Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö aikuiset ihmiset oikeasti osaa enää nykyään laittaa sokeripalallista valaisinta itse kattoon?

Vierailija
24.04.2025 |

Jäin ihmettelemään keskustelua, joka poistui. Useamman mielestä se oli isännöitsijälle ja sähkärille kuuluva asia! Mitä ihmettä? Olen tavallinen keski-ikäinen nainen ja jopa minä osaan tuon. 

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noloo jos ei osaa. Kuka teille vaihtaa polttimot, jos ette omista ihan saatanan kalliita (15-25 €) alumiinitikkaita?

Polttimot ovat alempana kuin katossa oleva sokeripala tai pistorasia.

EI plafondissa. Jäiskö sulta asentamatta?

Vierailija
62/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni osaa nykyään kaataa puun, korjata autoa, leipoa tai neuloa villasukat? 

Mihin tarvitsisin näitä taitoja? Asun kerrostalossa ja kuljen sporalla, leivät ja leivonnakset saan kahvilasta tien toiselta puolelta, jne. No tarvittaessa onnistuu noista leipominen ja neulominen, mutta kun en tee kummallakaan taidolla mitään.

Kuinka moni entisajan henkilö osasi esim. koodata? Kuten vaikkapa minä osaan. 

Vielä vähemmän ne entisajan henkilöt koodia tarvitsi kuin sinä sukkia tai leivonnaisia.

Niin? Eli ymmärsit pointin täydellisesti 👍

Ehkä niin, mutta sä et mun.

Ei, vaan pointti oli sama.

Olennaisia on vain ne taidot, jotka on omassa viitekehyksessä jotenkin tarpeellisia. Mitä ihmettä tekisin puunkaatotaidolla? En mitään sen enempää kuin entisajan henkilö koodausosaamisella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kun ostat valaisimen, ei tuota sokeripalaa edes ole, vaan kaikki osat täytyy ostaa erikseen. En osaa, enkä tiedä miten, ei kotona ainakaan opetettu.

Kaikissa osatamissani on johdon paikat suoraan valaisimessa.

Ja sokeripala, johon katossa olevat johtimet työnnetään ja napsautetaan painikkeella kiinni.

Vierailija
64/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI SAA ILMAN SÄHKÖMIEHEN KOULUTUSTA TEHDÄ

No hohhoijaa, sä varmaan tilaat putkimiehenkin putsaamaan vesilukon? Toki kannattaa jättää tekemättä, jos on epäselvää, (esim. jos on vanhoja ja epämääräisen värisiä johtoja) mutta kuka hullu jotain sähkömiehen koulutusta noin yksinkertaiseen asiaan oikeasti tarvitsee tai viitsii sähkömiehen hankkia paikalle?

No jokainen toki saa pistää rahansa mihin haluaa, mutta kyllä mä keksin niille kympeille parempaakin käyttöä.

Molemmat mainitsemasi asiat kuuluu nykyään ammattilaisille.

Vain taloyhtiössä. Sielläkin saatraa käydä aika pitkäksi tulvivan käsienpesualtaan kanssa. Märkätilassa mikään ei ole helpompaa kuin kiertää hajulukko auki ja puhdistaa moskat pois.

Putktöitä saat tehdä omassa talossasi, mutta sähkötöitä et. Molemmista vastaat myydessäsi.

Vierailija
65/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni osaa nykyään kaataa puun, korjata autoa, leipoa tai neuloa villasukat? 

Minä. Moniko mies osaa nuo?

N59

Heh, todellakin osaan. Ja aika hitosti muuta.

M44

Vierailija
66/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi pitäs olla seppä syntyessään tekemällä oppii geenit jalostuu

Vierailija
67/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikapaljon ihmisille on tullut tapaturmia kun jakkaroilla asentavat kattovalaisimia jo ihan ilman sähköiskuakin. Ylöspäin katsominen vie monelta tasapainon kun siinä pidemmanaikaa kädet ylhäällä touhuaa.

Siksi kannattaakin investoida se 20 € alumiinitikkaisiin tai lainata ne naapurilta. Joutuuhan  joskus siivoamaankin yli 2 metrin korkeudelta.

Vierailija
68/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteellisen yksinkertainen hommahan se on, jos taivaankappaleet ovat kohdillaan. Eli katon johdot nykystandardien mukaisia ja samanlaisia kuin valaisimessa. Ja että valaisin ja pistorasia on maadoitetu.

