Yhteenmuutto toisen omistamaam asuntoon
Olemme keskustelleet naisystäväni kanssa yhteenmuutosta, mutta emme ole päässeet yhteisymmärrykseen raha-asioista.
Minulla lähes kokonaan maksettu omistusasunto, jossa haluan asua jatkossakin naisystäväni kanssa. Olen sanonut, ettei hänen tarvitse maksaa asumisesta mitään tai voi maksaa vaikka laskuja, ruuan tms. Se ei hänelle käy, vaan haluaisi itsellekin omaisuutta. Minusta ei ole järkevää myydä osuutta asunnosta, koska mahdollisen eron tullessa asiat mutkistuvat ja pitää maksaa varainsiirtoveroja valtiolle edestakaisin. Hän ei myöskään halua maksaa minulle vuokraa, koska tuntisi olevansa alisteisessa asemassa.
Miten muut olette ratkaisseet asian?
Kommentit (310)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan noin alkuvaiheessa luopuisi omistuksestani. Jos/kun tulee ero, on yhteisen asunnon omistaminen veemäistä ja eroprosessi pitkittyy. Kokemusta on.
Suhde on kestänyt jo pari vuotta. Yhden eron kokeneena en itsekään haluaisi pitkittää mahdollista erotilannetta. Kyseessä on itse asiassa kiinteistö, joten varainsiirtoverokin on 3% eli kyse tuhansista euroista. Jos kumppanini ostaa 50%, hän maksaa osuudestaan 3% veroja. Jos tulee ero, joudun osuuden takaisin lunastaessa maksamaan itse taas sen saman summan valtiolle. Ei tietysti pitäisi ajatella heti eroa, mutta moni suhde päättyy eroon nykyään.
Ap
No mitä järkeä muuttaa yhteen tai edes olla yhdessä, jos kuitenkin eroatte?
Vapaa suhde ja kevyt hengailu riittänee siinä kohtaa.
Ap ei sentään seilaa kohti parisuhdetta vaaleanpunaisen pilven päällä ratsastaen kuten moni muu vaan ajattelee tuonkin vaihtoehdon. Tai voihan se parisuhde kestää kuolemaan asti mutta päätepiste voi tulla vaikkapa rakkaan aiheuttamana.
Vierailija kirjoitti:
Minä muutin miehen asuntoon noin. Mun ei tarvinnut maksaa mistään, mutta koin olevani vain kylässä. Minulla ei ollut mitään sanavaltaa asuntoon liittyviin asioihin, sillä en omistanut siitä neliötäkään. Mulla oli vain henkilökohtaiset tavarat, koko sisustusoli jonkun muun valitsemaa.
Erottiin.
Mies ei siis tajunnut edes ihan perusasioita. Sääntö numero yksi nainen sisustaa. Olen kantanut laadukkaita huonekaluja pihalle ja tuonut Ikeaa tilalle, mutta niin se vain menee. Pahalta tuntuu viedä puisia kirjahyllyjä hylkyyn ja saada liimapuulevyä tilalle, tai laadukkaat merkkisohvat ja saada tilalle muodikas tonnin tarjous kulmasohvadivaani mikä lie, mutta se on hinta jonka maksat.
Ap laskee suhteen rahassa ja omaisuudessa. Ei kumppanuudessa ja rakkaudessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo muutti alunperin minun omistamaani asuntoon, koska hänellä ei ollut asuntoa Suomessa. Häntä kiusasi, että exäni oli asunut samassa asunnossa. Niinpä ostin toisen asunnon. Muutaman vuoden päästä vaimo sai perintöä ja ostimme tämän nykyisen asunnon yhdessä.
Ostin sitten säästyneillä rahoilla sijoitusasunnon itselleni.
Jos naista ahdistaa se että exäsi on asunut samassa asunnossa, niin olisi kannattanut heivata hänet luiskaan saman tien. Päänsisäisiä ongelmia joista joudut itse kärsimään ennemmin tai myöhemmin.
Noissa tilanteissa voi olla apua ihan siitä, että hankkii uuden sängyn vanhan tilalle. Nimimerkki Mielikuvitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sairasta laskea omia rahoja.
Niin ne köyhät usein tekevät. Laskevat usein myös muiden rahoja hyötymistarkoituksessa.
Ahneet tekevät noin. Ei väliä onko henkilö köyhä vai varakas.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä. Jos nainen ei maksa vuokraa, niin hänelle jää satoja euroja ylimääräistä kartuttaakseen omaisuutta. Joko ottaa lainaa ja ostaa sijoitusasunnon tai säästää osakkeisiin joka kuukausi.
Tämä. Eron jälkeen ei tarvitse tapella kumpi jää asuntoon eikä miettiä saako sitä tarvittaessa myytyä jne. Ero saattaa olla rumakin. Tavarat kantoon ja parisuhteen aikana säästetyillä rahoilla etsii mieluisan asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kumppani maksoi vuokraa aiemmin 1200€/kk. Muutti omistamaani asuntoon ja maksaa hoitovastikkeen 240€, vedestä, sähöstä ja ruusta puolet. Mä maksan lainan ja puolet mainituista. Hyvä diili kumppanin mielestä. Täällä oltiin eri mieltä trollien tai totaalilokkien toimesta.
Jep. Mies voi sijoittaa säästämänsä rahat joko sijoitusasuntoon tai vaikka osakkeisiin. Yhdessä asuen molemmat voivat voittaa, koska Tilastokeskus on laskenut, että yhdessä asuen kaksi aikuista saa saman elintason 1,7 kertaisilla kuluilla yksinasuvaan verrattuna. Molemmat siis säästävät 15%.
Ja tuossa tapauksessa säästää vuokralta kumppaninsa asuntoon muuttanut huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä. Jos nainen ei maksa vuokraa, niin hänelle jää satoja euroja ylimääräistä kartuttaakseen omaisuutta. Joko ottaa lainaa ja ostaa sijoitusasunnon tai säästää osakkeisiin joka kuukausi.
Tämä. Eron jälkeen ei tarvitse tapella kumpi jää asuntoon eikä miettiä saako sitä tarvittaessa myytyä jne. Ero saattaa olla rumakin. Tavarat kantoon ja parisuhteen aikana säästetyillä rahoilla etsii mieluisan asunnon.
Jotenkin kylmää miettiä kaikki valmiiksi eron varalta. Eikö voisi sopia, että aluksi nainen makselee vai kuluja ja esim 2 vuoden päästä, tekisitte järjestelyjä omistusten suhteen. Silloin kyllä tietää jo aika hyvin, miten vakaalla pohjalla olette. Ja voisiko se yhteinen koti olla joku muu kuin ap.n nykyinen asunto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan noin alkuvaiheessa luopuisi omistuksestani. Jos/kun tulee ero, on yhteisen asunnon omistaminen veemäistä ja eroprosessi pitkittyy. Kokemusta on.
Suhde on kestänyt jo pari vuotta. Yhden eron kokeneena en itsekään haluaisi pitkittää mahdollista erotilannetta. Kyseessä on itse asiassa kiinteistö, joten varainsiirtoverokin on 3% eli kyse tuhansista euroista. Jos kumppanini ostaa 50%, hän maksaa osuudestaan 3% veroja. Jos tulee ero, joudun osuuden takaisin lunastaessa maksamaan itse taas sen saman summan valtiolle. Ei tietysti pitäisi ajatella heti eroa, mutta moni suhde päättyy eroon nykyään.
Ap
No mitä järkeä muuttaa yhteen tai edes olla yhdessä, jos kuitenkin eroatte?
Vapaa suhde ja kevyt hengailu riittänee siinä kohtaa.
Ap ei sentään seilaa kohti parisuhdetta vaaleanpunaisen pilven päällä ratsastaen kuten moni muu vaan ajattelee tuonkin vaihtoehdon. Tai voihan se parisuhde kestää kuolemaan asti mutta päätepiste voi tulla vaikkapa rakkaan aiheuttamana.
No ap on kyllä jo vähän siellä toisessa ääripäässä, jossa se pieni eron mahdollisuus ei vain ole mielessä, vaan ap tuntuu paremminkin puhuvan asiasta "sitten KUN erotaan, niin..."
Itselleni näyttäytyy, ettei ap taida tosiasiassa ole kumppaniinsa sitoutunut, eikä mielessään näe heidän olevan pariskunta pitkään, saati loppuelämää.
Itse jos olisin ap:n tyttöystävä, niin yhteenmuuton sijaan alkaisin vakavasti harkita eroa.
Vierailija kirjoitti:
Luin vain aloituksen, mutta mitä ihmettä? Tuohan nimenomaan mahdollistaa naiselle valtavan sotakassan keräämisen kun voi laittaa suoraan sijoituksiin osakkeet, rahastot, indeksit, asunnot, maa mitä vain ikinä keksii. Sun muija on eläkeikäsenä melko varakas täti, kannattaa pitää siitä noilla ehdoilla todella hyvää huolta.
Just näin. Kertoo vaan siitä, että kyseessä on aika typerä ihminen, kun ei ymmärrä sitä, että tuo miehen tarjoama diili on hänelle todella paljon järkevämpi kuin varainsiirtoveron ja lainan kulujen sekä osuutensa muista asumis- ja elämiskuluista maksaminen. Luulee varmaan, että ostamalla puolet asunnoista ainoa asumisen menoerä olisi lainan maksu itselleen. Huoh.
En oikein ymmärrä kokeellista yhdessäasumista, kun on aikuisista kyse. Sen voi hoitaa myös muuttamatta kirjoja samaan asuntoon. Sitten kun olette varmoja, hankkikaa yhteinen koti.
Luulen, että tässä on kyse tuosta jo aiemmin mainitusta, ettei koti tunnu kodilta jos vain toinen sen omistaa. Entä jos myyt asunnon ja ostatte uuden asunnon puoliksi?
Jos kumpikin miettii yhdessäasumisen etuja rahan kautta, eikä loppuelämän kumppanuutena, ei eipä ihmekään jos ero tulee
Tuskin olette kovin nuoria, jos lähes maksettu asunto. Mikä on tämän naisen oikeus asua, jos ap:lle käy jotain? Kuolee tai joutuu hoitokotiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että hän ei koe omistamaasi asuntoa omaksi kodikseen, kun omistat sen kokonaan ja tosiaan eron tullessa voit potkaista hänet pihalle. Erityisesti jos olet ottanut tuon pointin puheeksi. Silloin hänestä voi tuntua, että sulla on ero mielessä ja suunnitelmat selvät eron tullessa. Siinä voi olla hankala asennoitua rakentamaan yhteistä elämää ja kotia paikassa, joka selvästi on vain toisen, on ollutkin vain toisen ja tulee jatkossakin olemaan vain toisen.
Anteeksi, en pysty tähän tarjoamaan ratkaisua, kun en ole koskaan tilanteessa ollut. Mutta kenties keskustelemalla siitä mihin hänen ajatuksensa perustuu ja mitä pelkoja hänellä on asiaan liittyen, niin on helpompi löytää ratkaisu, joka vastaa näihin hänen ajatuksiin.
Mitenkähän ihmiset pystyvät asumaan vuokralla, kun asunnon omistaa kokonaan joku muu? Lähtökin voi tulla milloin vain.
Vuokralla asuminen on eri asia kuin toisen ihmisen valmiiseen kotiin muuttaminen. Asuinkumppani pahastuu helposti, jos uusi kumppani haluaa vaihtaa huonekaluja tai ripustaa seinälle itseään miellyttävän taulun. Astiat ja muut on todennäköisesti valittu sen mukaan, mikä sopii asunnon sisustajalle. Olen joskus vieraillut tuttavan luona, joka on pitkä ja minua isompi. Hänellä oli jättikokoisia juomalaseja, joita minun, pienikätisen aikuisen, oli vaikea pitää kädessä. En saanut lasista otetta yhdellä kädellä. Tässä yksi esimerkki siitä, mitä hankaluuksia voi olla "vieraassa kodissa".
Vierailija kirjoitti:
Pääomamenot sinun menoksi, muut asumismenot puoleksi. Naisystäväsi voi käyttää vastaavan summan halutessaa omiin pääomasijoituksiin.
Näin minä toimisin. Tuohan on myös naisystävälle kiva järjestely, koska hänellä ei olisi sitten pääoma sidottuna asuntoon, vaan pääsee sijoittamaan kannattavammin esim. osakkeisiin.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin vain aloituksen, mutta mitä ihmettä? Tuohan nimenomaan mahdollistaa naiselle valtavan sotakassan keräämisen kun voi laittaa suoraan sijoituksiin osakkeet, rahastot, indeksit, asunnot, maa mitä vain ikinä keksii. Sun muija on eläkeikäsenä melko varakas täti, kannattaa pitää siitä noilla ehdoilla todella hyvää huolta.
Just näin. Kertoo vaan siitä, että kyseessä on aika typerä ihminen, kun ei ymmärrä sitä, että tuo miehen tarjoama diili on hänelle todella paljon järkevämpi kuin varainsiirtoveron ja lainan kulujen sekä osuutensa muista asumis- ja elämiskuluista maksaminen. Luulee varmaan, että ostamalla puolet asunnoista ainoa asumisen menoerä olisi lainan maksu itselleen. Huoh.
Ja asuntona puolison omistama kämppä, joka ei ole kotisi, eikä sinulla ole mitään oikeuksia päättää siellä yhtään mistään.
Sanoisin itsekin, että ei kiitos. Vuokralla saan sentään päättää itse sisustuksen.
Se nainen haluaa sitouttaa sinut itseensä yhteisen omaisuuden kautta. Haluaa myös voida puhua kavereilleen ja suvulleen, että "meidän asunto" yms, jotta ei vaikuta rottailevalta kullankaivajalta. Statuskysymyksiä.
Ei ongelmaa. Kulut puoliksi. Miksi tästä pitää tehdä ongelma?