Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö aikuiset ihmiset oikeasti osaa enää nykyään laittaa sokeripalallista valaisinta itse kattoon?

Vierailija
24.04.2025 |

Jäin ihmettelemään keskustelua, joka poistui. Useamman mielestä se oli isännöitsijälle ja sähkärille kuuluva asia! Mitä ihmettä? Olen tavallinen keski-ikäinen nainen ja jopa minä osaan tuon. 

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oo koskaan osannut, olen keski-ikäinen nainen. Olen asunut lähinnä asunnoissa, joissa on pistokeliitäntä. Omilleni muutin vuonna 1999.

Mulla sama. Kuusikymppinen nainen olen enkä ole ikinä joutunut itse sitä tekemään. Muutin omilleni 1992.

Ei kaikkien tarvitse osata kaikkea. 

Oot kuusikymppinen ja muutit omillesi vuonna 92? Eli mitä, kolmekymppisenä? 

Ehkä tämä liittyy siihen miksi ei ole myöskään ikinä saanut lamppua kattoon. 

Vierailija
102/124 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmiset tänä päivänä osaa oikein mitään. Kaikki pitäis jonkun muun tehdä valmiiksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä ei pitäisi käyttää lainkaan, koska se pistoke on paljon turvallisempi.

Vierailija
104/124 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noloo jos ei osaa. Kuka teille vaihtaa polttimot, jos ette omista ihan saatanan kalliita (15-25 €) alumiinitikkaita?

Missä sä sellaisia säilytät pikkuasunnossa?

Varastossa?

Vierailija
105/124 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se jysäyttää sulakkeet jos laitat väärään reikään langat.

Vierailija
106/124 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kyllä tuon, mutta mistä niitä enää löytää .

Vierailija
107/124 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se jysäyttää sulakkeet jos laitat väärään reikään langat.

Ja mitä jos esim. et laita? Oisko ideaa?

Vierailija
108/124 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän se onkin, kun meidän keski-ikäisten nuoruudessa oli vaan ne sokeripalat katossa eikä mitään lamppupistokkeita. Mehän se homma vielä hallitaan, mutta nuoremmat eivät.

Ja minäkun luulin, että nykyajan nuoret osaa sen tiedon hankkia netistä. Toimenpiteenähän se ei vaadi mitenkään erikoista osaamista, jos vain tietää mitä tekee.

Mutta nähtävästi näillä diginatiiveilla jää tietotekniikan käyttö tik-tok-tasolle

Miten jollekin voi olla ongelma palvelun ostaminen? Mulla ei ole edes niin korkeita tikkaita, joilla voisin turvallisesti kivuta mitään lamppuja laittelemaan, enkä edes halua vaivautua. Ja joo, kotonani on kattorakenteita eri korkeuksilla, palovaroittimet sentään saan testattua ja tarvittaessa hiljaisiksi.

Vierailija
109/124 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noloo jos ei osaa. Kuka teille vaihtaa polttimot, jos ette omista ihan saatanan kalliita (15-25 €) alumiinitikkaita?

Joillakin on lamput 4-5 metrin korkeudessa. Ei taida ihan 20€ riittää tuommoisiin tikkaisiin.

Toki itse en noin korkealle millään a-tikkailla kiipeäisi vaan haluaisin kunnon telineet. Kuka noin kalliita ja isoja tikkaita/telineitä viitsii ostaa, jos ei tarvi niitä kuin ehkä kerran kaksi elämässään. Järkevämpää tilata sähköasentaja.

Vierailija
110/124 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan kyllä tuon, mutta mistä niitä enää löytää .

Hyvin yleistä, jos asuu yhtään vanhemmassa talossa tai harrastaa muita kuin viimeisimpiä Ikea-valaisimia. 

Vierailija
111/124 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on nykymalliset pistokkeelliset lamput niin et kai ala repiä niitä pistokkeita isti vaan kutsut sähkärin vaihtamaan ne katon pistorasiat uusiin.

Ei ole osaamiseta kiinni vaan ihan siitä että niitä ei saa periaatteessa itse kytkeä.

No en kyllä kutsu. :D

N30

Vierailija
112/124 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne ole osannut ennenkään. Oli n60-luvulla sähköliikkeessä töissä ja hyvin pitkälle koulutetut miehetkään eivät välttämättä osanneet. Olin 16 v ja nainen ja kävi  asentamassa monille aikuisille ihmisille valaisimia eli laittamassa sokeripalalla piuhat kiinni ja valaisin koukkuun.🤯 

Vierailija
113/124 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kun ostat valaisimen, ei tuota sokeripalaa edes ole, vaan kaikki osat täytyy ostaa erikseen. En osaa, enkä tiedä miten, ei kotona ainakaan opetettu.

Sokeripala on siellä katossa valmiina, eikä sitä saa edes asunnosta poismuutettaessa irrottaa. Eli valaisimessa itsessään sitä ei ole eikä ole ollut olemassakaan 

Vierailija
114/124 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella moni helppo ja yksinkertainenkin asia ostetaan palveluna. Kaikki tämä vain sen takia kun laiskuuttaan ostaa palvelun kun ei viitsi itse opetella asian tekemistä

Aijaa, eikö se olekaan hyvä, että palveluita käytetään, niin ihmiset työllistyy?

Vierailija
115/124 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne ole osannut ennenkään. Oli n60-luvulla sähköliikkeessä töissä ja hyvin pitkälle koulutetut miehetkään eivät välttämättä osanneet. Olin 16 v ja nainen ja kävi  asentamassa monille aikuisille ihmisille valaisimia eli laittamassa sokeripalalla piuhat kiinni ja valaisin koukkuun.🤯 

Yrityksen kassaan lisää rahaa ja sinäkin sait töitä. Aika hiljaista sähköliikkeissä olisi jos kaikki asentelisi kodinkoneet itse.

Vierailija
116/124 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrityksen kassaan lisää rahaa ja sinäkin sait töitä. Aika hiljaista sähköliikkeissä olisi jos kaikki asentelisi kodinkoneet itse.

Valaisimen kattoon laittaminen ei ole "kodinkoneen asennus"! 

Vierailija
117/124 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli muuten ihana työpaikka. Kodinkoneiden ja sokerilapan asentamiset ovat vähän eri juttuja kuin siis esim hellat ja uunit. Muut koneethan ovat helppoja, kun laitetaan töpseli pistorasiaan. Oma työpaikkani sai rahansa ihan söhköasennuksista eri rakennuskohteissa. Lamppujen asennus oli minun pikkulikan pikkubisnestä. Johtaja oli homman opettanut. 

Valmiita jatkojohtoja ei myöskään ollut, vaan asiakkaalle tehtiin odottaessa hänen haluamansa pituinen jatkojohto. Tämä oli myös minun hommaani.🤗

Vierailija
118/124 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valaisimen kattoon laittaminen ei ole "kodinkoneen asennus"! 

Näsäviisastelija. Lampun asennus on työtä yritykselle siltikin

Vierailija
119/124 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on nykymalliset pistokkeelliset lamput niin et kai ala repiä niitä pistokkeita isti vaan kutsut sähkärin vaihtamaan ne katon pistorasiat uusiin.

Ei ole osaamiseta kiinni vaan ihan siitä että niitä ei saa periaatteessa itse kytkeä.

No en kyllä kutsu. :D

N30

Olet ikuisesti vastuussa kytkennöistäsi.

Vierailija
120/124 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli muuten ihana työpaikka. Kodinkoneiden ja sokerilapan asentamiset ovat vähän eri juttuja kuin siis esim hellat ja uunit. Muut koneethan ovat helppoja, kun laitetaan töpseli pistorasiaan. Oma työpaikkani sai rahansa ihan söhköasennuksista eri rakennuskohteissa. Lamppujen asennus oli minun pikkulikan pikkubisnestä. Johtaja oli homman opettanut. 

Valmiita jatkojohto

Tiedän, että uunin ja lampun asennus on eri asia. Ei kaikkea tarvi ottaa niin kirjaimellisesti. Rakennuksissa käytettävistä sähkölaitteista oli kyse, vaikka lyhensin sanaan "kodinkone".