Elatusmaksujärjestelmä on aikansa elänyt ja rikki
Sanon tämän nyt suoraan: nykyinen elatusmaksusysteemi on täysin epäreilu ja vanhanaikainen. Lapsesta huolehtiminen on toki yhteinen vastuu, mutta miksi toinen vanhempi yleensä isä määrätään automaattisesti käveleväksi lompakoksi ilman, että kukaan kysyy miten rahat käytetään?
Moni maksaa kiltisti joka kuukausi, vaikka ei saa päättää lapsen asioista, nähdä tätä kuin satunnaisesti, ja usein joutuu katsomaan, kun ex-puoliso käyttää rahat uusiin huulitäytteisiin tai Teneriffan matkoihin. Lapsen hyväksi? Toki, silloin kun niin tehdään mutta kukaan ei valvo sitä. Äiti voi puhaltaa rahat menemään mihin hölynpölyyn ikinä huvittaa.
Miksi emme puhu siitä, että elatusmaksut ovat monelle keino manipuloida ja kontrolloida?
Miksi elatusvelvollisuus toimii oletuksilla, jotka eivät enää vastaa nykyaikaa?
Jos nainen ei hoida lapsiaan hän on huono äiti.
Jos mies ei maksa hän on rikollinen.
Missä kohtaa tämä muuttui oikeudenmukaiseksi?
On korkea aika päivittää koko järjestelmä 2020-luvulle, vai jatketaanko muka vanhalla rikkinäisellä kaavalla, jossa toinen maksaa ja toinen korjaa hedelmät ja kontrolloi?
Kommentit (2132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vähän luulen, että tässä ketjussa on kyse siitä, saako mies penätä tietoja ja määrätä naisen tekemisistä ja rahankäytöstä, vaikka olisi erottukin jo.
Eikö idea ollut, että löysisi järjestelmä jolla kulut menisi oikeasti tasan. Se järjestelmä voisi olla nimenomaan sellainen, että kumpikaan vanhemmista ei näe mihin ne rahat menee vaan se järjestelmä pitäis huolen siitä et se raha menee sinne minne se kuuluu.
Jos kulut pantaisiin oikeasti tasan ja kaikki tarpeellinen huomioitaisiin, useimpien miesten maksut moninkertaistuisivat.
Kenen laskuopilla tälläiseen lopputulokseen pääsee?
Sillä, että tutkimusten mukaan lasten äidit maksavat lastensa kuluja selvästi enemmän kuin miehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti oli se, että isä oli maksanut lapsen äitille ylimääräistä LAPSEN kuluihin ja lapsi oli isovanhemmilla ja äiti käytti elarit sekä lisäkulut siellä reissussa itse ja yhtään ei mennyt lapsen elämiseen
Ihan samalla tavalla lapsesta menee vesimaksu ja vakuutusmaksut olipa lapsi kotonaan tai mummolassa. Se taas on hyväntekeväisyyttä, jos mummo ei peri lapsen kuluja hoitoajasta, mutta ei se vaikuta elatusmaksuun.
Vakuutusmaksu on 9 euroa kk. Vesimaksussa lapsen osuus on 10 euroa. Huikeat 19 euroo. Uudet Haalarit ja kengätkin pitää ostaa joka kk?
Asunnosta ei ole kuluja, kun on lomamatkalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti oli se, että isä oli maksanut lapsen äitille ylimääräistä LAPSEN kuluihin ja lapsi oli isovanhemmilla ja äiti käytti elarit sekä lisäkulut siellä reissussa itse ja yhtään ei mennyt lapsen elämiseen
Ihan samalla tavalla lapsesta menee vesimaksu ja vakuutusmaksut olipa lapsi kotonaan tai mummolassa. Se taas on hyväntekeväisyyttä, jos mummo ei peri lapsen kuluja hoitoajasta, mutta ei se vaikuta elatusmaksuun.
Kuinka monta kertaa pitää kertoa, että äiti käytti yli 500 euroa lapsen elämiseen tarkoitettuista rahoista omiin matkakuluihin ja 0 itse lapseen. Huomaa just tän järjestelmän hyväkskäyttäjien ajatuksen kulun.
Ja tämän todistat miten? Jäikö naisen tili nollille matkakulujen jälkeen?
Minä lainasin kaverille 200 euroo, kun sillä loppui rahat kesken loman. Ei tää kaveri aina käytä noita elareira noin, et älkää ymmärtäkö väärin.
Jos äiti olisi kieltäytynyt pitämästä lasta ylimääräistä ja isän olisi pitänyt järjestää itse lapsenhoito työmatkansa ajan, olisi se maksanut hänelle aika paljon enemmän kuin parin sadan kulukorvaus. Toivottavasti se isä ymmärtää olla kiitollinen lapsensa äidille joustavuudesta, joka mahdollistaa isän tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutusmaksu on 9 euroa kk. Vesimaksussa lapsen osuus on 10 euroa. Huikeat 19 euroo. Uudet Haalarit ja kengätkin pitää ostaa joka kk?
Vakuutusmaksu on sinulla ihan pielessä ja vesimaksu on noin 25 euroa, jos vesi laskutetaan pääluvun mukaan. Sen kuukauden aikana voi ihan hyvin tulla vaate- ja sairauskuluja, eihän lapsi istu koko kuukautta pehmustetussa huoneessa. Kymmenvuotiailla on jo puhelin, sen maksu menee ja samoin harrastuskulujakin todennäköisesti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vähän luulen, että tässä ketjussa on kyse siitä, saako mies penätä tietoja ja määrätä naisen tekemisistä ja rahankäytöstä, vaikka olisi erottukin jo.
Eikö idea ollut, että löysisi järjestelmä jolla kulut menisi oikeasti tasan. Se järjestelmä voisi olla nimenomaan sellainen, että kumpikaan vanhemmista ei näe mihin ne rahat menee vaan se järjestelmä pitäis huolen siitä et se raha menee sinne minne se kuuluu.
Voinko ostaa sillä rahalla maitopurkin? Entä sähkölaskun? Molempia lapsi käyttää. Miten järjestelmä jyvittää oikean osan rahaa lapsen osaan vuokrasta? Kuinka tehdään lastenhuoneen verhojen kanssa? Entä olohuoneen sohvan kanssa? Lapsi istuu siinä toisinaan, mutta ei kovin paljoa. Kävisikö 20%.
Näissä järjestelmissä on suurena vaarana jäädä osa lapsen kuluista lähivanhemman vastuulle. Lapsi käyttää ja kuluttaa kaikkea kotona. Mutta hän ei ole ainoa käyttäjä. Kulunut eteisen matto uusitaan. Kuinka suuren osan voi laittaa lapsen piikkiin?
Eihän tavallisilla ihmisillä ole varallisuutta juuri yhtään nykypäivänä. Velkaa vaan lähinnä. Joissain tapauksissa mitä minä tiedän on käynyt niin että lasten äiti on vaatinut isältä niin isoja elatusmaksuja ettei isällä ole ollut mahdollisuutta niitä maksaa. Täytyyhän sen isänkin jossakin asua, syödä ja elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elareista maksetaan tietty prosentti asunnon kuluista. Oisko vastike heillä 150 euroa. Asunto on miehen ja ovay sopineet, että äiti maksaa vain vastikkeen. Lapsi saa asunnon sitten, kun täyttää 18.
Vierailija kirjoitti:
Pidä se muna housuissasi, tai pue se edes sadetakkiin, niin ei tarvitse vinkua ja uhriutua omien lastensa elättämisestä.
Minäkin tiedän muijan, joka itse kulkee merkkivaatteissa ja käy ulkomailla pari kertaa vuodessa (ilman lasta tietty), mutta lapselle ei saa muuta kuin kirpparilta ostettuja kaksi numeroa liian pieniä ja kuluneita kenkiä ja reikäisiä vaatteita. Saa elareita useamman satasen kuussa. Lapseen se raha ei ainakaan mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri (työtön) oli kk ajan kesällä ulkomailla ja hän oli lapsen laittanut mummolaan kk:ksi ja elatusmaksut mitkä tilille tuli niin maksoi niillä siellä ulkomailla olemista. Lapsen isälle ei saanut sanoa missään nimessä et lapsi oli koko kk:n mummollassa, kun hän oli viellä kysynyt lapsen isältä parisataa ylimääräistä, kun ns piti kaksi viikkoa pitempään lasta kesäkuun (isällä oli työmatka) ajan. Oli viellä budjetoinnut sen reissun osittain sen varaan.
Lapsesta pidettiin huolta, isä pääsi työmatkalleen ilman huoltovelvoitetta, mikä ongelma?
Eikö tämä ketjun aloituksessa ollut juuri kyse siitä, että meneekö rahat oikeasti lapsen elatukseen vai äidin menoihin?
No tuostahan ei selvinnyt, menikö rahat äidin ulkomaan matkaan vai lapsen elatukseen mummolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko kuullut omistusasunnoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri (työtön) oli kk ajan kesällä ulkomailla ja hän oli lapsen laittanut mummolaan kk:ksi ja elatusmaksut mitkä tilille tuli niin maksoi niillä siellä ulkomailla olemista. Lapsen isälle ei saanut sanoa missään nimessä et lapsi oli koko kk:n mummollassa, kun hän oli viellä kysynyt lapsen isältä parisataa ylimääräistä, kun ns piti kaksi viikkoa pitempään lasta kesäkuun (isällä oli työmatka) ajan. Oli viellä budjetoinnut sen reissun osittain sen varaan.
Olisiko ne elarit pitänyt maksaa mummolle? vai mitä tarkoitat? Lapsesta on kuluja riippumatta missä lapsi on. Omakin lapsi viettää aika paljon aikaa mummolassa. Olen siitä huolimatta maksanut normaalisti elarit, voi exä jakaa äitinsä kanssa kuten parhaiten katsoo. Minä en häntä suoraan elätä, joten maksan elarit. Jos lapsi on minulla koko kuukauden niin en maksa. Elä
"Pointti oli se, että isä oli maksanut lapsen äitille ylimääräistä LAPSEN kuluihin ja lapsi oli isovanhemmilla ja äiti käytti elarit sekä lisäkulut siellä reissussa itse ja yhtään ei mennyt lapsen elämiseen"
Sanoiko mummo noin? Vai oliko niin, että mummo elätti lapsen ja siten mahdollisti/lahjoitti osuuden äidin ulkomaanmatkasta?
Vierailija kirjoitti:
Eihän tavallisilla ihmisillä ole varallisuutta juuri yhtään nykypäivänä. Velkaa vaan lähinnä. Joissain tapauksissa mitä minä tiedän on käynyt niin että lasten äiti on vaatinut isältä niin isoja elatusmaksuja ettei isällä ole ollut mahdollisuutta niitä maksaa. Täytyyhän sen isänkin jossakin asua, syödä ja elää.
Suomessa elatusmaksut ovat todella pieniä. Lapsilla ei tosiaankaan voi rahastaa. Lastenvalvojat eikä oikeus hyväksy liian suuria elatusmaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elareista maksetaan tietty prosentti asunnon kuluista. Oisko vastike heillä 150 euroa. Asunto on miehen ja ovay sopineet
Tuolla vastikkeella asunto on siis yksiö. Ehkä hyvin pieni kaksio, jos se on sähkölämmitteinen. Aika mutulla sinä kaikkea väität.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä se muna housuissasi, tai pue se edes sadetakkiin, niin ei tarvitse vinkua ja uhriutua omien lastensa elättämisestä.
Minäkin tiedän muijan, joka itse kulkee merkkivaatteissa ja käy ulkomailla pari kertaa vuodessa (ilman lasta tietty), mutta lapselle ei saa muuta kuin kirpparilta ostettuja kaksi numeroa liian pieniä ja kuluneita kenkiä ja reikäisiä vaatteita. Saa elareita useamman satasen kuussa. Lapseen se raha ei ainakaan mene.
Tee lasu ja sano lapsen isälle, että hakee lapsen huoltajuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko kuullut omistusasunnoista?
Asun sellaisessa Helsingissä. Vastike on 700 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ne elarit pitänyt maksaa mummolle? vai mitä tarkoitat? Lapsesta on kuluja riippumatta missä lapsi on. Omakin lapsi viettää aika paljon aikaa mummolassa. Olen siitä huolimatta maksanut normaalisti elarit, voi exä jakaa äitinsä kanssa kuten parhaiten katsoo. Minä en häntä suoraan elätä, joten maksan elarit. Jos
"Ja täällö on ollut jo useampi joka ei ole nähnyt toiminnassa mitään väärää. Kertoo just siitä ongelmasta josta aloituksessa just puhuttiin"
Ja se ongelmako on siis se, että exä.saattaa jopa matkustaa? Missä on sanottu, ettei lähivanhempi saa?
Pitäisi tutkia jumpi on syypää avioeroon ja sitten jos suinkin mahdollista antaa vanhemmuus ja asumisoikeudet kummallekin vanhemmalle 50%-50%. Toki jos jompi kumpi on toiminut selkeästi väärin, niin hänelle vähemmän oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kulut pantaisiin oikeasti tasan ja kaikki tarpeellinen huomioitaisiin, useimpien miesten maksut moninkertaistuisivat.
Kenen laskuopilla tälläiseen lopputulokseen pääsee?
Sillä, että tutkimusten mukaan l
Ei pidä paikkaansa. Naisten tekemissä tutkimuksissa miehen maksama elatusmaksu on myös heidän käyttämä määrä kuluissa. Katso noita oikeuskiistoja joka puolelta maailmaa. Äidit laskee aina miehen osuudeksi lapsen kuluista 100%, eivät huomioi sitä, että kulut pitäisi olla 50%. Lähestulkoon aina, kun oikeuteen on viety laskelmat niin äidit on luetellu kaikista mahdolliset kulut 100% kuuluvan miehelle. Eli jos talon vuokra on 1000 euroa niin kulut vuokrasta on listattu 1000 euroa vaikka sen pitäisi olla 500. Vakuutusmaksu on 100 euroa vuosi niin se on merkattu 100 euroa vaikka pitäisi olla 50 euroa.