Elatusmaksujärjestelmä on aikansa elänyt ja rikki
Sanon tämän nyt suoraan: nykyinen elatusmaksusysteemi on täysin epäreilu ja vanhanaikainen. Lapsesta huolehtiminen on toki yhteinen vastuu, mutta miksi toinen vanhempi yleensä isä määrätään automaattisesti käveleväksi lompakoksi ilman, että kukaan kysyy miten rahat käytetään?
Moni maksaa kiltisti joka kuukausi, vaikka ei saa päättää lapsen asioista, nähdä tätä kuin satunnaisesti, ja usein joutuu katsomaan, kun ex-puoliso käyttää rahat uusiin huulitäytteisiin tai Teneriffan matkoihin. Lapsen hyväksi? Toki, silloin kun niin tehdään mutta kukaan ei valvo sitä. Äiti voi puhaltaa rahat menemään mihin hölynpölyyn ikinä huvittaa.
Miksi emme puhu siitä, että elatusmaksut ovat monelle keino manipuloida ja kontrolloida?
Miksi elatusvelvollisuus toimii oletuksilla, jotka eivät enää vastaa nykyaikaa?
Jos nainen ei hoida lapsiaan hän on huono äiti.
Jos mies ei maksa hän on rikollinen.
Missä kohtaa tämä muuttui oikeudenmukaiseksi?
On korkea aika päivittää koko järjestelmä 2020-luvulle, vai jatketaanko muka vanhalla rikkinäisellä kaavalla, jossa toinen maksaa ja toinen korjaa hedelmät ja kontrolloi?
Kommentit (2132)
Vierailija kirjoitti:
Minä maksoin viimeiset elarit ex vaimolle 2020 ja sen jälkeen oon maksanut suoraan meidän lapsen tilille rahaa 800 euroa kk/ssa (maksoin silloinkin mutta ex vaimolle), kun muutti opiskelun perässä toiselle paikkakunnalle 16 vuotiaana. Sen jälkeen ex kysynyt joka kk rahaa lainaan erinäisitä syistä. Ei ennen sitä koskaan
Olethan tietoinen, että tuosta voi seurata lapselle veroseuraamuksia. Verottaja tulkitsee lahjaksi ja lätkäisee lahjaveron. Voi huoletta esimerkiksi maksaa lapsen vuokran. Mutta jos antaa lapselle rahaa vuokranmaksua varten, tämä tulkitaan lahjaksi.
Se ehkäisee, joka ei lapsia halua. Noin yksinkertaista se on. En ymmärrä miehiä, jotka eivät halua lapsia, mutta eivät itse tee mitään ehkäisyn eteen. Kyseessä on elämän tärkein asia ja se jätetään hoitamatta.
Jos mies ei missään nimessä halua lasta, niin vaihdevuodet ohittanut nainen on turvallinen seksikumppani. Se ei ainakaan tule raskaaksi
Myös naisen kannattaa miettiä kenen kanssa harrastaa seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti oli se, että isä oli maksanut lapsen äitille ylimääräistä LAPSEN kuluihin ja lapsi oli isovanhemmilla ja äiti käytti elarit sekä lisäkulut siellä reissussa itse ja yhtään ei mennyt lapsen elämiseen
Ihan samalla tavalla lapsesta menee vesimaksu ja vakuutusmaksut olipa lapsi kotonaan tai mummolassa. Se taas on hyväntekeväisyyttä, jos mummo ei peri lapsen kuluja hoitoajasta, mutta ei se vaikuta elatusmaksuun.
Vakuutusmaksu on 9 euroa kk. Vesimaksussa lapsen osuus on 10 euroa. Huikeat 19 euroo. Uudet Haalarit ja kengätkin pitää ostaa joka kk?
Asunnosta ei ole kuluja, kun on lomamatkalla?
Ootko kuullut omistusasunnoista?
En ole kosk
Erikoista. Ei minulla ole vastiketta, vedestä maksan kulutuksen mukaan ja lämmitystä voi pienentää useamman asteen, jollei asunnossa oleskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti oli se, että isä oli maksanut lapsen äitille ylimääräistä LAPSEN kuluihin ja lapsi oli isovanhemmilla ja äiti käytti elarit sekä lisäkulut siellä reissussa itse ja yhtään ei mennyt lapsen elämiseen
Ihan samalla tavalla lapsesta menee vesimaksu ja vakuutusmaksut olipa lapsi kotonaan tai mummolassa. Se taas on hyväntekeväisyyttä, jos mummo ei peri lapsen kuluja hoitoajasta, mutta ei se vaikuta elatusmaksuun.
