Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seniori, miksi jätät jälkipolville riesaksi hirveät määrät tavaraa?

Vierailija
01.05.2025 |

Eikö se olisi sen vastuulla, joka nuo tavarat on hankkinut, vähintään karsia niitä runsaasti ennen kuin tämän maailman jättää? Jos ei itse jaksa sitä tehdä, niin apua löytyy varmasti. 

Todella ahdistavaa perijöille alkaa tyhjentämään arvottoman rojun täyttämää taloa.

Kommentit (367)

Vierailija
161/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roinan jättämien "perinnöksi" on joko ajattelemattomuutta, tai sitten se on hamstraamista (kykenemättömyyttä luopua) tai piittaamattomuutta siitä, mitä jättää taakseen muiden kontolle. Itse olen törmännyt näihin ajattelutapoihin siinä, miksi niitä omia nurkkia ei siivota.

Mitä se roina on, jota vanhuksilla on kodeissaan? Saako sen viedä sekajätteeseen?

Kaikkea mahdollista, joko käyttökelpoista tai täysin tarpeetonta, alkaen tyhjistä mehukaistereista ja pakasterasioista, tai ylimääräisistä tekstiileistä, astioista, työkaluista jne. Kaikkea olen nähnyt.

Kuinka monta pakasterasiaa saa pitää? Ja voinko heittää työkalut menemään, vai onko p

Käytätkö sinä todella 50 litraa mustikoita vuodessa? Ettei käy niin, että kuluukin vain 30 ja 20 rasiaa jää jemmaan ja niiden vanhojen lisäksi kuitenkin joudut vuosittain hankkimaan uusia? Jos käytät, niin hyvä. Silloin ymmärrät itsekin, että se on sinulle tarpeellista kulutustavaraa. Perillisille ehkä ei. Kun tavaran karsiminen aikanaan aloitetaan, luultavasti enimmäisten joukossa lentää roskiin n. 400 litraa vanhaa mustikkaa ja puolukkaa. Huom. Vanhaa. 

Vierailija
162/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi mitä se turha roina on. Me ostimme vanhemmiltamme vanhan mökin, jonka 200 m2 varastoon he olivat vuosien varrella keränneet tavaraa. Siellä oli todellakin roinaa, ja roskaa, murra heidän mielestään hyvää tavaraa.

Mm. useita jätesäkillisiä tyhjiä, pestyjä jogurtti- ja viilipurkkeja ja oivariinirasioita. Useita jätesäkillisiä tyhjiä, pestyjä muovisia hillopurkkeja ja mehukattikanistereita. Useita säkillisiä lasisia, pestyjä lasipurkkeja. Ja samoin peltipurkkeja. Useita säkillisiä vanhoja muovipusseja. Useita jätesäkillisiä käytettyjä jätesäkkejä (päällä luki "ehjiä jätesäkkejä") ja useita jätesäkillisiä käytettyjä jätesäkkejä (päällä luki "rikkinäisiä jätesäkkejä"). Useita säkillisiä lumppuja esimerkiksi räteiksi. Ja kaikki muut säkilliset lisäksi.

Löytyi satoja kiloja vanhoja hanoja ja metallinpalasia. Talteen oli myös otettu noin 20 kg vanhoja vääntyneitä nauloja ("suoristettavat naulat")

Ihan mielenkiinnosta, miksi käytätte aikaanne tavaroiden läpikäymiseen? Eikö tuollainen rojunäärä olisi juuri ihanteellinen siihen, että tilaatte vaan poiskuljetuksen ja homma on sillä valmis?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi mitä se turha roina on. Me ostimme vanhemmiltamme vanhan mökin, jonka 200 m2 varastoon he olivat vuosien varrella keränneet tavaraa. Siellä oli todellakin roinaa, ja roskaa, murra heidän mielestään hyvää tavaraa.

