Onko 100 000 euroa säästössä sinusta paljon?
Kerro mitä tekisit jos saisit tuon verran rahaa? Muuttuisiko elämäsi täysin? Hankkisitko jotain mitä et nyt hankkisi? Vai olisiko tuo vain rika rokassa?
Kommentit (21)
Ei muuttaisi mitään. Vuokralaisella ei ole velkoja, joita maksaa pois ja elän muutenkin melko "köyhästi" vaikka palkka ihan hyvä.
100 tonnia olisi vain numeroita tilillä. Se ei anna mahdollisuutta lopettaa työntekoa jos jää työttömäksi/jos muuten vaan haluaisi - siihen tarvitsisi vähintään nelinkertaisesti rahaa sijoituksissa, mielellään puoli miljoonaa.
Kyllä tuo auttaisi paljon. Minulla on säästössä 130 000 euroa, mikä on minun ikäiselleni todella pieni summa. Jos saisin 100 000 euroa, voisin ostaa asunnon siten, että minulle jäisi vielä säästöjä. Tai sitten sijoittaisin 100 000 euroa, mikä yli tuplaisi saamani osingot ja voisin tehdä vähemmän töitä.
m45
Vierailija kirjoitti:
Ei muuttaisi mitään. Vuokralaisella ei ole velkoja, joita maksaa pois ja elän muutenkin melko "köyhästi" vaikka palkka ihan hyvä.
100 tonnia olisi vain numeroita tilillä. Se ei anna mahdollisuutta lopettaa työntekoa jos jää työttömäksi/jos muuten vaan haluaisi - siihen tarvitsisi vähintään nelinkertaisesti rahaa sijoituksissa, mielellään puoli miljoonaa.
Minä sanoisin, että miljoona on minimi. Ja sittenkin olisi se vaara, että tulee joku talouskriisi tmv. Mieluummin kaksi miljoonaa.
m45
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo auttaisi paljon. Minulla on säästössä 130 000 euroa, mikä on minun ikäiselleni todella pieni summa. Jos saisin 100 000 euroa, voisin ostaa asunnon siten, että minulle jäisi vielä säästöjä. Tai sitten sijoittaisin 100 000 euroa, mikä yli tuplaisi saamani osingot ja voisin tehdä vähemmän töitä.
m45
Olet köyhä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m45Olet köyhä
Kyllä minä sen tiedän. Kaikilla kun se ei mene niin, että päästään heti alle kolmekymppisenä hyväpalkkaiseen työhön ja sitten kartutetaan tasaisesti omaisuutta.
m45
Auttaisi elämässä eteenpäin kyllä! Meillä on velaton omakotitalo ja pienet asumiskulut, mutta aina sitä voisi unelmia toteuttaa, kun olisi rahaa säästössä enempi kuin mulla nyt on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sanoisin, että miljoona on minimi. Ja sittenkin olisi se vaara, että tulee joku talouskriisi tmv. Mieluummin kaksi miljoonaa.
m45
Sehän riippuu kulutustottumuksista. Maltillisella 5% tuotolla 500 tuhatta tekee reilu 2000€/kk vähennä pääomatuloverot, niin jää vähintään reilu 1500€ käteen (Riippuu voiton suhteesta pääomaan ja säästöajasta, mutta maksimissaan 24%, koska voi käyttää 20% hankintamenoolettamaa.) Tämä on enemmän kuinneläkeläisten mediaani, joten sillä kyllä pärjää hyvinkin.
Elämäni ei muuttuisi täysin. Sijoittaisin ne 100 000 tuottamaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m45
Ei, ei tarvitse niin paljon. Nimittäin sitten kun jo elät osinkotuloilla, sinulla ei tarvitse enää jäädä rahaa säästöön. Voit myös valita asuinpaikkasi vapaasti, eikä sen tarvitse olla superkallis Suomi. Moni elää hyvää elämää 1500 - 2000 €/kk. Siihen riittää 10 %:n osinkotuotolla 150 000 - 200 000 € omaisuus. Jos saat vähän pienempää tuottoa, tarvitset vähän enemmän pääomaa, mutta miljoonista ei silti puhuta.
Saisihan sillä jonkinlaisen oman asunnon monesta kaupungista, sitten jäisi rahaa enemmän käyttöön kun ei vuokraa tarvitsisi maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m45Sehän riippuu kulutustottumuksista. Maltillisella 5% tuotolla 500 tuhatta tekee reilu 2000€/kk vähennä pääomatuloverot, niin jää vähintään reilu 1500€ käteen (Riippuu voiton suhteesta pääomaan ja säästöajasta, mutta maksimissaan 24%, koska voi käyttää 20% hankintamenoolett
Voi teitä köyhiä. Onko joku muka niin hölmö että jää Suomeen maksamaan huippukorkeita pääomaveroja? Eiköhän kannata karistaa tämän maan tomut jaloistaan ja suunnata asumaan sellaiseen paikkaan, missä pääomavero on pieni tai sitä ei ole lainkaan.
Itse en sääsrä. Sitä voi kuolla vaikka huomenna syystä tai toisesta. Kaiken kulutan mitä saan ja nautin elämästä päivä kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m45Ei, ei tarvitse niin paljon. Nimittäin sitten kun jo elät osinkotuloilla, sinulla ei tarvitse enää jäädä rahaa säästöön. Voit myös valita asuinpaikkasi vapaasti, eikä sen tarvitse olla superkallis Suomi. Moni elää hyvää elämää 1500 - 2000 €/kk. Siihen riittää 10 %:n osinkotuotolla 150 000
Kun elät osinkotuloilla niin kyllä pitää jäädä säästöön. Se on nimittäin niin että on olemassa inflaatio eli osinkotulojen täytyy silti kasvaa ajan myötä.
Ei kannata ajatella että hankkii heti jotain jos saa rahaa. Pahin vikatikiksi on hankkia itselleen joku rahareikä. Asuntoauto, lomaosake, vene, moottoripyörä jne. Kannattaa mielummin hankkia sijoituksia kuten pörssiosakkeita ja vuokrata se asuntoauto.
Saahan näitä tietenkin ostaa kunhan ymmärtää mitä tekee.
"Voi teitä köyhiä. Onko joku muka niin hölmö että jää Suomeen maksamaan huippukorkeita pääomaveroja? Eiköhän kannata karistaa tämän maan tomut jaloistaan ja suunnata asumaan sellaiseen paikkaan, missä pääomavero on pieni tai sitä ei ole lainkaan. "
Et tiedä mistä puhut selvästikään. Jos lähdet jonnekin kehitysmaahan niin ei kannata sairastua tai mitään muutakaan. Kehittyneissä maissa verotus taas on korkeaa olit missä hyvänsä, USA:ssa ei taida osinkoverotus olla samalla tasolla mutta asuinkustannukset ovat sitten moninkertaiset.
"Kun elät osinkotuloilla niin kyllä pitää jäädä säästöön. Se on nimittäin niin että on olemassa inflaatio eli osinkotulojen täytyy silti kasvaa ajan myötä."
Ei tarvitse säästää enää niistä osinkotuloista. Kyllä osakkeiden arvo nousee sen inflaation verran muutenkin. Ei mikään yritys jaa kaikkea tuottoaan osinkoina. Kyllä sinne jää myös arvonnousuakin. Se "säästö" on osingoilla eläessä kiinni siellä osakkeissa. Niihin ei pidä koskea ennen eläkeikää. Kokemuksesta, elän paratiisisaarella osinkotuloilla. Pääomaa on noin 440 000 euron verran ja hyvin riittää. Vähemmälläkin pärjäisi.
Vierailija kirjoitti:
"Voi teitä köyhiä. Onko joku muka niin hölmö että jää Suomeen maksamaan huippukorkeita pääomaveroja? Eiköhän kannata karistaa tämän maan tomut jaloistaan ja suunnata asumaan sellaiseen paikkaan, missä pääomavero on pieni tai sitä ei ole lainkaan. "
Et tiedä mistä puhut selvästikään. Jos lähdet jonnekin kehitysmaahan niin ei kannata sairastua tai mitään muutakaan. Kehittyneissä maissa verotus taas on korkeaa olit missä hyvänsä, USA:ssa ei taida osinkoverotus olla samalla tasolla mutta asuinkustannukset ovat sitten moninkertaiset.
Tiedän kyllä mistä puhun. Mutta tuossa olet oikeassa että Suomessa on korkeatasoinen ja puoli-ilmainen terveydenhoito. Niin on monessa muussakin Euroopan maassa, mutta Euroopan ulkopuolella se on harvinaista. Nuorella iällä sairastumisen mahdollisuus on pieni ja kansainvälisiä expat-vakuutuksia saa melko edullisesti. Ei USA:ssa kannata asua, jos haluaa halvat elinkustannukset. Monet USA-laisetkin muuttavat eläkkeelle tai firettämään muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m45Ei, ei tarvitse niin paljon. Nimittäin sitten kun jo elät osinkotuloilla, sinulla ei tarvitse enää jäädä rahaa säästöön. Voit myös valita asuinpaikkasi vapaasti, eikä sen tarvitse olla superkallis Suomi. Moni elää hyvää elämää 1500 - 2000 €/kk. Siihen riittää 10 %:n osinkotuotolla 150 000
Ja mistä saat 10% osinkotuoton? 2025 vain yksi yhtiö Suomessa maksoi 10% tai parempaa osinkoa, ja ei ole todennäköistä, että osinko säilyisi tuolla tasolla edes 2026.
Kyllä tuo muuttaisi paljon. Kun palkka on 2300 euroa brutto, mies on työtön ja on kolme lasta huollettavana, rahat ovat aina tiukassa. Tuollainen summa tilille niin ei koskaan tarvitsisi miettiä kuinka tiukkaa tulee vuokranmaksun tai kauppalaskujen kanssa, enkä olisi hermoromahduksen partaalla aina kun vanhaan autoon (pakko olla työn takia) tulee joku vika.