Kuinka monta kertaa pitää kertoa, että äiti käytti yli 500 euroa lapsen elämiseen tarkoitettuista rahoista omiin matkakuluihin ja 0 itse lapseen. Huomaa just tän järjestelmän hyväkskäyttäjien ajatuksen kulun.
Mistä me tiedämme, ettei antanut mummolle elareita? Ja jos ei antanut, silloinhan mummo maksoi matkan maksamalla lapsen elatuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä se muna housuissasi, tai pue se edes sadetakkiin, niin ei tarvitse vinkua ja uhriutua omien lastensa elättämisestä.
Minäkin tiedän muijan, joka itse kulkee merkkivaatteissa ja käy ulkomailla pari kertaa vuodessa (ilman lasta tietty), mutta lapselle ei saa muuta kuin kirpparilta ostettuja kaksi numeroa liian pieniä ja kuluneita kenkiä ja reikäisiä vaatteita. Saa elareita useamman satasen kuussa. Lapseen se raha ei ainakaan mene.
Missä isä?
Nämä suurten elarien kinuajat ostavat lapsille uudet vaatteet joka kuukausi merkkiliikkeestä, syöttävät gourmet ruokaa joka päivä, hankkivat uuden puhelimen, polkupyörän ja muita harrastusvälineitä neljä kertaa vuodessa. Lopuilla sitten matkustavat, kun ei kaikkea pystyneet tuhlaamaan. Täytyyhän nyt Elintasoa olla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta kertaa pitää kertoa, että äiti käytti yli 500 euroa lapsen elämiseen tarkoitettuista rahoista omiin matkakuluihin ja 0 itse lapseen. Huomaa just tän järjestelmän hyväkskäyttäjien ajatuksen kulun.
Mistä me tiedämme, ettei antanut mummolle elareita? Ja jos ei antanut, silloinhan mummo maksoi matkan maksamalla lapsen elatuksen.
Miksi ihmeessä mummolla pitäisi mitään maksaa? Mummolla ei ole velvollisuutta hoitaa, muttei hänelle myöskään täydy siitä maksaa jos niin päättää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutusmaksu on 9 euroa kk. Vesimaksussa lapsen osuus on 10 euroa. Huikeat 19 euroo. Uudet Haalarit ja kengätkin pitää ostaa joka kk?
Me maksamme meidän omistusasunnosta joka kk. Yli 500e taloyhtiölle. Olemme kotona tai emme.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että lapselle tarkoitettu raha ei mennyt lapsen elämiseen. Täällä näkee hyvin sen, että järjestelmän hyväksikäyttäjiä on aika paljon.
Kyllä se menee. Sinä nyt tunnut luulevan, että lapsesta ei ole muita kuluja kuin ruoka ja että mummo on ruokkinut lapsen omilla rahoillaan. Suurin osa kuluista menee vaikka lapsi olisi ollut sen kuukauden kotonaan.
Ikään kuin eronnut äiti olisi aina joku pyhimys. Kyllä meitä äitejä on moneen junaan. Aikanaan oma äitini käytti minunkin säästöni omiin menoihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me maksamme
Varmaankin lapsilisistä?
Vierailija kirjoitti:
Nämä suurten elarien kinuajat ostavat lapsille uudet vaatteet joka kuukausi merkkiliikkeestä, syöttävät gourmet ruokaa joka päivä, hankkivat uuden puhelimen, polkupyörän ja muita harrastusvälineitä neljä kertaa vuodessa. Lopuilla sitten matkustavat, kun ei kaikkea pystyneet tuhlaamaan. Täytyyhän nyt Elintasoa olla!
Kukaan ei varmaankaan osta uutta puhelinta 4 kertaa vuodessa, ei edes lapselleen. Sen sijaan en näe mitään väärää siinä, että vaatteet ja polkupyörä ym. ostetaan uutena. Terveellinen ja hyvänmakuinen ruoka pitäisi olla jokaisen lapsen oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vähän luulen, että tässä ketjussa on kyse siitä, saako mies penätä tietoja ja määrätä naisen tekemisistä ja rahankäytöstä, vaikka olisi erottukin jo.
Eikö idea ollut, että löysisi järjestelmä jolla kulut menisi oikeasti tasan. Se järjestelmä voisi olla nimenomaan sellainen, että kumpikaan vanhemmista ei näe mihin ne rahat menee vaan se järjestelmä pitäis huolen siitä et se raha menee sinne minne se kuuluu.
