Ihmiset, jotka eivät palauta astioita ruokapaikoissa, vaikka on selvästi merkitty astioidenpalautuspiste
Kaikki jätetään pöytään levälleen ja "kyllä siivoojat siivoo" (ihan omin korvin kuultua naapuripöydästä). Miksi toimitaan noin? Mikä on ettei voi viedä niitä astioita sinne palautukseen niin kuin kaikki muutkin? Ymmärrän liikuntarajoitteiset ja rollaattorivanhukset kyllä, mutta te muut, mikä on tekosyynne?
Kommentit (180)
Jos kuulu palauttaa astiat ja ei tee niin se on pois henkilökunnan tauoista. Ettäs kehtaatte!
Vit**taa kun porukka jättää astiansa ja roskansa pöytään seuraavien asiakkaiden siivottavaksi. Ruuhka-aikaan henkilökunta ei ehdi kerätä niitä samaa tahtia kuin i*iootit sotkevat eli kun tulet ravintolaan, saat ensimmäisenä alkaa kerätä minkälienee Kalevin tai Ritvan kahvikuppeja, nenäliinoja ja leivänmuruja pöydästä, jotta pääset itse syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vit**taa kun porukka jättää astiansa ja roskansa pöytään seuraavien asiakkaiden siivottavaksi. Ruuhka-aikaan henkilökunta ei ehdi kerätä niitä samaa tahtia kuin i*iootit sotkevat eli kun tulet ravintolaan, saat ensimmäisenä alkaa kerätä minkälienee Kalevin tai Ritvan kahvikuppeja, nenäliinoja ja leivänmuruja pöydästä, jotta pääset itse syömään.
Ehkä enemmänkin nykyään Ella-Nella-Serafiinojen ja Veeti-Jonsku-Leevien sotkuja
Ongelma poistuisi jos JOKAINEN asiakas jättäisi astiansa pöytään ja tekisi näin aina ja kaikissa ravintoloissa.
Silloin henkilökuntaa olisi pakko palkata.
Nyt ravintoloista se joka onnistuu teettämään henkilökunnan tehtäviä eniten asiakkailla voittaa. Se joka ottaa työntekijöitä tekemään tehtävät häviää.
Jatkossa tilaat ruokasi automaatilta, noidat tiskiltä ja palautat astiasi itse. Vielä kun joku keksii miten saa asiakkaat siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos kuulu palauttaa astiat ja ei tee niin se on pois henkilökunnan tauoista. Ettäs kehtaatte!
Pitäisikö työnantajan tehdä asialle jotain? Siis sen tahon jonka vastuulle nämä työntekijän mahdollisuudet pitää taukoja kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut aikuiset ovat siinä mielessä lapsellisia, että eivät suostu noudattamaan yhteisiä sääntöjä, ellei sääntöjen noudattamatta jättämisestä tule välitöntä sanktiota.
Osa osaa ajatella asian yhteiskunnallisesti laajemmin.
Täällä Jyväskylässä on lounasketju joka palkkaa osatyökykyisiä ihmisiä, kehitysvammaisia, ravintoloidensa tukitehtäviin. Tämä on hyvin harvinaista ja lähestulkoon ainoita työllistymisen mahdollisuuksia.
Miksi tämä mahdollisuus pitäisi ottaa pois ja lammasmaisesti viedä astiat pesuun. Työttömiä on vaikka kuinka.
Kahviloissa ja lounasravintoloissa pitäisi olla sen verran tarpeeksi henkilökuntaa että ne ainakin siivoisivat pöydät jokaisen asiakkaan jälkeen ts. pöytä pyyhitään ettei edellisen ruoantähteet, murut ym. jää seuraavalle asiakkaalle. Lounasravintolat joissa käyn, siellä on hintalaatu suhde niin hyvä että siellä vien tarjottimen pois mutta kahvilat jossa usein työntekijät seisoo ja rupattelee keskenään tiskin takana, niissä en vie astioita pois. Olen muutaman kerran laittanut viestiä esim. Picnic ketjuun että olisi kiva jos henkilökunta siivoaisi tahrat ym jäljet pois pöydistä..saamatta kertaakaan vastausta. Niin kauan kun löytyy maksavia asiakkaita niin eiheitä kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen ravintoloitsija on niin häikäilemättömän ahne, että laittaa asiakkaansa tekemään työntekijöidensä työt jotta voi kenkiä ne pihalle tai olla palkkaamatta kokonaan.
Jos palautat astiat itse, tuet juuri tuollaista ahneen ja itsekkään yrittäjän asennetta. Mitä seuraavaksi, pitääkö ruokakin kohta kokata itse? Käydä asioilla tukussa yrittäjän puolesta? Pyyhkiä pöydät ja mopata lattiat?
Ei kiitos, jätän astiat pöytään. Astioiden poisvienti itse on yhtä mätä konsepti kuin tipin jättäminen, molemmilla tekee ison karhunpalveluksen palvelualalle.
Miksi et vain jätä menemättä kahvilaan/ruokapaikkaa jossa astiat pitäisi palauttaa?
Mene paikkaan jossa niitä ei tarvitse viedä.
Mitäs sen ennakkoon tietää? Eivät ilmoittele tienvarressa, että meillä ei siivous kuulu hintaan, siivoa itse.
