Vinkkejä rippijuhlien tarjoiluihin pienellä budjetilla, mutta tyylikkästi
Edessä olisi lapsen rippijuhlat ja juuri kurjasti jouduin työttömäksi talvella, eikä rahatilanne ole paras mahdollinen. Haluan kuitenkin järjestää ihanat juhlat, joissa olisi kauniit ja laadukkaat tarjoilut, mutta ehkäpä teidän vinkeillä saisin ne kustannukset pidettyä maltillisina :)
Kotona pidetään ja vieraita tulossa 35. Haluaisin suolaista tarjottavaa myös, sillä muutama vieras tulossa kauempaa, mutta jo tilojen takia kyseeseen tulisi cocktaityyppinen tarjoilu, pöydän ääreen kaikkien ei ole mahdollista päästä istumaan. Olen miettinyt esim. voileipäkakkua tai sitten suolaisia piirakoita ja salaatteja. Myös täytekakku toki ja jotain muutakin pientä makeaa. Onko voileipäkakku vaikeaa tehdä itse? Suolaisia piirakoita ja salaatteja osaan varmasti (ehkä?) tehdä, mutta täytekakku pakko ulkoistaa, siinä en onnistu koskaan.
Onko teillä ollut tarjoilija juhlissa? Mielelläni ottaisin, mutta sekin lisäkulu, toisaalta en haluaisi tuhlata tärkeää päivääni olemalla kokonaan kiinni keittiössä ja kaatamassa kahvia ym.
Kaikki vinkit ja ohjeet tulisi todella tarpeeseen. Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (269)
kostuta hapankorppuja lihaliemellä. Täytteeksi mm. tuorejuustoa, ohuenohutta kalkkunaleikkelettä (K-menu esim. edullista) herneenveso "laidan" yli, ja sitten rullalle.
Vain Suomessa on juhlissa vuodesta toiseen ne samat mansikkakakut, karjalanpiirakat, kuivakakut ja mokkapalat
Oon tehny pikkuruisia voileipiä, esim vaasan ruisleipäpala puoliksi. Salaatin lehti, tuorejuusto, kinkku, vihannes... värikäs vihannesvalikoima tekee raikkaan vaikutelman. Oon leiponu pikkuisia kanelikierrepullia, helpot ja maukkaat. Jos lisää tarjottavaa: coctailpiirakat, munavoi. Konvehteja tai vaikka ranskalaisia pastilleja nättiin pikkukulhoon. Coctailtikut: omena, ananas, banaani, mansikka...
Mitähän päivänsankari tahtoisi?
Karjalanpiirakoita paistopisteeltä, munavoita teet itse. Kauniita salaatteja (teet itse), patonkia, juustoja. Lisäksi makeaa. Varmasti kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vain Suomessa on juhlissa vuodesta toiseen ne samat mansikkakakut, karjalanpiirakat, kuivakakut ja mokkapalat
Aivan varmasti joka maassa on omat perinteiset juhlatarjottavansa.
Ihan pieni vinkki, jota itse käytin pari vuotta sitten:
Jos haluat macarons-leivonnaisia, niin osta Lidlin kylmähyllystä. 12 leivonnaisen paketti maksaa alle 5 euroa, kun konditoriassa maksaa moninkertaisesti.
Olen samaa mieltä noista kuivakakuista ja mokkapaloista, että ei niitä. Ja kermakakkukin on sellainen, että ei sitä juuri tule otettua
Cocktailpiirakat+munavoi
Vihreä salaatti (perus tom/kurkku tai melonit/viinirypäle + lisäksi salaattikuutiot ja tms. erikseen
Pastasalaatti
Patonki+tuorejuustot
Itsetehdyt lihapullat (voi tehdä aiemmin ja pakastaa)
Kääretorttupohjista kakku (leikkaat paloiksi ja kasaat) on myös gluteeniton ja halpa
Pikkuleipiä (tee ite tai osta halpoja)
Joku raikas juustokakku
Suolainen piirakka pellille. Kinkku ja kasvis. Helppo leikata pieniksi paloiksi.
Vihreä salaatti hunajamelonilla, vesimelonilla ja viinirypäleillä
Caprese salaatti (tomaatti, mozzarella, basilika)
Patonki
Täytekakku leipomosta
Pikkuleipiä
Jotain snacksia: suolatikut, sipsit, karkit tms.
Vierailija kirjoitti:
Sen ainaisen kermakakun tilalle voisi miettiä juustokkaua tai britakakkua
En suosittele britakakkua. Ei kestä säilyttämistä.
Jos tarkoitus on säästää, miettisin täytekakun tilalle jotain minkä osaat tehdä itse. Valmiit täytekakut ovat nimittäin todella hintavia.
Voitko kertoa mikä sinulla menee pieleen täytekakuissa, niin olisi helpompi ehdottaa jotain tilalle?