Sitten kun on männävuosikymmeniltä erilaiset väristandardit ja metallirunkoinen valaisin, niin päästään jännän äärelle. Joku ehdotteli jo jännitekynän käyttöä, mutta jos et ole koskaan hommaa tehnyt, niin moniko lähtee valaisinasennuksen takia sellaista hankkimaan? Tai edes osaa käyttää.

Että juu, teoria ja joskus käytäntökin helppo. Mutta muuttujia voi olla sen verran paljon, etten katso vinoon ketään ammattilaiselle asiaa jättävää.

Vierailija
69/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen keski-ikäinen nainen, enkä osaa. Ei ole koskaan tarvinnut opetellakaan. Enkä edes yletä sinne kattoon. En omista sellaisia tikkaita.

Eli tässä kohtaa ei voi puhua erityisen suuresta osaamattomuudesta. Ei se mikään tavallinen taito ole ollut koskaan.

Nokkelimmat käyttää tuolia

On sulla jakkarat, jos yllät tällaisen jugend-talon kattoon pelkällä tuolilla seisten. Moni mieskin tarvii tavallista korkeammat tikaspuut. Tai sit oot vaan tosi pitkä?

Vierailija
70/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noloo jos ei osaa. Kuka teille vaihtaa polttimot, jos ette omista ihan saatanan kalliita (15-25 €) alumiinitikkaita?

Missä sä sellaisia säilytät pikkuasunnossa?

Vierailija
71/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä, eikö keski-ikäiset osaa koodata verkkosivuja? Ihmetyttää, kun meillä nuoremmilla se oli osa yläasteen peruskursseja

Osaavat, mutta jos sinä luulet, että kaikki koodaaminen on pelkkää perus verkkosivukoodausta, et tiedä koodaamisesta mitään

Vierailija
72/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt on vanhanaikaista.

Vierailija
73/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin tarvitsisin näitä taitoja? Asun kerrostalossa ja kuljen sporalla, leivät ja leivonnakset saan kahvilasta tien toiselta puolelta, jne. No tarvittaessa onnistuu noista leipominen ja neulominen, mutta kun en tee kummallakaan taidolla mitään.

Kuinka moni entisajan henkilö osasi esim. koodata? Kuten vaikkapa minä osaan. 

Koodaajan saa kun tilaa. Miksi pitäisi osata. Miksi sinunkaan.

Miksi minun pitäisi osata siis puutakaan kaataa? Se just oli pointti.. 

Vierailija
74/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kehitystä kun tarpeettomat taidot karsiutuu pois. Kuinka moni osaa entisajan taitoja jotka ovat käyneet tarpeettomiksi uusien keksintöjen tullessa? Tärkeämpää opetella muuta kuin johtojen kytkentää. Toki minä osaan sen. Osaan myös sytyttää tulen ilman tulitikkuja tai sytytintä. En oleta ollenkaan että kaikki osaisivat. En oikeastaan tarvi näitä taitoja koskaa.

Vierailija
75/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, saamattomia nahjuksia maa täynnä, bussikuskit, rakennusmiehet, putkimiehet, sähkömiehet, taksikuskit ja myyjät täytyy tuoda ulkoa, kun halukkaita osaajia ei enää kantiksista löydy.

Vierailija
76/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Putktöitä saat tehdä omassa talossasi, mutta sähkötöitä et. Molemmista vastaat myydessäsi."

Nämä valaisinhommat on kaikille sallittuja.

Kas kun osasit googlata, googlaapa nyt miten valaisin kytketään sokeripalaan tai miten sen tilalle vaihdetaan valaisinpistotulppa tai sen vastakappale!

Vierailija
77/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä. Moniko mies osaa nuo?

N59

Heh, todellakin osaan. Ja aika hitosti muuta.

M44

Sukat?

Vierailija
78/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sä sellaisia säilytät pikkuasunnossa?

Verhon takana.

Vierailija
79/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taikasana on tuo keski-ikäinen. Jos olisit nuori et osaisi. Miksi vähättely keski-ikäisten naisten osaamiseen? Mehän osaamme todella paljon joten ymmärrän ettei nuorilla tai miehillä välttämättä ole samaa osaamista.

Vierailija
80/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt on vanhanaikaista.

Makuasia, myös käytännöllisyys-. Me ollaan pitkiä, eikä haluta lyödä päitämme riippuvalaisimiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi