Olen sosiaalityöntekijä, ja olen nähnyt läheltä miten kamalasti suomalaisten köyhien tilanne on pahentunut...Joka päivä uusia nälkiintyneitä
Joka päivä tulee uusia asiakkaita, ja liian usein on tilanne se että asiakkaalla ei ole enää oikein ollut varaa ostaa edes ruokaa, mistään muusta puhumattakaan. Vaatteet ovat rikkinäiset, olemus muutenkin epäsiisti. Valitetaan että mielenterveyden ongelmat ovat pahentuneet tai puhjenneet kiristysten ja vaikeutetun elämän takia.
En olisi uskonut että tällasta voisi olla koskaan Suomessa. Ihan kuin olisimme palanneet 150 vuotta ajassa taaksepäin
Kommentit (707)
Olen jo 20 vuotta ihmetellyt, että miksi Suomen päättäjät eivät valikoi paremmin näitä maahanmuuttajia? Miksi ottavat Somaleja ja lähi-idän asukkeja? Mieleltään huijareita suurin osa. Vedättävät kelaa pizzerioillaan, käteiskassa laulaa ja sitten haetaan koko suku toimeentulotukea kun kirjanpidon mukaan ei ole mitään tuloa, vain menoja.
Ottaisivat vain Aasian suunnalta pyrkiviä, työteliäitä, rehellisiä ihmisiä. Kyllä maa saa itse päättää ketä maahan päästävät. Jos ei uskalla tällaisesta asiasta päättää Suomalaisten eduksi, niin samantien päättäjä vaihtoon.
Vierailija kirjoitti:
Menkää töihin ja lopettakaa toisten rahoilla eläminen. Töitä on ja joka toisin väittää voi suksia hiiteen Suomesta. Kela maksaa luxustukipummieliitille 11 miljardia euroa vuodessa ja nämä saatanat huutavat kurkku suorana lisää.
Töitä on!
1980-luku ei ole enää täällä. Edes palkalla ei enää tule toimeen vaan päälle pitää hakea TUKIA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaali, porkkana, peruna, maito, pavut, herneet ja vehnäjauhot ovat halpoja peruselintarvikkeita. Aika vähällä rahalla ruoan saa tehtyä, jos on aikaa kokata. Tässä vähän vinkkejä:
-kaalilaatikko
-hernekeitto
-papusalaatti
-hiivaleipä
-lammaskaali
-kaalikäryleet
-sienirisotto
jne.
Yleensä nämä ohjeiden antajat ovat varakkaita.
Ja pystyvät itse terveinä syömään ehdottamaansa kaalia ja palkokasveja. Minä en voi syödä. Sairaalareissuun uppoaakin sitten helposti koko työmarkkinatuki. Tämä on koettua. Useita kertoja. Ja ne sairaalamaksut sai minut velkaantumaan.
Minulla on nyt tiukkaa. Vuosi sitten olin vielä töissä, hyväpalkkaisessakin. Toki Visalla ja masterilla oli n 4000 euroa höylättynä, kun maksoin sillä matkat, tankkaukset ja ruokakauppakäynnit. Kesä meni lomarahoja poltellessa enkä oikeastaan tyhmyyksissäni ajatellut, että rahaa ei tule, kulutin kuin töissä käydessäni. Syksyllä iski sitten stressi, Tilillä ei ollutkaan Audin osamaksun lyhennykseen eikä yhtiövastikkeeseen rahaa. Otin hätäpäissäni viisi tuhatta "kulutusluottoa" Nordeasta ja hoidin itseni taas kuiville. Tuumin että kai tässä jotain töitä pitää hakea, mutta ajatuksen asteelle jäi
Marraskuun lopulla nimittäin sain sydärin. Ihan viikko teholla ja viikko osastolla. Sitten tahdistimen jälkeen kotiin ja sairaslomalle. Kela maksoi sairaspäivärahaa. Nyt talouden ahdinko hyökkäsi todella silmille. Minulla ei ole kuin reilu kaksi tonnia sairaspäivärahaa. Elin joulun ja tammikuun säästäen, säästäen todella. Korttivelat sain lähes pois, tosin siinä tuli ensimmäiset tililtä toiselle siirtelyt. Sitten kova paikka, piti myydä audi. Sain autosta sen, mitä olin velkaa. Voittoa ei jäänyt tonniakaan.
Maaliskuussa piti olla taas työtön. Työkkäri sanoi että tarvitaan joku työkykyselvitys. Sitä tässä tk:sta nyt jonotetaan. Rahat ovat todella vähissä, onneksi maanantaina saa tehdä taas raha-hakemuksen, toivottavasti tulee keskiviikoksi, siellä on 1600€ edestä laskuja odottamassa... Se tietää että mun on pärjättävä 400 eurolla toukokuu... En varmasti pärjää, pitää taas turvautua korttien käyttelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella pitäisi olla oma vastuu pitää itsestään huolta, eikä hallituksen. Muiden ihmisten pitäisi auttaa heitä, eikä hallituksen.
Olen tasan samaa mieltä. Ongelma vaan on se että yhteen varastomiehen paikkaan on toista tuhatta hakijaa,joista osa tietenkin ei motivoituneita hakuja.
Mulla on vahvasti sellainen käsitys että työpaikkoja vaan ei ole kaikille.
Kyllä jossain kohtaa pitää kansan kysyä että miksi näin?
Kenen vastuulla se sitten on ettei Suomi on junnannut paikallaan 2008 lähtien?
Samaan aikaan pisatulokset lähtivät myös laskuun. Ehkä ihmiset ovat yleisesti vaan tyhmentymässä, niin ei keksitä enää tapoja markkinoida itseään maailmalla?
Vierailija kirjoitti:
Aloitekyky on kadonnut ja itketään että auta valtio
terveet aikuiset
MIHIN MUN VEROT MENEE???????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pääkaupunkiseudulla hyväksytyt asumismenot 715e ja perusosa 594e = 1309e. Lisäksi maksetaan lääkkeet, terveydenhoitomaksut, sähkö, kotivakuutus ja kaikki muut harkinnanvaraiset menot. Ihan itkettää miten vaan poljetaan poloisia.
FYI 60-70 % työttömistä EI saa toimeentulotukea.
Niin ei saa kun on työssäkäyvä puoliso. Ei minunkaan mieheni saa, vaikka on työtön. Kas kun itse olen virassa oleva sosiaalityöntekijä.
Toi on kyllä ironista!
Mitä ironiaa siinä on? Palkkani on 4500/kk. Miksi minun mieheni pitäisi saada toimeentulotukea, kun helposti pystyn hänet elättää? Ihmeelliseksi mennyt ihmisten moraali, kun nykyisin ei omaa pujolisoa ja lapsia millään haluttaisi elättää. Veronmaksajien pitäisi se oma rakas elättää. Ei ihme ettei ne parisuhteetkaan tuolla sakilla kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti näillä köyhillä on kolme lasta, neljä lemmikkiä ja rööki huulessa. Go figure.
Taas joku kouluttamaton kommentoija.
Tilastojen mukaan suuri osa perustoimeentulotuen saajista on 20-24 -vuotiaita yksinasuvia miehiä. Lähde: Kela.
En ihmettele. En ymmärrä miksi poikani ei saa töitä. Hän on koulutettu, hyvät paperit, huono ala, kyvykäs mutta hiljainen. Olen kasvattanut hänet liian kiltiksi. Ei töitä. Vaikka kuinka hakee.
Monilla nuorilla on sama. Voi olla tutkinto mutta kun ei ole työkokemusta ei saa töitä. Kilpailu on kovaa. Hakijoita voi olla satoja samaan työpaikkaan.
Helppohan siinä on töitä hakea kun CV:ssä on vain koulutukset ja opiskelujen aikaiset harjoittelujaksot. Ei voi mitään, palkkatyöt ovat kiven alla tässä maassa ja tilanne vaan pahenee.
Mä vaan ihmettelen että jos meillä on niin nälkiintynyttä ja köyhää porukkaa suomi pullollaan niin missä on kaikki laihat ja köyhästi puetut ihmiset, joilla ei ole vimpan päälle kännyköitä, tekoripsiä ja muita? Ei ole näkynyt
Välittävä suomi tosiaan!
Rikkaille lapetaan rahaa, köyhät kulkoon katuojaan!!
Järkyttävä hallitus...
Vierailija kirjoitti:
Mä vaan ihmettelen että jos meillä on niin nälkiintynyttä ja köyhää porukkaa suomi pullollaan niin missä on kaikki laihat ja köyhästi puetut ihmiset, joilla ei ole vimpan päälle kännyköitä, tekoripsiä ja muita? Ei ole näkynyt
Oikestotrolli!!
Vierailija kirjoitti:
Ne kalliit bileet, kännykät, tekoripset ja muut rahoitetaan pikavipeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella pitäisi olla oma vastuu pitää itsestään huolta, eikä hallituksen. Muiden ihmisten pitäisi auttaa heitä, eikä hallituksen.
Olen tasan samaa mieltä. Ongelma vaan on se että yhteen varastomiehen paikkaan on toista tuhatta hakijaa,joista osa tietenkin ei motivoituneita hakuja.
Mulla on vahvasti sellainen käsitys että työpaikkoja vaan ei ole kaikille.
Kyllä jossain kohtaa pitää kansan kysyä että miksi näin?
Kenen vastuulla se sitten on ettei Suomi on junnannut paikallaan 2008 lähtien?
Samaan aikaan pisatulokset lähtivät myös laskuun. Ehkä ihmiset ovat yleisesti vaan tyhmentymässä, niin ei keksitä enää tapoja markkinoida itseään maailmalla?
Ehkä opetuksen taso on pudonnut. Kun opettajien tuntiaika koulussa menee Suomen kielen opettamiseen.
Kyllähän tuo nälkiintynyt on vähän härskisti sanottu. Ei kukaan Suomessa nälkiinny. Aloitekyvyttömyyttä ja osaamattomuutta taatusti löytyy. Jos ne vähät rahat käytettäisi kaupassa edullisten ruokatarvikkeiden ostamiseen (keitot, laatikot) ja tehtäisi itse, rahat riittävät paremmin. Leivät ja sämpylät voi leipoa itse jne. Kaikki valmis ja höttö epäruuat voi jättää ostamatta. Vaatteita voi korjata. Ajanvietettä löytyy ilmaiseksi kirjastosta ja luonnosta, kaikki maksulliset turhat värkit voi unohtaa. Js sitten tietysti nämä hemmetin avustukset, jos kehtaa olla sitä mieltä, että jonkun muun kuuluu maksaa sun elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti näillä köyhillä on kolme lasta, neljä lemmikkiä ja rööki huulessa. Go figure.
Taas joku kouluttamaton kommentoija.
Tilastojen mukaan suuri osa perustoimeentulotuen saajista on 20-24 -vuotiaita yksinasuvia miehiä. Lähde: Kela.
En ihmettele. En ymmärrä miksi poikani ei saa töitä. Hän on koulutettu, hyvät paperit, huono ala, kyvykäs mutta hiljainen. Olen kasvattanut hänet liian kiltiksi. Ei töitä. Vaikka kuinka hakee.
Monilla nuorilla on sama. Voi olla tutkinto mutta kun ei ole työkokemusta ei saa töitä. Kilpailu on kovaa. Hakijoita voi olla satoja samaan työpaikkaan.
Opiskelujen ohessa kannattaa olla töissä ja samaten kesällä. Sitä kautta kertyy kokemusta ja valmistumisen jälkeiset työpaikat löytyvät ellet ole kouluttautunut alalle, jossa ei ole kysyntää/työvoimapulaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on nyt tiukkaa. Vuosi sitten olin vielä töissä, hyväpalkkaisessakin. Toki Visalla ja masterilla oli n 4000 euroa höylättynä, kun maksoin sillä matkat, tankkaukset ja ruokakauppakäynnit. Kesä meni lomarahoja poltellessa enkä oikeastaan tyhmyyksissäni ajatellut, että rahaa ei tule, kulutin kuin töissä käydessäni. Syksyllä iski sitten stressi, Tilillä ei ollutkaan Audin osamaksun lyhennykseen eikä yhtiövastikkeeseen rahaa. Otin hätäpäissäni viisi tuhatta "kulutusluottoa" Nordeasta ja hoidin itseni taas kuiville. Tuumin että kai tässä jotain töitä pitää hakea, mutta ajatuksen asteelle jäi
Marraskuun lopulla nimittäin sain sydärin. Ihan viikko teholla ja viikko osastolla. Sitten tahdistimen jälkeen kotiin ja sairaslomalle. Kela maksoi sairaspäivärahaa. Nyt talouden ahdinko hyökkäsi todella silmille. Minulla ei ole kuin reilu kaksi tonnia sairaspäivärahaa. Elin joulun ja tammikuun säästäen, säästäen todella. Korttivelat sai
Työkkäri koittaa saa sairaita työttömiä sairauspäivärahalle mutta Kela hylkää ne systemaattisesti lääkärinlausunnoista huolimatta edes näkemättä ihmistä ja kaikki luokitellaan työkykyisiksi jos vaan henki vielä jotenkin pihisee. Kaikkien sairaiden vaan pitää roikkua työttömyyskortistossa vaikkei kukaan enää työllistä eikä muutakaan minimi turvaa hengissäpitimeen ole.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ovat useimmin lihavia juuri köyhyyden vuoksi: Halvimmat ruoat ovat lihottavimpia, samoin ruokakassien sisältö.
On kyllä törkeää miten paljon minimaalisilla työttömyystuilla roikotetaan sairaita ihmisiä, joiden oikeasti kuuluisi päästä työkyvyttömyyseläkkeelle.
Ja se miten vaikea päälle viisikymppisten on nykyisin uudelleentyöllistyä vaikka olisivat miten työhaluisia ja hyväkuntoisia. Nyt, kun kunnillakaan ei enää ole velvollisuutta heitä työllistää eikä palkkatuetuista töistä kerry enää edes ansiosidonnaista, niin en ymmärrä miten he pärjäävät. Jotain helpotuksia heille mielestäni pitäisi antaa ainakin kevytyrittäjyyden, keikkatöiden yms. pienten lisäansioiden hankkimisen suhteen (eli suojaosuus). Ei ole heidän vikansa jos työnantajat ovat ikärasisteja.
Niimpä. Ihan kun kaikkilla olisi mahdollisuus säästää jostain minimaalisista tuista kun näillä nyky hinnoilla ne eivät riitä edes perustarpeisiin. Iäkkäänä ei enää pysty kulkemaan halvoissa kengän litsuissa eikä pysty käyttämään mitä tahansa vaatteita. Kaikkea muutakin tarvii kuin vain jonkun halvimman ruuan.
En edes tajua kuinka tämmöisiä erikois saitoja tyyppejä pitää täällä mainostaa kuinka vähällä voi elää kun ei sellainen ole kuitenkaan suurimmalle osalle mahdollista mitenkään.
Kyllä minäkin olen näitä sairaalloisen saitoja joitakin tuntenut. Ei niillä kuitenkaan ole ihan kaikki ollut nupissa kohdillaan.