Eikö aikuiset ihmiset oikeasti osaa enää nykyään laittaa sokeripalallista valaisinta itse kattoon?
Jäin ihmettelemään keskustelua, joka poistui. Useamman mielestä se oli isännöitsijälle ja sähkärille kuuluva asia! Mitä ihmettä? Olen tavallinen keski-ikäinen nainen ja jopa minä osaan tuon.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni osaa nykyään kaataa puun, korjata autoa, leipoa tai neuloa villasukat?
En osaa korjata autoa, loput onnistuu.
Tämänkin lampun asennuksen kattoon ja sokeripalaan voi katsoa videolta netissä ja monista muistakin kodin pikku askareista löytyy näitä videoita. Itse katselin viimeksi netistä videolta miten uunini luukun lasin saa irti puhdistusta varten.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni osaa nykyään kaataa puun, korjata autoa, leipoa tai neuloa villasukat?
Ne jotka osasivat tehdä sen ennenkin,mihinkä se taito ruostuu,sitten taas nämä uusavuttomat ovat eri juttu.
Minä osaan, osaan jopa vaihtaa sokeripalan pistokokkeeksi. N +60.
Osaan, mutta se on vaarallista. Tukevan pöydän päälle ensin keittiöjakkara ja sen päälle muutama paksu kirja ja sitten katonrajaan horjumaan otsalampun kanssa. Oli tyhmä idea, vaikka onnistuikin. En suosittele kellekään.
T: lyhyt korkeassa huoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noloo jos ei osaa. Kuka teille vaihtaa polttimot, jos ette omista ihan saatanan kalliita (15-25 €) alumiinitikkaita?
Polttimot ovat alempana kuin katossa oleva sokeripala tai pistorasia.
Oletko sinä fyysisesti kää pi ö vai aivokää pi ö?
Sinun kohdallasi on ainakin varmaa että jälkimmäinen pätee. Ensimmäisen osalta ei väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noloo jos ei osaa. Kuka teille vaihtaa polttimot, jos ette omista ihan saatanan kalliita (15-25 €) alumiinitikkaita?
EI plafondissa. Jäiskö sulta asentamatta?
Ai siellä on plafondi asennettu välipohjaan? Erikoinen ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
1) onnistuu
2) ei mahdollista uudemmissa autoissa
3) onnistuu
4) onnistuu
N43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kun ostat valaisimen, ei tuota sokeripalaa edes ole, vaan kaikki osat täytyy ostaa erikseen. En osaa, enkä tiedä miten, ei kotona ainakaan opetettu.
Sulla on pääsy nettiin. Sieltä löytyy tieto. Sen sokeripalan tilalle voi vaihtaa ihan itse pistokkeen, niin olen kokenut mielekkäämmäksi kuin muuttaa lampusta pistoke sokeripalaliitännäksi. Ne valaisemet kun tosiaan nykyään tahtoo olla aina pistokkeilla.
En minä kyllä tiedä onko se "sallittua" tehdä itse, eikä kyllä kiinnostakaan. Niin yksinkertainen juttu.
Entäs jos menee piuhat vahingossa väärinpäin? Osa luulee osaavansa vaikkei osaakaan. On nimittäin tällaisen ns osaajan jälkiä korjattu, onneksi ennen vahinkoa.
Niin no mitä jos ei osaakaan käyttää veistä ja haarukkaa vaikka luuli ja vahingossa viiltää kaulavaltimonsa tai ei osaakaan ajaa autoa ja ajaa sillalta jokeen, onhan näitä riskejä tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän se onkin, kun meidän keski-ikäisten nuoruudessa oli vaan ne sokeripalat katossa eikä mitään lamppupistokkeita. Mehän se homma vielä hallitaan, mutta nuoremmat eivät.
Ja minäkun luulin, että nykyajan nuoret osaa sen tiedon hankkia netistä. Toimenpiteenähän se ei vaadi mitenkään erikoista osaamista, jos vain tietää mitä tekee.
Mutta nähtävästi näillä diginatiiveilla jää tietotekniikan käyttö tik-tok-tasolle
Ihanaa, että pääsit sanomaan. Oli meillä sentään taidot ja osaaminen hallussa sokeripala-aikaan. Onneksi tuossa kasvaa noita diginatiiveja, jotka mummokavereillekin opettavat kädestä pitäen, miten sitä Doroa käytetään, kun on niin monta asiaa, mitkä ei siellä myymälässä jäänyt mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI SAA ILMAN SÄHKÖMIEHEN KOULUTUSTA TEHDÄ
No hohhoijaa, sä varmaan tilaat putkimiehenkin putsaamaan vesilukon? Toki kannattaa jättää tekemättä, jos on epäselvää, (esim. jos on vanhoja ja epämääräisen värisiä johtoja) mutta kuka hullu jotain sähkömiehen koulutusta noin yksinkertaiseen asiaan oikeasti tarvitsee tai viitsii sähkömiehen hankkia paikalle?
No jokainen toki saa pistää rahansa mihin haluaa, mutta kyllä mä keksin niille kympeille parempaakin käyttöä.
Molemmat mainitsemasi asiat kuuluu nykyään ammattilaisille.
Aika hyvin on saatu markkinoitua, jos tosiaan noin luulet.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä, eikö keski-ikäiset osaa koodata verkkosivuja? Ihmetyttää, kun meillä nuoremmilla se oli osa yläasteen peruskursseja
Jos osaa koodata verkkosivun, osaa varmasti myös hankkia tiedon, miten kytkennät tehdään sokeripalaan. Fyysisesti terve ihminen tarvii toimenpiteeseen ainoastaan sopivan meisselin ja hieman tietoa. Korkea huonekorkeus voi olla ongelma, mutta muuten taitoa on terveellä tarpeeksi. Ei ole missään määrin verrattavissa verkkosivun koodaukseen noin niinkuin nollatiedosta valmiiseen pakettiin.
Minulla ei ikinä ole ollut kaossa mitään pistokkeitta. Katossa on yleensä viime asukkaan jäljiltä ollut musta ja ruskea tai ruskea ja sininen (musta ja punainen??) sähköjohdonpätkä jotka olen sitten netin avustuksella ruuvaillut kiinni lamppuihini. Ikinä en muista miten päin nuo menee niin aina muuttaessa saa googlailla miten tuo nyt taas meni. Kämpät on ollut 1990, 1960 ja 1890 rakennettuja. Aina oon saanut jonkinlaiset valot päälle ja nykyisessa vaihdoin jopa valokytkimet itse (samoja piuhoja sielläkin). Omahan on taloni jos palaa maan tasalle.
"Putktöitä saat tehdä omassa talossasi, mutta sähkötöitä et. Molemmista vastaat myydessäsi"
Ja nämä liittyy vesilukon putsaukseen tai sokeripalaliitokseen miten??
Kohta varmaan valon sytytyskin vaatii jonkun mielestä tutkinnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) onnistuu
2) ei mahdollista uudemmissa autoissa
3) onnistuu
4) onnistuu
N43
Kyllä niitä uudempiakin pystyy korjaamaan. Ei toki kaikkea, mutta koko 2000 luvun puhuttu, miten uudempia autoja ei pysty itse korjaamaan. Ja silti kun ne tulee vanhemmiksi, niin niin vain niitä korjaillaan itse. Toki takuun säilyminen on asia erikseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI plafondissa. Jäiskö sulta asentamatta?
Ai siellä on plafondi asennettu välipohjaan? Erikoinen ratkaisu.
Voi se olla yläpohjakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän se onkin, kun meidän keski-ikäisten nuoruudessa oli vaan ne sokeripalat katossa eikä mitään lamppupistokkeita. Mehän se homma vielä hallitaan, mutta nuoremmat eivät.
Ja minäkun luulin, että nykyajan nuoret osaa sen tiedon hankkia netistä. Toimenpiteenähän se ei vaadi mitenkään erikoista osaamista, jos vain tietää mitä tekee.
Mutta nähtävästi näillä diginatiiveilla jää tietotekniikan käyttö tik-tok-tasolle
Ihanaa, että pääsit sanomaan. Oli meillä sentään taidot ja osaaminen hallussa sokeripala-aikaan. Onneksi tuossa kasvaa noita diginatiiveja, jotka mummokavereillekin opettavat kädestä pitäen, miten sitä Doroa käytetään, kun on niin monta asiaa, mitkä ei siellä myymälässä jäänyt mieleen.
On niistä diginatiiveista moneksi, mutta harmittavan monella taidot jäävät viihdekäytön asteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo koskaan osannut, olen keski-ikäinen nainen. Olen asunut lähinnä asunnoissa, joissa on pistokeliitäntä. Omilleni muutin vuonna 1999.
Mulla sama. Kuusikymppinen nainen olen enkä ole ikinä joutunut itse sitä tekemään. Muutin omilleni 1992.
Ei kaikkien tarvitse osata kaikkea.
Oot kuusikymppinen ja muutit omillesi vuonna 92? Eli mitä, kolmekymppisenä?
Ei ikinä.