Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elatusmaksujärjestelmä on aikansa elänyt ja rikki

Vierailija
16.05.2025 |

Sanon tämän nyt suoraan: nykyinen elatusmaksusysteemi on täysin epäreilu ja vanhanaikainen. Lapsesta huolehtiminen on toki yhteinen vastuu, mutta miksi toinen vanhempi yleensä isä määrätään automaattisesti käveleväksi lompakoksi ilman, että kukaan kysyy miten rahat käytetään?

Moni maksaa kiltisti joka kuukausi, vaikka ei saa päättää lapsen asioista, nähdä tätä kuin satunnaisesti, ja usein joutuu katsomaan, kun ex-puoliso käyttää rahat uusiin huulitäytteisiin tai Teneriffan matkoihin. Lapsen hyväksi? Toki, silloin kun niin tehdään mutta kukaan ei valvo sitä. Äiti voi puhaltaa rahat menemään mihin hölynpölyyn ikinä huvittaa.

Miksi emme puhu siitä, että elatusmaksut ovat monelle keino manipuloida ja kontrolloida?

Miksi elatusvelvollisuus toimii oletuksilla, jotka eivät enää vastaa nykyaikaa?

Jos nainen ei hoida lapsiaan hän on huono äiti.

Jos mies ei maksa hän on rikollinen.

Missä kohtaa tämä muuttui oikeudenmukaiseksi?

On korkea aika päivittää koko järjestelmä 2020-luvulle, vai jatketaanko muka vanhalla rikkinäisellä kaavalla, jossa toinen maksaa ja toinen korjaa hedelmät ja kontrolloi?

Kommentit (2169)

Vierailija
2161/2169 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on siis tällä hetkellä sellainen, että noin 1700 eur/kk nettotuloista Kela perii minulta 550 eur/kk elarivelkaa, jonka ex ahneuttaan hommaili asiasta koskaan edes todella yrittämättä sopia ja neuvotella. Aiemmin lapset asuivat 50/50 ja muut kulut jaettiin puoliksi säntillisesti, mistä tuli noin 60 eur/kk/huoltaja lapsilisien jälkeen. Maksuosuuteni kasvoi siis 490 eur/kk kattaen käytännössä vain asumiseen liittyvät menot. Missään tapauksessa ikinä ei lasten pitoon luonani 50/50 olisi kulunut lähellekään noin suurta summaa. Eihän mulla köyhänä olisi ollut eikä ollut koskaan sellaiseen varaa. Käytännössä kaksi lasta kaksi viikkoa kuussa lisälapsina isossa

" Käytännössä kaksi lasta kaksi viikkoa kuussa lisälapsina isossa perheessä aiheuttaa luokkaa 150 eur/kk kulut maksimissaan"'

Missä maailmassa sä oikein elät?

Vähävaraisen maailmassa, jossa kaikki rahankäyttö harkitaan. Ei ole muuta vaihtoehtoa.

Vierailija
2162/2169 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ehdotus kaikille miehille jotka uskovat että ne muutama satanen kuussa kustantaa lapsen tarpeiden lisäksi sille äidille lomia ja täytettä huuliin: ruvetkaa te itse lapsen huoltajaksi. Sittenhän te saatte ne mittaamattomat tulot omaan käyttöön ja ex maksaa vuorostaan teidän kaljat ja kalastusreissut ja autoon uudet vanteet. Mitä nyt vähän ruokaa joudutte lapselle ostamaan, ja pari t-paitaa vuodessa. Helppoa kuin mikä. 

Ehdotin, mutta ei kelvannut. Ex halusi aiemman viikkoviikon sijaan lapset kokonaan itselleen vain maksimoidakseen taloudellisen hyötynsä. Valehteli oikeudessa kirkkain kyynelsilmin sitten niin että näin myös kävi. 

Niinkö hän on sanonut vai tulkitsetko asian niin, koska itse haluat lapset itsellesi vuoroviikoin minimoidaksesi elarit?

Ei ja ei. Kompleksikysymyksesi on retorinen ansa, johon ei tarvitse vastata edes. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2163/2169 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä menoja tarkoitat? 

Kuinka vanhemman pahoinvointi voidaan ottaa huomioon laskettaessa elatusmaksua? 

Samoin kuin lapsen h

Lastenvalvojan laskelmassa taitaa olla lapsen etu tärkeämpi ja hyvä niin. 

Miksi sinusta on hyvä, että ylikorkeilla elareilla voidaan tuottaa vanhemmalle pahoinvointia?

Mun tapaus sai nyt hiljalleen sinettinsä kun sovittiin Kelan kanssa maksuohjelmasta. Maksan noin 550 eur/kk. Tilanteessa, jossa maksukykyni olisi negatiivinen taulukkoelinkustannusten mukaan jos todellisuus huomioitaisiin.

Tienaan bruttona noin 55 k€ vuodessa. Siitä veroihin menee 17 k€. Lyhennän yrityslainoja joista osituksessa minulle jäi

Jos sulle jää oikeasti noin vähän, olet oikeutettu toimeentulotukeen.

En ole. Toimeentulotuessa ei huomioida ylipäänsä tai varsinkaan elinkeinon velanhoitomenoja. Lisäksi siinä huomioidaan varallisuus, jota minulla velkojen vastapainoksi on.

Vierailija
2164/2169 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä menoja tarkoitat? 

Kuinka vanhemman pahoinvointi voidaan ottaa huomioon laskettaessa elatusmaksua? 

Samoin kuin lapsen h

Lastenvalvojan laskelmassa taitaa olla lapsen etu tärkeämpi ja hyvä niin. 

Miksi sinusta on hyvä, että ylikorkeilla elareilla voidaan tuottaa vanhemmalle pahoinvointia?

Mun tapaus sai nyt hiljalleen sinettinsä kun sovittiin Kelan kanssa maksuohjelmasta. Maksan noin 550 eur/kk. Tilanteessa, jossa maksukykyni olisi negatiivinen taulukkoelinkustannusten mukaan jos todellisuus huomioitaisiin.

Tienaan bruttona noin 55 k€ vuodessa. Siitä veroihin menee 17 k€. Lyhennän yrityslainoja joista osituksessa minulle jäi

Miten pystyit huolehtimaan lapsistasi ennen eroa? Maksoiko vaimosi kaikki lasten kulut ja nyt olet tyrmistynyt kun lastesi elatukseen velvoitettuna tajuat miten paljon lasten tarpeisiin oikeasti kuluu rahaa?  Ihmettelen aina noita ihan pihalla olevia vanhempia jotka kuvittelevat lasten tarpeiden maksavan satasen kuussa. Tuolla summalla ei saa kasvavalle lapselle edes ruokaa ja vaatteita, siis ihan perustarpeita, asumiskuluista puhumattakaan. Varmaan tuollainen vanhempi voisi paremmin jos lapsi asuisi homeisessa ahtaassa hellahuoneessa ja menisi kouluun vatsa kurnien kittanoissa viime vuoden vaatteissa.

Vierailija
2165/2169 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa, että sellaisiakin miehiä on, jotka ihan vilpittömästi haluavat varmistaa, että exällä on asiat hyvin ja antavat tukea tarvittaessa. Onhan ex katsos hänen rakkaimpiensa eli omien lastensa äiti. 

Vierailija
2166/2169 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pystyit huolehtimaan lapsistasi ennen eroa? Maksoiko vaimosi kaikki lasten kulut ja nyt olet tyrmistynyt kun lastesi elatukseen velvoitettuna tajuat miten paljon lasten tarpeisiin oikeasti kuluu rahaa?  Ihmettelen aina noita ihan pihalla olevia vanhempia jotka kuvittelevat lasten tarpeiden maksavan satasen kuussa. Tuolla summalla ei saa kasvavalle lapselle edes ruokaa ja vaatteita, siis ihan perustarpeita, asumiskuluista puhumattakaan. Varmaan tuollainen vanhempi voisi paremmin jos lapsi asuisi homeisessa ahtaassa hellahuoneessa ja menisi kouluun vatsa kurnien kittanoissa viime vuoden vaatteissa.

Ihan normaalisti kuten perheet yleensäkin. Emme olleet kovin hyvätuloisia mutta järkevällä taloudenpidolla onnnistuimme kuitenkin pitämään lapset hengissä ja vaatteissa.

Imettelen miksi koet tarvetta pakottaa minua omakeksimääsi yleistävään ja pahansuopaan narratiiviin tyhmästä ja osallistumattomasta isästä? En ole sellainen. Lisäksi, vaikka olisinkin, se ei mitenkään muuta kokemaani vääryyttä eli elarisysteemin epäkohtaa. 

Vierailija
2167/2169 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella eronneella tuntuu olevan outoja käsityksiä. Itse olen törmännyt: erolle on löydettävä syyllinen ja syyllisellä ei ole sananvaltaa. Elatus maksetaa exälle, ei lapselle. Oma exä väitti kivenkovaan että häbellä on oikeus päättää olenko huoltaja. Yhdessä vaiheessa kun en suostunut pompotettavaksi ilmoitti jopa päiväkotiin etten ole huoltaja. Päiväkoti ei kysynyt mitään. Piti ottaa yhteyttä lastenvalvojaan joka vähän selitti asioita. Vieläkin on tilanne (vaikka lapsi on jo täysi-ikäinen) että ostamiani vaatteita päätyy exälle, ne lentää roskiin. Lapsi ei ole väkttänättä ilounen jos joku hänelle tärkeä asia hukkuu.

Vierailija
2168/2169 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa, että sellaisiakin miehiä on, jotka ihan vilpittömästi haluavat varmistaa, että exällä on asiat hyvin ja antavat tukea tarvittaessa. Onhan ex katsos hänen rakkaimpiensa eli omien lastensa äiti. 

Niinpä. Ajatelkaa, että se ex voikin muutaman vuoden perästä sitten puukottaa selkään ja tuhota halutessaan taloudellisesti tuon miehen ja tämän suhteen lapsiinsa. Ajatelkaa, että nainenkin voi olla käärme.

Vierailija
2169/2169 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exä, jolla siis eri naisen kanssa lapset(ei yhteisiä siis mun kanssa), kehtasi kerran vikistä omista elareistaan exälleen. Lapset kävivät hänen luonaan vain kerran viikossa päiväseltään. Exä hoiti kaiken muun. Kommentoin, että elatusmaksut eivät kata kuin aivan pakolliset menot ja minun mielestäni yh:lle pitäisi korvata myös lastenhoitoapua, jotta hänkin voisi harrastaa ym. olisi vapaita iltoja. Tämän jälkeen exä ei enää vikissyt niistä. Tajusi kai, että jos jokin on lapsellista eron (itse alulle pannun) jälkeen, niin elareista vikiseminen.