Tuntuu että olen masentuneen mieheni omaishoitaja
Tähän tämä on mennyt. Aina kun olen muualla, olo on ihan hyvä ja toiveikas, mietin mitä kivaa tekisin illalla kotona. Huomatakseni joka ilta että tuo olo haihtuu kun astun kotiovesta sisään. Kuvailisin miestäni ahdistuspalloksi. Hän on silminnähden huonovointinen ja tuskainen joka päivä. Tämä alkoi yli 2 vuotta sitten ja huonompaan vaan menee. Päivät hän pystyy tsempata ja käy töissä, mikä on tosi hyvä, mutta sitten kotona on ihan minun varassani. Hän on saanut minut uskomaan, että minun pitää joka päivä kuunnella hänen ikäviä tunteitaan ja kannatella ahdistuksen ja surun keskellä. En oikein usko että tällaista voi empaattisimmaltakaan puolisolta vaatia vuosi toisensa jälkeen. Hoitoon on pyynnöstäni hakeutunut mutta ei tähän mikään tunnu auttavan.
Kommentit (167)
Meillä tilanteen aiheutti työelämä.
Eli mies muuttui täysin kun pääsi täysin elätikseni. Tekee kotona reippaasti kaikkea ja hoitaa asioita, mutta työelämä masensi. Kokeile niin että elätät hänet täysin, niin mies paranee.
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti.
Sano miehelle että alkaa keksimään teille mukavaa tekemistä ja muuten antaa sinun olla rauhassa.
Nainen ei ole mikään ilmaisterapeutti, hänen tulisi olla sinulle kaveri ja aviomies.
Jos ette ole naimisissa niin lähde.
Eikö sitten voi lähteä jos on naimisissa?
Minä olin vastaavassa tilanteessa yli 10 vuotta. Tai tarkemmin sanottuna, tilanne aaltoili, mutta omaishoitojakso kesti tosiaan kaiken kaikkiaan yli 10 vuotta.
Lasten vuoksi en eronnut, sillä halusin varmistaa heille isän elossa pysymisen. Ilman lapsia en koskaan olisi siihen helvettiin jäänyt.
Minulla tilannetta hieman helpotti se, että muutaman vuoden jälkeen yksinkertaisesti lopetin miehen tunteiden roskasankona olemisen. Kuuntelin, mikäli hän kertoi olostaan, mutta kieltäydyin pidemmistä analysoinneista. Luulen, että asenteeni muutos oli myös jollain lailla avain vihdoin hänen paranemisprosessinsa alkamiselle. Kun en suostunut enää kannattelemaan hänen tunteitaan, joutui hän itse ottaa vastuuta niistä. Toki ns. saavutettujen etujen menettäminen kävi hänelle ensin koville...
Mies on nyt ns. parantunut, mutta kyllähän hänellä edelleen on taipumusta masennukseen. Sinulle sanon neuvon, että kenenkään ihmisen ei pidä parisuhteessa ryhtyä / suostua toisen tunteiden roska-astiaksi vuosikausiksi. Sitä varten on ammattilaiset, eli terapeutit. On aivan eri asia tukea masentunutta puolisoa, kun olla hänen 24/7 emotionaalinen oksennusämpäri. Jos masentunut ei tätä ymmärrä, lähde.
Voit muuttaa koska tahansa pois et tarvii miehen lupaa.
Exäni yritti tuota. Hän tosin muuttui äärimmäisen ilkeäksi, jos hänen kannattelulleen ei omistautunut ja suorittanut sitä 100sesti. Hän uskoi parantuvansa, jos minä vain "puhuisin oikein" hänelle.
Onneksi on ex.
Kiitos vastauksista. Vaikeasti masentunut ei tosiaan ymmärrä ottaa huomioon, että vetää myös sen terveen (?) puolison mielialaa ja toimintakykyä alaspäin. Ei kukaan ole niin vahva että jaksaa päivittäin tuollaista kuunnella ja säilyy vahvana ja positiivisena. Ap
Hakeudu esim. ryhmäterapiaan. Ja muuta omaan asuntoon, jos mahdollista. Voi olla yhdessä ja asua erikseen. Tavata silloin tällöin.
Jos huomaa että oma mielenterveys kärsii, hinta on liian kova.
Käytännössä tuota samaa edellytetään miehiltä, mutta naisilta ei. Sinänsä on tietysti oikein yrittää huolehtia miehestään varsinkin, jos ollaan avioliitossa. Jos on liian raskasta, niin voi tietysti erota
Vierailija kirjoitti:
Exäni yritti tuota. Hän tosin muuttui äärimmäisen ilkeäksi, jos hänen kannattelulleen ei omistautunut ja suorittanut sitä 100sesti. Hän uskoi parantuvansa, jos minä vain "puhuisin oikein" hänelle.
Onneksi on ex.
Tyypillinen itsekäs mt-ongelmainen mies.
Oletteko avioliitossa? Avioliittoa ei ole oikein purkaa, mutta tavallisen suhteen purkaminen ei ole yhtä tuomittavaa moraalisesti
Seksin puute vetää mielen matalaksi
Vierailija kirjoitti:
Oletteko avioliitossa? Avioliittoa ei ole oikein purkaa, mutta tavallisen suhteen purkaminen ei ole yhtä tuomittavaa moraalisesti
Avioliiton voi ihan hyvin purkaa. Ei kuulu muille.
Masentunut on hirvittävän raskas kumppani, varsinkin jos on hoitovastainen ja/tai käyttää päihteitä. Voimia sinulle, ikävä tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on ex.
Sama kokemus, minun syyllistämistäni jatkuvasti. Väitti että ei voisi niin huonosti, jos minä vain ymmärtäisin häntä paremmin ja samalla en mitenkään voinut häntä ymmärtää koska en itse ollut masentunut. Järkyttävää manipulointia ja vastuun väistelemistä.
Miehethän lähtökohtaisesti haluaisivat ulkoistaa omien tunteiden käsittelyn naisille ja masentuneella tuo tarve on varmasti tuhatkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Vaikeasti masentunut ei tosiaan ymmärrä ottaa huomioon, että vetää myös sen terveen (?) puolison mielialaa ja toimintakykyä alaspäin. Ei kukaan ole niin vahva että jaksaa päivittäin tuollaista kuunnella ja säilyy vahvana ja positiivisena. Ap
Kyllä tuollaisessa on muutakin kuin vakavaa masennusta taustalla. Masennus ja ahdistus ovat kiinteä osa persoonallisuushäiriöitä. Ja on oikeasti aika häiriintynyttä käytöstä että vaatii puolisoaan toimimaan terapeuttina/äitinä itselleen. Ei tee sitä pahuuttaan mutta minkäänlaista itsereflektiokykyä ja vastuunottokykyä itsestä ei näytä olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on ex.
Tyypillinen itsekäs mt-ongelmainen mies.
Joskus voi käydä myös niin, että nainen ikään kuin projisoi oman pahan olonsa ahdistuneen miehen syyksi oikeuttakseen moraalittomat tekonsa. Haluaa siis käytännössä haluaa säälittävän ja ryhdittömän miehen, jollainen hänen isänsäkin saattoi olla. Miehen ahdistus voi myös johtua ainakin osittain tavasta, jolla nainen kohtelee häntä.
Aikanaan tuli vietettyä aikaa sellaisen naisen kanssa. Monien vuosien suhde ylläpiti ongelmia. Naisessa oli myös hyvin paljon narsistisia ja jopa sadistisia ominaisuuksia. Suhteen loputtua minusta tuli nopeasti todella hyvätuloinen ja menestynyt.
Toivoo, mielenterveysselviytyjä
Hyi helvetti.
Sano miehelle että alkaa keksimään teille mukavaa tekemistä ja muuten antaa sinun olla rauhassa.
Nainen ei ole mikään ilmaisterapeutti, hänen tulisi olla sinulle kaveri ja aviomies.
Jos ette ole naimisissa niin lähde.