Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seniori, miksi jätät jälkipolville riesaksi hirveät määrät tavaraa?

Vierailija
01.05.2025 |

Eikö se olisi sen vastuulla, joka nuo tavarat on hankkinut, vähintään karsia niitä runsaasti ennen kuin tämän maailman jättää? Jos ei itse jaksa sitä tehdä, niin apua löytyy varmasti. 

Todella ahdistavaa perijöille alkaa tyhjentämään arvottoman rojun täyttämää taloa.

Kommentit (367)

Vierailija
141/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirsturahat olen korvamerkinnyt ja niistä riittää tyhjentämiseenkin. Kierrätyskeskus vie mielellään.

Eivät nykyään vie! Vain arvokkaampia tavaroita huolivat.

Vierailija
142/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole kotona muuta turhaa tavaraa kuin lasteni omilleen muuttaessaan jättämiään tavaroita.  Toinen muutti 11 vuotta sitten ja toinen 8 vuotta sitten.  Olen pyytänyt hakemaan tavaransa jo pois,  mutta ei kuulemma ehdi tai ei mahdu.  Poiskaan en kuulemma saa niitä heittää.  Vanhempieni irtaimistosta en ottanut yhtään mitään eli täällä ei pyöri mitään suvun perintötavaroitakaan. Aallot,  Iittalat,  Artekit yms annoin äidin kuoltua kaikki siskolleni. 

Ja sinulla ei ole sen vertaa selkärankaa, että ilmoitat niille lapsillesi, että nyt loppui säilytyspalvelu, tulette hakemaan, tai lähtevät roskiin. Mikä velvollisuus sulla on säilyttää lastesi tavaroita? Voi kysyä, että hei, otatteko säilöön sun x kamoja, mä tuon ne huomenna?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teitä nyt ahdistaa minäminä-vanhusten elämä ja se, että eivät tyhjennä kotejaan tavaroista, joista perikunnalle ei ole iloa? Kun ihan oikeasti siihen kotiin ei tarvitse omaisten mennä kuoleman jälkeen, riittää, että tilaa firman tyhjentämään. Helppoa ja edullista, ei mene kenenkään hermot lakanapinoja ihmetellessä.

Ei perikunnalla ole velvollisuutta itse tyhjentää kenenkään kotia, kuolinpesä voi tilata tyhjennyksen ja pankki antaa sen maksaa, jos tyhjennys kohdistuu vainajan osoitteeksi merkittyyn asuntoon tai omistuksessa olleeseen kesämökkiin, ei siis kannata kokeilla oman kotinsa tyhjennystä samaan syssyyn, vaikka omat 28 paria lenkkareita vähän liialta tuntuvat.

Vai onko sittenkin niin, että tavaraa enemmän ahdistaa aj

Mitä se on se turha tavara? Siitä kirjoitetaan, kukaan vain ei osaa yksilöidä, mikä on turhaa. Saako olla enemmän kuin 2 kpl pussilakanoita ja 2 aluslakanaa?

Minun kohdalleni osuneessa tapauksissa esim.

Valtavat määrät käyttökelvottomiksi menneitä mattoja, kangaspalasia, lakanoita, kodintekstiilejä (hiirensyömiä ulkovarastossa vuosikymmeniä olleita)

Pari varastohyllyllistä hilloja 70-luvulta (naurettiin näille vedet silmissä kun löydettiin)

Brasiliasta 50-luvulla tuotuja kahvipapuja, sellainen iso säkillinen

Rikkinäisiä kattiloita, pannuja yms

Ratkottuja vanhoja vaatteita kassikaupalla (napit/vetskarit poistettu)

Ompelulankoja jotka hapristuneet sellaisiksi että katkesivat kun niillä yritti ommella

...jnejne

Vierailija
144/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolinsiivous etukäteen. Pitäisiköhän jättää turha tavara jo alun perinkin hankkimatta.

Vai olisiko sittenkin omistaja se, ketä varten omaisuus on.

Vierailija
145/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juniori, miksi et itse siivoa kotiasi, vaan oletat, että äiti tai anoppi tulee tiskaamaan, imuroimaan ja moppaamaan, koska juuri sinun lapsiperhearkesi on niin kovin uuvuttavaa?

Vierailija
146/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se pitää olla rahaa joka kelpaa,antiikkia se on roskaa kun ei viitsitä kysellä kuinka paljon saan tästä ja kiinostaako tämä ketään,sitten saatana myydään retrohuonekaluja kymppitoneilla,mutta sinä olet roudannut ne poltettavaksi oma vika jos aivot puuttuu ja raha pitää olla heti kourassa.

Vierailija
147/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa voi katsoa käytännöllisyyden kannalta. Kun karsii asunnosta oikeasti tarpeetonta tavaraa, niin sen jälkeen asunnon puhtaana pito käy helpommin.

Vierailija
148/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa oikeasti mitä sieltä asunnosta löytyy,ei pidä hätäillä.

Vierailija
149/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun jälkipolvi voi ottaa perintörahoja ja maksaa raivauksesta jollekin toiselle.

Miksi et tee sitä itse vaan jätät ison työn muille? Olet kuitenkin itse ne tavarat hankkinut.

Koska haluan käyttää tavaroita niin kauan kuin elän. Ei ole iso homma soittaa raivausporukkaa paikalle ja avata heille ovi. Rahat saa tosiaan mun omaisuudesta, ei tarvitse itse maksaa mitään.

No ei kai kukaan pyydäkään luopumaan sellaisista tavaroista, joita käyttää. Mutta kun monella vanhuksella on esim. hillittömät määrät kirjoja (joita eivät enää lue) ja astioita (joita eivät ikinä käytä). Sitä ihmettelen miksei noita voi karsia.

Ja kaiken tämän lisäksi hirvittävä määrä "tärkeitä" papereita  Appivanhempien jäämistöstä on viety paperinkeräykseen varmaan yksi roskalavallinen paperiroskaa. Vanhoja sanomalehtiä ja pankin tiliotteita vuodelta 1980, jokaisesta tietysti neljä kopiota eri mapeissa.

Vierailija
150/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juniori, miksi et itse siivoa kotiasi, vaan oletat, että äiti tai anoppi tulee tiskaamaan, imuroimaan ja moppaamaan, koska juuri sinun lapsiperhearkesi on niin kovin uuvuttavaa?

Noinko huonosti olet lapsesi kasvattanut että eivät osaa itse organisoida arkeaan vaan odottavat äitiä apuun? 

Vierailija
151/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri siksi. Riesaksi!

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 113: Olen pitkälti samaa mieltä kanssasi. Kuitenkin sillä erotuksella, että tavara ei ole välttämättä turha, vaikka sitä ei mihinkään käyttäisikään. Ihan riittää, jos se on vaikkapa vain iloksi silmälle.  Mutta kenen silmälle sen pitää olla iloksi? Sen esineen omistajalle vai tuleville perillisille? Mulla ja vanhemmillani on täysin erilainen sisustusmaku. Syntymästäni lähtien elin kodissa, jossa oli suomalaista ja muutenkin skandinaavista designeä. En vieläkään halua sellaista, vaikka olenkin elänyt jo yli 45 vuotta omillani. Sen sijaan vanhemmillani - tai nykyisin siis enää isällä - on edelleen koko sisustus sellaista. Upea rivi Aallon maljakoita - myös niitä harvinaisempia - kirjahyllyn päällä. Ei hän käytä niitä yhtään mihinkään, mutta silti tykkää niistä. En myöskään vaihtaisi kotini seinillä olevia tauluja niihin, jotka ovat nyt isän kodin seinällä. Hyvin todennäköistä on, että aikanaan myös mun lapseni pitävät monia tavaroitani turhana (ja aivan varmasti sekalaista läjää vanhoja krumeluurikahvikuppeja), mutta jos minä kuitenkin käytän tai saan edes silmälle iloa tavaroistani, niin niistkäö pitäisi luopua jo nyt? 

Mä olen kuitenkin tehnyt kuolinsiivousta jo muutamia vuosia. Miksi säilyttää levyjä ja kasetteja, kun ei ole yli kymmeneen vuoteen ollut edes soitinta, jolla niitä voisi soittaa? Heitin pois. Mulla oli myös 6 metriä leveä Lundian kirjahylly olohuoneessa. Täynnä kirjoja. Heitin 90% kirjoista roskiin. Valokuvia mulla on vain parissa albumissa, mutta sekin johtuu siitä, että yksi edellisistä kissoistani kerran päätti käydä pissalla valokuvalaatikossa, joten 90% kaikista elämäni aikana ottamistani valokuvista (siis ennen digikameroiden aikaa) meni roskiin samantien. Nyt olen käymässä läpi liinavaatteita, koska huomasin Hesyn ilmoituksen, että ottavat vastaan vanhoja pyyhkeitä yms. 

95v isäni koittaa nyt äidin kuoleman jälkeen vähän karsia tavaramäärää ja onkin jo jonkin verran saanut sieltä tavaroita pois. Eivät he aiemminkaan olisi isoja ruuanvalmistusastioita enää tarvinneet, mutta äitini ei antanut heittää niitä pois. Minäkään en tarvitse, mutta puskaradion kautta löytyi ihmisiä, jotka tarvitsivat. Jotkut esineet isälläkin on ihan tarpeettomia eivätkä ole edessillä silmänilona, mutta niihin esineisiin liittyy liikaa muistoja. Esimerkiksi häälahjaksi saadut tavarat. Isä on myös saanut osan korisdteena olevista esineistä lahjaksi tai palkinnoksi jostain työurallaan, joten kun vanhuksen elämä rajoittuu neljän seinän sisälle ja jäljellä on vain muistot, niin pitäisikö ne tunnearvoa sisältävät esineet hävittää? Ei mun mielestä. 

Me ollaan siskoni kanssa sovittu, että kun joskus isästäkin aika jättää, me mennään ensin katsomaan, halutaanko me sieltä jotain. Todennäköisesti mä en halua sieltä mitään. Yhdet kristalliviinilasit olisin voinut haluta, mutta koska siskollani on niitä samoja jo puoli tusinaa ja mun vanhemmilla saman verran, on tietenkin ihan ok, että siskoni saa ne. Siskollan on siinä isompi homma, koska hän haluaa valokuvat, vanhoja kirjeitä yms juttuja, varmaan jotain äidin kultakoruja yms. Saattaa haluta myös ne Aallon maljakot ja Artekin lamput, koska siskollani on sama sisustusmaku kuin vanhemmillani.  Kun me ollaan käyty, on seuraavaksi vuorossa meidän lapset. Ottavat mitä haluavat. Ja sen jälkeen tilataan joku firma tyhjentämään asunto. 

Vierailija
153/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joilla on käsitys, että on olemassa joku mystinen raivausporukka niin tiedoksi, ettei tällaisia palvelua esimerkiksi maaseudulla ole olemassakaan. Ei siis voi ostaa edes rahalla. Roskalavan voi perikunta tilata ja sitten itse raahata tavaroita sinne. Siinäkin voi mennä vuosia. 

Meinaatko tosissaan, että maalla ei ole ketään, kuka rahaa vastaan roudaisi romut kaatopaikalle? Täytyy olla jo jotain todella synkkää peräkorpea ja erittäin poikkeuksellista.

No ei varmaan löydy, jos kirjoitat raivausporukka "paikkakunta", mutta aina täältä joku varmasti löytyy. Joku pienyrittäjä tekee varmasti rahaa vastaan tuollaisenkin homman, vaikka se ei siellä lumitöiden ja polttopuiden seassa lukisikaan. 

Vaan onhan se toki tekemätön paikka, jos ei ole suuta kysyä. Eipä sitä kovin monta satasta matkoista tarvitse maksaa, niin tekijän saa kauempaakin.

Vierailija
154/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roinan jättämien "perinnöksi" on joko ajattelemattomuutta, tai sitten se on hamstraamista (kykenemättömyyttä luopua) tai piittaamattomuutta siitä, mitä jättää taakseen muiden kontolle. Itse olen törmännyt näihin ajattelutapoihin siinä, miksi niitä omia nurkkia ei siivota.

Mitä se roina on, jota vanhuksilla on kodeissaan? Saako sen viedä sekajätteeseen?

Kaikkea mahdollista, joko käyttökelpoista tai täysin tarpeetonta, alkaen tyhjistä mehukaistereista ja pakasterasioista, tai ylimääräisistä tekstiileistä, astioista, työkaluista jne. Kaikkea olen nähnyt.

Satoja pestyjä jugurttipurkkeja, joita ei saa heittää pois...

Vierailija
155/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jätä. Miksi ihmeessä väität noin. Yleensä karsiminen alkaa 50v jälkeen. Hamstraajat on harvassa. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole kotona muuta turhaa tavaraa kuin lasteni omilleen muuttaessaan jättämiään tavaroita.  Toinen muutti 11 vuotta sitten ja toinen 8 vuotta sitten.  Olen pyytänyt hakemaan tavaransa jo pois,  mutta ei kuulemma ehdi tai ei mahdu.  Poiskaan en kuulemma saa niitä heittää.  Vanhempieni irtaimistosta en ottanut yhtään mitään eli täällä ei pyöri mitään suvun perintötavaroitakaan. Aallot,  Iittalat,  Artekit yms annoin äidin kuoltua kaikki siskolleni. 

Ja sinulla ei ole sen vertaa selkärankaa, että ilmoitat niille lapsillesi, että nyt loppui säilytyspalvelu, tulette hakemaan, tai lähtevät roskiin. Mikä velvollisuus sulla on säilyttää lastesi tavaroita? Voi kysyä, että hei, otatteko säilöön sun x kamoja, mä tuon ne huomenna?

Ohis...mulla oli vähän samaa ongelmaa ja johtui siitä, että lapseni asui huomattavasti pienemmässä asunnossa kuin minä. Kesällä 2023 meillä sattui kuitenkin vesivahinko ja mulla oli viikko aikaa tyhjentää asunnon koko alakerta, joten silloin oli pakko ilmoittaa, että tuutteko hakemaan vai heitänkö samaan sorttikuormaan kuin ne omatkin tavarani, joita en saa joko mahtumaan tai kannettua yläkertaan. 

Vierailija
157/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kerännyt ja harrastanut ikäni vanhoja autoja traktoreita ja vastaavaa eli rompetta on ja paljon. Olen alta 60-vuotias ja sairaseläkkeellä työtapaturman takia. Olen pyytänyt pojiltani apua että auttaisivat enimmän tavara määrän hävityksessä ja jos voisivat puolestani laittaa arvokkaampia myyntiin. Eivät ehdi koskaan joten heidän riesaksi jää. Itse en enää paljoa pysty tekemään. 

Voithan sinä itsekin laittaa niitä netissä myyntiin? Tai tee valmiiksi testamentit, jossa testaat ison osan jollekin museolle tai järjestölle, jos ne kerran arvokkaita ovat. Muutaman jätät perillisille. 

Vierailija
158/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekäs  Temu roinan tilaaja huutaa.Mulla vain arvokkaita  arabiaa,iittalaa ja luksus nekin murskaan jalkojeni alta. Nykyinen paska sukupolvi ei mitään ansaitse.

Arabia ja Iittala ovat kulutustavaraa kuten vessapaperi. Eivät arvokasta.

Sekin on totta! Minulla on esim. Arabian paratiisisarjaa 3 tusinan kahviastiona. Kuka enää juo niistä pienistä kupeista kahvinsa? Ne ns. pullalautaset ovat ainoat jotka kelpaavat. Olen 73v ja kävin talvella taas paperit läpi. Jätin yhteen pienehköön laatikkoon lasten (32v ja 43v) lapsuuden kortteja, yms. sälää. Voivat käydä läpi ja laittaa mustaan roskasäkkiin jos haluavat. Kaapit kävin taas kerran läpi ja laitoin mm. Arabiia, IIttalaa Toriin ja menivät mukavasti kaupaksi. Oli tosi pieni vaiva kuvata, pakata ja lähettää. Odotan inspiratiota vaatekaapin suhteen! Uffi säiliöton lähimarketin pihalla. Itselläkin kevyt kun ei ole turhaa tavaraa. Lapsilla on kaikkea mitä tarvitsevat.

Näytä aiemmat lainaukset

Vielä muuten noihin vinyylilevyihin, jotka luokiteltiin turhaksi. Mun isäni osti just pari kuukautta sitten uuden levysoittimen, koska hänen 40 vuotta vanha levysoittimensa hajosi. Hankki myös uuden videotykin, jotta voi edelleen katsella valkokankaalta vanhoja vhs-kasetteja. Vanha vhs-soitin hänellä toimii edelleen. 

Vierailija
160/367 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi mitä se turha roina on. Me ostimme vanhemmiltamme vanhan mökin, jonka 200 m2 varastoon he olivat vuosien varrella keränneet tavaraa. Siellä oli todellakin roinaa, ja roskaa, murra heidän mielestään hyvää tavaraa.

Mm. useita jätesäkillisiä tyhjiä, pestyjä jogurtti- ja viilipurkkeja ja oivariinirasioita. Useita jätesäkillisiä tyhjiä, pestyjä muovisia hillopurkkeja ja mehukattikanistereita. Useita säkillisiä lasisia, pestyjä lasipurkkeja. Ja samoin peltipurkkeja. Useita säkillisiä vanhoja muovipusseja. Useita jätesäkillisiä käytettyjä jätesäkkejä (päällä luki "ehjiä jätesäkkejä") ja useita jätesäkillisiä käytettyjä jätesäkkejä (päällä luki "rikkinäisiä jätesäkkejä"). Useita säkillisiä lumppuja esimerkiksi räteiksi. Ja kaikki muut säkilliset lisäksi.

Löytyi satoja kiloja vanhoja hanoja ja metallinpalasia. Talteen oli myös otettu noin 20 kg vanhoja vääntyneitä nauloja ("suoristettavat naulat"). Säkillinen vanhoja narunpätkiä, 10 cm pituisista lähtien. Vanhoja jääkaapin/pakastimen muovilokeroita ja -laatikoita, kolmisenkymmentä. 

Mattoja, patjoja, peittoja, vaatteita säkeissä ja ilman säkkejä siellä kylmässä ulkovarastossa. Pestynä ihan hyviä vielä olisi. Huonekaluja 70 vuoden ajalta, esim.sohvia joita irtokissat käyneet kuseksimassa.

Oma lukunsa sitten kodinkoneet. Viisi vanhaa hellaa, 1960-1980-luvuilta, tuotu säilöön kun jostain ilmakseksi saatu ja voi olla käyttöä. Kolme vanhaa jääkaappia. Mikroja. Pesukoneita. Televisioita, kahvinkeittimiä, leivänpaahtimia. Esimerkiksi 80-luvulla ostettu pesukone oli toimivana tuotu sinne vuonna 2000, ollut siellä kylmässä ja kosteassa yli 20 vuotta ja ihmettelivät, eikö suvun nuorin tarvitse opiskelijakämppään?? Kun varmasti se edelleen toimii oikein hyvin.

Ja tässä kerrottuna nyt vain pieni osa tavaroista. Lisäksi oli esimerkiksi 15 lastulevyistä toimistokaappia joita oli ilmaiseksi saatu 80-luvulla ja kannettu tänne säilöön. 70-luvun ovia ja ikkunoita kymmeniä ja kymmeniä, samasta syystä. Ihan kaikki purkutavara mitä oli vanhan asuinrakennuksen purusta tullut, tiilet, laudat ja kymmeniä rullia 70-80-luvun käytettyjä, likaisia muovimattoja. Rikkinäisiä polkupyöriä, halvalla saatuja. 10x8 metrinen, kaksi metriä korkea kasa 40 cm laudanpätkiä, ilmaiseksi saatua. 

Että jos joku halusi tietää mitä on roina, niin tätä se on 😅 Heillä vielä kaksi tällaista kiinteistöä, jonne on ihan kaikkea kerätty ja viilipurkeista saakka kaikki talletettu. Aikanaan sitten tyhjäämme nekin, nyt on nykyistä pari vuotta käyty läpi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme