Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö aikuiset ihmiset oikeasti osaa enää nykyään laittaa sokeripalallista valaisinta itse kattoon?

Vierailija
24.04.2025 |

Jäin ihmettelemään keskustelua, joka poistui. Useamman mielestä se oli isännöitsijälle ja sähkärille kuuluva asia! Mitä ihmettä? Olen tavallinen keski-ikäinen nainen ja jopa minä osaan tuon. 

Kommentit (124)

Vierailija
21/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kun ostat valaisimen, ei tuota sokeripalaa edes ole, vaan kaikki osat täytyy ostaa erikseen. En osaa, enkä tiedä miten, ei kotona ainakaan opetettu.

Sulla on pääsy nettiin. Sieltä löytyy tieto. Sen sokeripalan tilalle voi vaihtaa ihan itse pistokkeen, niin olen kokenut mielekkäämmäksi kuin muuttaa lampusta pistoke sokeripalaliitännäksi. Ne valaisemet kun tosiaan nykyään tahtoo olla aina pistokkeilla.

En minä kyllä tiedä onko se "sallittua" tehdä itse, eikä kyllä kiinnostakaan. Niin yksinkertainen juttu.

Entäs jos menee piuhat vahingossa väärinpäin? Osa luulee osaavansa vaikkei osaakaan. On nimittäin tällaisen ns osaajan jälkiä korjattu, onneksi ennen vahinkoa.

Vierailija
22/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ole synnynnäinen taito, joten jos sitä ei missään ole opetettu niin kohtuutonta odottaa jonkun vain sisäsyntyisesti osaavan. 

Toki ole samaa mieltä siitä, että tuollainen ei kuulu isännöitsijälle/taloyhtiölle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen keski-ikäinen nainen, enkä osaa. Ei ole koskaan tarvinnut opetellakaan. Enkä edes yletä sinne kattoon. En omista sellaisia tikkaita.

Eli tässä kohtaa ei voi puhua erityisen suuresta osaamattomuudesta. Ei se mikään tavallinen taito ole ollut koskaan.

Vierailija
24/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni osaa nykyään kaataa puun, korjata autoa, leipoa tai neuloa villasukat? 

Mihin tarvitsisin näitä taitoja? Asun kerrostalossa ja kuljen sporalla, leivät ja leivonnakset saan kahvilasta tien toiselta puolelta, jne. No tarvittaessa onnistuu noista leipominen ja neulominen, mutta kun en tee kummallakaan taidolla mitään.

Kuinka moni entisajan henkilö osasi esim. koodata? Kuten vaikkapa minä osaan. 

Vielä vähemmän ne entisajan henkilöt koodia tarvitsi kuin sinä sukkia tai leivonnaisia.

Vierailija
25/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI SAA ILMAN SÄHKÖMIEHEN KOULUTUSTA TEHDÄ

Vierailija
26/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni osaa nykyään kaataa puun, korjata autoa, leipoa tai neuloa villasukat? 

Mihin tarvitsisin näitä taitoja? Asun kerrostalossa ja kuljen sporalla, leivät ja leivonnakset saan kahvilasta tien toiselta puolelta, jne. No tarvittaessa onnistuu noista leipominen ja neulominen, mutta kun en tee kummallakaan taidolla mitään.

Vielä vähemmän ne entisajan henkilöt koodia tarvitsi kuin sinä sukkia tai leivonnaisia.

Niin? Eli ymmärsit pointin täydellisesti 👍

Vierailija
27/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kun ostat valaisimen, ei tuota sokeripalaa edes ole, vaan kaikki osat täytyy ostaa erikseen. En osaa, enkä tiedä miten, ei kotona ainakaan opetettu.

Sulla on pääsy nettiin. Sieltä löytyy tieto. Sen sokeripalan tilalle voi vaihtaa ihan itse pistokkeen, niin olen kokenut mielekkäämmäksi kuin muuttaa lampusta pistoke sokeripalaliitännäksi. Ne valaisemet kun tosiaan nykyään tahtoo olla aina pistokkeilla.

En minä kyllä tiedä onko se "sallittua" tehdä itse, eikä kyllä kiinnostakaan. Niin yksinkertainen juttu.

Entäs jos menee piuhat vahingossa väärinpäin? Osa luulee osaavansa vaikkei osaakaan. On nimittäin tällaisen ns osaajan jälkiä korjattu, onneksi ennen vahinkoa.

Öö? Entä jos ei laita piuhoja vahingossa väärinpäin?

En mä jätä portaitakaan kulkematta siinä pelossa, että entä jos mä kaadun ja loukkaannun.

Vierailija
28/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo koskaan osannut, olen keski-ikäinen nainen. Olen asunut lähinnä asunnoissa, joissa on pistokeliitäntä. Omilleni muutin vuonna 1999.

Mulla sama. Kuusikymppinen nainen olen enkä ole ikinä joutunut itse sitä tekemään. Muutin omilleni 1992.

Ei kaikkien tarvitse osata kaikkea. 

Vierailija
29/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Eli ymmärsit pointin täydellisesti 👍

Ehkä niin, mutta sä et mun.

Vierailija
30/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ei osaa lamppua sokeripalaan kytkeä niin parempi tilata sähkäri. Tosin kyllä sähkärit ja putkimiehetkin virheitä tekee. Kytkee plussan miinukseen, kylmän lämpimään veteen jne. Kaikkea tullut nähtyä.

Vierailija
31/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hohhoijaa, sä varmaan tilaat putkimiehenkin putsaamaan vesilukon? Toki kannattaa jättää tekemättä, jos on epäselvää, (esim. jos on vanhoja ja epämääräisen värisiä johtoja) mutta kuka hullu jotain sähkömiehen koulutusta noin yksinkertaiseen asiaan oikeasti tarvitsee tai viitsii sähkömiehen hankkia paikalle?

No jokainen toki saa pistää rahansa mihin haluaa, mutta kyllä mä keksin niille kympeille parempaakin käyttöä.

Vierailija
32/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katosta tulee sininen, musta ja ruskea johto miten kytket?

KVG

Vierailija
33/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nykyään emme osaa tehdä käytännöntöitä mutta nykyiset eläkeläiset taas ei osaa käyttää älypuhelinta eikä tietokonetta. Hyödyllisempi taito älypuhelin ja tietokone on kuin käytännöntyöt.

Vierailija
34/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan laittaa ja laitoinkin sokeripalallisen lampun johtoineen kattoon noin kuukausi sitten. En ole nuori aikuinen vaan jo 64- vuotias nainen.

Nuoremmat eivät vaan osaa käytännön asioita. Heillä on muut vahvuusalueet.

Vierailija
35/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka osaisi niin kodin sähkötyöt vaatii sähköasentajan tai vakuutus ei korvaa.

Kyllä lampun saa itse asentaa. Jos ei koe osaavansa niin parempi kun ei tee,  mutta ei ole niin vaikea homma ettei normaalijärkinen osaa turvallisesti ja hyvin toteuttaa. 

https://tukes.fi/kodin-sahkoturvallisuus/mita-sahkotoita-saan-tehda-itse

Vierailija
36/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän se onkin, kun meidän keski-ikäisten nuoruudessa oli vaan ne sokeripalat katossa eikä mitään lamppupistokkeita. Mehän se homma vielä hallitaan, mutta nuoremmat eivät.

Ja minäkun luulin, että nykyajan nuoret osaa sen tiedon hankkia netistä. Toimenpiteenähän se ei vaadi mitenkään erikoista osaamista, jos vain tietää mitä tekee.

Mutta nähtävästi näillä diginatiiveilla jää tietotekniikan käyttö tik-tok-tasolle

Ei ne (kaikki)  hallitse tiedonhakua eikä lähdekritiikkiä. Kai muistat, että Sipilän digiloikan tarkoitus 2015-2019 oli myydä kouluille laitteita, jotka joku Hyvä Veli myi. Ei opettajilla ollut koulutusta tietotekniikan opettamiseen.

Vierailija
37/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Värisokeita ei huolita sähkärikoulutukseen. 

Vierailija
38/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä huuda ja vielä väärää tietoa.

Vierailija
39/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen keski-ikäinen nainen, enkä osaa. Ei ole koskaan tarvinnut opetellakaan. Enkä edes yletä sinne kattoon. En omista sellaisia tikkaita.

Eli tässä kohtaa ei voi puhua erityisen suuresta osaamattomuudesta. Ei se mikään tavallinen taito ole ollut koskaan.

Nokkelimmat käyttää tuolia

Vierailija
40/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään myydä enää lamppuja ilman valaisinpistoketta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä