Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: Äitiys tekee naisista tylsempiä "Sosiaalinen vetovoima romahtaa ensimmäisen lapsen jälkeen"

Vierailija
13.05.2025 |

Tuli vastaan artikkeli brittitutkimuksesta, jossa väitettiin että naiset menettävät sosiaalista kiinnostavuuttaan jopa 70 % lapsen saamisen jälkeen. Siis ei pelkästään ulkonäkö, vaan persoonallisuus, uteliaisuus ja yleinen kiinnostavuus muiden silmissä romahtavat.

Oli kuulemma mitattu keskustelunaiheiden vaihtelua, huumorintajua, ajankohtaisuutta ja spontaaniutta. Tulokset:

- Ennen lapsia: eläväisiä, uteliaita, keskustelut lentää

- Lapsen jälkeen: kalsaripyykkiä, taaperon pieruhuumoria ja vertaistukiryhmäahdistusta

Ja kun miettii omaa tuttavapiiriä, niin huh huh. Osui ja upposi. Yksi ystävä oli vielä muutama vuosi sitten kiinnostava, skarppi ja hauska. Nyt koko elämä pyörii vauvankakan ja tarhakavereiden draaman ympärillä. Ei enää elokuvia, ei matkoja, ei keskustelua mistään muusta kuin lapsesta.

Eikö ole huolestuttavaa, että äitiys ei enää tee naisista vahvoja vaan tasapaksuja, aliravittuja ja ahdistuneita kahvitäriseviä zombinaisia, jotka toistaa Me Naisten artikkeleitä kuin mantraa?

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen lutkamainen liberaali moraalirappio näkyy liian monessa naisessa. Tämä on sääli. Sen sijaan äitiys ja konservatiivisuus tekee naisesta karismaattisen ja kunnioitettavan alfayksilön.

Vierailija
62/91 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Marxilaisen intersektionaalisen ideologian seuraukset yliopistoissa ovat karmeat. Ideologiasta tuli uskonto ja sanelija, professorit ovat olleet täysin kykenemättömiä taistelemaan totuuden puolusta. Muutamassa vuosikymmenessä koko länsimainen tiede ja tutkimus korruptoitui valehtelemaan itselle, opiskelijoille ja yhteiskunnalle. Romahdus on niin suuri, ettei sen korjaaminen ole pian enää mahdollista. "

Noinko sinulle on isot pojat netissä kertoneet? No minulla on kaksi poikaa parhaillaan yliopistossa ja ihan mielenkiinnosta olen kysynyt että näkyykö siellä jotenkin woke tai muut nykypäivän ideologiat. Ja vastaus on aina että ei kyllä arjessa yhtään mitenkään. Muutama aktivisti järjestää joskus jossain jotain tempauksia mutta mitään sen kummempaa ei tapahdu. Valtava enemmistö opiskelee siellä eikä ole tekemässä politiikkaa.

Se on opetussuunnitelmissa, painotuksissa j

No ei ole niissäkään mitään erityistä tapahtunut. Suurimmalla osalla kursseista joita yliopistoissa opetetaan ei edes ole mitään tekemistä minkään yhteiskunnallisen kiistakysymyksen kanssa joten miten ihmeessä vaikka joku yleinen kielitiede, ydinfysiikka tai matematiikka muuttuisi jostain wokesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuo on ihan luonnollista.

Ihminen kehittyy. Tulee uusia taitoja ja viisautta. Turha jää.

Ei jäädä parikymppisen sinkun tasolle.

Ei se ketään autuaaksi tee, että tajunta laajenee, ja juttua riittää viikonloppuisin baarissa alkoholin ansiosta.

Vierailija
64/91 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä yllätys jollekin? Jos toiminnalliset, taloudelliset sekä emotionaaliset vastuut jakautuisivat tasaisesti molemmille vanhemmille, ei naisille kävisi näin ikävästi. 

Vuoroviikkosysteemi samassa kodissa asuen toimisi hyvin, siis niin että ollaan parisuhteessa eikä erottu. Miehen viikolla nainen voisi halutessaan vain rötvätä vapaa-aikansa sohvalla tai humputella kavereiden kanssa, tehdä mitä tykkää. 

Varmasti tämä epäsuhta on totta myös ydinperheissä. Kirjoitin tuon kommenttini totaaliyksinhuoltajan näkökulmasta. Kaikki vastuut lapsesta on minulla, "isä" ei edes tapaa lasta, eikä maksa kuluista euroakaan. Koska olen keskituloinen, yhteiskunnan tukiverkot on evätty. Ainoat kompensaatiot ovat lapsilisän yksinhuoltajakorotus ja "isän" Kelan vastuuksi sysäämä elatustuki. Tässä tilanteessa en ole sosiaalisesti hehkeimmilläni, vaikka parhaani teen. 

Vierailija
65/91 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin totta. PLUS että sukupuolielimet näyttää nyrkitetyltä lasagnelta. Aiemmin niin kaunis ja sileä persikka on lopullisesti pilalla ulkonäöllisesti. Ja ei, se ei ajan oloon palaudu! 

Öö. Tuon saa jo aikaiseksi ikä ja hormoonit. Ei tarvitse edes yhtä lasta synnyttää.

Öööö eikä saa, päinvastoin, hormonitoiminnan hiipuminen vaihdevuosien jälkeen kutistaa naisen sukupuolielimiä. Häpyhuulet pienenevät ja emätin kutistuu ja silenee.

Vierailija
66/91 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa paska tutkimus, kerta kaikkiaan. 

Vierailija
67/91 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noinhan se menee. Lapsettomat eivät tajua, miten helppoa heillä on.

Kyllä minä olen sen tajunnut aina. Siksi olenkin lapseton.

Vierailija
68/91 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma oli se yksinäisyys. Perheelliset kärsii yksinäisyydestä vähemmän.

Vierailija
69/91 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheelliset naiset on yksinäisempiä kuin perheettömät. Tästä on vähän tutkimuksia koska äitiyden eristävä vaikutus on vielä asia mistä ei saa puhua.

Vierailija
70/91 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama havainto. Lapsia saaneista kavereistani on tullut tylsiä ja intohimottomia.

Vierailija
71/91 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä joukkokategorisointia tämä, että kaikki jotain ryhmää edustavat erilaiset yksilöt pitää laittaa johonkin boxiin ja väittää jotakin heistä ns. ultimaattisena totuutena". Jos ihminen on persoona ennen vanhemmuutta, on hän persoona vanhemmuuden jälkeenkin. Jokaikinen mullistava elämänvaihe tekee meihin muutosta, jotkut muutokset ovat välttämättömiä ja väliaikaisia, jotkut asiat palaavat lähemmäs entistä "tilanteen" helpotuttua ja jotkut asiat jalostuvat eri levelille loppuelämäksi. Kenen mielestä on oikeasti toivottavaa, että luonto ja äidinvaisto ei ollenkaan toteuta tehtäväänsä fokusoimalla lajin selviämisen ensisijaiseksi päämääräkseen kriittisimmäksi aikaa, vaan että sen sijaan pienten lasten äidit pyörisivät kaikki joka paikassa jakamassa kerääntynyttä potentiaaliaan vaikuttamassa milloin mihinkin ja olemalla "persoonia" heti synnäriltä päästyäänkin? Tällaisten keskustelujen tai väittämien viljely on aliarvostavaa typistämistä, jota tuskin tarvitaan tässä muutenkin haastavassa ajassa perheen perustamisen suhteen. 

Vierailija
72/91 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi ikinä miellyttää kaikkia.Jokainen löytää kyllä paikkansa.Jos ei ole onnistunut ihmisten kanssa, olet väärässä seurassa.Uusi harrastus,uusi kaupunki,uusi ympäristö yleensäkin,joka sinua kiinnostaa.Siellä on usein samoin ajattelevia.Sitten vielä rohkeasti avaat suusi ja esittelet itsesi.Kuka tietää kuinka sosiaalinen identiteettisi muuttuu.

Vierailija
73/91 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin lapsia saaneena voin vahvistaa asian. Juuri tuolta minusta on tuntunut. Ei minulla ole energiaa harrastaa ja käyttää aikaa ihmissuhteisiin. Elämä on pelkkää arkea ja lapsia. Ja väsymys päälle niin ei tässä kovin skarppi ja iloinen pysty olemaan.

Vierailija
74/91 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

M-1965 kirjoitti:

Linkki tutkimukseen tai muuten ei ole uskottava aloitus.

Ei linkkiä eli valeuutinen.

Vierailija
75/91 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen lutkamainen liberaali moraalirappio näkyy liian monessa naisessa. Tämä on sääli. Sen sijaan äitiys ja konservatiivisuus tekee naisesta karismaattisen ja kunnioitettavan alfayksilön.

Ehkä naisella elämänlaatu paranee lapsen myötä jos mies oikeesti osallistuu lapsien hoitoon ja arkeen ja on naisen tukena kun nainen ymmärrettävästi on henkisesti ja fyysisesti rikki lapsenteko prosessista kuukausien ajan synnytyksen jälkeen tai jopa vuodenkin saattaa sitä väsymystä ja kehon kipuja ja oireita kestää.

Vierailija
76/91 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin lapsia saaneena voin vahvistaa asian. Juuri tuolta minusta on tuntunut. Ei minulla ole energiaa harrastaa ja käyttää aikaa ihmissuhteisiin. Elämä on pelkkää arkea ja lapsia. Ja väsymys päälle niin ei tässä kovin skarppi ja iloinen pysty olemaan.

Juuri tuo uupumus on yksi isoimmista syistä miksi lapsia saaneet kaverit jäävät porukasta pois. Ei kukaan jaksa katsella toisen nuutunutta olemusta.

Vierailija
77/91 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä koen tulleeni ihmisena fiksummaksi ja kiinnostavammaksi kun sain lapsia. Sitä ennen olin ihan raskile.

Vierailija
78/91 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M-1965 kirjoitti:

Linkki tutkimukseen tai muuten ei ole uskottava aloitus.

Ei linkkiä eli valeuutinen.

Laiska. Taustalla toimittajan kasvukriisi ja yksinäisyyden kokemus.

This took me by surprise. While I had a supportive partner and co-parent, family and friends, access to a library and baby groups, and a tendency towards introversion, the isolated arrangement of modern motherhood was a shock. One study found that more than a third of new mothers in the UK spend eight hours a day alone with their babies, and this was often the case for me.

My baby was spectacular, as they all are, but not talking to adults for hours at a time, most days of the week, was a peculiar experience. It gnawed at me. I lost social skills and confidence. I fell silent and, for a while, withdrew. I struggled to ask for, or accept, help. I didnt know how to talk about the chaos of childbirth, the effect on my body and mind which Im sure contributed to periods of depression and anxiety.

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/article/2024/aug/21/it-felt-sh…

Vierailija
79/91 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheelliset naiset on yksinäisempiä kuin perheettömät. Tästä on vähän tutkimuksia koska äitiyden eristävä vaikutus on vielä asia mistä ei saa puhua.

Oma valinta jos jää vellomaan.

Vierailija
80/91 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin tuon itsestäni näin jälkikäteen. Ei varmaan ketään kiinnostanut, kun kerroin vain miten meillä nukutaan ja imetään😁

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi