Ihmiset, jotka eivät palauta astioita ruokapaikoissa, vaikka on selvästi merkitty astioidenpalautuspiste
Kaikki jätetään pöytään levälleen ja "kyllä siivoojat siivoo" (ihan omin korvin kuultua naapuripöydästä). Miksi toimitaan noin? Mikä on ettei voi viedä niitä astioita sinne palautukseen niin kuin kaikki muutkin? Ymmärrän liikuntarajoitteiset ja rollaattorivanhukset kyllä, mutta te muut, mikä on tekosyynne?
Kommentit (180)
Mitä enemmän teen henkilökunnalle kuuluvia töitä, sen vähemmän sinne tarvitsee palkata työntekijöitä.
Seuraavaksi: Pyyhitkö pöydän puhtaaksi seuraavalle tulijalle. Huuhteletko lautasen keittiötä varten puhtaaksi?
Ei kuulkaa ei. Sitten kun se tosiasiallisesti näkyy halvempina annoksina, niin ehkä?
Suomessa on euroopan kalleinta ruokaa ruokapaikoissa, sitten pitäisi itse vielä siivota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä ravintolassa huomasin vasta n. 10. kerran jälkeen että atereimien viereen oli jossain vaiheessa laitettu pieni post it lappu "viethän astiat niille varattuun paikkaan". Kukaan ei varmaan ole tuota lappua huomannut. Ihan. Vahingossa sen luin.
Ravintola on ravintola ja astioiden vienti ei kuulu asiakkaalle! Sama baareissa. Vain pikaruokapaikoissa voi velvoittaa astioiden viennin asiakkaalle.
Jos ravintola on ravintola niin miksi pikaruokapaikat voivat toimia eri periaatteella? Ravintoloita nekin ovat.
En palauta astioitani, koska en ole ravintolassa töissä. Laitan kyllä astiani pöydällä siististi pinoon ja pyyhkäisen servetillä, jos pöydälle on jotain tippunut. En jätä pöytää sikolätiksi jälkeeni. Mutta astioiden kantaminen ei kuulu asiakkaalle.
Vierailija kirjoitti:
En palauta astioitani, koska en ole ravintolassa töissä. Laitan kyllä astiani pöydällä siististi pinoon ja pyyhkäisen servetillä, jos pöydälle on jotain tippunut. En jätä pöytää sikolätiksi jälkeeni. Mutta astioiden kantaminen ei kuulu asiakkaalle.
Ai jossain koulun ruokalassa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän teen henkilökunnalle kuuluvia töitä, sen vähemmän sinne tarvitsee palkata työntekijöitä.
Seuraavaksi: Pyyhitkö pöydän puhtaaksi seuraavalle tulijalle. Huuhteletko lautasen keittiötä varten puhtaaksi?
Ei kuulkaa ei. Sitten kun se tosiasiallisesti näkyy halvempina annoksina, niin ehkä?
Suomessa on euroopan kalleinta ruokaa ruokapaikoissa, sitten pitäisi itse vielä siivota?
Ei näköjään ole mitään käsitystä kulurakenteista suomessa. Ja nuo "mitä seuraavaksi, pitääkö asiakkaan tiskata itse lautasensa" väitteet on ihan turhaa asian vääntelemistä. Missään ei asiakkaan tarvitse siivota eikä tiskata. Turha väännellä yhtään.
En tietääkseni ole sopinut olevani siellä töissä,
Eipä siihen ole kuin kaksi syytä: itsekkyys tai se että saa kiksejä kun "piika" siivoaa. Ihan tarjoilijan näkökulmasta sanon. Kaikki normaalit ihmiset vievät astiansa.
Vierailija kirjoitti:
En tietääkseni ole sopinut olevani siellä töissä,
Säälin sinua, jos koet astioiden palautuksen työksi. Ihan oikeasti. Olen loputtoman kiitollinen omille vanhemmilleni kunnollisesta kasvatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen ravintoloitsija on niin häikäilemättömän ahne, että laittaa asiakkaansa tekemään työntekijöidensä työt jotta voi kenkiä ne pihalle tai olla palkkaamatta kokonaan.
Jos palautat astiat itse, tuet juuri tuollaista ahneen ja itsekkään yrittäjän asennetta. Mitä seuraavaksi, pitääkö ruokakin kohta kokata itse? Käydä asioilla tukussa yrittäjän puolesta? Pyyhkiä pöydät ja mopata lattiat?
Ei kiitos, jätän astiat pöytään. Astioiden poisvienti itse on yhtä mätä konsepti kuin tipin jättäminen, molemmilla tekee ison karhunpalveluksen palvelualalle.
Miksi et vain jätä menemättä kahvilaan/ruokapaikkaa jossa astiat pitäisi palauttaa?
Mene paikkaan jossa niitä ei tarvitse viedä.
Eli kahvilaan mennessä pitää ensin selvittää onko siellä
Käytkö sä kaupungissa keskimäärin kerran vuodessa, vai miten noiden selvittely on aina tarpeellista? Vilkaisullahan sen näkee ja palaa sit paikkaan, jonka konsepti miellyttää itseä.
Minä maksan tästä, minä haluan palvelua, minä en kanna astioita, minä olen kus*pää.
Ymmärtäisivät vaan sen, että jos luovutaan siitä, että ihmiset palauttavat itse astiat, pitää palkata työntekijöitä hoitamaan salin puolta ja jos on palkattava työntekijöitä (tai annettava lisää vuoroja olemassaoleville), nousevat kustannukset. Ja mistäkö ne rahat sitten otetaan? No hinnoissahan te sitten sen näette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä ravintolassa huomasin vasta n. 10. kerran jälkeen että atereimien viereen oli jossain vaiheessa laitettu pieni post it lappu "viethän astiat niille varattuun paikkaan". Kukaan ei varmaan ole tuota lappua huomannut. Ihan. Vahingossa sen luin.
Ravintola on ravintola ja astioiden vienti ei kuulu asiakkaalle! Sama baareissa. Vain pikaruokapaikoissa voi velvoittaa astioiden viennin asiakkaalle.
Jos ravintola on ravintola niin miksi pikaruokapaikat voivat toimia eri periaatteella? Ravintoloita nekin ovat.
Ei edes pikaruokapaikoissa velvoiteta viemään tarjotinta.
Vierailija kirjoitti:
Maksan ruoasta. Miksi minun pitäisi palauttaa astiat? Entä jos seuraavaksi pyydettäisiin myös tiskaamaan ne, ja osoitettaisiin sille joku piste? McSiivojat käyttävät McMoppia, siitä heille maksetaan. Jotain rajaa ravintoloiden tehtävien ulkoistamisella asiakkaillekin on oltava.
Kerropa tuo seuraavan kerran jo kassalla tilausta tehdessä, niin saat ruoat suoraan käteen ilman astioita. Maksat ruoasta, mutta miksi sitten odotat muiden palvelevan sinua?
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä kuin en koskaan käytä itsepalvelukassoja. Tuotteen hinnassa on palvelu.
Minä käytän itsepalvelukassoja nopeuden takia, enkä todellakaan itke mistään palvelusta. Tuotteen hinta on tuotteen hinta, palvelun hinta on asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Eipä siihen ole kuin kaksi syytä: itsekkyys tai se että saa kiksejä kun "piika" siivoaa. Ihan tarjoilijan näkökulmasta sanon. Kaikki normaalit ihmiset vievät astiansa.
Älä nyt kuvittele itsestäsi liikoja. Kuule en mieti sinua tai saa mitään kiksejä. Ihan vaan laiskuuttani ei kiinnosta viedä.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan tästä, minä haluan palvelua, minä en kanna astioita, minä olen kus*pää.
Ymmärtäisivät vaan sen, että jos luovutaan siitä, että ihmiset palauttavat itse astiat, pitää palkata työntekijöitä hoitamaan salin puolta ja jos on palkattava työntekijöitä (tai annettava lisää vuoroja olemassaoleville), nousevat kustannukset. Ja mistäkö ne rahat sitten otetaan? No hinnoissahan te sitten sen näette.
No onneksi ei ole pikkurahan puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Olen maksava asiakas. En ole töissä ruokapaikassa. Jotain tolkkua.
Saat halpaa ruokaa sillä että palautat ne astiat. Jos et halua palauttaa niin mee sitte johonki kalliimpaan paikkaan missä ei tartte palautella. Urpo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt kuvittele itsestäsi liikoja. Kuule en mieti sinua tai saa mitään kiksejä. Ihan vaan laiskuuttani ei kiinnosta viedä.
Eli olet itsekäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näköjään ole mitään käsitystä kulurakenteista suomessa. Ja nuo "mitä seuraavaksi, pitääkö asiakkaan tiskata itse lautasensa" väitteet on ihan turhaa asian vääntelemistä. Missään ei asiakkaan tarvitse siivota eikä tiskata. Turha väännellä yhtään.
Tiskaamis- tai siivoamisvelvoitetta ei ikinä tulisi, sillä jäljestä ei voisi mennä takuuseen. Todennäköisesti aivan surkeaa suurimman osan aikaa ja sitten henkilökunnan aikaa menisi entistä enemmän asiakkaiden jälkien siivoamiseen.
Aasien jättämien astioiden siivoaminen sujuu sentään samalla kun muutenkin hakee astioita tai siivoaa pöytiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin. Melkein tekisi mieli antaa papukaijamerkki, kun joku noin avoimesti myöntää olevansa kusipää. Mutta en anna. Siinä kun ei ole mitään hienoa olla kusipää. Ei vaikka jotkut harhaiset niin kuvitteleekin.
Ainoa kerta kun olen tarkoituksellisesti jättänyt astiat palauttamatta, oli eräällä pienellä huoltoasemalla josta tilasin hampurilaisaterian. Olin ainoa asiakas, mutta heti jälkeeni tuli toinen joka tilasi myös hampparin. Hän sai ateriansa ensin, melko nopeastikin. Minä odotin omaani vielä pitkän tovin sen jälkeen. Sitten tulee tarjoilija ateriani kanssa "olihan se tämä tuplajuusto?". No ei, vaan ihan tavallisen hamppariaterian tilasin. Tarjoilija vaan toteaa olkiaan kohauttaen "noh se on nyt tämmönen, toivottavasti ei haittaa". Mukana piti olla myös tilaamani valkosipulidippi, vaan enpä saanut sitäkään.
Tämä ei minua olisi muuten haitannut, olin ymmärtäväinen ja sanoinkin tarjoilijalle, että ei hätää, kyllä tämä kelpaa. Mutta sitten! Näin kun tarjoilija meni kassatytön luo ja jotain supisivat ja naureskelivat osoittaen minua! Siinä kohtaa totesin että jaahas, vai että tämmöstä touhua! Menin välittömästi kysymään dippiäni, joka tilauksestani puuttui, mutta juuri tiskille tulleet kahvipullan ostajat huomioitiin ensin ja minut ignoorattiin taas. Korotin hieman ääntäni, en agressiivisesti vaan hieman, kysyen että mites se dippi mikä piti olla tilauksessani. Äkkiä sieltä keittiöstä tarjoilija kiikuttikin sen sitten, ojensi sen mulle sanomatta mitään.
Jotenkin niin ylimielinen palvelu ja nimenomaan tuo, että asiakaspalvelu ryssii tilauksen ja kuittaa sen vaan "noh se on nyt semmonen" ja sitten vielä supistaan ja nauretaan päälle, ja vielä sen päälle kun vaadin tilaukseeni kuulunutta dippiä, niin ignoorataan täysin. Tämä tapahtumaketju johti siihen, että jätin astiat pöytään ja hieroin käsipaperilla pöydän läpeensä dipillä. Tyhmää kyllä, myönnän, mutta mitäs naureskelivat, vaikka itse ryssivät pahoin. Siinäpähän siivosivat!