Mm. useita jätesäkillisiä tyhjiä, pestyjä jogurtti- ja viilipurkkeja ja oivariinirasioita. Useita jätesäkillisiä tyhjiä, pestyjä muovisia hillopurkkeja ja mehukattikanistereita. Useita säkillisiä lasisia, pestyjä lasipurkkeja. Ja samoin peltipurkkeja. Useita säkillisiä vanhoja muovipusseja. Useita jätesäkillisiä käytettyjä jätesäkkejä (päällä luki "ehjiä jätesäkkejä") ja useita jätesäkillisiä käytettyjä jätesäkkejä (päällä luki "rikkinäisiä jätesäkkejä"). Useita säkillisiä lumppuja esimerkiksi räteiksi. Ja kaikki muut säkilliset lisäksi.

Löytyi satoja kiloja vanhoja hanoja ja metallinpalasia. Talteen oli myös otettu noin 20 kg vanh

Ihan mielenkiinnosta, miksi käytätte aikaanne tavaroiden läpikäymiseen? Eikö tuollainen rojunäärä olisi juuri ihanteellinen siihen, että tilaatte vaan poiskuljetuksen ja homma on sillä valmis?

Ne tavarat pitää tuoda tuolta ulos, niin siinäpä sen näkee mitä siellä on. Hommaa on tehty esim. niin että toinen on navetan ylisillä kaapimassa myttyjä, tiputtaa ne sieltä alas ja toinen kantaa ne kaatopaikkakuormaan. Täällä on todella edullinen kaatopaikka, ja vielä kun lajittelee metallit ym pois niin sitä halvempaa.

Vierailija
164/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perin isovanhempani vuosia sitten ja olen kyllä aina arvostanut niitä tavaroitakin. Eivät ne minulle ole mitään rojua. Toki meillä säilytystiloja tavanomaista enemmän.

Vierailija
165/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perin isovanhempani vuosia sitten ja olen kyllä aina arvostanut niitä tavaroitakin. Eivät ne minulle ole mitään rojua. Toki meillä säilytystiloja tavanomaista enemmän.

Tottakai jos tavara on ns hyvää, astioita ja tekstiilejä ja huonekaluja, niin on helppo arvostaa. Jos ei ole jätesäkeittäin oikeaa roskaa.

Vierailija
166/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole ihan kohtuullista, että kun perivät talot ja autot ja kesämökit, niin sen edestä saavat jotain tehdäkin?

Vai pitäisi teille kaikki tehdä valmiiksi?

Joku vielä kirjoitti, että on sen vanhemman vastuulla hävittää kaikki turha tavara.  No miten vastuutat sen vainajan?

Vierailija
167/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyi satoja kiloja vanhoja hanoja ja metallinpalasia. Talteen oli myös otettu noin 20 kg vanhoja vääntyneitä nauloja ("suoristettavat naulat")

Voi voi.  Luepa Riku Siivosen kirja "Kaikki isäni tavarat."

Ylittää reippaasti kaiken tuon sinun kertomasi.  Ja suuri osa tavaroista vielä sellaisia, joita ei voi noin vain edes viedä mihinkään jätteisiin eikä keräyksiin.  Sinun tapauksessasi voi sentään vielä kiukutella, mutta tuon kirjan tapaus on otettava jo huumorilla. 

Vierailija
168/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuohan on jo helppo viedä pois, kun on sentään valmiiksi säkitetty ja vielä päälle kirjoitettu, mitä ne sisältää.

Vierailija
169/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tänne jäävien ongelma. Itse elän mukavasti ja hommaan kaiken mitä huvittaa. Saavat olla tyytyväisiä, että olen rahoittanut heidät aikuiseksi asti.

Vierailija
170/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt teen palstan tyypillisen päätelmän: kaikilla senioreilla on siis kaksioissaan tuollainen määrä tavaraa!

Usko tai älä, varasto on varasto ja koti on koti, joten kuolinsiivouksen ulottaminen varastorakennuksiin perikunnan vaivojen säästämiseksi on minusta ylimitoitettua. Ei se mummo kompastu rautanauloihin keittiössään.

Vierailija
171/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytyi satoja kiloja vanhoja hanoja ja metallinpalasia. Talteen oli myös otettu noin 20 kg vanh

Voi voi. Luepa Riku Siivosen kirja "Kaikki isäni tavarat."

Ylittää reippaasti kaiken tuon sinun kertomasi. Ja suuri osa tavaroista vielä sellaisia, joita ei voi noin vain edes viedä mihinkään jätteisiin eikä keräyksiin. Sinun tapauksessasi voi sentään vielä kiukutella, mutta tuon kirjan tapaus on otettava jo huumorilla. 

En lue. Enkä mä mitään kiukuttele, päinvastoin nauraen nämä tyhjennykset on sujuneet. Mutta koska joku kysyi mitä se roina ja roju sitten on, niin siihen vastasin. Paljon unohdin myös mainita, mm. lukuisat vanhat sähkötolpat jotka on vaarallista jätettä.

Mä olen silti sitä mieltä että kenenkään ei ole pakko omia roiniaan siivota kuoleman varalta. Perijät siivotkoot. Vaikka tämä oma roskamäärä on tuntunut välillä loppumattomalta, niin vanhemmat nyt vaan ovat sen luonteisia että säilövät ja keräävät kaiken. Minkäs sille mahtaa. Ihan hyviä ihmisiä ovat silti.

Vierailija
172/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tänne jäävien ongelma. Itse elän mukavasti ja hommaan kaiken mitä huvittaa. Saavat olla tyytyväisiä, että olen rahoittanut heidät aikuiseksi asti.

Meneekö se todella niin että lasten tulee olla kiitollisia vanhemmilleen että ovat armollisesti suostuneet rahoittamaan heidän elämisensä kunnes ovat aikuisia? 

Vierailija
173/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt teen palstan tyypillisen päätelmän: kaikilla senioreilla on siis kaksioissaan tuollainen määrä tavaraa!

Usko tai älä, varasto on varasto ja koti on koti, joten kuolinsiivouksen ulottaminen varastorakennuksiin perikunnan vaivojen säästämiseksi on minusta ylimitoitettua. Ei se mummo kompastu rautanauloihin keittiössään.

Auts, anteeksi kun astuin varpaillesi, vastaamalla jonkun esittämään kysymykseen! 😂😂😂 Mä olen nimenomaan kuolinsiivouksia vastaan. Siis sitä ajatusta vastaan että sellainen _pitäisi_ tehdä. Ei pidä, jos ei halua. Yksinkertaista.

Tosin, kaikki seniorit ei myöskään asu kaksiossa. Ja oikeilla hamstraajilla se nimenomaan on koti, joka on täynnä tavaraa niin että pienet käytävät vaan menee.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se ole ihan kohtuullista, että kun perivät talot ja autot ja kesämökit, niin sen edestä saavat jotain tehdäkin?

Vai pitäisi teille kaikki tehdä valmiiksi?

Joku vielä kirjoitti, että on sen vanhemman vastuulla hävittää kaikki turha tavara.  No miten vastuutat sen vainajan?

Tuohon sanoisin vielä sen, että milloin voi ihminen olla 100%:n varma, että jotain ei enää ikinä tarvitse? Toki ainakin silloin, kun ei enää kykene mitään sillä esineellä tekemään, mutta kykeneekö silloin enää hankkiutumaan siitä esineestä eroonkaan? Viimeisiä asioita, mitä muistisairas kykeni tekemään, oli ikivanhojen aikakauslehtien selaaminen. Isä ei enää pysty lukemaan kirjoja, mutta ei hän kyllä pysty niitä lähes kahtatuhatta kirjaa hävittämäänkään. 

Joku kirjoitti hyväån esimerkin siitä, mitä se turha roina voi olla. Ja tuo on aivan totta. Jos on valtavan iso talo ja mahdollisesti vielä joku ulkorakennus, ei siitä tavaramäärästä aiheudu siellä asuvalle mitään kohtuutonta haittaakaan. Erityisesti, jos ne romut on jossain muualla kuin asumistiloissa. Toista on sitten ne todelliset hamstraajat, joilla asunnossa on vain kapeat kulkuväylät pahvilaatikoiden, kestokassien ja jätesäkkien keskellä. Omat vanhempani eivät onneksi isosta asunnosta pienempään muutettuaan enää hamstranneet tyhjiä jugurttipurkkeja tai margariinirasioita, mutta siellä isossa kyllä hamstrasivat. Kodinhoitohuoneessa oli yksi lattiasta kattoon oleva kaappi täynnä niitä. "Jos joskus vielä tarvitsee..." :D Pienemmässä asunnossa ei ollut enää mitään kodinhoitohuonetta eikä keittiössäkään kuin muutama kaappi astioille ja elintarvikkeille, niin muutossa menivät roskikseen. Omaa kuolinsiivousta tehdessäni olen todennut , että mä olen aina muuttanut vain isompaan asuntoon, en koskaan pienempään, ja sen vuoksi ei ole koskaan aiemmin ollut mitään pakottavaa tarvetta karsia tavaramäärää. 

Vierailija
175/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin perintöähän ei ole pakko ottaa vastaan. Jokainen saa eläessään omistaa mitä haluaa eikä se kuullu tuleville perillisille.

Vierailija
176/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oishan se kiva, jos ne jugurttipurkit olis poistettu jo eläessään, mutta ei tämä mikään ylitsepääsemätön ongelma ole. Paitsi ehkä jossain kaukana kaikesta ja jos vainaja ja perijät ovat varattomia.

Rahaa tiskiin niin kyllä hoituu eikä edes hirveesti ( 2014 , 250m2 täysi omakotitalo 500e) . Meillä firma lopuksi lakaisi lattiatkin. 

Ongelma syntyy, jos perijät haluavat käydä kaiken läpi, siinä menee ikä ja terveys. Saati myydä itse Torilla tms. Myös jätteen kuljetus ja vastaanotto maksaa.

Vierailija
177/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohan älytön itsekkyys paistaa näistä hamsterisenioreiden vastauksista. Minäminäminä. 

Miten se on itsekästä, että pidän omat tavarani kunnes kuolen, mutta jätän asunnon raivaamiseen tarvittavat rahat, jottei kenenkään tarvitse nähdä vaivaa? 

Naapurin Pertin tai Irmelin tavaroiden raivaus voisi tapahtua juuri kuvaamallasi tavalla. Oman rakkaan omaisen kohdalla tilanne on aivan toinen. Ainakin jos henkilö on ollut esim. hyvin rakas vanhempi. Jokaisen tavaran haluaa käydä läpi, ei arvon takia, vaan muistojen. 

Silkkaa kidutusta jättää homma jälkipolville. Tai ehkä sinun jälkeläisille homma ei tule olemaan raskas...

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 174: "Auts, anteeksi kun astuin varpaillesi, vastaamalla jonkun esittämään kysymykseen! 😂😂😂 Mä olen nimenomaan kuolinsiivouksia vastaan. Siis sitä ajatusta vastaan että sellainen _pitäisi_ tehdä. Ei pidä, jos ei halua. Yksinkertaista.

Tosin, kaikki seniorit ei myöskään asu kaksiossa. Ja oikeilla hamstraajilla se nimenomaan on koti, joka on täynnä tavaraa niin että pienet käytävät vaan menee."

No mä taas olen kuolinsiivouksien kannalla. Tosin mun mielestä tuo termi on hölmö. Pikemminkin voisi puhua jostain "vanhuuden pärjäämissiivouksesta". Ja sillä tarkoitan sitä, että viimeistään eläkkeelle jäädessään olisi hyvä tarkastella kotiaan sitä silmällä pitäen, miten siellä kodissaan pärjää myöhemmin. Onko asunto sellainen, että erilaisten apuvälineiden avulla siellä pärjää oikein hyvin, ja ovatko palvelut niin lähellä tai muilla tavoin tavoitettavissa, että jos ajokorttiaan ei saakaan enää uusittua, edelleen hoituu kaikki päivittäiset asiat. Yms yms. Ihan mahdollista tottakai on, että kunto pysyy niin hyvänä, että pärjää vallan mainiosti, ja kuolo korjaa ennenkuin ei enää pärjäisi. Mulla itselläni nämä asiat alkoivat tulla mieleen jo vuonna 2018, kun menin ekaan polven teknivelleikkaukseen. Kun leikkauksen jälkeen  liikuin kyynärsauvojen kanssa ja keittiötikkaille nouseminen oli mahdotonta, huomasin mulla monen tavaran olevan ihan väärässä paikassa. Huomasin myös, että sitten, kun jalka ei enää kunnolla nouse, en ihan oikeasti pääse suihkualtaaseen ja suihkuun. Tämä nyt meni vähän ohi aiheen ja ne jossain ulkovarastossa olevat tavarat ei vanhusta haittaa, mutta miten hän saa ne sieltä hommattua pois sen jälkeenkään, kun joutuu muuttamaan johonkin palvelutaloon tai hoivakotiin? Jos sinne vanhaan kotiin ei jää puolisokaan asumaan, niin hoivakotimaksuissa huomioidaan entisen asunnon kulut vain muuton jälkeisiltä kuudelta kuukaudelta. Omakotitalossakin on kuluja...jos ei muuta, niin kiinteistövero. 

Vierailija
179/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun jälkipolvi voi ottaa perintörahoja ja maksaa raivauksesta jollekin toiselle.

Miksi et tee sitä itse vaan jätät ison työn muille? Olet kuitenkin itse ne tavarat hankkinut.

Koska haluan käyttää tavaroita niin kauan kuin elän. Ei ole iso homma soittaa raivausporukkaa paikalle ja avata heille ovi. Rahat saa tosiaan mun omaisuudesta, ei tarvitse itse maksaa mitään.

No ei kai kukaan pyydäkään luopumaan sellaisista tavaroista, joita käyttää. Mutta kun monella vanhuksella on esim. hillittömät määrät kirjoja (joita eivät enää lue) ja astioita (joita eivät ikinä käytä). Sitä ihmettelen miksei noita voi karsia.

Kuka haluaa asua tyhjien kirjahyllyjen keskellä autiossa talossa odottamassa kuolemaa? Jälkipolvien tehtävä on tyhjentää tavarat. Tyhjentäminen on  tietenkin helpompaa sille jolla ei ole mitään tunnesidettä tavaroihin kuin tavaran omistajalle, jolle tavarat ovat muistoja eletystä elämästä.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohan älytön itsekkyys paistaa näistä hamsterisenioreiden vastauksista. Minäminäminä. 

Miten se on itsekästä, että pidän omat tavarani kunnes kuolen, mutta jätän asunnon raivaamiseen tarvittavat rahat, jottei kenenkään tarvitse nähdä vaivaa? 

Naapurin Pertin tai Irmelin tavaroiden raivaus voisi tapahtua juuri kuvaamallasi tavalla. Oman rakkaan omaisen kohdalla tilanne on aivan toinen. Ainakin jos henkilö on ollut esim. hyvin rakas vanhempi. Jokaisen tavaran haluaa käydä läpi, ei arvon takia, vaan muistojen. 

Silkkaa kidutusta jättää homma jälkipolville. Tai ehkä sinun jälkeläisille homma ei tule olemaan raskas...

Eli parempi on, jos ne lapsilleen muistoja herättävät tavarat  heittää jo eläessään pois? Tiesitkö, että kaikki eivät ole samaa mieltä. Mun siskoni solmii tunnesiteitä esineisiin, minä taas en. Omista lapsistani en tiedä, ei ole tullut koskaan puheeksi. On mulla  tuolla työhuoneessa kaipn päällä laatikossa lasteni askarteluja, heidän tekemiään äitienpäiväkortteja yms. enkä osaa sanoa, tuleeko niiden näkeminen olemaan lapsilleni aikanaan lohdullista vai kidutusta. Ehkä pitäisi varmuuden vuoksi heittää pois?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi