Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmiset, jotka eivät palauta astioita ruokapaikoissa, vaikka on selvästi merkitty astioidenpalautuspiste

Vierailija
18.05.2025 |

Kaikki jätetään pöytään levälleen ja "kyllä siivoojat siivoo" (ihan omin korvin kuultua naapuripöydästä). Miksi toimitaan noin? Mikä on ettei voi viedä niitä astioita sinne palautukseen niin kuin kaikki muutkin? Ymmärrän liikuntarajoitteiset ja rollaattorivanhukset kyllä, mutta te muut, mikä on tekosyynne?

Kommentit (180)

Vierailija
41/180 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen ravintoloitsija on niin häikäilemättömän ahne, että laittaa asiakkaansa tekemään työntekijöidensä työt jotta voi kenkiä ne pihalle tai olla palkkaamatta kokonaan.

Jos palautat astiat itse, tuet juuri tuollaista ahneen ja itsekkään yrittäjän asennetta. Mitä seuraavaksi, pitääkö ruokakin kohta kokata itse? Käydä asioilla tukussa yrittäjän puolesta? Pyyhkiä pöydät ja mopata lattiat? 

Ei kiitos, jätän astiat pöytään. Astioiden poisvienti itse on yhtä mätä konsepti kuin tipin jättäminen, molemmilla tekee ison karhunpalveluksen palvelualalle.

Miksi et vain jätä menemättä kahvilaan/ruokapaikkaa jossa astiat pitäisi palauttaa?

Mene paikkaan jossa niitä ei tarvitse viedä.

Eli kahvilaan mennessä pitää ensin selvittää onko siellä palautuskärry ja vaatiiko kahvila asiakasta viemään astiat sinne. Oletan, että palvelu kuuluu aina hintaan ellei sitä erikseen ovessa mainita.

Vierailija
42/180 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen ravintoloitsija on niin häikäilemättömän ahne, että laittaa asiakkaansa tekemään työntekijöidensä työt jotta voi kenkiä ne pihalle tai olla palkkaamatta kokonaan.

Jos palautat astiat itse, tuet juuri tuollaista ahneen ja itsekkään yrittäjän asennetta. Mitä seuraavaksi, pitääkö ruokakin kohta kokata itse? Käydä asioilla tukussa yrittäjän puolesta? Pyyhkiä pöydät ja mopata lattiat? 

Ei kiitos, jätän astiat pöytään. Astioiden poisvienti itse on yhtä mätä konsepti kuin tipin jättäminen, molemmilla tekee ison karhunpalveluksen palvelualalle.

Miksi et vain jätä menemättä kahvilaan/ruokapaikkaa jossa astiat pitäisi palauttaa?

Kuule ei ole mun murhe jääkö astiat pöytään vai ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/180 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos peruspalvelu ei kuulu hintaan, sen pitää myös näkyä.

Only in Finland.

Vierailija
44/180 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos henkilökunnalla on ylimääräistä aikaa, niin heidän pitäisi tarjoutua tuomaan ruoka pöytään ja hoitaa pöydän siivous. Samalla varmistuu, että pöytä on puhdas seuraavalle.

Jos viet astiat, mutta et tietenkään pyyhi pöytää, niin ei sitä heti pyyhi henkilökuntakaan.

Vierailija
45/180 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas se näköjään iso vaiva ja suorastaan TYÖ viedä ruokailun jälkeen se tarjotin sinne palautuskärryyn. Ja että kun maksetaan ruoasta (valinta jonka itse teit) niin melkein pitäisi asiakaspalvelijoiden pyyhkiä asiakkaan persekin, koska "on maksettu palvelusta byhyy byhyy". Ei voi kun nauraa :D Sääli vain asiakaspalvelijoita.  -AP

Vierailija
46/180 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävisi vähän hitaampi palvelukulttuuri. Asiakkaat ihan rauhassa pöytiin istumaan ja tarjoilijat tulevat kysymään tilauksia sieltä. Työntekijät vievät astiat pois samalla kun siivoavat pöydän. Siitä, ystävällisestä palvelusta ja laadusta olen valmis maksamaan. Muualla Euroopassa on pystybaareja missä saa espresson eurolla nopeasti tiskillä. Meillä on vain kiire, korkea hintataso ja paha maku. Vai pitäisikö tehdä pettuleivästä bisnestä? #paulig

Vierailija
47/180 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen maksava asiakas. En ole töissä ruokapaikassa.  Jotain tolkkua. 

Jos käyt julkisessa vessassa, jätätkö huuhtelematta, kun ethän sinä sen kiinteistön siivooja ole? 

Huono esimerkki. 

Vierailija
48/180 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen maksava asiakas. En ole töissä ruokapaikassa.  Jotain tolkkua. 

Jos käyt julkisessa vessassa, jätätkö huuhtelematta, kun ethän sinä sen kiinteistön siivooja ole? 

En vain jätä huuhtelematta vaan myös pyyhkimättä. Ei kuulu sellainen yleisen vessan käyttäjille.

Vessapaperikin on usein loppu. Oma rulla pitäisi aina olla varalla.

Vierailija
49/180 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotkujen siivoaminen on jo huomiotu kalliissa hinnoissa. 

Vierailija
50/180 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisia pitää passata kehdosta hautaan.

Toisilla on asenne. Olen maksanut tästä, joten jätän sen tähän. Vaikkei sitä hintaan ole lisättykään.

Toisaalta noi jättäjät on joskus ihan paikallaan. Koska ihmiset on käsittämättömiä porsaita. Vaikka alla olisi tarjotin. Viiskymppiset levittää ruokansa pahemmin kuin sormilla syövät taaperot. Kun henkilökunta hakee noiden jättäjien vehkeet pois. Samalla näkevät pöytien likaisuusasteen. Ärsyttävämpää on mennä pöytään joka on rävitty ruokaa täyteen ja siivous pitää pyytää.

Vierailija
51/180 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan saavani palvelua, koska olen maksanut siitä. Jos astiat pitää itse viedä, niin on lähes sama ostaa eväät S-marketista ja mussuttaa puistossa. Poikkeus tähän sääntöön on halvat lounasruokalat ja pikaruokalat, niissä ei olla viihtymässä, vaan syömässä.

Vierailija
52/180 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävisi vähän hitaampi palvelukulttuuri. Asiakkaat ihan rauhassa pöytiin istumaan ja tarjoilijat tulevat kysymään tilauksia sieltä. Työntekijät vievät astiat pois samalla kun siivoavat pöydän.

Kun myyjä on siivoamassa niitä pöytiä, niin siinä sitten tiskillä jonossa jupistaan, että mikä tässä kestää.

Vierailija
53/180 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että ravintolassa on piste, jonne voisi astiat palauttaa, ei tarkoita sitä, että asiakkaiden pitäisi sinne ne astiat palauttaa! Kuinka monta ravintolaa olet nähnyt jossa käsketään palauttamaan astiat johinkin keräyspisteeseen? Ja en puhunut mistään koulun tai firman ruokalasta.

Yleensä ravintolassa on vain joku kärry laitettu tai piste palauttamisella, niin osa ihmisistä ryhtyy niitä hyödyntämään. Mutta mitään pakkoihin tai ohjeistuksiin en ole ravintoloissa törmännyt.

Vierailija
54/180 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen niin koska lounasaterian hinnassa se pitäisi näkyä. Palkatkoot lisää henkilökuntaa jos ei paikka meinaa pysyä siistinä. 

Pikaruokapaikoissa vien aina. 

Naurettavaa kuvitella että palkataan lisää henkilökuntaa,ne vähäiset työntekijät joutuvat vaan vielä enemmän juoksemaan.Muut asiakkaat kiittää sinunlaisia kun pöydät on sotkuiset.

Vierailija
55/180 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule ei ole mun murhe jääkö astiat pöytään vai ei.&nbsp

K-päitä riittää näköjään.Minä-minäminä.

Vierailija
56/180 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää käyttäytyä sen mukaan mikä ravintolan konsepti ja hintataso on.

32 euron kala-annoksen hintaan kuuluu, että tarjoilija sen tuo ja tarjoilee kertoen raaka-aikeista ja vie lautasen mennessä.

Sen sijaan Ikean 0,75 euron nakkisämpylä syödään niin, että viedään itse roskat roskiin. 

Vierailija
57/180 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotan saavani palvelua, koska olen maksanut siitä. Jos astiat pitää itse viedä, niin on lähes sama ostaa eväät S-marketista ja mussuttaa puistossa. Poikkeus tähän sääntöön on halvat lounasruokalat ja pikaruokalat, niissä ei olla viihtymässä, vaan syömässä.

Sinä olet maksanut vain ruoasta. Et palvelusta.

Vierailija
58/180 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sotkujen siivoaminen on jo huomiotu kalliissa hinnoissa. 

Sielöä huippuravintolassa sinun ei tarvikaan kerätä astioitasi,jos tavallisessa kahvilassa et kerää,osoitat vaan omaa junttimaisuuttasi.

Vierailija
59/180 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on harmaata aluetta, että pitääkö astiat palauttaa itse vai ei. Joissain ravintoloissa on selvä etiketti. Esim koulu- ja työpaikkaruokaloissa viedään tarjotin itse, hesburgerissa samoin. Finediningissa ei missään nimessä tarvitse itse viedä tiskejä.

Mutta entä kesällä kahvilan terassi, jonka sivulla on kori ja piste, jossa on joitain astioita? Kalliit annokset ja tarjoillaan, mutta kuuluuko astiat viedä itse?

Vierailija
60/180 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet maksanut vain ruoasta. Et palvelusta.

Väärin. Kahvilaan mennään viihtymään. Olennainen osa kokemusta on, ettei asiakas joudu tiskaamaan itse astioita tai keittämään kahvia. Huomaa, että osa suomalaisista on ihan metsäläisiä, kuuluu etikettiin jättää astiat pöytään.