Riippuu paikasta ja tilanteesta. Jos on edullinen paikka ja hyvä palvelu& ruuhkaa niin vien pois ettå seuraava saa pöydän.
Jos on kallis paikka ja palvelu keskinkertaista tai huonoa- koen että en ole velvollinen viemään astioita.
Yleensä vien aina kipot pois mutta joskus on ollut tuo tilanne, että muutama asiakas, ei kiirettä- palvelu huonoa ja hinnat pilvissä. Silloin olem jättänyt astiat pöytään...
Suimi on kumma maa, maksa lounas makaroonista 15, 90 huom kahvi ei sisälly, hae sapuska itse, korjaa pöytäsi ruokailun jälkeen.Olen asiakas.Kohta varmaan vaaditaan tiskaamaan.Priamassa myyjä huutaa itsepalvelukassa jäjestämään korit siistimin.....sa suomilammas maksaa ja tekee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen maksava asiakas. En ole töissä ruokapaikassa. Jotain tolkkua.
Et sä siitä niin kovasti maksa. Pienipalkkaiset työntekijät joutuu korjaamaan siankin jäljet.
S ryhmällä menee hyvin, joten paljatkoon lisää työntekijöitä
Älkää vain luulko, että ahkera astioiden palautuksenne ja mahdollinen muu siivoamisenne liikeyrityksessä mitenkään alentaisi ostamienne tuotteiden hintoja. Se parantaa vain yrityksen voittoja, kun sen ei tarvitse palkata työntekijöitä.
Minulle ei tarvitse kuuna päivänä tulla kertomaan, että täällä on tällaiset säännöt. En koskaan noudata typeriä ja mielettömiä sääntöjä.
Jos ostan (yleensä kalliin) ruoan, juoman tai palvelun, olen velvollinen vain avaamaan lompakkoni ja maksamaan siitä.
Siihen ei todellakaan liity tiskien korjaamista pöydästä tai muuta siivoamista. En ole mitenkään velvollinen huolehtimaan, että seuraava asiakas saa puhtaan pöydän, vaan se on liikkeenharjoittajan tehtävä.
Älkää olko typeriä! Käyttäkää aivojanne!
Kuvittelevathan jotkut myös, että kritisoimalla asiakaspalvelua aspalle se paranee. Ei parane, asia ei pysty vaikuttamaan asiaan. Osoita valituksesi ylemmäs äläkä määy "ei kun mä sanon tämän nyt sulle", se ei johda mihinkään.
Ihan sama näissä itsepalvelurafloissa. Henkilökunta on mitoitettu sen mukaan, että asiakas toimii konseptin mukaan eikä sooloile. Sooloilulla saa vain hitaan palvelun (aika menee ylimääräiseen) ja joku toinen asiakas sotkuisen pöydän. Yhtään ketään ei palkata lisää. Kouluttakaa lastenne lisäksi itseänne älkääkä niitä, joiden työstä ette tiedä, päästään kaikki sujuvammin. Ja edelleen, palaute ylemmäs jos haluatte muutosta.
Jos maksan noin 30€ kahvilakäynnistä, jätän astiat pöytään ihan nätisti. Palvelu kuuluu mielestäni tämän hintaluokan käyntiin. Pikaruokapaikoissa ja lounaspaikoissa vien astiani, koska palvelusta ei siellä juurikaan makseta.
Olen jättänyt palauttamatta silloin, kun ei yksinkertaisesti näy palatuspistettä. Joskus kun on jo lähdössä ovella, on saattanut huomata, että se olikin nurkan takana ihan piilossa. Turistit varmaan myös jättävät palauttamatta, sillä tuo palautus on jokin suomalaisten oma juttu kahviloissa ja ravintoloissa, että pitäisi osallistua itse työntekoon siellä.
Vierailija kirjoitti:
Myös paperiservettiin niistäjät ovat vakiokalustoa Suomessa. Sitten se räkäinen servetti jätetään siihen tarjottimelle sil vous plait
Veikkaan että sellainen joka osaa ajatella tilannetta kahvilanpitäjän näkökulmasta haluaa palauttaa astiat keräyspisteeseen. Itse haluaisin nähdä sen vieressä mahdollisuuden käsien huuhteluun.
Näissä ihmisissä näkyy yhteistyö kyvyttömyys, epä empaattisuus, toisten ihmisten halveksiminen ja arvottaminen. Heissä näkyy kaikki kuvottavat ominaisuudet, mitä ihmisessä vaan voi olla. Eivät varmaan tervehdi siivoojaa eivätkä katso silmiin heidän alapuolella olevia orjiaan.
Jos maksu liittyy tähän asiaan, niin hintaa vain lisää ruoka annokseen. Se kuka palauttaa astiat, saa palauspisteestä lipukkeen, jolla seuraava ateria on edullisempi. Se on oikeudenmukaista.
Käsienpesupaikka (=lue pakollinen) pitäisi olla ennen noutopöytää, sekä astioiden palautus pisteessä.
Jotkut aikuiset ovat siinä mielessä lapsellisia, että eivät suostu noudattamaan yhteisiä sääntöjä, ellei sääntöjen noudattamatta jättämisestä tule välitöntä sanktiota.