhempia on paljon". Missä? Mistä tiedät, että tilanne on heillä tämä? En ole tavannut yhtäkään, joka toimisi näin, etenkään 1-vuotiaan kohdalla, niin hämmentää.

Itse olen perhepäivähoitaja ja tämä on kyllä ihan perus. Poikkeuksena ovat perheet jotka toimivat toisin. Ehkä ajatellaan että pph ei ole niin rankka lapselle kuin päiväkoti. Vanhemmat kertovat ihan avoimesti olevansa vapaalla ja silti tuovat 1-vuotiaan hoitoon täydeksi päiväksi. Harvassa on ne perheet jotka pitävät ylimääräisiä vapaita lapsella vaikka vanhemmalla olisi niitä joka viikko esim vuorotyöstä johtuen. 

Vierailija
57/125 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä aina kerrotaan, että "näitä vanhempia on paljon". Missä? Mistä tiedät, että tilanne on heillä tämä? En ole tavannut yhtäkään, joka toimisi näin, etenkään 1-vuotiaan kohdalla, niin hämmentää.

Itse olen perhepäivähoitaja ja tämä on kyllä ihan perus. Poikkeuksena ovat perheet jotka toimivat toisin. Ehkä ajatellaan että pph ei ole niin rankka lapselle kuin päiväkoti. Vanhemmat kertovat ihan avoimesti olevansa vapaalla ja silti tuovat 1-vuotiaan hoitoon täydeksi päiväksi. Harvassa on ne perheet jotka pitävät ylimääräisiä vapaita lapsella vaikka vanhemmalla olisi niitä joka viikko esim vuorotyöstä johtuen. 

Ja rehellisesti tämä herättää minussa ristiriitaisia ajatuksia. Tottakai hoidan työni eikä ole minun asiani arvostella, mutta en voi sille mitään että välillä säälittää lapset kun huomaa ettei vanhemmat vaan halua olla heidän kanssaan yhtään ylimääräistä aikaa. Illallakin paras on jos menevät mahdollisimman aikaisin nukkumaan.

Vierailija
58/125 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei isovanhempia näkynyt auttamassa. Surutta välillä hengitin päivän lomalla, kun lapsi oli hoidossa.

Vierailija
59/125 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt oli kyse yksivuotiaasta.

Kaksi vuotiaaksi lapsi tarvitsee eniten apua, 24/7. Hyvä, että vanhemmat saa lepoa välillä.

Yhteiskunnan tärkeimmät tuettavat ovat pienten lasten vanhemmat. Suomi ei jatku ilman lapsia.

Vierailija
60/125 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä päivästä olen maksanut. Pidä huoli omista asioistasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan