Ihmiset, jotka eivät palauta astioita ruokapaikoissa, vaikka on selvästi merkitty astioidenpalautuspiste
Kaikki jätetään pöytään levälleen ja "kyllä siivoojat siivoo" (ihan omin korvin kuultua naapuripöydästä). Miksi toimitaan noin? Mikä on ettei voi viedä niitä astioita sinne palautukseen niin kuin kaikki muutkin? Ymmärrän liikuntarajoitteiset ja rollaattorivanhukset kyllä, mutta te muut, mikä on tekosyynne?
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Jos henkilökunnalla on ylimääräistä aikaa, niin heidän pitäisi tarjoutua tuomaan ruoka pöytään ja hoitaa pöydän siivous. Samalla varmistuu, että pöytä on puhdas seuraavalle.
Jos viet astiat, mutta et tietenkään pyyhi pöytää, niin ei sitä heti pyyhi henkilökuntakaan.
Miksi se pöytä olisi jäljiltäsi siivoton kun sinulla on ollut tarjotin? Ne tarjottimetkin maksaa (ja jokaisen käytön jälkeen pesu maksaa ja vie henkilökunnan aikaa). Melkoinen porsas pitää olla, että saa roiskittua tarjotinta laajemmalle. Sikolätti-käyttäytyvät epäkehittyneet ihmiset voi järjestää lättiruokailunsa kotonaan. Palkatulla (verokortti, koska sivukulut) palvelijallaan tai ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen maksava asiakas. En ole töissä ruokapaikassa. Jotain tolkkua.
Jätätkö kauppareissulla kärryn tai korin "jonnekin", kun eihän asiakasta voi velvoittaa palauttamaan niitä?
Kyllä tosi moni jättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotan saavani palvelua, koska olen maksanut siitä. Jos astiat pitää itse viedä, niin on lähes sama ostaa eväät S-marketista ja mussuttaa puistossa. Poikkeus tähän sääntöön on halvat lounasruokalat ja pikaruokalat, niissä ei olla viihtymässä, vaan syömässä.
Sinä olet maksanut vain ruoasta. Et palvelusta.
Väärin. Kahvilaan mennään viihtymään. Olennainen osa kokemusta on, ettei asiakas joudu tiskaamaan itse astioita tai keittämään kahvia. Huomaa, että osa suomalaisista on ihan metsäläisiä, kuuluu etikettiin jättää astiat pöytään.
Nimeä kahvila tai ravintola, jossa sinua on vaadittu tiskaamaan astiat tai keittämään kahvin itse?
Kahvila. Paikka, jonka joku muu siivoaa, valmistaa tarjottavat, keittää kahvin ja korjaa pöydän.
Koti. Teet kaiken itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen niin koska lounasaterian hinnassa se pitäisi näkyä. Palkatkoot lisää henkilökuntaa jos ei paikka meinaa pysyä siistinä.
Pikaruokapaikoissa vien aina.
Naurettavaa kuvitella että palkataan lisää henkilökuntaa,ne vähäiset työntekijät joutuvat vaan vielä enemmän juoksemaan.Muut asiakkaat kiittää sinunlaisia kun pöydät on sotkuiset.
Tuskin se henkilökunta niitä sitten ehtii pyyhkimäänkään.
Vierailija kirjoitti:
Vien ainoastaan silloin, jos palautuspiste on näkyvillä ja poistumisreitin varrella. En lähde etsimään sitä mistään nurkista. Maksavaa asiakasta ei voida velvoittaa osallistumaan ravintolan/kahvilan töihin.
Tämä. Kävin viikolla syömässä kulma nimisessä lounaspaikassa, ja siellä ei ollut ainoatakaan kylttiä näkösällä astiapalautusta varten eikä myöskään wc:tä oltu merkitty. Lopulta ne sijaitsivat molemmat kulman takana jonne ei näe. Olisin jättänyt astiat pöytään, mutta vessassa oli käytävä, ja samalla huomasin piilossa pienen pöydän ja roskiksen ja siinä muutamia astioita niin jätin siihen. Olikohan edes oikea paikka🤔
En aina vie. Syy on se että palkatkoon siivoojia.