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla juhlia niin usein, että noista tarjottavista on tullut sinulle ongelma? Voithan sinä tehdä omiin juhliin jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos seisten syödään, tarjolla ei voi olla mitään, mikä vaatii veitsen ja haarukan. Eli voileipäkakku on ihan mahdoton vaihtoehto. Joku piirakka tms, joka on pilkottu käytännössä suupaloiksi, charcuterietarjotin tms. Makeaksi jotain pieniä palasia, esim mokkapalat saat helposti ja edullisesti esille. Ja siitä saa näyttävänkin tarvittaessa, samoin joku suklaakakkupohjaan tehty homma, yksi pellillinen riittää. Lisäksi vaikka marjoja ja hedelmiä suupaloiksi pilkottuna. Suklaakonvehteja jne.
Voileipäkakku syödään lusikalla. Jos tarvitsee veitsen ja haarukan on jotain mennyt valmistuksessa pahasti pieleen.
Voipi olla, että suomalaiset syö voileipäkakut yms. täytsärit lusikalla mutta oikeaoppisesti pitäisi olla leivoshaarukka. Sellainen ruokahaarukkaa pienempi. Kunnon kahviloissa tarjolla on leivoshaarukka. Mutta tämä on vain hienosäätöä. Syödään niillä välineillä mitä on.
Kannattasko laittaa säästöön sen verran, että hakee leipomolta kakut ja suolaset?
Ei paljon maksa.
Vierailija kirjoitti:
Unohtakaa nyt ne mokkapalat!!! Tuulahdus suoraan kasarilta, eikö kukaan keksi mitään muuta leivonnaista
Vastaavia palaleivoksia on vaikka mitä! Katsele vinkkejä kauppaketjujen (k-ruoka, yhteiskyvä jnpp.) tai naistenlehtien, kuten joku Kotiliesi, sivuilta. Bloggaajat vielä, kuten Kinuskikissa ja mitä kaikkea näitä on. Ideoita on verkko pullollaan, ettei aina niitä mokkapaloja.
Usein löytyy myös teemoitettuja kokonaisuuksia, niin kuin joukuun, pääsiäiseen ja juhannukseen liittyen.
Vierailija kirjoitti:
No mitä pitäisi olla? Ihan aidosti kysyn, koska en ole juuri juhlia järjestellyt, mutta lasten varttuessa niitä on tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Oon tehny pikkuruisia voileipiä, esim vaasan ruisleipäpala puoliksi. Salaatin lehti, tuorejuusto, kinkku, vihannes... värikäs vihannesvalikoima tekee raikkaan vaikutelman. Oon leiponu pikkuisia kanelikierrepullia, helpot ja maukkaat. Jos lisää tarjottavaa: coctailpiirakat, munavoi. Konvehteja tai vaikka ranskalaisia pastilleja nättiin pikkukulhoon. Coctailtikut: omena, ananas, banaani, mansikka...
Mitähän päivänsankari tahtoisi?
Hirvittävän työlästä näpertää pienet voileivät ja cocktailpalat kymmenille vieraille! Ei voi olla vain yksi per henkilö. Ja missä ne säilytetään ennen tarjoilua raikkaina?
Palasiksi pilkottavia peltipiirakoita, jotka voi vaikka pinota odottamaan laatikoihin, kun väliin laittaa leivinpaperia. Tai säilyttää kokonaiset piirakat vuoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä pitäisi olla? Ihan aidosti kysyn, koska en ole juuri juhlia järjestellyt, mutta lasten varttuessa niitä on tulossa.
Netti on pullollaan ruokareseptejä ja leivontaohjeita
Vierailija kirjoitti:
Jos mokkapalat pitää unohtaa, unohtakaa myös se saatanan munavoi. Coctailpiirakoiden päälle voi panna muutakin kuin tunkkaista munavoita.
Munavoi ei ole tunkkaista, jos se todella tehdään voihin. Eri asia, että piirakoiden päälle todellakin voi tehdä helposti monenlaisia täytteitä tuorejuusto-kerma-majoneesi-kermaviili-hapankerma -perustalle (oman maun mukaan), eikä sitä savukalaa, mätiä, leikkelettä tms. ainesta tarvita kovin paljon, kun höysteeksi laitetaan sipulia, mausteita, yrttejä, sitruunaa, yms. Mikä nyt yhteen sopii, ohejita löytyy pilvin pimein mutta mousset on pohjimmiltaan yksinkertaisia.
Varmasti voileipäkakkuja helpommalla ja edullisemmalla pääsee suolaisten piirakoiden tai esim. peltipizzan kanssa. Olen myös tehnyt pieniä "pizzapiirakoita" laittamalla jauheliha ym. täytettä sämpylä tms. taikinaan ja rypyttänyt kuten karjalanpiirakan. Olen myös syönyt hyviä voitaikina(?)pohjaisia suolaisia kierteitä, eli levylle täyte, rullaus ja leikkaus siivuiksi/kierteiksi ja vuokiin.