Jos kulut pantaisiin oikeasti tasan ja kaikki tarpeellinen huomioitaisiin, useimpien miesten maksut moninkertaistuisivat.
Kenen laskuopilla tälläiseen lopputulokseen pääsee?
Missä naisten tekemissä tutkimuksissa?
Mitä helvetin väliä sillä on, mitä maailmalla vaativat? Me puhutaan nyt Suomesta.
Hyvä, että käyvät oikeutta. Saavat oikeudenmukaisen päätöksen.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksoin viimeiset elarit ex vaimolle 2020 ja sen jälkeen oon maksanut suoraan meidän lapsen tilille rahaa 800 euroa kk/ssa (maksoin silloinkin mutta ex vaimolle), kun muutti opiskelun perässä toiselle paikkakunnalle 16 vuotiaana. Sen jälkeen ex kysynyt joka kk rahaa lainaan erinäisitä syistä. Ei ennen sitä koskaan
Elatusmaksun maksaminen lapsen tilille on yksi huoltokiusaamisen muoto.
Ei ihme, että pyytää rahaa lainaan - millä niitä lapsen kuluja esim asumisesta ja ruoasta nyt maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on päätetty hankkia lapsi yhdessä niin en millään ymmärrä miksi on niin valtavasti eronneita vanhempia. Joo, poikkeuksia on, mutta periaatteessa yhteinen lapsi tarkoittaa, että molemmat vanhemmat lupaavat sitoutua perheeseen vähintään 20 vuoden ajan,
Jatkoa tähän. Jos (nainen) on saanut lapsen ilman kumppanin nimenomaista halua niin en ymmärrä, miksi toisen (miehen) pitäisi maksaa yhtään mitään. Silloin se on ollut (naisen) täysin oma päätös josta (nainen) kantaa itse seuraukset. Jos taas on yhteisesti haluttu lapsi niin ei ole mitään syytä miksi molemmat vanhemmat eivät haluaisi antaa parasta mahdollista elintasoa lapselleen.
Ps. Olen itsekin nainen, lapseton sellainen.
Jos mies ihan itse päättää harrastaa seksiä, jossa lähes poikkeuksetta voi olla seurauksena lapsi, on hänen osallistuttava tämän lapsen elättämiaeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satusetä taas vauhdissa :D Muka 800 euron elarit Suomessa :D
En ota kantaa ylläolevaan tapaukseen, mutta mikään ei estä sopimasta elareita sille tasolle mikä expariskunnalle sopii. Suomessakaan. Ei kaikki elä kädestä suuhun. Meilläkin mennään reilusti minimien yli. Erosta huolimatta haluan, että lapseni asuvat tilavasti, syövät laadukkaasti sekä harrastavat. Ei kuitenkaan 800/lapsi, ei olla niin varakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elatusmaksun maksaminen lapsen tilille on yksi huoltokiusaamisen muoto.
Ei ihme, että pyytää rahaa lainaan - millä niitä lapsen kuluja esim asumisesta ja ruoasta nyt maksaa.
Jos se lapsi ei enää asu äidin luona vaan omillaan, niin miksi äidille pitäisi maksaa? Vakuutuksiin, autokouluun ym. tietysti pitää osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Se ehkäisee, joka ei lapsia halua. Noin yksinkertaista se on. En ymmärrä miehiä, jotka eivät halua lapsia, mutta eivät itse tee mitään ehkäisyn eteen. Kyseessä on elämän tärkein asia ja se jätetään hoitamatta.
Jos mies ei missään nimessä halua lasta, niin vaihdevuodet ohittanut nainen on turvallinen seksikumppani. Se ei ainakaan tule raskaaksi
Myös naisen kannattaa miettiä kenen kanssa harrastaa seksiä.
Eeeeii ei kannata. Tietenkään. Koskaan. Kuka vaan käy. Koska vaan. Tietenkin.
Jos mies ihan itse päättää harrastaa seksiä, jossa lähes poikkeuksetta voi olla seurauksena lapsi, on hänen osallistuttava tämän lapsen elättämiaeen.
Ja jos nainen ei halua olla yksin vastuussa lapsesta ei hänen kannata harrastaa seksiä kyseisen miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on mielestäsi suuri elari?
Miksi tämä saa alapeukkuja? Eikö vanhempien kuulu haluta lastensa parasta? Sekä sosiaalisesti että taloudellisesti?