Valinnanvafaa on, mutta näköjään moni haluaa edulliseen paikkaan, johon kuuluu kalliin paikan palvelu.
Astioiden jättäminen pöytään kuuluu hyviin tapoihin.
Vierailija kirjoitti:
Tämän vuoksi suomalaisia on työttömänä. Ei haluta maksaa palvelusta.
Ei haluta maksaa, mutta silti vaaditaan sitä. Siinä se ristiriita.
Vierailija kirjoitti:
En aina vie. Syy on se että palkatkoon siivoojia.
Siivooja varmaan onkin palkattu, mutta astioiden palautus on yleensä tarkoitettu asiakkaan tehtäväksi. Kalliimmat paikat ovat sitten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotan saavani palvelua, koska olen maksanut siitä. Jos astiat pitää itse viedä, niin on lähes sama ostaa eväät S-marketista ja mussuttaa puistossa. Poikkeus tähän sääntöön on halvat lounasruokalat ja pikaruokalat, niissä ei olla viihtymässä, vaan syömässä.
En ole vielä koskaan Suomessa käynyt ravintolassa missä olisi erikseen palvelumaksu. Oletus on, että kuuluu hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä koskaan Suomessa käynyt ravintolassa missä olisi erikseen palvelumaksu. Oletus on, että kuuluu hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen maksava asiakas. En ole töissä ruokapaikassa. Jotain tolkkua.
Jätätkö kauppareissulla kärryn tai korin "jonnekin", kun eihän asiakasta voi velvoittaa palauttamaan niitä?
Varmasti jättää myös sen tekemättä. Tietynlaiset ihmiset ovat tuollaisia.
Riippuu hinnasta ja palvelusta. Pääsääntöisesti en syö kahvilahenkilökunnan leipää. Samoin kaupat voisivat palkata kunnon palkalla työttömiä henkilöitä huolehtimaan kärryistä ja auttamaan pakkaamisessa ja vanhusten ostosten kantamisesta. Yritän välttää sellaisia kauppoja, missä kärryt on lukittu
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä ravintolassa huomasin vasta n. 10. kerran jälkeen että atereimien viereen oli jossain vaiheessa laitettu pieni post it lappu "viethän astiat niille varattuun paikkaan". Kukaan ei varmaan ole tuota lappua huomannut. Ihan. Vahingossa sen luin.
Ravintola on ravintola ja astioiden vienti ei kuulu asiakkaalle! Sama baareissa. Vain pikaruokapaikoissa voi velvoittaa astioiden viennin asiakkaalle.
Juntit eivät tajua, että kahvilaan mennään nauttimaan elämästä ja joku muu palvelee. En palauta astioita myöskään tasokkaassa baarissa. On ihan alkeellisinta etikettiä, ettei asiakas tee astiahuoltoa. Olen itsekin ollut töissä hyvätasoisessa kahvilassa ja aktiivisesti estelin asiakkaita (yleensä jotain maalaisia) tekemästä astiahuoltoa. Kuuluu palveluun.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu hinnasta ja palvelusta. Pääsääntöisesti en syö kahvilahenkilökunnan leipää. Samoin kaupat voisivat palkata kunnon palkalla työttömiä henkilöitä huolehtimaan kärryistä ja auttamaan pakkaamisessa ja vanhusten ostosten kantamisesta. Yritän välttää sellaisia kauppoja, missä kärryt on lukittu
Voisivat palkata juu, mutta se näkyisi hinnoissa.
Missä välissä se pöytä pyyhitään. Kun jätän astiat pöytään toivon ,että henkilökunta vie ne pois ja pyyhkii myös pöydän ihan hygienian nimissä.
Onhan paljon ravintoloita, joissa noin tehdään. Sitten on niitä, joissa on tarkoitus asiakkaiden palauttaa astiansa. Näillä on toki eroa hintatasossa.