Vinkkejä rippijuhlien tarjoiluihin pienellä budjetilla, mutta tyylikkästi
Edessä olisi lapsen rippijuhlat ja juuri kurjasti jouduin työttömäksi talvella, eikä rahatilanne ole paras mahdollinen. Haluan kuitenkin järjestää ihanat juhlat, joissa olisi kauniit ja laadukkaat tarjoilut, mutta ehkäpä teidän vinkeillä saisin ne kustannukset pidettyä maltillisina :)
Kotona pidetään ja vieraita tulossa 35. Haluaisin suolaista tarjottavaa myös, sillä muutama vieras tulossa kauempaa, mutta jo tilojen takia kyseeseen tulisi cocktaityyppinen tarjoilu, pöydän ääreen kaikkien ei ole mahdollista päästä istumaan. Olen miettinyt esim. voileipäkakkua tai sitten suolaisia piirakoita ja salaatteja. Myös täytekakku toki ja jotain muutakin pientä makeaa. Onko voileipäkakku vaikeaa tehdä itse? Suolaisia piirakoita ja salaatteja osaan varmasti (ehkä?) tehdä, mutta täytekakku pakko ulkoistaa, siinä en onnistu koskaan.
Onko teillä ollut tarjoilija juhlissa? Mielelläni ottaisin, mutta sekin lisäkulu, toisaalta en haluaisi tuhlata tärkeää päivääni olemalla kokonaan kiinni keittiössä ja kaatamassa kahvia ym.
Kaikki vinkit ja ohjeet tulisi todella tarpeeseen. Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen oikeaan lähipiiriin kuuluu keskimäärin 5 henkeä. Miksi kutsut kaikkia kummin kaimoja? Parhaiten säästät siinä kun kutsut vain oikeasti läheisimmät, ne joiden kanssa olet tekemisissä jatkuvasti. Läheisimmät sukulaiset ja ehkä läheisimmät ystävät jos ovat myös lapsesi elämässä olleet mukana. 35 on ihan hitosti liikaa, ellet ole lestadiolainen.
Rippijuhliin on tapana kutsua myös kummit, eli 4 kummia puolisoineen on jo 8, vaikka ei olisi lapsia. Lisäksi nuoren omat kaverit ja joissakin paikoissa isoset ja jopa pappi voivat käydä rippijuhlissa, vaikka ei lestadiolaisia ollakaan.
Perhejuhlissa on yleensä sen verran tuttua porukkaa, että ruokarajoitteet on tiedossa. Mutta sitäkin saattaa sattua, että 15 hengen vierasjoukossa on joku, jolla piti olla maidoton, gluteeniton ja munaton, joten ainoa tarjottava oli kahvi. Oli ikäihminen, jonka rajoitteet todellisia, mutta ei sentään ollut pitkämatkalainen vaan melkein naapurista pistäytyi kahvilla.
Vierailija kirjoitti:
Oi, oletkin saanut täällä jo kivoja ideoita.
-kukat luonnosta
-tarjoilupöytään kynttilä
- servetit
- pakasteesta coctailpiirakat + munavoi TAI vaihtoehtoisesti patonkia ja tuorejuustolevitettä (voi olla esim kaksi eri makua)
- suolainen piirakka
- Salaatti (esim erilaisia salaatteja, kurkkua, paljon melonia, halutessasi rypäleitä) lisäksi eri kulhoon salaattijuustoa, punasipulirenkaita. Salaatinkastike.
- jokin mieluisa makea piirakka: raparperi-/mustikka-/suklaa-/tosca- tai porkkanapiirakka
- herkkutarjotin/herkkuplatter leivinpaperin päälle budjetin mukaisin valinnoin (rypäleitä, hedelmälohkoja, haluamiasi keksejä, marenkia, karkkeja (vaahtokarkit halpoja ja kukaan ei pysty syömään niitä määräänsä enempää)
-joko tilattu kakku (ovat kalliita, voisiko joku vasta valmistunut leipuri tehdä? Jos lähipiiristä löytyy?) T
Trifle ei ole kakku vaan jälkiruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista huomioida allergiset, gluteenittomat, kasvisruokavalioiset ja mitä näitä nykyään on, kaikilla tahtoo olla oma ruokavalio.
Sen vuoksi kannattaa valita piirakkapohjat jo valmiiksi maidottomiksi ja gluteenittomiksi ja kasvistäytteellä. Lisänä voisi olla esim.väinämöisen palttoonappeja savulohitäytteellä.
--------------------------
Et sinä näihin juhliin osallistu, että vielä kasvistäytteellä???
Kyllä varmaan tuo maidoton on se että sillä mennään. Mutta mistä sinä tiedät että juhliin tulee gluteenittomia ja viherhörhöjä. Kasvishörhö löytää syötävää ihan samasta pöydästä kuin muutkin vieraat. Jos ei ole muna allergikko. Olen sen itse kokenut 100x. Ei ole tarvinnut yhtä niuhoo erikseen huomioida, siis minua.
Olisit vielä kertonut että täysöljyinen dippikastike ja kurkku/porkkana suikaleet, kannussa Kylmä hanavesi niin olisi täys kymppi.
Vierailija kirjoitti:
Tarjottavien suunnitteluun ehdottomasti nuori mukaan. Meillä esim. ei tule missään juhlissa olemaan perinteistä kerma-mansikkakakkua sillä kukaan lapsistani ei pidä siitä. Eivät ottaisi edes pientä siivua. Juustokakut ovat heidän herkkuaan. Maistuvat myös minulle kermakakkua paremin.
================
Niin mutta nytpä ei suunniteltu juhlia sinulle. Mistä tiedät ettevätkö tämän perheen nuoriso/vieraat ja jopa mummot ja ukit nauttisi ennenmin täytekakusta kuin muodin mukaan tarjottavasta juustokakusta.
Ja kyllähän hampaattomankin on mukava mutustella kermaista täytekakkua. Nykyään ei ole missään enää täytekakku kinkereitä, niin on hyvä valinta ja edullinen.
Omissa valmistujaisissa oli pääruokana iso kanasalaatti eli vihreä salaatti pohjaksi ja päälle silvittynä kaupan kokonainen grillibroileri. Jotain juustoa taisi olla myös.
Kakuksi ehdottaisin pavlovaa eli valmiit marenkilevyt joiden väliin kermavaahtoa ja haluamaansa hilloa tai sosetta, päälle marjoja ja vaikka mintunlehtiä koristeeksi. Mielestäni näyttävä ja juhlava sekä maukas.
Voileipäkakku on kallis itse tehtynäkin, joten unohtaisin sen ja tekisin suolaisen piirakan ja/tai lehtitaikinakierteitä suolaisilla täytteillä. Ei välttämättä salaattia, jos ihmiset joutuvat syömään seisten kakkulautasilta.
Täytekakku levypohjilla onnistuu kyllä sinultakin. Älä yritä mitään ihmeellistä, vaan valitse simppelit maut tyyliin mansikka-kerma, suklaa-aprikoosi tai mistä nyt juhlakalu tykkääkin ja mikä sopii juhlien ajankohtaan parhaiten. Kermaksi kannattaa valita kuohun sijaan vispi. Siitä tehty vaahto pitää paremmin, eikä se ole niin herkkä leikkaamaan, jos lisäät siihen rahkaa, tuorejuustoa tms. Vaahtoa voi jämäköittää vaniljakreemijauheella. Se on helppoa käyttää ja antaa myös makua. Koristeluksi riittää ihan vaikka vain yksi tuore ruusu tai jos olet näppärä käsistäsi, voit tehdä sen sokerimassasta. Jos teet mansikkakakun, sen voi koristella tuoreilla mansikoilla, ja jos saat jostain käsiisi, mansikan tai metsämansikan lehdillä ja kukilla. Ei ole pakko tehdä pursotuksia, jos ne tuntuvat vaikeilta (itse esim. en ikinä onnistu niissä).
Muut makeat kannattaa valita sen mukaan, minkä ikäisiä vieraita on. Vanhemmat ihmiset tykkäävät usein ihan perinteisistä pikkuleivistä ja esim. herrasväenleivistä saa koristelemalla tosi juhlavia. Lapsia varten ehkä vaahtokarkkeja. Suklaata en laittaisi missään muodossa tarjolle, jos vieraissa on alle kouluikäisiä lapsia ja tarjottavia syödään pitkin asuntoa. Teillä on kaikki pinnat täynnä suklaatahroja juhlien jälkeen.
Itse en tekisi kuivakakkuja tai pullaa, koska ne tekevät huonosti kauppansa paitsi jollei mitään muuta makeaa ole. Mummu tai pappa saattaa ottaa palan tiikerikakkua tai korvapuustin, mutta siihen se yleensä jää.
Jos haluaa muuta isompaa makeaa täytekakun lisäksi, muttei halua tarjottavien olevan pelkkiä piirakoita, pienet pavlovat ovat nättejä ja helppoja. Niiden miinuspuoli on, että täyttää voi vasta juuri ennen tarjoilua. Kuppikakuista saa myös helposti näyttäviä.
Onko raikkaat voileivät jo mainittu?
Meilläkin tulossa rippijuhlat kesällä ja pienehköllä budjetilla tarkoitus päästä. Meillä on tarjolla:
Täytekakkua (ystävä lupasi tehdä ainesten hinnalla)
Juustokakkua (teen itse)
Pikkuleipiä (ostan kaupasta)
Raparperipiirakkaa (teen itse)
Voileipäkakkua (ystävä lupasi tehdä ainesten hinnalla)
Juustosarvia (teen itse)
Kahvia, teetä, mehua, kivennäisvettä
Vierailija kirjoitti:
Pyydä kutsussa ilmoittamaan erityisruokavaliot. On paljon helpompaa, kun tietää, mihin pitää varautua, eikä esim. koko juhlaväen tarvitse turhaan syödä vegaanista ja gluteenitonta kakkua. (Toivottavasti kukaan ei tee soijapohjaista "kermakakkua" kaikille kyselemättä ruokarajoitteita. Soija-allergia on yllättävän yleinen.)
Lisäksi se soijakermake (niin kuin muutkin kasvipohjaiset vaahtoutuvat kermankorvikkeet) maistuu muovilta. Olin juhlissa, joihin pitopalvelu oli tehnyt jollain kasvivalmisteella kuorrutetun kakun, mistä ei tietenkään ollut mitään mainintaa missään, ja se oli tipalla jäädä lautaselle.
Jos juhliin on tulossa vegaani, itse tekisin hänelle oman kuppikakun tmv. ettei kaikkien tarvitsisi kärsiä niistä kamalista maitotuotteiden korvikkeista, joita he käyttävät. Omaan nenään jopa kaurajuoma haisee nykyään ihan oksennukselta. Olen aiemmin käyttänyt sitä satunnaisesti, mutta kun viimeksi ostin vierasta varten (tyyliin kalleinta kahviin tarkoitettua, mitä kaupasta löysin) ja lorautin sitä omaankin kuppiini, se haju sai melkein yökkäämään. Ei ollut vanhentunutta ja sama haju lehahti kyläpaikassa erimerkkisestä kaurajuomasta, kun tarkoituksella sitä kokeilin. En ole perehtynyt noiden ainesosalistoihin, mutta tulipa mieleen, käytetäänkö niissä nykyään jotain eri raaka-aineita kuin ennen.
Sori, ohis.
Juomapuolella ehdottaisin skoolausta Marskin juomalla eli sitruunahaposta, mustaviinimarjapensaan lehdistä ja sokerista tehty juoma. Jos ei itse halua väkertää niin ikean päärynäkuohujuoma on mielestäni paljon pommaccia raikkaampaa, voi olla jopa edullisempikin.
Vierailija kirjoitti:
Tarjoilija??
Ilmeisesti vieraat eivät osaa ottaa itse seisovastapöydästä 🤷
Vierailija kirjoitti:
Muista huomioida allergiset, gluteenittomat, kasvisruokavalioiset ja mitä näitä nykyään on, kaikilla tahtoo olla oma ruokavalio.
Vieraat syö sitä mitä talo tarjoaa. Oikuttelut pois.
Vierailija kirjoitti:
Täytekakun tekoon vinkki: tee kakkupohja etukäteen valmiiksi ja pakasta. Kohmeinen pohja on helpompi leikata siististi sitten kun alkaa kasailemaan kakkua.
Mä olen aina ostanut vaan valmispohjan. Siksi, että just toi pohjan teko on se, mikä ei koskaan onnistu. Valmispohja on ihan jees, ainakin mun sukulaiset ja ystävät tietää, etten oo ammattileipuri, joten eivät sellaista lopputulosta odota. Pohjaan vain kunnon kostutus, hyvä täyte (ei liian makea!) ja kauniit koristeet. Itse tekisin mansikkakakun, jonka täyte+koristus/päällys kermavaahto-rahkaseoksesta.
Allergiat kannattaa tosiaan kysyä etukäteen. Kannattaa tehdä jo valmiiksi laktoositonta kaikki. Itse oon allerginen todella monelle ruoka-aineelle ja mulla on aina mukana jotain, mitä voin syödä, jos tarjoiluista ei löydy. En oleta, että kaikki osaa mun ruokavalioon sopivaa tarjoilua tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoilija??
Varmaan se, ettei äidin tarvitse olla keittämässä lisää kahvia, täyttämässä tarjoilua yms. Tähän tullutkin ohjeita aiemmin, mä ja mun ystävä vuorotellaan toistemme juhlissa keittiöapuna, se on toiminut aina tosi hyvin. Saa tiskejä ladattua koneeseen, pidettyä tarjoilupöydän nättinä, mandolliset kylmää tarvitsevat tarjoilut täydennettyä tarjolle, tuoreet kahvit yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoilija??
Varmaan se, ettei äidin tarvitse olla keittämässä lisää kahvia, täyttämässä tarjoilua yms. Tähän tullutkin ohjeita aiemmin, mä ja mun ystävä vuorotellaan toistemme juhlissa keittiöapuna, se on toiminut aina tosi hyvin. Saa tiskejä ladattua koneeseen, pidettyä tarjoilupöydän nättinä, mandolliset kylmää tarvitsevat tarjoilut täydennettyä tarjolle, tuoreet kahvit yms.
Just tämä. Olen järjestänyt useat rippijuhlat ja yo-juhlat. Meillä ei ole rahasyistä ollut mitään palkattua apua. Kaikki on hoitunut hyvin, mutta en ole ehtinyt seurustella kenenkään vieraan kanssa, vaan painanut hiki hatussa hommia.
Vierailija kirjoitti:
Unohtakaa nyt ne mokkapalat!!! Tuulahdus suoraan kasarilta, eikö kukaan keksi mitään muuta leivonnaista
Keksii toki mutta mokkapaloja saa tehtyä ison määrän melko pienellä kustannuksella. Ja siitähän aloituksessa oli kysymys, tarjoiluiden kustannuksista.
Peltilihapiirakka/Peltikinkkupiirakka (taikina pakasteesta)
Karjalanpiirakat (pakaste) ja munavoi
Patonki ja pari tuorejuustolevitettä
Täytekakku
Sankarin maun mukaan omena-/raparperi-/marjapiirakka ja vaniljakastike
Perinteinen kuivakakku (esim. tiikerikakku)
Paria lajia pikkuleipiä
Suklaakonvehteja
Kahvi, tee, limsa/mehu, kahvikerma/maito, makeutusaineet (sokeri, Hermesetas)
Pöydässä on näin sekä suolaista että makeaa, mitään salaatteja ei todellakaan tarvita kun ei ole ruokatarjoilusta kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjottavien suunnitteluun ehdottomasti nuori mukaan. Meillä esim. ei tule missään juhlissa olemaan perinteistä kerma-mansikkakakkua sillä kukaan lapsistani ei pidä siitä. Eivät ottaisi edes pientä siivua. Juustokakut ovat heidän herkkuaan. Maistuvat myös minulle kermakakkua paremin.
================
Niin mutta nytpä ei suunniteltu juhlia sinulle. Mistä tiedät ettevätkö tämän perheen nuoriso/vieraat ja jopa mummot ja ukit nauttisi ennenmin täytekakusta kuin muodin mukaan tarjottavasta juustokakusta.
Ja kyllähän hampaattomankin on mukava mutustella kermaista täytekakkua. Nykyään ei ole missään enää täytekakku kinkereitä, niin on hyvä valinta ja edullinen.
Mitä ihmettä tarkoitat? Kirjoitin, että esimerkiksi meillä ei jotakin lasten juhliin tule. Tietenkään en ajatellut, että ap:n juhlapöytä pitäisi koota sen mukaan, mistä minun lapseni pitävät tai eivät pidä. Halusin vain kuvailla tilannetta, jossa tarjoilut tehdään sankarin maun mukaan. Etenkin nuorten juhlissa minusta itsestänikin on kiva saada maistella sankarin lempiherkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Unohtakaa nyt ne mokkapalat!!! Tuulahdus suoraan kasarilta, eikö kukaan keksi mitään muuta leivonnaista
Mikä vika kasarissa?
Pyydä kutsussa ilmoittamaan erityisruokavaliot. On paljon helpompaa, kun tietää, mihin pitää varautua, eikä esim. koko juhlaväen tarvitse turhaan syödä vegaanista ja gluteenitonta kakkua. (Toivottavasti kukaan ei tee soijapohjaista "kermakakkua" kaikille kyselemättä ruokarajoitteita. Soija-allergia on yllättävän yleinen.)