Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen sosiaalityöntekijä, ja olen nähnyt läheltä miten kamalasti suomalaisten köyhien tilanne on pahentunut...Joka päivä uusia nälkiintyneitä

Vierailija
25.04.2025 |

Joka päivä tulee uusia asiakkaita, ja liian usein on tilanne se että asiakkaalla ei ole enää oikein ollut varaa ostaa edes ruokaa, mistään muusta puhumattakaan. Vaatteet ovat rikkinäiset, olemus muutenkin epäsiisti. Valitetaan että mielenterveyden ongelmat ovat pahentuneet tai puhjenneet kiristysten ja vaikeutetun elämän takia.

En olisi uskonut että tällasta voisi olla koskaan Suomessa. Ihan kuin olisimme palanneet 150 vuotta ajassa taaksepäin

Kommentit (707)

Vierailija
301/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmiston trolli olet. Suomessa ei kukaan näe nälkää. Täällä valtio maksaa yltäkylläisen ylläpidon jokaiselle rajojen sisällä.

No ei todellakaan maksa! Myöskään toimeentulotukeen eivät kaikki ole oikeutettuja.

Vierailija
302/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö perusosalla pysy kuitenkin hengissä, se on melkein 600 e/kk. Jos saa täyden perusosan, eikä sitä ole alennettu Kelassa jostain syystä. Vai mistä ongelmat johtuvat?

Jos esim. asut liian kalliissa asunnossa, niin joudut maksamaan sen toimeentulotuestasi ja rahaa ei jää sitten ruokaan ja muuhun tarpeelliseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasemmiston trolli olet. Suomessa ei kukaan näe nälkää. Täällä valtio maksaa yltäkylläisen ylläpidon jokaiselle rajojen sisällä.

No ei todellakaan maksa! Myöskään toimeentulotukeen eivät kaikki ole oikeutettuja.

Kylläpä maksaa. Muistan hyvin kuinka noin 200 euroa jäi minulla laskujen jälkeen kun olin työttömänä. Sillä osti hyvin ruokaa. Jos ihminen ei ole oikeutettu tttukeen niin se tarkoittaa silloin että hänellä on omaisuutta joka pitää ensin muuttaa rahaksi. 

Syljettää teidänlaiset valittajat, maailmalla on ihmisiä jotka elää eurolla päivässä ja oikeasti näkevät nälkää. 

Vierailija
304/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites sit ku koululaisten lomat alkaa. Pitkä kesä ilman kouluruokailua. Mistä huoltajat repii sitä ruokaa.. kiva olis myös jotain lintsiä yms tarjota lapsille. Turvaverkkoja tarvittais..

No vaikka joku nakkikastike ja makaronit maksaa jotain öö 40 snt makaronipussi ja 1,50 se nakkipaketti. Ruskeaan kastikkeeseen löytyy varmaan kotoa voi ja jauho. 

Tuolla saa keripukin kun koko kesän syö

Tohon lisäksi sipulia, tomaattimurska/kastike ja porkkanaraastetta. Ei maksa paljon. Mitään keripukkia tule. 

Minulle tuli rauta-anemia.

Maksalaatikkoa, maksa kastiketta, maksa pihviä, mustaa makkaraa, verilettuja, pinaattia ja muuta tumman vihreää. Ei maksa paljon. Mitään anemiaa tule.

Paitsi jos on joku sairaus, mikä sitä aiheuttaa tai runsaat kuukautiset. 

Vierailija
305/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella pitäisi olla oma vastuu pitää itsestään huolta, eikä hallituksen. Muiden ihmisten pitäisi auttaa heitä, eikä hallituksen.

Samaa mieltä. Ensisijaisesti perheen ja suvun pitäisi auttaa. 

Köyhillä on yleensä köyhät sukulaiset.

Vierailija
306/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yltäkylläinen ylöspito 595€/kk?? Siitä kun maksat asumiskulut ja ruoat, ei jää senttiäkään mihinkään muuhun. Ei sentin killinkiäkään ja se on sinusta yltäkylläistä?!

Asunistuki on myös olemassa jota kyllä saat jos sinulla ei ole miestä elättämässä! Lopun saat toimeentulotukena jos et asu liian kalliissa asunnossa ja sinulla ei ole omaisuutta!

Kyllä se on niin että Suomessa ei tarvi nähdä nälkää jos tekee omia valintoja! Turussa on esim yksiö hyvällä paikalla alle 400€ siihen saa asumistukea ja toimeentulotukea päälle kun ei omaisuutta. Kelasta saa kimmoke rannekkeen jolla pääsee ilmaiseksi kuntosalille ja uimaan, muse

Ja sinulla on tästä omakohtaista kokemusta? Tuskin, sillä muutoin et munaisi itseäsi typerillä kommenteillasi!!!!

Vierailija
307/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

600 eurosta 49% on laskettu ruokamenoihin.

Eli 290e.

Jos saa 400e, niin ruokaan onkin enää 190e eli 6,5e per päivä

Ja 190 euroa kuussa ruokaan on ihan hemmetin paljon. Siis siinä tapauksessa, että laittaa itse ruokansa, eikä Wolttaa tai käy ravintoloissa. Tuolla rahalla pystyy halutessaan ostaan eineksiäkin, jollei viitsi joka päivä itse laittaa ruokaa, tai syömään pikaruokaa/pizzalla pari kertaa kuussa. Sillä syö varmasti monipuolisesti, myös kalaa. Toki jos pitää naudan sisäfilettä ja poronkäristystä saada, niin sitten voi alkaa tehdä tiukkaa ja tulee puuropäiviä. Kun ei niillä tukirahoilla ole tarkoituskaan mitään leveää elämää viettää, tuilla eläviä pitää kannustaa työllistymään. Mutta on ihan täyttä pskaa ettei tuolla summalla söisi oikein hyvin, liiankin hyvin, kuukaudessa. Se on jopa niin iso summa, että siitä voi ihan hyvin nipistää sen l

Siis 190€ on sinusta ruokaan paljon/kk? Oletko kännissä? Just kaupassa meni peruselintarvikkeisiin 20€. Pitää ostaa vissiin lehmä, josta saa maitoa?

Vierailija
308/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö muka nuukalla ole muita perustarpeita kuin halvin ruoka.

Ei. Heillä ei ole menkkoja, he eivät käytä vessapaperia. saippuaa, shampoota, pyykinpesuainetta tai hammastahnaa. Heillä ei myöskään koskaan hajoa alushousut, sukat, kengät, reput jne. Heille löytyy aina maksutta tai vitosella juuri sopivan kokoiset goret kirpparilta ja heillä on autollisia kavereita, jotka jonottavat auttamaan juuri sillä kellonlyömällä, kun uusi sänky tai pakastin löytyy kierrätyskeskuksesta ja vain kahvikupillisen hinnalla! Kyösti Kakkonen kertoi haastattelussa, että rikastui, koska ei tarvinnut koskaan kotiinkuljetusta. Hän kantoi aivan kaikki itse talonsa seitsemänteen kerrokseen. Siksi hänestä tuli miljonääri. Ja nuukissa vielä erityisesti se, ettei heillä koskaan ole allergioita, perinnöllisiä sairauksia tai heidän päälleen ei aja kukaan suojatiellä johtuu vain siitä, että he ovat nuukia. Jos he ostaisivat kesäisin yhdenkään jäätelötötterön jäätelökioskilta, niin he jäisivät heti auton alle.

Vierailija
309/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää huomenta Iigor!  Juuri tänään oli uutinen suomalaisten järkyttävästä ylipainosta. Ei sitä lihavaksi pääse jo näkee nälkää.

Vierailija
310/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

600 eurosta 49% on laskettu ruokamenoihin.

Eli 290e.

Jos saa 400e, niin ruokaan onkin enää 190e eli 6,5e per päivä

Ja 190 euroa kuussa ruokaan on ihan hemmetin paljon. Siis siinä tapauksessa, että laittaa itse ruokansa, eikä Wolttaa tai käy ravintoloissa. Tuolla rahalla pystyy halutessaan ostaan eineksiäkin, jollei viitsi joka päivä itse laittaa ruokaa, tai syömään pikaruokaa/pizzalla pari kertaa kuussa. Sillä syö varmasti monipuolisesti, myös kalaa. Toki jos pitää naudan sisäfilettä ja poronkäristystä saada, niin sitten voi alkaa tehdä tiukkaa ja tulee puuropäiviä. Kun ei niillä tukirahoilla ole tarkoituskaan mitään leveää elämää viettää, tuilla eläviä pitää kannustaa työllistymään. Mutta on ihan täyttä pskaa ettei tuolla summalla söisi oikein hyvin, liiankin hyvin, kuukaudessa. Se on jopa niin iso

Mietitään tätä hetki. Lehmä tarvitsee 20€ evästä jotta pysyy lihassa. Maito kustantaa lisää.

Hävettää lukea näitä. 

Tyhmyys on Suomen ainoa vienti tuote.

Vierailija
311/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites sit ku koululaisten lomat alkaa. Pitkä kesä ilman kouluruokailua. Mistä huoltajat repii sitä ruokaa.. kiva olis myös jotain lintsiä yms tarjota lapsille. Turvaverkkoja tarvittais..

Lintsi ei ole mikään jokaisen oikeus. Ja jos ei ole varaa ruokkia lasta lomilla, on lapset paras antaa huostaan.

Vierailija
312/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. On syytä muistaa, että Lintsille pääsy ei ole mikään itsestäänselvyys edes työssäkäyvien lapsille mikäli vanhemmilla pienet tulot.

Vierailija
313/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö perusosalla pysy kuitenkin hengissä, se on melkein 600 e/kk. Jos saa täyden perusosan, eikä sitä ole alennettu Kelassa jostain syystä. Vai mistä ongelmat johtuvat?

Jos esim. asut liian kalliissa asunnossa, niin joudut maksamaan sen toimeentulotuestasi ja rahaa ei jää sitten ruokaan ja muuhun tarpeelliseen.

Ei kukaan saa suoraan perusosaa täysimääräisenä. Kelan sivuillakin se jo sanotaan. 

Vierailija
314/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole nähnyt vielä yhtään nykyajan suomalaista, joka olisi nälkiintynyt.

Täällä on todellisuudessa vain kourallinen sellaisia, jotka ovat oikeasti heikossa asemassa. Muut ovat joutuneet vihdoinkin se tosiseikan eteen, että tällä maalla ei ole enää varaa paapoa aikuisia ihmisiä. Jokainen on vastuussa omasta elämästään. Sitten kun on tehnyt kaiken voitavan oman itsensä auttamiseksi, sitten voidaan katsoa miten yhteiskunta auttaa.

Tämä koko aloitus on typerä. Jos vaatteet on rikki, ne voi itse korjata. Vai yhteiskunnanko ne pitää tulla korjaamaan, kun ihminen itse on kädetön? Epäsiisti olemus korjaantuu pesemällä itsensä ja vaatteet. Mielenterveysongelmat on pahentuneet, mutta pääsääntöisesti ihmiset ovat myös heikompia. Asiat ovat olleet liian hyvin liian kauan ja ihmiset ovat tottuneet paapomiseen, kukaan ei kestä enää mitään. Osa on oikeasti heikoilla mielensä kanssa ja

Loppuunkuluneet vaatteet eivät pesussa parane. Siitä on hyvinkin omakohtaista kokemusta.

Vierailija
315/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäminen on Suomessa niin raskasta ja kannattamatonta, että harva siihen jaksaa ryhtyä. Vielä harvempi pystyy menestymään niin, että voisi palkata työntekijöitä. Työnantajaksi ryhtyminen on kamalaa muutenkin. Palkan lisäksi maksat työntekijän vakuutukset, eläkkeen ja työterveyshuollon. Jos työntekijä on tyhmä laiska kipeä tai hänellä on liuta kipeitä lapsia tai alkoholiongelma, saat taistella pitkään ennen kuin saat tuottamattoman työntekijäsi pois.

Niinpä kaikki haluaa mieluummin olla palkansaajia kuin yrittäjiä. Monet kouluttautuvat lisäksi ammatteihin, joissa ei juurikaan ole mahdollista työskennellä palkansaajana, vaan ihan oikeasti pitäisi työllistää itse itsensä. Että tässä mä nyyhkin leipäjonossa työttömänä kuvanveistäjänä ja kukaan ei oo tarjonnut mulle kuvanveistäjän koulutusta vastaavaa työtä.

Tuhon tiellä on koko kansa. Saapasta ei jakseta nost

Isoisien nuoruudessa käveltiin tehtaalle, käteltiin johtajaa ja saatiin loppuelämän työpaikka. Eläkkeelle viisikymppisenä jo ennen lamaa. Oli omakotitalot, kesämökit ja autot. Toista se työnhaku on nykyään.

Vierailija
316/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut sosiaalityöntekijä 15 vuotta ja olen nähnyt miten köyhät tuhlaa rahansa ja tukensa sellaisiin asioihin mihin ei pitäisi. Alkoholi ja tupakkiin voi mennä 150 euroa kuussa ja se on iso raha  kun sillä saisi 2-3 viikoksi ruokaa. Köyhät hakee täydentävää tukea sen takia että ovat ryypänneet rahansa.

Olen ohjannut satoja asiakkaita kuntouttaviiin töihin ja kehottanut lopettamaan alkoholin käytön koska rahat ei muuten riitä ruokaa. Sitten ne menee leipäjonoon, samat ihmiset ovat leipäjonossa joka kerta ja se kierre ei lopu ennen kun tajuavat lopettaa juomisen. Monella menee tupakkiin jo sata euroa kuussa.

Tunnen myös asiakkaita jotka pärjää todella hyvin sillä työttömyysrahalla eikä ne käy leipäjonossa. Joltain hajoo pesukone ja sitten ne hakee siihen tukea. Tai polkupyörä hajoaa niin joku hakee siihen 50-100 euroa tukea mutta ne ei juo rahoja. Ruokaa niillä on koska tekevät sitä itse ja osaavat suunnitella rahankäy

Sinulle on kuitenkin tärkeää antaa kuva, että suurin osa tuensaajista tuhlaisi rahansa alkoholiin ja tupakkaan? Tuollainen on todella loukkaavaa meitä kohtaan, jotka käymme leipäjonossa, mutta emme juo tai polta. Me kunnolliset köyhät olemme täysin näkymättömiä myös Kelan virkailijoille. 

Vierailija
317/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Isoisien nuoruudessa käveltiin tehtaalle, käteltiin johtajaa ja saatiin loppuelämän työpaikka. Eläkkeelle viisikymppisenä jo ennen lamaa. Oli omakotitalot, kesämökit ja autot. Toista se työnhaku on nykyään.

Niin on, mutta eipä mene boomereille jakeluun.

Vierailija
318/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo katukuvassa ihmiset ovat koko ajan vaan nälkiintyneemmän näköisiä... Aina nämä köyhyyttään valittavat syö usean ihmisen edestä

Mietipä asiaa tältä kannalta: Menet ruokajonoon ja saat kassillisen leipää, kermaa ja erilaisia kakkuja. Menet Halpa-halliin ja mitä siellä onkaan lavoittain 1 eurolla: Suklaata ja keksejä. Menet Prismaan ilta-aleen ja mitä saat? Leikkeleitä.

Vierailija
319/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti näillä köyhillä on kolme lasta, neljä lemmikkiä ja rööki huulessa. Go figure.

Taas joku kouluttamaton kommentoija. 

Tilastojen mukaan suuri osa perustoimeentulotuen saajista on 20-24 -vuotiaita yksinasuvia miehiä. Lähde: Kela.

En ihmettele. En ymmärrä miksi poikani ei saa töitä. Hän on koulutettu, hyvät paperit, huono ala, kyvykäs mutta hiljainen. Olen kasvattanut hänet liian kiltiksi. Ei töitä. Vaikka kuinka hakee. 

Monilla nuorilla on sama. Voi olla tutkinto mutta kun ei ole työkokemusta ei saa töitä. Kilpailu on kovaa. Hakijoita voi olla satoja samaan työpaikkaan.

Itsekin samassa tilanteessa. Valmistumisen jälkeen ei vaan ole löytynyt töitä. Alan kokemusta ei vielä ole, mutta miten sitä pääsee edes hankkimaan jos kukaan ei suostu palkkaamaan? Ilmaiseksi ei saa mennä tekemään hommia ja keräämään kokemusta, Kela katsoo sinut päätoimiseksi yrittäjäksi ja putoat tyhjän päälle kokonaan, rahaa ei tule enää mistään. Näinkö Suomi nousuun ja nuorten työurat käyntiin? 

Vierailija
320/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

huomioita ja muistio sastamalasta.

suuri osa väestöä kulkee rollaattoreilla, ei kuntoutusta,ei mri kuvausta säästösyistä.näkyy jo katukuvassa.kasarilla kuvattiin ja yritettiin hoitaa esim.kulumat jne.ei näkynyt niin paljoo ranka ongelmaisia.

ihmisillä on virttyneet vaatteet,joillain epäsopivat kengät ajankohtaan,linttaan astutut kengät(ei varaa enää siistiin ulkoasuun)

huume ja päihde ongelmaisia nuoria ja työikäisiä. ennen katukuvas vaan ikivanhat deekut.

useita ruokajonoja ja esim.luterilainen diakonia välillä sanoo asiakkaille,ei ole tarjota ruokaa.loppu lahjoitukset. pitävät kyllä kahvittelua joka toimeentulo asiakkaille ilmainen.

kirpputoreilla ihmiset myy puhkikuluneita vaatteita  ja avattuja kauneustuotteita. siis aivan itkettävää nähtävää.

oon suoraan sanoen saanut tarpeekseni esim.satosesta jne poliitikosta. ei tajua mitään ,vaikka näkee katukuvan.

Miksi Satosta kiinnostaisikaan? Miljoonat ovat tilillä, perintö saatu, kampaviinereitä suu täynnä ja toimeentulo turvattu.