Vinkkejä rippijuhlien tarjoiluihin pienellä budjetilla, mutta tyylikkästi
Edessä olisi lapsen rippijuhlat ja juuri kurjasti jouduin työttömäksi talvella, eikä rahatilanne ole paras mahdollinen. Haluan kuitenkin järjestää ihanat juhlat, joissa olisi kauniit ja laadukkaat tarjoilut, mutta ehkäpä teidän vinkeillä saisin ne kustannukset pidettyä maltillisina :)
Kotona pidetään ja vieraita tulossa 35. Haluaisin suolaista tarjottavaa myös, sillä muutama vieras tulossa kauempaa, mutta jo tilojen takia kyseeseen tulisi cocktaityyppinen tarjoilu, pöydän ääreen kaikkien ei ole mahdollista päästä istumaan. Olen miettinyt esim. voileipäkakkua tai sitten suolaisia piirakoita ja salaatteja. Myös täytekakku toki ja jotain muutakin pientä makeaa. Onko voileipäkakku vaikeaa tehdä itse? Suolaisia piirakoita ja salaatteja osaan varmasti (ehkä?) tehdä, mutta täytekakku pakko ulkoistaa, siinä en onnistu koskaan.
Onko teillä ollut tarjoilija juhlissa? Mielelläni ottaisin, mutta sekin lisäkulu, toisaalta en haluaisi tuhlata tärkeää päivääni olemalla kokonaan kiinni keittiössä ja kaatamassa kahvia ym.
Kaikki vinkit ja ohjeet tulisi todella tarpeeseen. Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on suomalalaisilla vielä pitkä matka eurooppalaiseen tapakulttuuriin, jos leivoshaarukka on tuntematon väline.
kuinka monta leivoshaarukkaa sulla on?
Ei kaunis täytekakku mahdoton ole. Esim jos teet moussekakun ja koristelet syötävillä kukilla. Helppo kasata, maukas ja kauniin näköinen. Vaikka mietitkin sen tilaamista niin katso vielä blogeja läpi jos löytyisi toteutuskelpoinen.
Olen tehnyt muutaman kerran voileipäkakun itse. Aina on onnistunut ja on kehuttu ja pidetty tarjottava eli loppuu aina kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on suomalalaisilla vielä pitkä matka eurooppalaiseen tapakulttuuriin, jos leivoshaarukka on tuntematon väline.
Meillä on kaksi (en ole tuo jolta kysyit). En tiedä, mistä ne ovat meille ilmestyneet, mutta ei niitä kovin isolle juhlaväelle riitä.
Voi olla vanhanaikaista katsoa kakkureseptiä jostakin nettisivulta tai peräti kirjasta. Ne ovat yleensä kokeiltuja ja toimivia, mitä ei voi sanoa kaikkien blogien tekeleistä.
Hmmm. Miten järjestää ökykalliit suihkuseurapiirin juhlat koko maan kermalle hyvin hyvin pienellä putjetilla?🤔
Sori pelleily.🤡🎈🥳
Vierailija kirjoitti:
Minä laittaisin tarjolle viisi leipää ja kaksi kalaa. Se olisi tyylikästä!
Jeesus ruokki 4000 miestä seitsemällä leivällä ja muutamalla pienellä kalalla. Joukossa oli myös naisia ja lapsia. Kaikki söivät kyllikseen, ja tähteiksi jääneitä paloja kerättiin seitsemän täyttä korillista. Mutta kuinka suuria nuo leivät olivat ja paljonko oli muutama? Raamattu ei kerro määrää, mainitaan vaan, että jokunen pieni kala.
Täytekakku on helppo tehdä paistamalla muutama kääretorttupohja uunipellillä. Kolmen munan unelmatorttuohjeella netistä saat kaakaopohjan ja osan voit tehdä vaaleana, jolloin saat kaksivärisen kakun. Näissä tärkeätä on että muistaa vatkata alun muna- sokeriseosta tarpeeksi pitkään, että siitä tulee paksua. Muita aineita lisättäessä ei enää vatkata vaan sekoitetaan varoen, mutta tasaiseksi.
Itse tekemällä säästät todella paljon! Voileipäkakku tulee kalliiksi, kuten muutkin ovat sanoneet. Suolaiset piirakat riittävät, kun vain teet niitä tarpeeksi noin isolle porukalle. Entäpä alkuun joku kasvissosekeitto, ruokaisa salaatti ja tuoreet patongit, kun kerran pitkämatkalaisiakin tulee? Joku peruna-purjokeitto ei paljoa maksa, mutta lisukkeineen täyttää mahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en ole minäkään leivoshaarukoihin törmännyt, vaikka olen jo elämän ehtoopuolella. Ei niitä minun tuntemissani perheissä käytetä. Aivan turha vertailla. Sofistikoituneet elävät omilla tavoillaan, toiset toisella tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki voileipäkakkuun. Teen voileipäkakkuun kolme väliä, yhden raejuustolla kevennetystä munavoista, yhden tsatsikista ja vain yhden välin savulohesta, kevätsipulista ja tuorejuustosta. Toimii. Pintaan halvinta tuorejuustoa maidolla tarvittaessa ohennettuna. Coopin tuorejuusto on ihan hyvää tuohon tarkoitukseen.
Enpä todellakaan välittäisi tulla tätä syömään. Ei ihme, jos niin moni inhoaa voileipäkakkuja, jos tarjolla on tällaista. Kyllä voitaikinakierteet, pikkupizzat tai piirakka on paljon parempi vaihtoehto, ja halvempikin.
Rasvainen ja mauton voitaikina ei ikinä korvaa voileipäkakun pohjaa, jonka maku tulee puhtaasta viljasta, usein tummasta rukiista.
Minä laittaisin tarjolle viisi leipää ja kaksi kalaa. Se olisi tyylikästä!